examenvoorbereiding 98-361 – MTA Examen
oefening “De enige manier om goed te leren programmeren is door het te doen.” © random programmeerdocent Maar, hoe haal je dan een theorie-examen?
Inhoudsopgave Wat is leren Hoe leer je effectief Concept mapping
Strategieën voor hard werken Wat we weten: Distributed learning (regelmatig een korte tijd ergens mee bezig zijn) is effectiever voor opslag in het lange termijn geheugen dan dezelfde tijd achter elkaar ergens mee bezig zijn. Hersencellen worden (net als spiercellen) aangemaakt en aangepast. Het brein is plastisch (kan zich aanpassen aan de vraag). Je IQ staat dus niet vast, maar verbeteringen zijn keihard werken. Als je iets één keer hoort ben je het binnen een dag alweer vergeten. Verstevig de verbindingen tussen neuronen met myeline en je onthoudt het voor altijd. Leren is ook een chemisch proces: kennis opgedaan onder stress wordt beter onthouden (je wilt niet nog een keer zo dichtbij die leeuw komen, of bij bepaalde kleinere beestjes)
Wat betekent dit voor ons Wat we doen: Stap 1) Kennis en ervaring opdoen, zodat we een ‘context’ hebben (al gedaan). Stap 2) Onze kennis in kaart brengen, als een ‘concept map’ (doen we samen). Stap 3) De kennis die nog ontbreekt aanvullen, en alles verstevigen (eigen verantwoordelijkheid). Resultaat: 100% op het examen?
Concept mapping Concept map: Een ‘landkaart’ van onze kennis Opgebouwd rond concepten/begrippen Een voorbeeld van ALM: Helpt ons met: Relaties tussen begrippen in kaart brengen. (letterlijk hoe de neuronen zijn verbonden in het brein) Zien welke kennis nog ontbreekt of versterkt moet worden. Zien wat we wél al weten. Welke manier heeft jouw voorkeur en waarom?
todo Wat gaan we ermee doen? Concept maps bouwen van de PDF’s In groepen van 2 of 3 Morgen Voordat we dit gaan doen, stel jezelf de vragen: Wil ik dit MTA examen halen? (en ben ik bereid de moeite ervoor te doen) Is dit de manier waarop ik het ga halen?
Afsluiting Zijn er vragen?