Resultaten versnellingskamer PGO regio Friesland

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Stappenplan regionale aanpak Medicatie Overdracht
Advertisements

Kwaliteit van de informatie in het EMD
Ervaringen in samenwerking
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Hoe ontstond dit initiatief ?
Geef uw zorgverlener toestemming voor het delen van uw medische gegevens! Informatiefolder gegevensuitwisseling voor zorgconsumenten in Zuid-Holland.
Kader Individueel Zorgplan Coördinatieplatform Zorgstandaarden
Hans Leutscher | 21 september Grote sprong voorwaarts!
Regionale aanpak Medicatie Overdracht
Nationaal Actieprogramma Diabetes 24 november 2011 Elize van Ballegooie Senior Implementatiemedewerker NAD Ytje van der Veen Implementatiemedewerker DVN.
René van Vianen Adviesbureau Van Montfoort. REFLECTIE OP DE REGIO ’ S RAAK Stand van zaken November 2005 Adviesbureau Van Montfoort.
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
WDH en EMD een ZEGEN voor de zorgprofessional?
Welkom bij de presentatie van het
MonodisciplinaireMultidisciplinaire Zorggroepen
Afkijken, nadoen, EGEMwijs E-government Hoeksche Waard november2004.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Begeleidingsplannen GGZ
Resultaten consultatie MDS-en chronische zorg 10 september 2009
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
Kernprocessen van de Act methodiek
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Visie informatievoorziening
Beleidsinformatie Jeugd
Introductie VZVZ en het LSP
Actueel Medicatie Overzicht
Administratieve lasten (AL) 19 mei Opzet 1. Introductie 2. AL en kwaliteit 3. VWS Actieplan AL 4. Programma Verspilling 5. AL en de Uitwisseling.
Innovaties opschalen, het kan Op dit moment > 3 miljoen apps beschikbaar, waarvan 5% in categorieën Health en Medical Bron:
Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning Denktank 12 februari 2014.
Kick off bijeenkomst Inkoop Wmo augustus 2015.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots
Rechtmatigheid en verantwoording na de Hervorming Langdurige Zorg (HLZ) Pieter Hooftman Ministerie van VWS Welkom bij deze workshop “Rechtmatigheid en.
Knowledge broker netwerk CVA vanaf 2016 regionale netwerken
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte kennismaking Vraaggesprek vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches deelnemende.
Tafel dagbesteding gemeenten
Kwaliteit en beleid Of hoe een leuk vak nog leuker gemaakt kan worden.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Inleiding Wij zijn Zuidwester Aankondiging decentralisatie, wat nu? Proces van pionieren en verbinding zoeken Stappenplan transitiebureau Positionering.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Verkenning Informatievoorziening Sociaal Domein Decentralisaties Jeugd, WMO, Participatie Hans Versteeg - VNG Expertmeeting Informatievoorziening GGD-NL.
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
Titel van de presentatie | 20 oktober 2010 Afsprakenstelsel eHerkenning Freek van Krevel Versie 28 november 2011.
Tafel 4: AFRONDING FASE 1. Agenda – Verslag – Toelichting tarieven Open eindjes uitgelicht – Doorlopen.
Van AWBZ naar Wmo begeleiding Van AWBZ begeleiding naar Wmo ondersteuning 24 januari 2012.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Convenant ‘Extra investeringen Langdurige Zorg ’ Peter Kruithof directie Langdurige Zorg.
WALCHEREN VOOR ELKAAR WOG 4: afronding fase 1 en doorontwikkeling AGENDA 1.Opening 2.Verslag/terugblik vorige overlegtafel 3.Afspraken proces en besluitvorming.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken Sociaal Domein 7 juni 2016 Presentatie voor Wmo-raad.
Transferbureau Ziekenhuis Bethesda,
Impressie e-factureren
Zorgplan 2015: Visie Visie: Toegevoegde waarde Transferverpleegkundige -Voorbereiden -Vertalen -Vlotte en vloeiende overgangen.
Verrichtingenthesaurus
Het verwijzingsrepertorium Implementatie van het project "Hubs-Metahub" 1.
Implementatieplan Telemonitoring Hartfalen
Rivas Zorggroep de beste partner van de huisarts !?
Samenwerking waterbeheerders
ZIVVER introductie implementatieaanpak
BTN 11 februari 2015 Indra Henneman
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
Convenant medicatieproces in MN in de thuissituatie van de patient/client met de huisarts als hoofdbehandelaar.
Zero Accidents Netwerk Nederland Voorjaar 2014
Leveranciersbijeenkomst 29 november 2018
Sportplatform De ontwikkeling van HARDERWIJK ACTIEF
Programma Werksessie wachtlijsten in de contractering Introductie
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Resultaten versnellingskamer PGO regio Friesland       Alliade/Meriant & Tjongerschans initiators in de regio Sytze Jan Geertsma Manager Informatisering Zorggroep Alliade

De aanleiding Ziekenhuis Tjongerschans en Meriant bouwen samen aan een expertisecentrum voor medisch specialistische ouderenzorg. Binnen dit expertisecentrum zijn binnenkort de Geriatrische Revalidatieafdeling van Meriant en de Klinische Geriatrieafdeling van Tjongerschans gevestigd. Met de komst van het expertisecentrum wordt de zorg nóg meer dan nu om de patiënt heen georganiseerd. Alliade en Tjongerschans willen deze unieke gelegenheid ook gebruiken om de ‘muren’ nog nadrukkelijker te laten verdwijnen. Zij willen de cliënt/patiënt ondersteunen in het nemen van regie over zijn herstelproces door het ‘uitreiken’ van een Persoonlijke GezondheidsOmgeving (PGO), waarin de eigen gezondheidsgegevens kunnen worden beheerd. En door het bieden van aansprekende functionaliteit in het PGO zo samen met de patiënt een optimaal revalidatieklimaat realiseren. Om dit alles voor te bereiden heeft op 31 oktober en 1 november 2018 onder begeleiding van Actiz een versnellingskamer plaatsgevonden.

Doel versnellingskamer In de versnellingskamer stonden de volgende doelen centraal: het formuleren van een gezamenlijke visie op ‘cliënt/patiënt in regie en PGO’ (Waarom en waartoe); een stakeholder-analyse (Met welke organisaties in het netwerk gaan we aan de slag? Maar ook: welke mensen in onze organisaties worden hierbij betrokken?); strategievorming (Hoe gaan we onze visie waar maken?); een plan van aanpak (Wat gaan we doen en wanneer is het klaar?); een projectorganisatie (Wie?) die het plan gaat uitvoeren. En dat alles met als resultaat om nog in 2019 ‘klaar te zijn’ om te kunnen gaan communiceren met PGO’s van onze cliënten/patiënten.

Resultaat: Actieplan o.b.v. interoperabiliteitsmodel Organisatie: Wat wil je bereiken met het PGO op basis van wensen van cliënten en zorgverleners, op basis van de organisatie/ zorgstrategie en bijvoorbeeld op basis van wet- en regelgeving? Wie zijn bij de samenwerking rond PGO betrokken en welke afspraken willen wij minimaal met elkaar maken in termen van rollen en verantwoordelijkheden in de samenwerking? Hoe betrekken we cliënten en professionals? Processen: Bij welke cliëntengroepen willen we starten met het PGO en in welke zorgprocessen en op elke momenten willen we het delen van gegevens met cliënten via het PGO een plek geven en ook welke plek geven we het PGO? Informatie: Welke gegevens willen we delen met cliënten via het PGO? Waar starten we mee en welke ontwikkeling zien we voor ons? Op welke wijze leggen we c.q. gaan we gegevens gestructureerd vastleggen? Hoe leggen we ze vast dat ze begrijpelijk zijn voor cliënten? Hebben we onze informatieveiligheid voldoende op orde om te kunnen/mogen uitwisselen met PGO’s? Visie op cliënt in regie en PGO Applicatie: Welke informatiesystemen/applicaties van de zorgaanbieders zijn betrokken bij het delen van gegevens met cliënten via het PGO? Zijn de leveranciers klaar: nemen ze deel aan MedMij en voldoen ze aan de relevante informatiestandaarden? Welke vereisten stellen we in aanzet aan de PGO’s, welke hebben we op het oog? Zijn deze leveranciers klaar? Infrastructuur: Via welke communicatie-infrastructuur gaan we werken met PGO’s in de regio en welke eisen stelt het gebruik van die infrastructuur aan de deelnemende partijen

Visie en doel Als uitgangspunt hanteren we de PGO definitie van MedMij: een Persoonlijke Gezondheids Omgeving is een levenslang hulpmiddel voor cliënten/patiënten om gezondheidsgegevens (inclusief zelfmetingen) op één plek te verzamelen, beheren en delen, zodat zij meer regie kunnen nemen over de eigen gezondheid. Dit geeft rust, vertrouwen, inzicht. Het PGO biedt de mogelijkheid tot optimaal distribueren en delen van informatie. Het PGO is voor ons geen vervanging van de professionele overdracht. Deze moet en zal ook bij gebruik van een PGO blijven bestaan. Wij verwachten uiteindelijk drie effecten: verbetering van ervaren zorg door cliënten/patiënten verbetering van de ‘interoperabiliteit’ in de zorg reductie van administratieve last

Betrokken belanghebbenden De cliënten (en hun naasten) en professionals zijn voor ons de belangrijkste belanghebbenden en betrokkenen. Op de korte termijn zijn Alliade/Meriant en Tjongerschans de initieel betrokken en belanghebbende organisaties. Snel daarna gevolgd door de apothekers als belangrijke verstrekker van medicatiegegevens (AMO) en de huisarts(en) en wijkverpleging als diegenen, die de cliënt/patiënt na ontslag thuis behandelen en verplegen. Het belang van betrokkenen is: cliënten/patiënten: doeltreffender informatie-uitwisseling zorgverleners: doeltreffender en doelmatiger informatie-uitwisseling zorgaanbieders: faciliteren in doelmatiger informatie-uitwisseling Een aantal partijen zijn betrokken en belanghebbend in randvoorwaardelijke zin. We kunnen niet zonder de leverancier(s) van onze informatiesystemen c.q. elektronische dossiers. Zij zullen als ‘dienstverlener zorgaanbieder’ hun applicaties geschikt moeten maken en deelnemer moeten worden in het MedMij afsprakenstelsel. Ook onze financiers (zorgverzekeraar, zorgkantoor en gemeenten) zijn van belang in randvoorwaardelijke zin. Als zij de ontwikkeling niet dragen wordt het voor ons lastig om onze ambitie op korte termijn te realiseren.

Aanpak (1) We gaan het volgende proces ondersteunen P H O SO Opname OK GRZ Naar huis Lang. Zorg Warme professionele overdracht Keuze behandelplan Leefstijl Keuze operatie Samen Overnemen info registreren Ticket GRZ Aanbieden en gebruiken PGO fase 1

Architectuur vanuit perspectief Alliade / Tjongerschans

Aanpak (2) Onderzoek heeft aangetoond dat een patiënt/cliënt het meeste behoefte heeft aan informatie op de gebieden medisch/verpleegkundig (bijv. medicatie en diagnose), welzijn (bijv. agenda en geschiedenis) en ‘hoe verder in zorg’ (bijv. levensvragen). Met dit als basis en gegeven de fase van ontwikkeling van onder andere de implementatie van de ZIB’s en MedMij standaarden is onze aanpak er op gericht om zowel wat betreft gegevenssets, als wat betreft functionaliteiten voor het proces (zie hiervoor) een ‘minimum viable product’ (MVP) te definiëren bestaande uit de volgende ZIB’s (allen onderdeel van de BgZ (Basisgegevensset Zorg): Patiënt - Administratief Zorgverlener - Administratief Probleem (diagnose) - Medisch Behandelaanwijzing - Medisch Allergie intolerantie - Medisch Medicatiegebruik - Medicatie → evt. aangevuld met overige ZIB’s uit standaard ‘Medicatieproces v9’ Laboratoriumuitslag - Medisch Overdracht verrichting - Medisch (OverdrachtGeplandeZorgActiviteit) Wilsverklaring - Patiënt

Aanpak (3) Naast de genoemde ZIB’s is er behoefte aan het kunnen delen van zorgplannen e.d. als ongestructureerde data, meest waarschijnlijk in de vorm van een pdf. Het MVP bestaat verder uit nader te definiëren functionaliteit ten dienste van cliënt/patiënt en zorgprofessionals. Gedacht wordt aan agenda, preventie/pre-revalidatie hulpmiddelen en apps. Wij zullen dit op korte termijn definiëren in de aanloop naar de selectie van een PGO leverancier. We starten met de initiators en hun dienstverleners zorgaanbieder. In het vervolg breiden we uit naar huisartsen, apothekers en wijkverpleging (en hun XIS leveranciers). We gebruiken de specificaties van het MVP ook voor het kwalificatieproces richting MedMij. We vragen daarvoor commitment van alle leveranciers op het inbouwen van minimaal ZIB’s 1 en 2 (patiënt en zorgverlener) en hiermee het doorlopen van het kwalificatieproces.

Financiering Met betrekking tot de financiering van het project hebben we het volgende afgesproken: Deelnemers zijn belanghebbenden die actief bijdragen aan het beoogde resultaat. Actief = acteren door inzet van mensen en andere middelen. We maken daarnaast zoveel als mogelijk gebruik van de op dit moment bekende stimulerings- en financieringsregelingen. Het aanboren ervan is een onderdeel van de opdracht aan de nog aan te stellen projectleider: Stimuleringsregelingen MedMij: dienstverleners persoon, dienstverlener zorgaanbieder, voor gebruik PGO door cliënten VIPP Care/InZicht: wat deze laatste betreft zetten we onze status in als ‘doorbraakproject’ bij VWS VIPP ziekenhuizen A3

Risico’s We hebben in de versnellingskamer de volgende initiële risico’s onderkend: Draagvlak onder de patiënten/cliënten → de zorgverleners (professionals) zijn verantwoordelijk voor de adoptie van het PGO bij de patiënten/cliënten Draagvlak onder zorgprofessionals → campagne uitvoeren door betrokken organisaties Mogelijkheden van Chipsoft (HiX), Unit4 (Cura), Gerimedica (Ysis) en Medimo om op korte termijn te kunnen voldoen aan standaardisatie noodzakelijke/benoemde gegevenssets (zie bijlage bij dit actieplan) → we vragen de leveranciers zich aan te melden als deelnemer van MedMij en te beginnen met implementatie van de binnen de scope afgesproken ZIB’s. Mogelijkheden tot veilige en vertrouwde gegevensuitwisseling → op korte termijn oriëntatie op beschikbare mogelijkheden. Ook oriënteren op mogelijkheden omtrent identificatie en authenticatie, op dit moment is DigiD een vereiste maar ook dure optie.

Beoogd resultaat Het beoogde resultaat van het project is dat vanaf eind 2019 alle revalidatie cliënten/patiënten, die dat willen en kunnen een PGO gebruiken om optimaal te participeren in hun revalidatieproces. Het in gebruik genomen PGO voldoet aan de specificaties van het MVP.

ZIB’s – Zorg Informatie Bouwstenen: 100 bouwstenen reeds beschikbaar

ZIB’s – Zorg Informatie Bouwstenen: 100 bouwstenen reeds beschikbaar

Belangrijkste bestaande informatiestandaarden i.r.t. ZIB’s