VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
Advertisements

Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Kleuterschool De Zevensprong
SAMEN AAN ZET Van opbrengst naar werkaanpak.
Het nieuwe Jeugdhulplandschap
De ontwikkeling van de 7 competenties
Gedragsproblemen
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Conferentie leerlingenbegeleiding Workshop: Niet storen, hier wordt geleerd! Leerlingenbegeleiding en onderwijsleerproblemen.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Basisondersteuning ‘het geheel van preventieve en licht curatieve interventies die binnen de school planmatig worden uitgevoerd en is het fundament van.
Anderstalige nieuwkomers in centrumsteden (basis- en secundair onderwijs) - resultaten bevraging centrumsteden en LOP’s -
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
ICT bijeenkomst 25 januari 2007
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
competentieontwikkeling
‘WESTDAG’ IJH EN ROL VAN HET CLB Hulpverleningslandschap is grondig veranderd zowel inhoudelijk als organisatorisch CLB binnen IJH-landschap.
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Ondersteunt ouders/leerling bij weigering in een school. Bemiddelt tussen ouders en school, sensibiliseert scholen, faciliteert het inschrijvingsrecht,
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
BaSO-fiche regio Gent ‘Zorg’ gedragen door basisonderwijs & secundaire onderwijs.
Doel ZAT “Zo veel mogelijk kinderen en hun gezinnen zo vroeg en zo snel mogelijk goede en afgestemde zorg bieden en leerkrachten in de klas ondersteunen.
Kansen voor transformatie
Infopunt Onderwijs Wat vragen ouders? “De juf zegt dat mijn kind niet mee is in de klas. Maar ik vind dat hij heel slim is! Kan ik mijn kind laten testen.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Methodiek: Plancyclus
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
Algemeen Diagnostisch Protocol
Infopunt Onderwijs Gedeeld belang Voor alle partijen: Geslaagde schoolloopbaan/succesvol onderwijstraject als gemeenschappelijk belang.
Positionering Dienst maatschappelijk werk (DMW) van een ziekenfonds.
Jeugdhulp K ip met de gouden eieren door slimme en betere samenwerking tussen 1e en 2e lijn in de lokale jeugdzorg Henny Luppes Manager Welstad Stadskanaal.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
VOORSTELLING ‘…Als je niet weet waar te beginnen…’
Passend onderwijs.
Tools i.f.v. een vlot verloop van de CSR
Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Netwerk /11/14 LNW6 Het managen van verandering
MEE maakt meedoen mogelijk
Het zorgcontinuüm.
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg
Toelatingsvoorwaarden 01/09/2014
LARS.
WETENSCHAPSWINKEL UT MKB WETENSCHAPSWINKEL
CLB Wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen?
Geïntegreerd Breed Onthaal
Infodag onderwijs Welkom!
PGZ in het decreet.
Verandering leidt tot beter sociaal werk? Of niet?
Geïntegreerd breed onthaal
Team radicalisering in de kering Stad Gent
Uitstroomgesprekken.
ONDER WIJS CENTRUM GENT
AB wat kan je er mee?.
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg
Reorganisatie Vrij CLB Kempen
Kernprocessen, Kernactiviteiten & Ko
Workshop – Rollen en verwachtingen binnen het team
Hoe volgen wij onze kinderen?
Transcript van de presentatie:

VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt Tot stand gekomen door contacten met heel wat van jullie collega’s Doel van dit moment: toelichting + hoe ziet jullie rol eruit in de verschillende kernprocessen

1 2 3 4 5 6 7 Onthalen en verhelderen van de vraag teneinde kinderen/jongeren (en hun context) met een hulpvraag toe te leiden naar een gepast aanbod, intern of extern Handelingsgericht adviseren teneinde de vraagsteller de gepaste informatie te geven om in functie van de leerling gerichte stappen te kunnen zetten Handelingsgericht diagnosticeren, begeleiden en coördineren teneinde leerlingen (en ouders) maximaal te laten participeren aan het onderwijsleerproces door goede afstemming op de onderwijs- en opvoedingsbehoeften  Handelingsgericht diagnosticeren, begeleiden en coördineren in verontrustende situaties teneinde via aanklampend werken de ontwikkelingskansen van leerlingen te vrijwaren en veiligheid te garanderen Collectief objectief informeren over het onderwijslandschap, het studiekeuzeproces en de arbeidsmarkt teneinde leerlingen en ouders in staat te stellen tot het maken van juiste keuzes, die het welbevinden, de betrokkenheid en kwalificatie kunnen bevorderen   Signaleren en/of inhoudelijke expertise inbrengen in de school teneinde te faciliteren dat schoolteams en leerkrachten planmatig en zelfstandig de zorg voor al hun leerlingen opnemen Uitvoeren van medische activiteiten in het kader van preventie teneinde tijdig bepaalde (psycho-) somatische problemen op te sporen en te voorkomen

KP1: onthalen en verhelderen van de vraag… … teneinde kinderen/jongeren (én hun context) met een hulpvraag toe te leiden naar een gepast aanbod, intern of extern

KP1: onthalen en verhelderen van de vraag… … teneinde kinderen/jongeren (én hun context) met een hulpvraag toe te leiden naar een gepast aanbod, intern of extern Beluisteren van de vraag Deelnemen oudercontacten Uitleg geven over rol CLB Hulpvragen aftoetsen aan zorgcontinuüm ivm correcte toeleiding Waar nodig afspraak maken van juiste dienst en (waar nodig) vergezellen Aanbieden eerste contact voor anderstalige nieuwkomers ifv integratie en participatie in de schoolse context

KP 2: Handelingsgericht adviseren… … teneinde de vraagsteller de gepaste informatie te geven om in functie van de leerling gerichte stappen te kunnen zetten

KP 2: Handelingsgericht adviseren… … teneinde de vraagsteller de gepaste informatie te geven om in functie van de leerling gerichte stappen te kunnen zetten Zorgaanbod van de school actief bevragen Mee nadenken over maatregelen in fase 0 en 1 Eenvoudige vragen van leerlingen beantwoorden door informatie en advies te geven. Verwijzen naar externe dienst (draaischijffunctie) en nodige info meegeven. Bij kansengroepen waar nodig zelf afspraak maken bij juiste dienst en cliënt (waar nodig) vergezellen ifv warme overdracht.

KP 3: Handelingsgericht diagnosticeren, begeleiden en coördineren … teneinde leerlingen (en ouders) maximaal te laten participeren aan het onderwijsleerproces door goede afstemming op de onderwijs- en opvoedingsbehoeften.

KP 3: Handelingsgericht diagnosticeren, begeleiden en coördineren … teneinde leerlingen (en ouders) maximaal te laten participeren aan het onderwijsleerproces door goede afstemming op de onderwijs- en opvoedingsbehoeften. Diagnosen stellen conform prodia protocollen HGD verslag opmaken Adviezen verstrekken na HGD-traject Begeleiden van leerlingen (motiverende gesprekken voeren, aanklampend begeleiden bij kansarmoede, …) Toeleiden naar externen Stand van zaken geven aan de school over het traject dat gelopen wordt, Integratie na externe hulpverlening.

KP 4: Handelingsgericht diagnosticeren, begeleiden en coördineren in verontrustende situaties … teneinde via aanklampend werken de ontwikkelingskansen van leerlingen te vrijwaren en veiligheid te garanderen.

KP 4: Handelingsgericht diagnosticeren, begeleiden en coördineren in verontrustende situaties … teneinde via aanklampend werken de ontwikkelingskansen van leerlingen te vrijwaren en veiligheid te garanderen. Verontrusting tijdig bespreken (ernst-taxatie) Eventueel opmaak M-document Aanklampend begeleiding Vindplaatsgericht werken (huisbezoeken) bij heel kwetsbare gezinnen Toeleiden naar externen zoals huisarts, VK, sociale dienst politie,…. Deelnemen aan cliëntoverleg en bemiddeling in het kader van jeugdhulp

KP 5: Collectief objectief informeren over het onderwijslandschap, het studiekeuzeproces en de arbeidsmarkt.. … teneinde leerlingen en ouders in staat te stellen tot het maken van juiste keuzes, die het welbevinden, de betrokkenheid en kwalificatie kunnen bevorderen.

KP 5: Collectief objectief informeren over het onderwijslandschap, het studiekeuzeproces en de arbeidsmarkt.. … teneinde leerlingen en ouders in staat te stellen tot het maken van juiste keuzes, die het welbevinden, de betrokkenheid en kwalificatie kunnen bevorderen. Mee organiseren van SID-in, beurzen in scholen ifv studiekeuze In groep informatie geven over onderwijskiezer aan ouders, leerlingen,…

KP 6: Signaleren en/of inhoudelijke expertise inbrengen in de school… … teneinde te faciliteren dat schoolteams en leerkrachten planmatig en zelfstandig de zorg voor al hun leerlingen opnemen.

KP 6: Signaleren en/of inhoudelijke expertise inbrengen in de school… … teneinde te faciliteren dat schoolteams en leerkrachten planmatig en zelfstandig de zorg voor al hun leerlingen opnemen. Signaleren van aandachtspunten in de zorg van de school na bijv maken van schoolfoto Inhoudelijke expertise inbrengen ifv projecten binnen de school, weliswaar getrokken door de school en PBD. Bijv pestbeleid, prioritaire doelgroepen, vlaggensysteem,…)

KP 7: uitvoeren van medische activiteiten in het kader van preventie… … teneinde tijdig bepaalde (psycho)somatische problemen op te sporen en te voorkomen.

KP 7: uitvoeren van medische activiteiten in het kader van preventie… … teneinde tijdig bepaalde (psycho)somatische problemen op te sporen en te voorkomen. Uitvoeren van systematische contactmomenten volgens geldende standaarden Aanklampend werken bij kansengroepen zodat zij maximaal participeren aan het aanbod van de systematische contactmomenten Vaccinaties Profylactische maatregelen

Link naar functiebeschrijving De nieuwe functiebeschrijvingen opgemaakt volgens die kernprocessen. Denk goed na wat jullie als ICB’s doen in die verschillende kernprocessen. Zowel naar inhouden, acties als naar competenties die jullie daarvoor nodig hebben.