Cijferloos lesgeven bij talen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Taalbeleid.
Informatie- avond groep 6
EVALUEREN OM TE LEREN Netwerkvergadering DPB - HW 29/04.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Workshop evalueren Dcp
Training digitale didactiek
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Lezen: doe het goed voor
Praktijkervaring en reflectie
Toekomstgericht onderwijs
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Bijeenkomst September 2015
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
Formatief versus summatief
Gepersonaliseerd leren:
de docent als didactische coach
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Ondernemingsvormen.
Interactief oefenen, formatief toetsen
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Module 6; didactisch handelen
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Interactief oefenen, formatief toetsen
Welkom instructeurs!.
Mijn visie op onderwijs
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Lesgeven zonder cijfer?
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Bord in de Klas November 2016 AUTEURSRECHTELIJK BESCHERMD
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Toetsing Vakdidactiek 2.
PROEVERIJ.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
“Context-concept in je eigen lessen”
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Zelfregulatie op Cartesius2
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Op welke manier kunnen we leerlingen uit 4 havo en 5 atheneum/TTA
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Onderwijskunde en vakdidactiek 2
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Ontwikkelingen zichtbaar
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Wat leer je allemaal op school?
Transcript van de presentatie:

Cijferloos lesgeven bij talen Van summatief toetsen (evalueren van het leren) naar formatief toetsen (evalueren om te leren). Achtergrond: basisschoolleerkracht Nu: docente Nederlands, mentor en docentencoach in het MMVMBO Montessori College te Nijmegen. Sinds dit jaar werken wij geheel cijferloos bij de talen. Van summatief (evalueren van het leren) naar formatief (evalueren om te leren). Formatief werken heeft dus als primair doel om leerlingen inzicht te geven in hun eigen leerproces en onderwijs op maat te geven. In deze workshop geef ik jullie een kijkje in de praktijk. Het is zeker niet mijn bedoeling dat iedereen cijfers en boeken overboord gooit. Nee, totaal niet. Ik hoop jullie te inspireren om na te denken over het inzetten ervan. Daarnaast geef ik jullie concrete voorbeelden die je zo kan toepassen in jouw eigen praktijk. Ook vertel ik jullie de uitdagingen waar wij voor hebben gestaan en nog steeds staan en hoe wij deze hebben aangepakt. Yolanda de Jong Montessori College Nijmegen, maart 2019

Doel & programma Na deze workshop.. ... ben je je meer bewust van het inzetten van summatieve en formatieve evaluatie. ...heb je concrete voorbeelden die je kan toepassen in jouw volgende lessen om op een formatieve manier te werken. 10 min Kijkje in de praktijk 15 min Dilemmaspel 10 min Dilemma’s op het Montessori College 15 min Vragenronde 30 min Transfer maken naar eigen praktijk 10 min Afsluiting

De praktijk Effectieve feedback geven: Korte instructie, veel tijd om te observeren en te feedback te geven. Tip: Cursus Didactisch coachen van V&F. Uitdagende opdrachten: We werken met veel activerende werkvormen. Leerlingen sluiten een onderdeel af met een opdracht waarbij ze laten zien dat ze het leerdoel beheersen. Voorbeelden: werkwoordspelling, woordenschat, lezen, presenteren en schrijven. Tip: Leren zichtbaar maken met formatieve assessment. Leren zichtbaar maken: Trappen van taalvaardigheid (referentieniveaus), rubrics en digitaal portfolio. De praktijk

Leren zichtbaar maken, is essentieel wanneer je zonder cijfers werkt Leren zichtbaar maken, is essentieel wanneer je zonder cijfers werkt. Dit kan op veel manieren. Vernieuwenderwijs.nl is een website waar veel artikelen staan met informatie en handige tips. Ze hebben deze poster ontworpen met verschillende manieren om leren zichtbaar te maken.

Dilemmaspel Persoon 1 Persoon 2 Persoon 3 Persoon 4 Kiest een vraag uit de envelop. Persoon 2 Leest de vraag voor aan persoon 3. Persoon 3 Beantwoordt de vraag in 1,5 minuut. Persoon 4 Houdt de tijd bij. De vragen: Stel: je wil minder of helemaal geen cijfers geven, hoe kun je dat op jouw school aanpakken? Hoe staat jouw vakgroep/school tegenover formatieve evaluatie? Hoe zou jij de ontwikkeling van leerlingen bijhouden wanneer je formatief werkt? Hoe maak je de ontwikkeling van leerlingen zichtbaar voor hun mentor en ouders wanneer je niet meer met cijfers werkt? Hoe kun je formatief werken met een PTA? Het werken met rubrics. Hoe pak je dat aan of hoe zou jij dat aanpakken? Op welke manieren doe je op dit moment aan summatief en formatief toetsen in jouw lessen? Hoe stel je de leerdoelen voor de leerlingen samen en hoe check je bij jouw leerlingen of het leerdoel behaald is? Welke gerichte activiteiten organiseer je waarmee jouw leerlingen hun en elkaars werken kunnen beoordelen? Hoe geef je feedback? Op welke manier koppel je deze aan de leerdoelen? Op welke manier geef je leerlingen de mogelijkheid zich te verbeteren na hun feedback? Is dit de meest zinvolle vorm? Welke concrete werkvorm / manier van werken wil je gaan proberen in jouw lessen? Welke lesmaterialen gebruik je in jouw lessen en hoe zou je deze meer formatief kunnen inzetten? Hoe maak jij leren zichtbaar in jouw les? Tijd over? Persoon 1, 2 en 4 mogen vragen stellen ter verduidelijking. Klaar? Kies 1 vraag uit die jullie centraal willen bespreken.

Onze dilemma’s Onze dilemma’s: het werken met rubrics, leren zichtbaar maken voor zowel ouders als mentor en koppeling met de bovenbouw maken.

Vervolgstappen Leerling zelf meer eigenaar maken Implementatie andere vakken Versmelting bovenbouw

Vragenronde Noteer jouw vraag op een post-it. Plak hem op het bord. Hangt jouw vraag er al? Plak hem eroverheen!

Transfer Hoe kun je formatief werken toepassen in jouw eigen praktijk? Bereid je volgende les voor met een formatief element. Bedenk hoe je bij de volgende vaardigheid formatief kunt werken.

Tot zover alles over cijferloos werken bij ons op school. Ik heb het gehad over hoe wij dit hebben aangepakt in onze praktijk en de uitdagingen waar wij voor hebben gestaan en nog steeds staan. Mijn doel met deze presentatie is dat jullie je bewust zijn over het inzetten van summatieve en formatieve toetsing in jullie lessen. Tevens hoop ik dat je concrete voorbeelden hebt zodat je de opgedane informatie meteen kan inzetten in jouw praktijk.   Leestips: Leren zichtbaar maken met formatieve assessment van Shirley Clarke Cijfers geven werkt niet van Dylan Wiliam Toetsrevolutie van René Kneyber http://www.vernieuwenderwijs.nl/formatief-evalueren/ (veel informatie en tips om te starten met formatief evalueren) https://wij-leren.nl/formatief-evalueren-feedup-feedback-feed-forward.php (praktijkvoorbeelden) Facebookgroep: Actief leren zonder cijfers Bedankt voor de aandacht!