Motivatie en puberbrein

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

De bevlogen leerkracht
Waarom werken met het programma De baan die bij me past?
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Welkom bij Leefstijl.
Marc Van Gils – Marc Mathyssen

Chaos in het puberbrein Is motivatie de oplossing?
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Hogescholen in Dialoog
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Presentatie Ruud van Dijk: “Het puberende brein” van Eveline Crone
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Wat is belangrijk om te leren?
EEN DYNAMISCH EN VERANDERINGSGERICHT PARTNERSCHAP TUSSEN LEERKRACHT EN LEERLING AUTONOMIE, COMPETENTIE EN VERBONDENHEID ALS DETERMINANTEN VAN MOTIVATIE.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht xxxxx Terug in de tijd ………
Aanpak problematisch gedrag
Lerend Netwerk LOB Eem vmbo-mbo 29 januari 2015 Workshop 9: ‘Teamtraining Gespreksvaardigheden’ door Gideon Hertog Lerend Netwerk Bijeenkomst 29 januari.
Motivatie & differentiatie
Mijn kind wordt een puber…wat nu
(Voor)lezen is leuk!.
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
OPVOEDEN IN DE HUIDIGE MAATSCHAPPIJ DELPHINE VAN DER DONCKT (R ), 1BAOC3.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Welkom op de informatie-avond Havo /2013. Programma Deel 1  uur, aula Afdelingsleider: Mw. Meinema Decaan: Dhr. Jonkers Coördinatoren.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Executieve Functies.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Motiveren: de ins en outs!
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Het loopbaangesprek.
In de EscapeRoom Met behulp van Monique & Kiki
Het nut van puberen Ellen Loykens.
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Welkom 9/19/2018.
Leerling- kenmerken Motivatie
Deelvraag: Waar hoor ik bij?
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Leren leren door feedback
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Zichtbaarheid Creëren
Heb jij ballen voor scrummen?
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Eigenaarschap.
Overzicht gedragingen per competentie
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Motivatie en puberbrein 25 september 2018

Onlangs weer een bemoedigend rapport uitgekomen Onlangs weer een bemoedigend rapport uitgekomen. Nl leerlingen niet gemotiveerd. Waar ligt het aan: saaie onderwijs, weinig uitdaging, differentiatie ouders pamperen teveel . Waarom zijn onze leerlingen minder gemotiveerd dan in andere landen/ terwijl ze verhoudingsgewijs wel beter presteren.

Motivatie geen vanzelfsprekendheid Plezier in leren lijkt daarom geen voorwaarde te zijn voor betere onderwijsprestaties. Kun je het af met extrinsieke motivatie. Veel docenten worstelen met de lage motivatie van leerlingen. Gegeven dat in het vo de intrinsieke motivatie daalt omdat de interesses meer uit een gaan lopen, de lesstof moeilijker wordt en veel lesvormen de motivatie eerder ondermijnen dan stimuleren. Dominante verklaring voor motivatieproblematiek is een tekort schieten van aansluiting school en de pers behoeften en interesses van de leerlingen.

Jongeren zijn gemotiveerd maar anders gemotiveerd

Waar gaat het de jongere om. Wat vraagt hij zich af Waar gaat het de jongere om? Wat vraagt hij zich af? Ervaringen Wat is dat? Nieuwe dingen Wat bedoelt hij? Nieuwe belevingen Hoe doet hij dat? Nieuw gedrag Waarom is dat zo? Nieuwe relaties Wat vinden ze van mij? Oefenen Hoe werkt dat? Uitproberen Hoe pak ik dat aan? Jelle Jolles in Tienerbrein

Imago Gevoel Wat voel ik? Wat wil ik? Kwaliteiten Wat kan ik? Identiteit Wie ben ik?

Puberbrein

Prefrontale cortex “under construction” Het brein wil graag leren maar jongeren hebben moeite met: Plannen en organiseren Impulsbeheersing Afspraken nakomen Consequenties overzien Prioriteiten stellen Reflecteren Deze moeten ook een voor een verschijnen

Testje impulsbeheersing Interactief testje voor ouders om impulsen te beheersen

Plannen Plannen is doelgericht gedrag: doel bepalen weg ernaar toe overzien Ontwikkelt zich tot ver in de volwassenheid Toren van Hanoi

Nieuwste inzichten in puberbrein Pubers hebben geen ‘onrijp’ brein maar een ‘flexibel’ brein. Activiteit van de prefrontale cortex hangt af van de context en motivatie van de jongere zelf!

Verbinding, autonomie en competentie Autonomie. Hiermee wordt bedoeld dat de leerling de vrijheid heeft om een activiteit naar eigen inzicht uit te kunnen voeren en invloed heeft op wat hij/zij doet. 2 Gevoel van competentie. Het vertrouwen dat de leerling moet hebben in eigen kunnen. De leerling moet ervaren dat hij/zij genoeg capaciteiten heeft om de gewenste resultaten te behalen. 3 Sociale verbondenheid. De verbondenheid met de omgeving, ofwel vertrouwen hebben in anderen. Elke leerling heeft de behoefte om ergens bij te horen en zich gewaardeerd, zich gerespecteerd en verbonden te voelen. Zowel met klasgenoten als met de leraar. Ook een positief klimaat in de klas wordt tot deze basisbehoefte gerekend; leerlingen moeten zich vrij voelen om vragen te stellen en niet bang zijn om fouten te maken ( Intrinsieke en extrinsieke motivaite voor hun lln eefecteif int te spelen op het vervullen van 3 universeel geldende behoeften. Het vertrouwen dat de leerling moet hebben in eigen kunnen. De leerling moet ervaren dat hij/zij genoeg capaciteiten heeft om de gewenste resultaten te behalen.

Breinkennis verhoogt motivatie

Brein is platisch en wordt gevormd door wat jij denkt en voelt Brein is platisch en wordt gevormd door wat jij denkt en voelt. Iederen nieuwe ervaring zorgt voor een verbinding, hoe vaker de ervaring, de gedachten wat jij er meer doet hoe groter de verandering in je hersenen. Leren is het vormen van sterke en uitgebreinde neurale netwerken van geitenpaadje naar 4 baanssnelweg. Denk aan de eerste keer autorijden. Of leren schaken of een taal leren. We leren ook door imiteren . Ook jou opvattingen resoneren in het brein van je kind Bron: Breinlink voor ouders (2012)

Stimuleer een ”groeimindset”

Hoe help je je kind concreet? Praat over de kwaliteiten van je kind Verhoog autonomie: leer loslaten Oplossingsgericht meedenken Zet hersenen op ‘aan’ Positieve procesgerichte feedback geven Uit je waardering en spreek je vertrouwen uit Geef ruimte om … Hoe help je je kind concreet? Laat hem eigen keuzes maken. Verhaal dopamine en adrenaline

Geef ruimte om glorieus te falen! Ad Bergsma: Oplossingsgericht meedenken “De belangrijkste taak van pubers is niet te leren onder welke omstandigheden zij zich lekkerst voelen, maar te leren hoe zij zichzelf kunnen redden ondanks alle onvolmaaktheid in zichzelf en de wereld om hen heen”

Wees een OEN Gebruik veel LSD Laat OMA wat vaker thuis Neem ANNA mee Smeer veel NIVEA Maak je DIK !