Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Op koers met het Zelfmanagementkompas
Succesfactoren van teamcoaching
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Taken, functie en beroep (hfdst.8)
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
COMPETENTIEONTWIKKELING
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Proces en Product.
De competente projectleider
MVO en intern management
LEA en sociaal-economische ontwikkelingen Samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs Nieuwegein 20 januari 2011 Pim Kalkman.
Het kwaliteitskader Verantwoorde zorg in relatie tot palliatieve zorg
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
Competentieontwikkeling voor OR-leden
De kern van het arrangeren
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Competentieprofielen
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Voorbeeldtraject Teamontwikkeling
Regels kun je omzeilen, principes niet.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Meer verbinding, sociale cohesie en eigen/samen regie in de buurt Met het Buurtteam als stimulator, facilitator en begeleider van een samenleving die niemand.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Professionalisering en intervisie
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
Verwijzen naar kookboek.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Rotterdam: Van werkstad naar netwerkstad
DA dag april 2016.
Teambarometer.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Burgerschap Samenwerkend leren
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Persoonlijk Leiderschap
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Introductie Engaging Dynamics
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
‘Naar zelfverantwoordelijk leren’
Samenwerken en communicatie
Basistekst : Talentontwikkeling
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Instrument Team Intervisie
Workshop – teamgroei begrijpen
Fleximatrix.
Workshop – ambities delen
Team charter Instrument.
Workshop – Rollen en verwachtingen binnen het team
Boeien en binden van goede medewerkers
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Workshop Afspraken maken
Transcript van de presentatie:

Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel

Groeien in wat ? Bespreek in kleine groepjes : wat voor soort autonomie heb je ervaren ? Waarin kon je autonoom zijn ? Hoe zou je die kunnen omschrijven ? Omschrijf kort elke vorm van autonomie die je ontdekt, op 1 grote post-it, kaart, ...

Vakmanschap ontwikkelen Resultaatgericht werken (procesbeheersing) Resultaatgericht werken (ondernemerschap) Verbonden samenwerken Zelfstandig organiseren Kunnen we die inputs clusteren op het bovenstaande ?

Groeiproces naar zelfsturing Resultaatgericht werken (ondernemerschap) Zelfstandig organiseren Verbonden samenwerken Vakmanschap ontwikkelen (procesbeheersing) groeien op 4 domeinen

Groeiproces naar zelfsturing Groep Zelfsturend Team Set van individuen Team

Groeiproces naar zelfsturing Groep Zelfsturend Team Het team is gericht op haar VERMOGEN OM UIT TE VOEREN (SAMEN COMPETENT ZIJN)-> Fleximatrix Groei naar ORGANISA-TORISCHE ZELFRED-ZAAMHEID -> Sterrollen Team focus is op RESULTAAT-GEDREVEN SAMENWERKING EN SOCIALE MATURITEIT -> Sociale vaardigheden Het Team is in staat om zelfstandig DOELEN TE STELLEN, CONTINU TE VERBETEREN & EXTERNE PARTIJEN TE BEHEREN -> KPIs Set van individuen Team Min kritische specificaties: zo weinig mogelijk algemene procedures. Tip: zeg nooit dat je zelfsturende teams wil invoeren. Het is een proces.

Wat heeft een team nodig om goed te kunnen samenwerken ? TIM

Team Charter Opdracht - Missie Prioriteiten - Ambities Rollen en Verwachtingen TIM Afspraken en Regels Persoonlijke Relaties

Opdracht - missie Wat is de betekenisvolle opdracht of bestaansreden van ons team ? Delen wij dezelfde kijk op onze opdracht ? Bvb Kijk op “begeleiden” of “onthalen” ? Wat zijn onze verantwoordelijkheden, naar wie toe ? En zijn de bijbehorende bevoegdheden duidelijk ? Met wie werken wij samen om deze opdracht te realiseren ? Hoe past onze opdracht binnen de visie en het geheel van het CLB ? Welke waarden vinden wij belangrijk in het uitvoeren van onze opdracht ? Wat betekenen de waarden van ons CLB meer specifiek voor ons team ? TIM Ik heb een aantal items er uit gehaald die we er zeker bij moeten vermelden, maar waardoor ik de slide wat te druk vond. Dit zijn ze: Wat worden wij geacht te doen ? Wat betekenen de organisatiewaarden voor ons ?

Ambities Wat zijn onze gedeelde, lange termijn ambities en hoe geven zij invulling aan de visie en ambities van het CLB? Wat zijn daarbinnen onze korte termijn doelen voor de komende weken/maanden ? Geen 40 dingen tegelijkertijd, maar 1 of 2 belangrijke dingen die onze aandacht verdienen Wie gaat hierin welke engagementen aan ? Hoe volgen wij dit op en sturen we dit bij ? Hoe zorgen wij voor een proces van continue verbetering ? Welke instrumenten helpen ons hierbij ? LIEZE Voor wie en met wie doen we deze opdracht

Rollen en verwachtingen Welke rollen hebben wij nodig binnen het team (kern- en regelrollen) ? Wat verwachten wij van een bepaalde rol – wanneer heeft die goed werk geleverd ? Wie neemt welke rol op zich ? Kunnen wij als team continuïteit garanderen? Welke kennis en competenties moeten wij binnen het team nog opbouwen? TIM Wat verwachten wij van iedereen binnen het team? Hanteren wij dezelfde normen aangaande kwaliteit, engagement en waarden ? Op welke manier maken we daar werk van ? Welke kennisstandaarden moeten wij beheersen en volgen ?

Afspraken en regels Hoe gaan wij het werk organiseren? Wat voor (team) overleg hebben wij nodig? Hoe communiceren wij onderling? Welke beslissingen kunnen individueel worden genomen, en welke in teamverband ? Wat zijn regels en procedures die over teams heen gelden, en waaraan elk team (dus wij ook) zich dient te houden ? Welke ondersteunende instrumenten/tools zijn er beschikbaar om ons te helpen ons werk te doen, competenties, vaardigheden en kennis te ontwikkelen ? LIEZE Hoe komt het binnen, hoe wordt het gepland, opgenomen en opgevolgd ? teamoverleg: (doel, inhoud, frequentie, deelnemers, enz...) Hoe delen wij informatie – welke informatie, waar en hoe ? Hoe kunnen wij onze werkomgeving zodanig inrichten dat zij onze werking optimaal ondersteunt ?

Persoonlijke relaties Hoe goed kennen we elkaar, zodat we ieders sterktes kunnen inzetten en elkaar leren begrijpen? Wat is onze leefregel waar wij ons aan willen houden? Hoe geven wij elkaar feedback? Hoe kunnen wij conflicten in ons voordeel gebruiken? LIEZE

Ogers are like onions TIM

Teams are like onions Opdracht - Missie Prioriteiten - Ambities Rollen en Verwachtingen Afspraken en Regels Persoonlijke Relaties