Huis van Dialoog vzw Villa Mescolanza
Eerste statuten december 2005 Huis in de Begijnenstraat 39 4 doelstellingen Plaats voor verenigingen Ontmoeting Dialoog met lokale overheid
Villa Vrijdag Ontstaan uit Samen Inburgeren Elke vrijdag 19 – 21.30 uur Vrijwilligers
Oud- en nieuwkomers Moskee Arrahmaan Vzw Eva en Afco vzw (ontstaan begin jaren ‘90) Nu 15-tal verenigingen in Villa Mescolanza Diversiteit in achtergrond (hoog of laag opgeleid, afkomstig van stad of platteland, met of zonder werk, alleen of met familie, ..) Diversiteit in organisatie (levensbeschouwing, afkomst, gender, goed doel in eigen land,..)
Quotes Ik ben een zwarte mama. Ik ga naar activiteiten op school van mijn kind. De juffrouw spreekt 2 minuten met mij. Al de rest van de tijd staat zij bij haar vriendinnen. Mijn kinderen zijn ‘s morgens soms alleen thuis om naar school te vertrekken. Ik kan niet anders, heb geen netwerk hier. En de oudste is groot genoeg! Onbekend is onbemind. Het is niet makkelijk om aan de praat te blijven met iemand die je niet goed kent (andere afkomst is erg onbekend). We moeten ons hier erg bewust van zijn, extra veel moeite doen en mensen echt leren kennen! Mensen van andere afkomst hebben dikwijls niets van netwerk hier; enkel ‘andere mensen van andere afkomst’. Ze hebben ook andere gewoontes; in Afrika is iemand van 8 jaar oud genoeg om op de jongeren zusjes en broertjes te zorgen. Hun waarden en normen zijn daarom niet anders: ze willen het beste voor hun kinderen!!
Wij worden gediscrimineerd (ook als we niet gediscrimineerd worden). De school begrijpt ons niet. En zij vragen ons dingen die wij niet begrijpen. Een kennis van mij heeft zijn kinderen naar Londen gestuurd, op internaat. Het ging niet goed hier op school. Wij worden gediscrimineerd (ook als we niet gediscrimineerd worden). Onze autoriteit valt in duigen.. Zowel school als verenigingen van mensen van andere afkomst vragen om meer betrokkenheid, meer communicatie. Ze vinden elkaar echter niet. Mensen van andere afkomst hebben nogal eens de indruk dat de school hen wil ‘leren hoe ze hier moeten leven’ zonder te ‘luisteren naar wat zij zelf te zeggen, te vragen en te bieden hebben’. We moeten meer echt luisteren naar elkaar. Discriminatie is zeker aanwezig; dikwijls ook onbedoeld (omwille van het niet echt begrijpen van elkaar). Door de discriminatie-ervaringen (dikwijls ook verkeerd begrepen) gaan mensen van andere afkomst ook niet discriminerende handelingen als discriminatie ondervinden.
en andere.. Hoe kunnen wij inburgeren als jullie ons anders blijven behandelen? Veel doorverwijzingen naar beroeps en bijzonder onderwijs, omwille van de taal…. Talenten komen niet aan bod. Niet NT2 maar NT6! Talansi bv; is hier geboren uit witte mama en zwarte papa. Men blijft haar soms als ‘vreemde’ beschouwen; spreken haar bv in ‘t Engels of Frans aan, vragen hoe ‘t komt dat zij zo goed Nederlands spreekt,…
Waarom is er weinig samenwerking? Er is geen gelijkwaardigheid aan de start Ze hebben andere gewoontes Niet iedereen heeft een (zelfde) cultuur van vergaderen, verenigingen, vrijwilligers,.. Andere prioriteiten (vragen uit land van herkomst, nog geen veilig nest hier)
Wat houdt inburgering in? Agentschap Integratie en Inburgering Uitnodiging door trajectbegeleider Nederlands (1.2) ?! Maatschappelijke oriëntatie Toeleiding naar werk, vrije tijd, studie Hoe verschillend is het om Nederlands te leren: zie fiche Huizen van het Nederlands MO: in eigen taal of contacttaal: wat is mijn doel en hoe geraak ik daar? VDAB, CLB, vereniging,..
Bedankt – vragen? Bieke van Riel Gelijke Kansen – diversiteit Stadskantoor, Campus Blairon 200, 3de verd. 014 40 96 32 Bieke.vanriel@turnhout.be