Het hulpverleningsbeleid van de OCMW’s aan de daklozen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Persoonlijke Toekomstplanning
Advertisements

Improving Mental Health by Sharing Knowledge Opvang landelijk toegankelijk? Onderzoek regiobinding 29 oktober 2013 Vicky Gijs Christien Muusse.
Implementatie van IPS in Nederland: is het uitvoerbaar?
Edushock leerfestival
60+ Gezond en Wel in Drijber, Spier en Wijster 9 NOVEMBER 2012.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
CEL ARMOEDEBESTRIJDING Cel Armoedebestrijding. CEL ARMOEDEBESTRIJDING Beleidscontext Werking 1. Overleg, dialoog en participatie 2. Interdepartementale.
Armoede uitsluiten, armen insluiten
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Welkom 1.
Gelukkig oud worden CDA GELDERLAND Janny Bakker 13 mei 2013.
Samenwerking tussen OCMW en Stad Antwerpen
Met het team onderweg naar gedragen hulpverleningstrajecten
Stuurgroep Drugs 28 juni 2012 Oostende Voorstelling ondersteuningsproject nachtopvang Oostende.
Tijd voor actie? Aanbevelingen voor meer toegankelijke diensten en kansen voor kinderen in Europa Françoise Pissart Directeur Koning Boudewijnstichting.
Acute Nachtopvang in Gent Doel Aanbod Hoe gebruiken? Toeleiders Cijfers.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
EY2010 Europees Jaar van de strijd tegen de armoede en sociale uitsluiting Julien Van Geertsom.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Inleiding De ene is de andere niet
Jongeren en communicatie met de stedelijke overheid Antwerpen.
Drugs- en alcoholverslaving
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Een kansenpas voor het onderwijs 1.De kansenpas 2.OK-pas (Oudenaardse Kansenpas) 3.Schoolkosten, cultuurparticipatie & kansenpas 4.De OK-pas in het onderwijs.
EY2010 Europees Jaar van de strijd tegen de armoede en sociale uitsluiting Julien Van Geertsom –
Vereniging Hoofdstuk XII Intégra Plus Parcours Territoriaux d’Inclusion Sociale.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
LSB Trefdag Antwerpen 1 PARTICIPATIE Lokaal Sociaal Beleid Gent (par·ti·ci·pa·tie de; v -s het hebben van aandeel in iets; deelname)
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Samenwerking Nieuw Dak, OCMW, CAW Sonar Lange traditie van samenwerken in Genk o.a. via het Lokaal Sociaal Beleid 8 beleidsdomeinen in het Genkse Lokaal.
Damme en Knokke-Heist VOORSTELLING THUISZORGPLATFORM.
Even voorstellen: Nathalie van de Garde,
Welzijnsoverleg Regio Gent Martelaarslaan 204 B, 9000 Gent tel. 09/ WELZIJN WELZIJNSBEHOEFTEN WELZIJNSINFRASTRUCTUUR WELZIJNSBELEID.
Werkgroep activering 27/6/2014. Context Verschuiving focus activeringsbeleid POD –van professionele nr sociale activering en sociale innovatie Colloquium.
Casusoverleg Forensisch Zorgtraject
Modelontwikkeling doorgangswoningen OCMW’s. Oproep medewerkers kerngroep OCMW’s.
Armoede en Sociale uitsluiting op het platteland Resultaten verkenning April 2012.
Lokale netwerken en armoede: de cliënt centraal 09/02/2015.
BEDENKINGEN BIJ DE VISIE VAN OUSMANE SY ROND DECENTRALISATIE Jean Bossuyt.
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Lokale besturen en de Regierol in het woonbeleid.
Housing First jarigen.  jarige daklozen  Verslaving / Gewenning  Psychologisch lijden Doelgroep:
Vergadering onderwijs. Fedasil Onze opdracht Fedasil is verantwoordelijk voor organisatie van materiële opvang en begeleiding van asielzoekers Observatie.
7 december 2015 Carmen Commers
Vergadering onderwijs. Fedasil Onze opdracht Fedasil is verantwoordelijk voor organisatie van materiële opvang en begeleiding van asielzoekers Observatie.
Gluren bij de buren Bestrijding van thuisloosheid Lessen uit Amsterdam Alert, 36 (3),
Wij ondersteunen, stimuleren en begeleiden het Vlaamse integratie- en inburgeringsbeleid Ook ikv verhoogde asielinstroom VVOS Vlaams-Brabant 2 februari.
Vluchtelingen, de uitdagingen voor Hasselt
Noord-Zuidsamenwerking Deinze De GROS vandaag en morgen Oost-Vlaanderen, een solidaire provincie We maken er samen werk van ! Februari 2014.
1 DE KEMPEN. 2 Woonbegeleiding Olen Samenwerking: OCMW & CAW & SHVM.
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
Welzijnsregio Noord-Limburg
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
Jongeren uit de jeugdzorg aan het woord:
POD Maatschappelijke Integratie Evaluatie van de energiefondsen
Lokaal loket kinderopvang
Geïntegreerde zorg als utopie?
WOONCOACHING.
Lokaal loket kinderopvang
Versnelde toewijzing art 24 Sociaal Huurbesluit
Kracht.wonen Regionaal en interdisciplinair samenwerken rond dak- en thuisloosheid trefmoment 11 oktober 2018.
Dak- en thuisloosheid in Leuven Op weg naar een lokale strategie
Dak-en thuislozenbeleid in Gent
Housing First in RSL.
Transcript van de presentatie:

Het hulpverleningsbeleid van de OCMW’s aan de daklozen Julien Van Geertsom – Voorzitter van de POD MI

De hulpverlening van de OCMW’s aan de daklozen Analyses 1) Profiel van de daklozen 2) Steun aan de daklozen 3) Organisatie van de hulpverlening Aanbevelingen Besluiten

1.1. Profiel van de daklozen (1) De daklozen die de OCMW’s het vaakst over de vloer krijgen zijn diegenen die: … tijdelijk bij vrienden of familie wonen … uit hun woning gezet zijn zonder direct alternatief … uit de opvang voor asielzoekers komen 70% van de OCMW’s hebben een verandering in het profiel opgemerkt: Verjonging Psychiatrische of psychologische problemen Verslavingen

1.1. Profiel van de daklozen (2) Voornaamste problemen waarmee zij geconfronteerd worden: Probleem van huisvesting Gebrek aan beroepsbekwaamheid Gebrek aan voldoende inkomsten / schulden Opeenstapeling van de problemen Gebrek aan steun of sociaal netwerk

1.2. Steun aan de daklozen a. Instap: preventie (1) Voor 30 % van de OCMW’s is nog geen enkele vorm van steun mogelijk voor een bepaalde categorie van daklozen Voor 80 % van de Vlaamse en 10 % van de Waalse OCMW’s is het aanbod onvoldoende of onaangepast voor een bepaalde categorie van daklozen Eerder curatief of palliatief dan preventief werk

1.2. Bijstand aan de daklozen a. Instap: preventie (2) Uitzetting uit de woonplaats Overleg met de lokale actoren (sociale huisvestingsmaatschappijen, energieleveranciers, …) Schuldbemiddeling en algemene bijstand Begeleiding bij de huisvesting Aanwezigheid in de wijk

1.2. Bijstand aan de daklozen a. Instap: fysieke instap Eigen initiatief, CAW, politie, school, behandelende arts / ziekenhuizen, noodnummer, sociale partners Over het algemeen geen specifiek initiatief om de daklozen tegemoet te komen Bijzondere initiatieven: “après-midi du logement” – “AS hors les murs”

1.2. Bijstand aan de daklozen b. Trajecten: opvangplaatsen (1) Transit- of crisiswoningen Georganiseerd door het OCMW (gedeeltelijk) gefinancierd door het OCMW Aanwezig, zonder engagement van het OCMW Niet aanwezig in de gemeente 51.1% 4.6% 4.3% 40%

1.2. Bijstand aan de daklozen b. Trajecten: opvangplaatsen (2) Structuren winteropvang Georganiseerd door het OCMW (gedeeltelijk) gefinancierd door het OCMW Aanwezig, zonder engagement van het OCMW Niet aanwezig in de gemeente 1.5% 1.8% 3.7% 93%

1.2. Bijstand aan de daklozen b. Trajecten: opvangplaatsen (3) Nachtopvang Volgens +/- 70 % van de OCMW’s zou een nachtopvang verplicht moeten zijn in elke grote gemeente. Georganiseerd door het OCMW (gedeeltelijk) gefinancierd door het OCMW Aanwezig, zonder engagement van het OCMW Niet aanwezig in de gemeente 6.1% 3.6% 2.9% 87.4%

1.2. Bijstand aan de daklozen b. Trajecten: opvangplaatsen (4) 70% van de Belgische OCMW’s is van mening dat de opvangcapaciteiten in hun gemeente onvoldoende zijn. 50% van de Vlaamse en 25 % van de Waalse OCMW’s is van mening dat de toelatingsvoorwaarden tot de nachtopvang zouden moeten beperkt worden. 4/5 van de Vlaamse en ½ van de Waalse OCMW’s denken dat een centraal dispatchingsysteem nodig is.

1.2. Bijstand aan de daklozen b. Trajecten: instrumenten (1) Begeleiding en administratieve ondersteuning: 98% Installatiepremie: 84% Oriëntatie sociale woningen – versnelde toekenning: 63% Aanvullende financiële steun: 63% Aanvullende materiële steun: 53% Geïndividualiseerd Project voor Maatschappelijke Integratie (GPMI): 51% Referteadres: 41% Noodnummer: 15%

1.2. Bijstand aan de daklozen b. Trajecten: Evaluatie Akkoorden en doelstellingen vastgelegd bij het begin van de steun, MAAR niet specifiek vermeld in het contract De helft van de Vlaamse en Brusselse OCMW’s en 2/3 van de Waalse OCMW’s is van mening dat het noodzakelijk is om in een contract de concrete akkoorden te vermelden wat de inspanningen betreft die de daklozen moeten leveren.

1.2. Bijstand aan de daklozen c. Uitweg Aanbod van financieel toegankelijke woningen onvoldoende Geen opvolging naderhand, enkel op vraag van de gebruiker

1.3. Organisatie van de hulp a. Interne organisatie Ongeveer 87 % van de OCMW’s organiseren de hulp via de gewone werking De andere 13 % via een specifieke dienst of via medewerkers met een specifieke kennis binnen de gewone dienst 14 % zou vrijwillig een specifieke dienst oprichten 55 % zou vrijwillig samenwerken met een medewerker met specifieke kennis

1.3. Organisatie van de hulp b. Kennisbeheer De meeste OCMW’s denken dat er te weinig kennis is over dakloosheid Niet iedereen is voorstander van de registratie, maar dat zou wel zorgen voor: De optimalisering van de efficiëntie van de hulp Een positieve impact op de raden, comités en politici

c. Interorganisationele partnerschappen Bijna alle OCMW’s werken samen De populairste zijn de SLS en de CAW/RS De minst populaire zijn de verenigingen voor daklozen

2. AANBEVELINGEN (1) Aanwezigheid in de wijk, huisbezoeken Overleg lokale actoren SVK, SHM, LAC, private huurmarkt Instellingen Regionaal overleg Uitzettingsadvies De sociale verhuurkantoren opnieuw opwaarderen Begeleiding bij de huisvesting

2. AANBEVELINGEN (2) Publicatie van het aanbod Evidence based policy Doeltreffendheid van het aanbod Invloed van de politici Centraal dispatchingsysteem Diversiteit in het aanbod, plans d’urgence Noodnummer Specialisten binnen de OCMW’s

3. BESLUITEN Alle OCMW’s staan in contact met de daklozen Talrijke instrumenten en mogelijkheden tot opvang beschikbaar Probleem om (aangepaste) opvang te vinden Belangrijke aanbeveling: elke gemeente: een noodplan in overleg gedeelde visie gedeelde strategie