Klantgericht werken StudyEvent Mobiliteit in Beweging

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Simultaan Tafelrondje
Advertisements

Hoe blijf ik gemotiveerd
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
7 veranderingslessen Verandering creëert ongemak
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
7.3: Trampolinebed of hangmat? Intro HC Opdracht HW + nakijken.
om deze presentatie uit te voeren
Marketing Werkgroep 6.
Les 7 Uitvoeren gebruiksaanwijzingen van anderen
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail:
Hoe werkt een powerpoint?
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Video Zelfmanagement Je krijgt wat Je hebt wat Je moet er mee leren leven Zelfmanagement is de balans vinden tussen wat de ziekte van je vraagt en hoe.
Welkom op onze thema-avond
De oplossing optellen oefenen doorwerken verbeteren de oefening het huiswerk verkeerd.
Workshop “Beoordelen”
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Vragen subsets OM2. Vragen subsets (1)  Hoe verhoudt de opmerking van BSN over niet te snel starten met een ALP-voorstel zich tot de opmerking van de.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Onze doelen en visie in beeld
Studieadviesregeling
Arbeidsmarkt Als je op de markt loopt zie je om je heen verschillende kopers en verkopers. De vraag naar een product bestaat uit de mensen die een product.
Docentinstructie: Het is aan te bevelen de eerste dia’s klassikaal te tonen en met uitleg te bespreken. Als na zes dia’s een korte demo van Celsius/Fahrenheit.
Coaching week Rotterdam Academy.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Welkom ik maak me sterk.
Piano Hoe vind je de juiste letter terug op een piano?
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Grammatica leren. Inleiding Ook de grammatica kun je leren. De grammatica zijn eigenlijk de spelregels van de taal. Regel kun je leren en toepassen. Hieronder.
Gaten linkerhand, gaten rechterhand
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf verkopen!
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Deze les hoofdrekenen les 1 vervolg
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Hand-Out.
EXAMEN 2015 “ANDERS” + DE GOUDEN TIPS.
De toekomst van internationalisering: een afstemming tussen visies
‘Meester, nu u een bril draagt lijkt u net op een docent’ Meester Bart
Communicatie 4e les.
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Nee Zeggen!.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
ASAP-TIPS VOOR DE HR-PROFESSIONAL
Vmbo 2 economie Goede producten?
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,

Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Rekenen in andere vakken
Werken in een arbeidsorganisatie
Communicatie 4e les.
Het tweede LOS-gesprek
Communicatie 7e les.
ADL Les 1.
Wat de leerling doet Wat de docent doet
De voordelen en nadelen van betaalmethodes
KAN WATER OVERAL NAARTOE STROMEN?
ADL Les 1.
Transcript van de presentatie:

Klantgericht werken StudyEvent Mobiliteit in Beweging Ramona de Lange | Radela In opdracht van OOC/ VOC

Agenda Voorstellen Opstarten (met methode: eens, oneens, geen mening) Klantgericht gedrag Omgaan met klachten Afsluiten (met methode High Five)

Voorstellen Sociale innovatie binnen de techniek Ontwikkelen van mensen en organisaties Technische arbeidsmarkt

Opstarten Methode ‘Eens, oneens, geen mening’ Verdeel de ruimte in twee vlakken welke gescheiden wordt door een (denkbeeldige) middenlijn. Deze middenlijn staat voor “neutraal”. De rechterkant van de ruimte staat voor “eens” en de linkerkant van de ruimte staat voor “oneens”. De docent heeft enkele stellingen voorbereid welke hij aan de studenten voorlegt. Na het presenteren van een stelling is het aan de studenten om een positie in de ruimte te kiezen. Gaan zij in het “eens” vak, het “oneens” vak of op de “neutraal” lijn staan? Hoe verder de student van de “neutraal” lijn verwijderd is, hoe meer hij uitgesproken is over zijn mening. Zodra alle studenten een positie hebben ingenomen is het aan de docent om een discussie te starten met de studenten. Waarom hebben zij deze positie in de ruimte ingenomen? Laat per stelling ongeveer vier studenten hun positionering onderbouwen.

Stellingen klantgerichtheid Klantvriendelijkheid is hetzelfde als klantgerichtheid Klanten betalen je salaris, auto en vakantie Lever een klant altijd wat hij vraagt Vertrouwen is meer gebaseerd op de manier waarop je werkt dan wat je levert Het gaat niet om wat jij hebt gedaan maar om wat je bedrijf heeft geleverd Discussies met klanten kun je nooit winnen Bij de klant gaat het alleen om het uiteindelijk resultaat (dat de auto het weer doet)

Antwoorden op de stellingen Klantvriendelijkheid is niet hetzelfde als klantgerichtheid Klanten betalen je salaris, auto en vakantie Lever een klant wat hij nodig heeft, niet wat hij vraagt Het gaat niet om wat jij hebt gedaan maar om wat je bedrijf heeft geleverd Discussies met klanten kun je nooit winnen Vertrouwen is meer gebaseerd op de manier waarop je werkt dan wat je levert Flexibiliteit, betrouwbaarheid, maatwerk en snelle respons (je werkwijze) zijn net zo belangrijk als het uiteindelijke resultaat (de auto doet het weer)

Klantgericht gedrag (deel 1) Maak duidelijke afspraken en kom ze na (doe wat je zegt en zeg wat je doet) Lever goed werk Neem de klant serieus Zorg voor een professionele en vriendelijke houding (behandel de klant zoals je zelf behandeld wilt worden)

Klantgericht gedrag (deel 2) Reageer consequent en efficiënt Geef adequate informatie Zorg dat materialen en producten in orde zijn Verwijs wanneer nodig adequaat door Toon begrip Geef de klant gelijk in zijn emotie

Omgaan met klachten Toon begrip Herhaal de informatie (zodat je zeker weet dat je elkaar goed begrijpt, niet om je zin door te drukken) Geef de ander niet de schuld Wanneer nodig; laat uitrazen Bied een juiste oplossing aan Controleer de oplossing: bel je klant na!

Afronden met methode High Five De studenten krijgen een blad en tekenen de omtrek van hun hand. Bij iedere vinger krijgen zij een opdracht. Bij de duim schrijven zij op wat zij goed vonden aan deze les. Bij de wijsvinger schrijven zij op wat zij met de informatie gaan doen die zij hebben geleerd. Bij de middelvinger schrijven ze op wat ze niet goed vonden aan de les. Bij de ringvinger schrijven ze op wat hen waarschijnlijk het meeste zou bijblijven van deze les en bij de pink schrijven ze op waar zij nog iets meer over zouden willen leren. Wanneer de studenten dit hebben ingevuld leveren ze deze handafdruk in bij de docent. Deze krijgt op deze manier een duidelijk inzicht in hoe de studenten de les hebben beleefd.