De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

MOET JE NIET LEREN? leerbegeleiding VTI.

Verwante presentaties


Presentatie over: "MOET JE NIET LEREN? leerbegeleiding VTI."— Transcript van de presentatie:

1 MOET JE NIET LEREN? leerbegeleiding VTI

2 L E R E N SOMMIGE LEERLINGEN MAKEN ER EEN ZOOTJE VAN.
leerbegeleiding VTI

3 DE LEERLINGEN STUDEREN? WIE? IK?
IK STUDEER NIET GRAAG. IK MAAK LIEVER PLEZIER. STUDEREN. DOE IK NIET. VERVELEND. SAAI. IN DE STUDIE ZIT IK MEESTAL WAT TE DROMEN / PRUTSEN. STUDEREN? IK HEB AL GESTUDEERD. IK KEN AL ALLES. leerbegeleiding VTI

4 Thea de geheugenrat: Studeren? Morgen! Je zult alles zo ook wel kunnen. Trouwens: studeren, daar heb je geen tijd voor. Chatten, mailen, gamen, muziek downloaden, naar je favoriete soaps en realityreeksen kijken … De avond is daar al te kort voor. En dan is er nog Mevrouw Callens. Altijd maar taken geven en overhoringen. Je krijgt er een punthoofd van. Weet je wat: Mevrouw Callens, die kan de boom in. Op elke overhoring schrijft ze: “Je kan veel beter!” “Meer studeren!!!” Ja, je leest het goed. Meer studeren, met drie uitroeptekens. En je krijgt hier zoveel taken. En als je er ééntje vergeet te maken, dan krijg je op je donder. Om moedeloos van te worden. Zie je wel dat het geen zin heeft om te studeren, het zal toch nooit goed genoeg zijn. leerbegeleiding VTI

5 Waf? Wafblieft? Ik lijk jullie mama wel? Oei.
Waf, hey jongelui. Wist je dat je meer punten kunt halen door meer tijd in je studie te stoppen? Waf? Wafblieft? Ik lijk jullie mama wel? Oei. Ik weet het wel, je hebt zoveel werk. Je facebook aanpassen. Je nieuwste foto’s uploaden, de laatste nieuwtjes bij je vrienden nalezen... Daarna nog snel de maximumscore op je computerspelletje verbeteren. En je weet niet hoe je moet studeren? Meer punten behalen, betekent niet altijd méér studeren. Misschien besteed je voldoende tijd aan je studie, maar werk je met weinig rendement. leerbegeleiding VTI

6 leerbegeleiding VTI

7 LEREN BEGINT IN DE KLAS. DE MEESTE PUNTEN HAAL JE IN DE STUDIE.
Ik GEEF JE EEN KRUISJE IN HET KLASBOEK. JE BENT NIET AAN HET WERK. IK BEN AAN HET NADENKEN. leerbegeleiding VTI

8 Ik had nochtans veel geleerd…
Viktor moet meer studeren! leerbegeleiding VTI

9 Viktor is boos. Hij heeft net zijn rapport gekregen
Viktor is boos! Hij heeft net zijn rapport gekregen. Het is niet echt schitterend. Maar dat is niet alles. Veel erger is de commentaar die mevrouw Callens er bijschreef: “Viktor moet meer studeren!” Wat betekent dat nu? Hij heeft veel gestudeerd! Voor zijn toets geschiedenis heeft hij de leerstof drie maal helemaal gelezen. Zijn biologie kon hij helemaal van buiten opzeggen, net als dat gedicht dat hij vorig jaar in het 6de leerjaar moest van buiten leren. Kon hij er veel aan doen dat de leraar al die onbegrijpelijke vragen stelde. Zijn leerstof Frans heeft hij netjes in zijn schrift overgeschreven. Geen enkel woord was er geschrapt, hij gebruikte zijn nieuwe correctieroller. Voor wiskunde studeerde hij zeker 3 uur na elkaar. Dat weet hij nog goed. Het was die woensdagnamiddag dat ze bij de buurman aan de nieuwe zwemvijver aan het werken waren. Hij kon alles door zijn raam goed volgen. En terwijl hij Nederlands leerde, heeft hij zijn nieuwe cd twee keer beluisterd. Zo lang is hij er mee bezig geweest. leerbegeleiding VTI

10 W W STUDIEMETHODE ONTHOUDEN WEER OPROEPEN OPSLAAN WAARNEMEN
leerbegeleiding VTI W W ONTHOUDEN WEER OPROEPEN OPSLAAN WAARNEMEN STUDIEMETHODE

11 WAARNEMEN Je onthoudt slechts 10 % van wat je leest.
MET AL JE ZINTUIGEN Je onthoudt slechts 10 % van wat je leest. Je onthoudt 60% van wat je schrijft. Je onthoudt 80% van wat je samenvat. Je onthoudt 90% van wat je uitlegt aan iemand anders. leerbegeleiding VTI

12 OVUR -kaart ORIENTEREN Ik ontdek wat ik moet doen.
- Ik kijk in mijn (digitale) agenda welke leerstof ik moet kennen. - Ik kijk na of de cursus volledig is. - Ik ga na of ik al taken of toetsen maakte over de leerstof. - Ik doorblader de leerstof. - Ik kijk hoeveel pagina’s ik moet studeren. - Ik probeer me te herinneren waarover de les ging. - Ik maak een verschil tussen theorie en oefeningen. - Ik duid aan wat belangrijk is. - Ik ga na of er digitale oefeningen zijn. leerbegeleiding VTI

13 OVUR -kaart VOORBEREIDEN Ik bereid me voor op het studeren.
- Ik plan wanneer ik zal studeren. Ik verdeel de leerstof over verschillende dagen. - Ik bekijk de inhoudsopgave en de opbouw van de leerstof. - Ik lees de leerstof, duid aan wat ik niet begrijp en ik vraag eventueel uitleg. - Mijn werkwijze verschilt naargelang het vak: - Ik zet titels en ondertitels in kleur. - Ik onderstreep alleen de kernwoorden. - Ik maak een schema, woordenlijsten, een opgavenblad voor oefeningen, een inhoudsopgave… - Ik zoek de oplossing van de herhalingsvragen. leerbegeleiding VTI

14 SCHEMA 1 leerbegeleiding VTI

15 SCHEMA 2 leerbegeleiding VTI

16 Schema 3 leerbegeleiding VTI

17 OVUR- kaart UITVOEREN Ik studeer de leerstof…
- Ik studeer schriftelijk, maar weet dat het zinloos is om de leerstof zomaar over te schrijven. - Ik prent de leerstof in. Mijn werkwijze verschilt naargelang het vak: - Ik stel W-vragen. - Ik studeer de woordenlijsten, de regels, de herhalingsvragen … - Ik leer de titels en ondertitels uit het hoofd. - Ik studeer het schema. Ik noteer kernwoorden, kernzinnen. leerbegeleiding VTI

18 OVUR- kaart UITVOEREN … en controleer of ik de leerstof ken
- Ik controleer of ik de leerstof ken: ik zeg de leerstof op, noteer het schema uit het hoofd … - Ik studeer indien nodig bepaalde stukken opnieuw. - Ik maak oefeningen en ik verbeter ze. Ik pas daarbij de theorie toe. - Ik maak toetsen en taken opnieuw. - Ik maak digitale oefeningen. leerbegeleiding VTI

19 leerbegeleiding VTI

20 leerbegeleiding VTI

21 OVUR -kaart REFLECTEREN Ik beoordeel mijn resultaat.
- Mijn resultaat is goed: ik blijf op dezelfde manier verder werken. - Mijn resultaat is niet goed: ik onderzoek hoe ik mijn studie anders kan aanpakken Ik kan hulp vragen bij de leraar. leerbegeleiding VTI

22 DE LERAAR HELPT leerbegeleiding VTI

23 I SEE YOU DE OPVOEDER HELPT JE GOED VOELEN in je vel
- JE GOED VOELEN in de groep leerbegeleiding VTI

24 als bladwijzer in je agenda!
OVUR - kaart als bladwijzer in je agenda! Als je een stuk leerstof niet begrijpt… Spreek je vrienden aan. Spreek je leraar aan. leerbegeleiding VTI


Download ppt "MOET JE NIET LEREN? leerbegeleiding VTI."

Verwante presentaties


Ads door Google