Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen! Datum 5 juli 2018
Datum 5 juli 2018 Geluk? gemeente Schagen |
Pilot waar? 11/5/19 gemeente Schagen | ‘t Zand Callantsoog Petten
5 juli 2018 Wie doen er mee? gemeente Schagen |
Context Gezondheidsbeleid: drager is positieve gezondheid 5 juli 2018 Context Gezondheidsbeleid: drager is positieve gezondheid 5 speerpunten Gezond gewicht Gezonde voeding Psychische gezondheid Valpreventie Genotmiddelengebruik Ruimte voor initiatieven van inwoners, gekoppeld aan organisatie om hun initiatief van de grond te krijgen. gemeente Schagen |
Participatie Enquêtes Groepsgesprekken Individuele gesprekken 5 juli 2018 Participatie Enquêtes Groepsgesprekken Individuele gesprekken Adviesraad Klankbordgroep gemeente Schagen |
Te bereiken resultaten - Raad 5 juli 2018 Te bereiken resultaten - Raad Eenzaamheid tegengaan Streven: huisvesting van woon-, zorg- en welzijnsvoorzieningen dicht bij elkaar Huiskamer in elk dorp en elke wijk – ontmoeting Bewustwording voor dementie in de gemeente Behoeften van de cliënt centraal – maatwerk Zichtbaarheid van de wijkteams – in de wijken gemeente Schagen |
Focus ouderen en gezondheid 5 juli 2018 Focus ouderen en gezondheid Langer zelfstandig thuis wonen – pilot - in huis - leefomgeving in en om huis - vervoer - activiteiten – ontmoeting - gezondheid Dementievriendelijke gemeente - meerjarenprogramma gemeente Schagen |
5 juli 2018 Uitkomsten en opgave: We kennen elkaar en elkaars aanbod en werkwijze niet goed genoeg We hebben elkaar nodig, nu en in de toekomst Behoefte aan sociale kaart – op wijkniveau - binnen budgetten uitvoering: inspanning en creativiteit 4 beleidslijnen 1. versterken van eigen kracht a. Preventie en vroegsignalering. Dit onder het motto “voorkomen is beter dan genezen”. Zo hopen duurdere zorg te voorkomen of in ieder geval terug te dringen. Belangrijke rol voor Medewerking op vindplaatsen en eigen buurt. Samen neerzetten van pedagogische samenleving. b. inzet op algemene voorzieningen: hierbij gaan wij uit van de van huidige voorzieningen. De zijn vrij toegankelijk zonder indicatie. Brede welzijnswerk wordt ingezet. We spreken niet alleen over de nieuwe taken. Inwoners moeten zelf de voorzieningen kunnen vinden. c. Van formele naar informele zorg We verwachten dat de mensen uit het eigen sociale netwerk zich inzetten. Echter, hoe ver kan dit gaan, waar zit de ruimte, wat mag of kan je wel van een (zorg)vrijwilliger en mantelzorger verwachten? Een mooi onderwerp om het politieke debat over te voeren. 2 Er is een groep die niet redt. Niet alle mensen kunnen, met hulp van hun eigen kring niet in eigen kracht. Waar nodig is, zullen wij dit ondersteunen. Daar zijn wij vangnet. Uitgangspunt hierbij is: kijken naar wat nodig is voor de inwoner, maatwerk. Dure zorg voorkomen. Hierbij ook oog voor de veiligheid. 3.- regie op de kosten versus kwaliteit van de zorg 4. verbinding met het economische domein Ook hier de transformatie. Als wij het hebben over participeren in de samenleving zijn er veel veranderingen: andere eisen voor scholing zodat inwoners kunnen participeren op de arbeidsmarkt Dit vraagt om een samenwerking met het onderwijs. Daarnaast veel veranderingen ook te verwachten op het gebied van voorzieningenniveau en het feit dat mensen straks langer in hun eigen omgeving zullen blijven wonen. Partnerschap ondersteuning en maatschappij, gemeente, onderwijs werkgevers, welzijnsinstellingen, zorgverzekeraars, arbeidsvoorzieningen, woningstichtingen, gemeente Schagen |
Leerpunten Vragenlijsten/enquêtes: vak apart Projectleiding is nodig 5 juli 2018 Leerpunten Vragenlijsten/enquêtes: vak apart Projectleiding is nodig Breng focus aan – in uitvoering Draagvlak onder alle geledingen en blijven informeren, ook binnen de eigen organisaties gemeente Schagen |
Hoe verder ? Focus: * ontmoeting * woonadviseur 5 juli 2018 Hoe verder ? Focus: * ontmoeting * woonadviseur * bekend gezicht in de wijk Drager positieve gezondheid: Kop-breed realiseren, je doet het niet in gemeente alleen Eerst drie dorpen, daarna pas uitrollen in andere kernen - binnen budgetten uitvoering: inspanning en creativiteit 4 beleidslijnen 1. versterken van eigen kracht a. Preventie en vroegsignalering. Dit onder het motto “voorkomen is beter dan genezen”. Zo hopen duurdere zorg te voorkomen of in ieder geval terug te dringen. Belangrijke rol voor Medewerking op vindplaatsen en eigen buurt. Samen neerzetten van pedagogische samenleving. b. inzet op algemene voorzieningen: hierbij gaan wij uit van de van huidige voorzieningen. De zijn vrij toegankelijk zonder indicatie. Brede welzijnswerk wordt ingezet. We spreken niet alleen over de nieuwe taken. Inwoners moeten zelf de voorzieningen kunnen vinden. c. Van formele naar informele zorg We verwachten dat de mensen uit het eigen sociale netwerk zich inzetten. Echter, hoe ver kan dit gaan, waar zit de ruimte, wat mag of kan je wel van een (zorg)vrijwilliger en mantelzorger verwachten? Een mooi onderwerp om het politieke debat over te voeren. 2 Er is een groep die niet redt. Niet alle mensen kunnen, met hulp van hun eigen kring niet in eigen kracht. Waar nodig is, zullen wij dit ondersteunen. Daar zijn wij vangnet. Uitgangspunt hierbij is: kijken naar wat nodig is voor de inwoner, maatwerk. Dure zorg voorkomen. Hierbij ook oog voor de veiligheid. 3.- regie op de kosten versus kwaliteit van de zorg 4. verbinding met het economische domein Ook hier de transformatie. Als wij het hebben over participeren in de samenleving zijn er veel veranderingen: andere eisen voor scholing zodat inwoners kunnen participeren op de arbeidsmarkt Dit vraagt om een samenwerking met het onderwijs. Daarnaast veel veranderingen ook te verwachten op het gebied van voorzieningenniveau en het feit dat mensen straks langer in hun eigen omgeving zullen blijven wonen. Partnerschap ondersteuning en maatschappij, gemeente, onderwijs werkgevers, welzijnsinstellingen, zorgverzekeraars, arbeidsvoorzieningen, woningstichtingen, gemeente Schagen |