Provinciale netwerkdag warme overdracht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

HAVISTEN COMPETENT
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Netwerk GGZ Kempen - GTB/VDAB
ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
Samenwerken aan “rechtstreeks toegankelijke hulp”.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Studiedag OV1-OV Autisme en stage Ondersteuning vanuit de logopedie.
INFOSHOP 7 Dienstverleningscharters bij de Vlaamse overheid
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Marijke Vande Voorde Psychologe / GON-begeleidster MPI De Mast
Welkom!.
WAI-PASS in BuSO De Brug.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
CAMPUS PIERENBERG. CV² PROJECT 3 CV² PROJECT Opleiding tot administratieve bedienden.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
Welkom!.
Mijn ideale manier van actief en samenwerkend leren Geraldine van Herk
PROJECT KEUZEPROCESSEN
Onderzoek ervaringen van cliënten, jobcoachen en trajectbegeleiders met uitzendarbeid beeldvorming van uitzendconsulenten en werkgevers over het ATB-netwerk.
Informatie avond 4e klas
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
“Digi-bord toepassing sollicitatietraining” Doeworkshop voor arbeidsconsulenten Tom, Trainer.
DOE HET ZELF PAKKET. Doe-het-zelfpakket Wat  Richtvragen  Voor (werkende) mantelzorgers  Werk- en mantelzorg zo optimaal mogelijk op elkaar afstemmen.
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Hoe bereiden we ons optimaal voor? HR-uitdagingen tijdens een doorstroomtraject Thomas Bossuyt Partner BDO #SamenStromen.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Alles draait om jou ! Startconferentie G32 12 juni 2014 Een sluitende keten van leren, werken en ondernemen.
BuSO Tongelsbos Bosstraat Tongerlo – Westerlo Tel. 014/
Youth empowered by Skills ROUBAIX Cijfers en trends 2.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Behoeften van de doelgroep & activiteiten
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Stage informatieavond
Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom?
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
ASAP-TIPS VOOR DE HR-PROFESSIONAL
ASAP-TIPS VOOR DE HR-PROFESSIONAL
Inhoud Waarom Jobstart? Ontstaan project Voor wie? Partners
Welkom bij de Stage-informatieavond
Persoonlijk Leiderschap

Wat na Ravelijn? Infoavond Ov1 – 6 maart 2018.
Infodag onderwijs Welkom!
Inschatten van dienstverlening
Uitstroomgesprekken.
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Doubleren.
Inleiding campusvoorrang
Logboek & planners ..
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Doubleren.
Workshop – ambities delen
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
KONEKT Beeld je in: je bent 12 jaar en je krijgt te horen dat je nooit zal kunnen werken. Dit is het verhaal van honderden jongeren met een verstandelijke.
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Provinciale netwerkdag warme overdracht [ Samen • Veilig • Leren • Begeleiden ] Provinciale netwerkdag warme overdracht POP : Persoonlijk OntwikkelingsPlan [ Eigen-tijds • Eigen-wijs ] TOEKOMSTGERICHT INNOVATIEF ZELFONTDEKKEND BUITENBEENTJE

[Eigen-tijds • Eigen-wijs] Inhoud 1. Algemeen gedeelte Wie zijn wij? Samenwerking Zonnebos en GTB POP : persoonlijk ontwikkelingsplan : Wie ben ik ? Wat wil ik ? Wat kan ik ? Actie ! 2. Oefening : opmaken POP [Eigen-tijds • Eigen-wijs] TOEKOMSTGERICHT INNOVATIEF ZELFONTDEKKEND BUITENBEENTJE

[Eigen-tijds • Eigen-wijs] Wie zijn wij ? BuSO Zonnebos verstrekt onderwijs-op-maat aan jongeren met bijzondere noden. Dit bieden wij aan in 4 opleidingsvormen (OV) in functie van de einddoelstelling. OV1  : integratie in een beschermd leefmilieu (dag – en of activiteitencentrum / begeleid werken) OV2  : integratie in een beschermd leef- en arbeidsmilieu (maatwerkbedrijf) OV3  : integratie in een gewoon leef- en arbeidsmilieu (NEC) OV4 : integratie in het actieve leven [Eigen-tijds • Eigen-wijs] TOEKOMSTGERICHT INNOVATIEF ZELFONTDEKKEND BUITENBEENTJE

[Eigen-tijds • Eigen-wijs] Onderwijsaanbod Opleidingen in OV3 Campus ‘s Gravenwezel Campus Brasschaat [Eigen-tijds • Eigen-wijs] TOEKOMSTGERICHT INNOVATIEF ZELFONTDEKKEND BUITENBEENTJE

Samenwerking Zonnebos en GTB Schooljaar 2011 – 2012 Pilootschool voor het project Transpop Doelstelling : Dieper ingaan op de thematiek van de persoonlijke ontwikkelingsplannen (POP) in het kader van het levenslang leren op maat gemaakt voor leerlingen van het Buso- onderwijs. Door te reflecteren over de loopbaanvragen, worden bewuste keuzes gemaakt en staat de leerling sterker bij de transitie naar de arbeidsmarkt. Implementatie schoolwerkplan voor de kwalificatie- en intergratiefase (ABO) [Eigen-tijds • Eigen-wijs] TOEKOMSTGERICHT INNOVATIEF ZELFONTDEKKEND BUITENBEENTJE

Samenwerking Zonnebos en GTB Schooljaar 2012 - 2013 Opstart tandemproject ism GTB ( nu transitietraject) Doelstelling : Leerlingen gedurende hun laatste schooljaar een leertraject aanbieden met betrekking tot de arbeidsmarkt. Enerzijds om tot een realistisch beeld van zichzelf te komen (wat wil ik, wat kan ik,...), anderzijds om tot een correcter beeld te komen van de mogelijkheden op de arbeidsmarkt. Voor wie ? * leerlingen die nood hebben aan een nieuwe invalshoek ifv overgang naar de arbeidsmarkt * leerlingen die dreigen af te haken van het voorgestelde schooltraject * leerlingen met een onvoldoende sociaal vangnet ifv tewerkstelling [Eigen-tijds • Eigen-wijs] TOEKOMSTGERICHT INNOVATIEF ZELFONTDEKKEND BUITENBEENTJE

Samenwerking Zonnebos en GTB Schooljaar 2012 - 2013 Warme overdracht VDAB – GTB Doelstelling : Met de ‘Warme overdracht' tussen onderwijs en VDAB en GTB streven we naar een vlotte overstap van school naar de arbeidsmarkt met het oog op een duurzame tewerkstelling. Dit is een overdracht van arbeidsmarktgerichte gegevens met het oog op het verder zetten van een individuele en aangepaste begeleiding door VDAB of GTB. Voor wie ? Alle schoolverlaters komen hiervoor in aanmerking. [Eigen-tijds • Eigen-wijs] TOEKOMSTGERICHT INNOVATIEF ZELFONTDEKKEND BUITENBEENTJE

Samenwerking Zonnebos en GTB Schooljaar 2015 – 2016 Leerloopbanen van de toekomst. Doelstelling : “Leerloopbanen van de toekomst” wilt actief bijdragen tot het verminderen van het vroegtijdige schoolverlaten en bevordert de warme overdracht tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt. [Eigen-tijds • Eigen-wijs] TOEKOMSTGERICHT INNOVATIEF ZELFONTDEKKEND BUITENBEENTJE

POP : persoonlijk ontwikkelingsplan Rode draad Observatiejaar Beroepskeuze : wie ben ik ? wat kan ik ? wat wil ik ? Opleidingsjaren POP i.f.v. eerste stage Kwalificatiejaren POP i.f.v. stage en transitie naar arbeidsmarkt [Eigen-tijds • Eigen-wijs] TOEKOMSTGERICHT INNOVATIEF ZELFONTDEKKEND BUITENBEENTJE

[Eigen-tijds • Eigen-wijs] Werkbundel POP kwalificatiefase [Eigen-tijds • Eigen-wijs] TOEKOMSTGERICHT INNOVATIEF ZELFONTDEKKEND BUITENBEENTJE

[Eigen-tijds • Eigen-wijs] Wie ben ik ? zicht krijgen op de algemene situatie van de jongere in verschillende contexten: op school, in de vrije tijd, thuis, op het werk, in de omgang met anderen, …. wat hen vanuit deze ervaringen kracht geeft om hun doel te bereiken [Eigen-tijds • Eigen-wijs] TOEKOMSTGERICHT INNOVATIEF ZELFONTDEKKEND BUITENBEENTJE

[Eigen-tijds • Eigen-wijs] Werkbundel POP kwalificatiefase [Eigen-tijds • Eigen-wijs] TOEKOMSTGERICHT INNOVATIEF ZELFONTDEKKEND BUITENBEENTJE

[Eigen-tijds • Eigen-wijs] Wat wil ik ? vragenlijst en gesprekken een analyse maken van wat de jongere verwacht van een job Focus: waar wil de jongere klaar voor zijn op het einde van het schooljaar. Motivatie: waarom wil de jongere gaan werken of een opleiding volgen. Favoriete taken: welke taak doet de jongere graag Favoriete werkomgeving en arbeidsomstandigheden [Eigen-tijds • Eigen-wijs] TOEKOMSTGERICHT INNOVATIEF ZELFONTDEKKEND BUITENBEENTJE

[Eigen-tijds • Eigen-wijs] Tool : De top 10 van wat ik wil [Eigen-tijds • Eigen-wijs] TOEKOMSTGERICHT INNOVATIEF ZELFONTDEKKEND BUITENBEENTJE

[Eigen-tijds • Eigen-wijs] Tool : Ik wil …, ik wil … Een stap in de goede richting is goed weten wat je belangrijk vindt in een job. 8 blokken met 5 vragen : Contract interim-werk, vast contract, aantal werkuren … Arbeidsuren vaste uren, ‘s nachts, weekend werk … Afstand werk dicht bij huis, vervoer … Samenwerken alleen, samen werken … Fysiek werk zwaar werk, bureauwerk, buiten werk, vuil werk … Bedrijf groot bedrijf, klein bedrijf … Loon hoe belangrijk is het loon ? Afwisseling altijd dezelfde taken, afwisselende taken [Eigen-tijds • Eigen-wijs] TOEKOMSTGERICHT INNOVATIEF ZELFONTDEKKEND BUITENBEENTJE

[Eigen-tijds • Eigen-wijs] Tool : Ik wil …, ik wil … [Eigen-tijds • Eigen-wijs] TOEKOMSTGERICHT INNOVATIEF ZELFONTDEKKEND BUITENBEENTJE

[Eigen-tijds • Eigen-wijs] Tool : Ik wil …, ik wil … [Eigen-tijds • Eigen-wijs] TOEKOMSTGERICHT INNOVATIEF ZELFONTDEKKEND BUITENBEENTJE

[Eigen-tijds • Eigen-wijs] Tool : Ik wil …, ik wil … Blok A. Arbeidsstelsel en contract Als je bolletje voor dit blok hoog staat, ben je niet iemand om lang thuis te zitten. Je wilt graag gaan werken en liefst zo veel mogelijk. Bezig zijn is belangrijk voor jou. Je wilt liefst een vast contract, zodat je zekerheid hebt in je job. Losse en korte opdrachten (bijvoorbeeld via interim) kunnen even een oplossing zijn voor jou, maar je blijft ondertussen wel verder zoeken naar een vaste job. [Eigen-tijds • Eigen-wijs] TOEKOMSTGERICHT INNOVATIEF ZELFONTDEKKEND BUITENBEENTJE

[Eigen-tijds • Eigen-wijs] Wat kan ik ? helpen om competenties in kaart te brengen zicht hebben op toekomstdromen, wensen en voorkeurstaken weten welke factoren van de arbeidsmarkt belangrijk zijn en om welke redenen [Eigen-tijds • Eigen-wijs] TOEKOMSTGERICHT INNOVATIEF ZELFONTDEKKEND BUITENBEENTJE

Evaluatie om een zicht te krijgen op de competenties. Tool : CompetentiespeI Evaluatie om een zicht te krijgen op de competenties. [Eigen-tijds • Eigen-wijs] TOEKOMSTGERICHT INNOVATIEF ZELFONTDEKKEND BUITENBEENTJE

[Eigen-tijds • Eigen-wijs] Tool : Kwaliteitenspel Te koop (± € 30) of te huur bij Doc Atlas [Eigen-tijds • Eigen-wijs] TOEKOMSTGERICHT INNOVATIEF ZELFONTDEKKEND BUITENBEENTJE

[Eigen-tijds • Eigen-wijs] Tool : Competentievragenlijst (ICF-vorm) In te vullen door het netwerk : de leerling zelf de ouders de leerkrachten De antwoorden vergelijken en selecteren : 3 sterktes 3 werkpunten [Eigen-tijds • Eigen-wijs] TOEKOMSTGERICHT INNOVATIEF ZELFONTDEKKEND BUITENBEENTJE

[Eigen-tijds • Eigen-wijs] Tool : Competentievragenlijst (ICF-vorm) [Eigen-tijds • Eigen-wijs] TOEKOMSTGERICHT INNOVATIEF ZELFONTDEKKEND BUITENBEENTJE

[Eigen-tijds • Eigen-wijs] Tool : Sociopoly Een bordspel met als doel het trainen van sociale vaardigheden. De focus ligt op de toepassing van deze vaardigheden op tewerkstelling en in de werksituatie zelf. Te koop (± € 120) of te huur bij Doc Atlas [Eigen-tijds • Eigen-wijs] TOEKOMSTGERICHT INNOVATIEF ZELFONTDEKKEND BUITENBEENTJE

[Eigen-tijds • Eigen-wijs] Actie ! de leerling maakt een POP, gebaseerd op mogelijkheden en beperkingen in het plan staat omschreven wie wat doet, hoe en wanneer [Eigen-tijds • Eigen-wijs] TOEKOMSTGERICHT INNOVATIEF ZELFONTDEKKEND BUITENBEENTJE

[Eigen-tijds • Eigen-wijs] Actie ! [Eigen-tijds • Eigen-wijs] TOEKOMSTGERICHT INNOVATIEF ZELFONTDEKKEND BUITENBEENTJE

[Eigen-tijds • Eigen-wijs] Casus Stap 1 : wie ben ik ? Ik ben Jonas en zit in het 5de jaar in de opleiding interieurbouwer. Mijn schoolloopbaan verliep vlot, ik heb geen enkel jaar gedubbeld. Na de lessen over veiligheid op de werkvloer, behaalde ik mijn VCA-attest. Via een opleiding bij de VDAB verkreeg ik nog een attest van droge bepleistering en spuittechnieken . Tijdens mijn stages haalde ik steeds goede resultaten. Ik deed reeds een studentenjob in de horeca. Juist afmeten is voor mij geen enkel probleem. Je kan op mijn rekenen en ik ben steeds stipt op tijd op school, mijn stageplaats en op mijn vakantiewerk. Ik heb mijn voorlopig rijbewijs op zak en kan zelfstandig het openbaar vervoer nemen. Jammer genoeg word ik heel snel boos als iemand zich met mij moeit, thuis en op school. Niemand helpt mij. Mijn vader slaat en drinkt. Een echte hobby heb ik niet, daar zijn geen centen voor. Ik hang dan maar wat rond. [Eigen-tijds • Eigen-wijs] TOEKOMSTGERICHT INNOVATIEF ZELFONTDEKKEND BUITENBEENTJE

[Eigen-tijds • Eigen-wijs] Actie ! [Eigen-tijds • Eigen-wijs] TOEKOMSTGERICHT INNOVATIEF ZELFONTDEKKEND BUITENBEENTJE

[Eigen-tijds • Eigen-wijs] Casus Stap 1 : wat wil ik ? Werk is voor mij heel belangrijk, ik graag bezig zijn. Het liefst wil ik en een klein team of bedrijf werken. Loon is voor mij belangrijk. Ik wil in ploegen en tijdens het weekend werken. Mijn 3 voorkeur jobs zijn : politie – leger – verkoop. Tijdens het opmaken van mijn POP ben ik tot een belangrijk besluit gekomen. Ik wilde stoppen met school. Door hier over na te denken, wil ik toch mijn getuigschrift behalen. Daarna wil ik bij de politie of het leger. [Eigen-tijds • Eigen-wijs] TOEKOMSTGERICHT INNOVATIEF ZELFONTDEKKEND BUITENBEENTJE

[Eigen-tijds • Eigen-wijs] Actie ! [Eigen-tijds • Eigen-wijs] TOEKOMSTGERICHT INNOVATIEF ZELFONTDEKKEND BUITENBEENTJE

[Eigen-tijds • Eigen-wijs] Casus Stap 1 : wat kan ik ? Ik ben vriendelijk, behulpzaam en heb een verzorgd voorkomen. Je kan op mij rekenen, ik houd mij steeds aan afspraken. Ik heb plezier in mijn werk. Er zijn nog een aantal werkpunten waar ik extra aandacht moet aan besteden. Ik moet tijdens mijn hele opdracht geconcentreerd werken. Wanneer er veel werk is, moet ik niet panikeren. Ik probeer rustig te blijven en door te werken. Ook moet ik leren om op een gepaste manier gesprekken te voeren. [Eigen-tijds • Eigen-wijs] TOEKOMSTGERICHT INNOVATIEF ZELFONTDEKKEND BUITENBEENTJE

[Eigen-tijds • Eigen-wijs] Actie ! [Eigen-tijds • Eigen-wijs] TOEKOMSTGERICHT INNOVATIEF ZELFONTDEKKEND BUITENBEENTJE

[Eigen-tijds • Eigen-wijs] Casus Stap 2 : wat is het doel ? Wat is het doel op lange termijn ? Welke job wil ik graag de rest van mijn leven doen? Wat is het doel op korte termijn ? Wat is hiervoor de eerste stap ? [Eigen-tijds • Eigen-wijs] TOEKOMSTGERICHT INNOVATIEF ZELFONTDEKKEND BUITENBEENTJE

[Eigen-tijds • Eigen-wijs] Actie ! [Eigen-tijds • Eigen-wijs] TOEKOMSTGERICHT INNOVATIEF ZELFONTDEKKEND BUITENBEENTJE

[Eigen-tijds • Eigen-wijs] Casus Stap 3 Wat lukt me ? Welke competenties en vaardigheden heb ik al onder de knie, om mijn lange termijndoel te bereiken ? Wat lukt me nog niet ? Wat is er nog nodig om mijn doel te bereiken ? [Eigen-tijds • Eigen-wijs] TOEKOMSTGERICHT INNOVATIEF ZELFONTDEKKEND BUITENBEENTJE

[Eigen-tijds • Eigen-wijs] Actie ! [Eigen-tijds • Eigen-wijs] TOEKOMSTGERICHT INNOVATIEF ZELFONTDEKKEND BUITENBEENTJE

[Eigen-tijds • Eigen-wijs] Casus Stap 4 Wie kan me helpen? Welke acties kunnen me helpen? Concrete stappen. [Eigen-tijds • Eigen-wijs] TOEKOMSTGERICHT INNOVATIEF ZELFONTDEKKEND BUITENBEENTJE

[Eigen-tijds • Eigen-wijs] Actie ! [Eigen-tijds • Eigen-wijs] TOEKOMSTGERICHT INNOVATIEF ZELFONTDEKKEND BUITENBEENTJE

[Eigen-tijds • Eigen-wijs] Casus Stap 5 : conclusie [Eigen-tijds • Eigen-wijs] TOEKOMSTGERICHT INNOVATIEF ZELFONTDEKKEND BUITENBEENTJE

[Eigen-tijds • Eigen-wijs] Casus Overdracht naar GTB [Eigen-tijds • Eigen-wijs] TOEKOMSTGERICHT INNOVATIEF ZELFONTDEKKEND BUITENBEENTJE

Elke jongere heeft het recht [ Samen • Veilig • Leren • Begeleiden ] Elke jongere heeft het recht op ‘leren’ op maat zijn talenten te ontdekken en te ontplooien [ Eigen-tijds • Eigen-wijs ] TOEKOMSTGERICHT INNOVATIEF ZELFONTDEKKEND BUITENBEENTJE