Belfius & UNI-Learning

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nieuwe leerbenaderingen voor professionele organisaties
Advertisements

Professioneel sturen.
Acadoo ’s Best Practice NIOC April 2002 Marion van den Kroonenberg.
Loopbaanontwikkeling
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
Wie zijn we en wat drijft ons? Cameleon, cultuur die je beleeft.
Motivatie om te leren bij blended learning
NVP bijeenkomst Willen is Kunnen Friesland Bank.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Mienke Schinkel – Human Resources 9 oktober 2007 DateDepartment_v2.
Blended learning medisch Frans voor de zorgsector.
Conferentie DHRM Fred Slaghekke beleidsmedewerker P&O
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Evaluatie van de sensibiliseringsacties van de OCMW's Engender asbl.
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
De ICT-sector heeft nood aan uw profiel en kennis!
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
ARTRA. Vandaag werken aan morgen. Anouk van Helmond, Accountmanager Werk-event 2 juni 2010.
Opzet, planning en uitvoering van projecten
moderniseren van het curriculum.
OPLEIDING HOCKEYTRAINER
Productiever in enkele stappen
Kritische dialoog: Digitalisering in het aanbod bewegingsonderwijs
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Inzicht in Leerprocessen
Presenteren en communiceren
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Leerstijlen KOLB SJM.
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Discussiegroepen - resultaten
DOE HET ZELF PAKKET. Doe-het-zelfpakket Wat  Richtvragen  Voor (werkende) mantelzorgers  Werk- en mantelzorg zo optimaal mogelijk op elkaar afstemmen.
Blijven ontwikkelen Zin?Ja! 29 oktober Kennismaking 2 cirkels, gezicht naar elkaar Binnencirkel begint: Stel je kort voor: naam en waar werk je.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Naar een duurzaam HRM beleid
Reflecteren.
V AN S TEUNPUNT NAAR K NOOPPUNT Erna van Bussel Ursela van Dijk.
Ons leervermogen moet in de 5 de versnelling – maar hoe ? Pim Verheijen NSCU – bestuurslid / oprichter Cap Cloud - online platform voor performance, kennis,
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
Biologisch Archeologisch Platform Certificering specialistisch onderzoek.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Matching ideals stichting laluz & logo IO invoegen!! Contactgegevens account manager.
JCI VLAANDEREN #EXCHANGE. INLEIDING JCI bestaat enkel en alleen door de toewijding, de ideeën, de passie en de inzet van de individuele leden.
TALENT- & ORGANISATIEPROCESSEN: VAN ORGANISATIE TOT INDIVIDU
Executieve Functies op het Stedelijk Gymnasium
#GoldenRules themacampagnes GERICHT OP EEN BLIJVEND bewustZIJN VAN DE Gouden regels Ondersteunend materiaal implementatie- Juli 2017.
Anders kijken, anders doen
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Kick-off Bijeenkomst Driebergen 25 januari
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Hoe werkt bibliografische software?
Hartelijk welkom, we starten om 14u
Yammer.
Sieberdam/ROCS & KODOS
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Koppeling visie en praktijk
#Goldenrules themacampagnes GERICHT OP EEN BLIJVEND bewustZIJN VAN DE Gouden regels Ondersteunend materiaal implementatie- Februari 2018.
Digitaal leren met.
Technisch Ontwerp inhoud
Stap drie bij projecten
Wft vakbekwaamheidsbouwwerk
Wft vakbekwaamheidsbouwwerk
Leiderschapsontwikkeling
The Future Teacher 3.0.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Belfius & UNI-Learning Een lerende samenwerking

Learning@Belfius e-L@B We zijn op stap met UNI-Learning sinds oktober 2016 voor wat e-learning betreft Ruim 3.000 cursisten hebben al e-learning gevolgd op onze boeiend platform e-L@B Slides 1 2 7 9 10

Model, HR & Qualifications & Network data Basisprincipes - situering Samenwerking tussen Retail Commercial Banking & HRM RCB Corporate Office Model, HR & Qualifications & Network data HRM Organisational development Learning@Belfius B. Van Herzele + trainers Ontwikkelen, organiseren en aanbieden van “blended” technico-commerciële opleidingen bank & verzekeringen, voor de netten en de zetel Met het ontwikkelen van bijkomend digitale aanbod als prioriteit Centraliseren en challengen van de opleidingsnoden bij de verschillende stakeholders van vooral RCB (in functie van de strategie) Voorstel prioriteiten ifv strategie & haalbaarheid

Basisprincipes - Strategie & aanpak 2017-2020 Prioriteit is het ontwikkelen van e-learnings & commerciële opleidingen in de lijn met de strategie van RCB aanpassen functietrajecten Intussen moet voldoende aanbod voorzien worden voor nieuwe medewerkers en medewerkers die van functie veranderen De vraag naar basisopleiding blijft groot omwille van een blijvend grote instroom De vraag naar meer condense opleidingen verzekeringen blijft groot omwille van het groeiend strategisch belang van de verzekeringen, maar ook voor de andere trajecten. Dualiteit : beiden vragen werklast/budget op hetzelfde ogenblik  prioritiseren en tijdelijk budget verhogen

Training door experten in hun vakdomein Blended learning – situering digital/zelfstudie Aanbod in functie van te bereiken ontwikkelingsniveau Integreren Toepassen Inzien Weten Coaching on the job Training door experten in hun vakdomein Zelfstudie

Basisprincipes Vernieuwing van het zelfstudieplatform Wat Alle technische (bank)materie In alle recurrente trajecten Voor wie Nieuwe aangeworven collega’s (agentschappen, Contact Center, Zetel) Certificatie kennisvereisten Welke trajecten Start2Sell verzekeringen, Kredieten, Finance, Business Banking … Réalisatie 3 externe bedrijven werden gecontacteerd Besluit: Flowsparks UnI-Learning Doelstellingen Gebruiksvriendelijker, interactiever  motivatie ä Blended  PC, tablet/smartphone, papier Cloud : voldoende internettoegang Budget intern Learning of via de opdrachtgever Interne resources

Zelfstudie Organisatie Commercial Banking Agentschappen Trainers Coördinatie e-Learning L@B Mgt L&B Program Managers Externe partner Technische infrastructuur

Learning@Belfius Blended learning Digitalisering embedded in de opleidingstrajecten Slides 1 2 7 9 10

Leren als slim zigzaggen tussen theorie en praktijk In een ideaal leerproces zigzag je tussen vier manieren van leren (Bolhuis ): Leren door directe ervaring: leren door meedoen en leren door doen (trial and error) Leren door sociale interactie: leren met, van en door elkaar Leren door het verwerken van theorie: zich eigen maken van abstracte informatie Leren door nadenken (reflectie): in vraag stellen van het hoe, wat en waarom Het startpunt van het leerproces ligt bij iets wat je interesseert of bezighoudt. Door te experimenteren en vervolgens te reflecteren pas je stap voor stap je bestaande denken en voelen aan tot een systematischer beeld en nieuwe verbanden. Dat doe je ook door er andere ervaringen en relevante stukjes theorie bij te halen. Pas als je op deze manier leert, blijven wetenschappelijke theorieën die op een bepaald terrein of vakgebied relevant zijn, hangen. Zo worden ze immers verbonden met eigen ervaringen en opvattingen en omgevormd tot een persoonlijke, bewuste en systematische visie op het thema. Dit wordt je eigen (subjectieve) concept, aangevuld met inzichten vanuit theorie en praktijk.

Aandacht hebben voor leerstijlen en het leervermogen van mensen is een voorwaarde voor het opbouwen van een lerende organisatie. Leren is meer dan een cognitief proces, een leerproces omvat verschillende manieren van leren: Leren door het verwerken van theorie: zich eigen maken van abstracte informatie via e-L@B Leren door directe ervaring: leren door meedoen en leren door doen (trial and error) Leren door sociale interactie: leren met, van en door elkaar Leren door nadenken (reflectie): in vraag stellen van het hoe, wat en waarom e-L@B + klassikale opleiding + learning on the job + ….. = Blended

Voorbeeld circuit specialisten verzekeringen Startdag (1d) Toepassen (1d) Algemene begrippen, BHCP, BLprotect Toepassen BHF (3d) A B C D E F 7 Wet Cauwenberghs - Zelfstudie en examens via Febelfin Academy Zelfstudie (2 weken) - Algemene verzekeringsbegrippen BHCP, BLProtect Zelfstudie (3 weken) Belfius Home and Family  = zelfstudie (theorie en procedures) + test  = klassikaal ( toepassen = commercieel, cases, informatica)

Voorbeeld circuit specialisten verzekeringen Toepassen Car (3d) Eindcase (2u) G H I J K Zelfstudie (3 weken) - Belfius Car Commerciële training en kleur klant (4d) Opvolgingsdag (1d) 3 maanden na circuit  = zelfstudie (theorie en procedures) + test  = klassikaal ( toepassen = commercieel, cases, informatica)

Demo realisaties FlowSparks Learning@Belfius Demo realisaties FlowSparks Slides 1 2 7 9 10

Inhoudsorganisatie Bibliotheek vs Traject

Inhoudsorganisatie Bibliotheken De leerstof is opgeslagen in bibliotheken volgens onderwerp. Deze bibliotheken bevatten alle informatie betreffende het specifieke onderwerp. Ze worden ingedeeld in kleine modules die afzonderlijk deel kunnen uitmaken van een traject.

Voorbeeld van indeling Bibliotheek Verzekeringen

Inhoudsorganisatie Trajecten Trajecten zijn een verzameling van leerstof die uit verschillende bibliotheken wordt gehaald. geen dubbele informatie een zelfde module kan in verschillende trajecten voorkomen

Voorbeeld van verzameling Traject Start2Sell In dat traject moeten alleen de initiatiemodules van Belfius Car doorlopen worden Traject Bibliotheek

Meertaligheid Onze cursisten zijn zowel Nederlandstalig als Franstalig. Om een Franstalige versie te krijgen, hoeft men alleen alle Nederlandstalige teksten te exporteren (Excel-bestand), te (laten) vertalen en terug te importeren. Het functioneren van de modules is taalonafhankelijk.

Meertaligheid

Zelfstudie evaluatie Testen & certificaat

Zelfstudie evaluatie Verschillende methodes: Goed opgelet? Test jezelf Diploma (beschikbaar wanneer bepaalde modules afgelopen zijn) Certificatietesten Als bank mag Belfius geen certificatietesten in de cloud plaatsen. Deze worden uitgevoerd op ons LMS en geven al dan niet recht op recyclagepunten (centralisatie op LMS).

Zelfstudie evaluatie Test jezelf LMS Geblokkeerd diploma