Actieleren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Beeld zegt meer dan duizend woorden….
Advertisements

Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Project Risicocommunicatie Brabant Dialogen en Dilemma’s
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Professioneel-kritische Instelling
Professioneel-Kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-Kritische Instelling Dag 1.
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
…… kennisterrein ….. ……naam en functie ……. …… naam bedrijf …….
Welkom bij workshop IV Hoe zorg ik voor voldoende opdrachtgevers?
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Online leergang LOB stimulans voor LOB-ontwikkeling
Kwaliteitsnetwerk FPA
Presentatie Bijeenkomst 3
Werkveldconferentie 3 juni 2015 Wat is de rol van zorgverlener door de ogen van leerjaar 2?
Economisch en Maatschappelijk toegevoegde waarde van gezondheid(szorg) en welzijn. Kick off bijeenkomst Professionele Leergemeenschap, 2 september 2015.
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Werken met groepen jonge kinderen
Wjk.
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
DAPPR Samenspel 1. DAPPR Samenspel: doelen & resultaten > Doelen  Vergroten inzicht in eigen rol  Vergroten inzicht in elkaars rol en handelingsmogelijkheden.
Vergadertechnieken. Uit welke vaste onderdelen bestaat een vergadering? Vooraf weet iedereen wanneer en waar de vergadering plaatsvindt.Vooraf weet iedereen.
Informatie over deze presentatie (verwijderen voor gebruik) Bijgaande presentatie is ontwikkeld om groepen die met het programma Groepsontwikkeling willen.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Startcollege B2 Psychologie september 2016 Laura Holsbeeke – onderwijscoördinator Psychologie Manon te Vaarwerk – studieadviseur Psychologie.
CONTEXT VAN EEN PROJECT Waarom en waarvoor doen we het?
Executieve Functies op het Stedelijk Gymnasium
Netwerkmiddag vier….. Welkom.
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Begeleiding bij Werkplekleren
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Rob Goossens Het Werkplan.
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Aanbesteding Eten & Drinken
Lotgenoten Bijeenkomst 2.
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Kwaliteitszorg Les 4.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
De Kwaliteit Verbetercyclus
De Kwaliteit Verbetercyclus
De Kwaliteit Verbetercyclus
W8 NIBI 2018 Ecologie moet je doen!
Ouders en school samen Maart 2016
Ontwikkelingspsychologie 1.1 Periode 1. Les 1 Introductie
Training Vergaderen Een project van: In opdracht van:
Antibioticaresistentie en teamleren
OK-project 2006 van start. Begin jaren 2000 al toename overgewicht.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Investeren in mensen en middelen met Rendementsverhoging
College 4 project doorstroom MBO - HBO
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Methodisch handelen Week 3. Methodisch handelen Week 3.
KUN JE BOOSHEID ALTIJD ZIEN?
Workshop duikcomputers
department Educational studies
Workshop Afspraken maken
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Opdracht 2 bij EX16/20: Ondersteuningsplan vaststellen en onderbouwen
Transcript van de presentatie:

Actieleren

Programma Check in Uitleg Actieleren Start actieleren Afspraken dag 2 Planning Check out

Check in wie ben je waar werk je wat vind je leuk aan dit werk wat houdt je bezig op dit moment

Actieleren actie = iets doen leren = stapjes zetten Niveaus van doen Actieleren = al doende iets leren en al lerende iets doen (bewust leren op en via het werk)

Vier vragen staan centraal Wat/hoe doen we OER nu in de praktijk? (actie) Wat moet blijven, wat behoeft ontwikkeling? (reflectie) Welke andere inzichten kunnen behulpzaam zijn? (leren) Wat/hoe gaan we dus doen? (plan) Doen in de praktijk/actie Cyclus 1 Cyclus 2

Deelnemers en hun rol ‘Praktijk’: Kernleden = degenen die de praktijkervaring hebben met het thema/OER (maximaal 8) met elk hun eigen kennis en ervaring ‘Onderwijs’: Procesbegeleider = degene die de bedoeling van de bijeenkomsten bewaakt (het is geen vergadering, ‘leren’ staat centraal) ‘Onderzoek’: Kritische vriend = degene die helpt in de zoektocht naar inzichten (via het stellen van soms hele kritische vragen)

Gekozen vorm Per cyclus: 5 bijeenkomsten van elk 2 uur waarvan 4 om de 2-3 weken en 1 follow-up moment na enige maanden Minimaal 1 cyclus met kritische vriend (verder afhankelijk van de behoefte en bevindingen) Toepassen op de werkplek uiterlijk na 4de bijeenkomst Follow-up kan onderdeel/start zijn van een volgende cyclus

Cyclus 1

Inhoud per bijeenkomst (algemeen) 1ste bijeenkomst staat centraal: Wat/hoe doen we OER nu in de praktijk? (action) Wat moet blijven, wat behoeft ontwikkeling? (reflection) (3) Welke andere inzichten kunnen behulpzaam zijn? (learning) 2de bijeenkomst staat centraal: 3de en 4de bijeenkomst staan centraal: (4) Wat/hoe gaan we OER dus doen? (plan) Follow up, staat ten minste centraal: (1) Wat/hoe doen we OER nu in de praktijk? (action)

1ste bijeenkomst Thema vaststellen = OERopdracht (gedaan) Vragen beantwoorden: Wat is ‘OERopdracht’? (eerst in tweetallen dan plenair) Wat gebeurt er in de praktijk? (eerst in tweetallen dan plenair) Wat moet blijven, wat behoeft ontwikkeling? (eerst in tweetallen dan plenair) Welke ontwikkelbehoefte pakken we aan? Wat kun je bijdragen vanuit jouw rol? Missen we nog iemand aan tafel? Opdracht: neem voor volgende keer iets mee dat kan helpen bij het zetten van de voorgenomen stap (= aan te pakken ontwikkelbehoefte).

2de bijeenkomst Het meegenomen ‘iets dat kan meehelpen bij het zetten van de voorgenomen stap’ toelichten; wat is het en waarom kan het helpen? (eerst per persoon, daarna plenair) Tot welk ‘werkformat’ leidt dit? Afspraken voor het vullen van het ‘werkformat’

3de en 4de bijeenkomst Werkformat’ vullen Plan van aanpak en implementatie maken Afspraken maken over uitvoering plan en follow up

Follow up Afwijkingen op voorgenomen plan en beoogde opbrengst bespreken Betekenis voor vervolg hiervan vaststellen Indien van toepassing: afspraken over start volgende actieleercyclus

Inzoomen op rollen Kernleden: Kritische vriend Procesbegeleider aanspreekbaar interactie groepsproces groep 1 Fien, Louise, Eveline, Tamara, Danielle, Shannen en Erika groep 2 Ouahiba, Debby, Anja, Marianne, Jolanda en Laura. Kritische vriend vragen steller Procesbegeleider Bewaker (tijd en bedoeling) Verslaglegging (afspraken, hoofdlijnen)

1ste bijeenkomst Thema vaststellen = OERopdracht (gedaan) Vragen beantwoorden: Wat is ‘OERopdracht’? (eerst in tweetallen dan plenair) Wat gebeurt er in de praktijk? (eerst in tweetallen dan plenair) Wat moet blijven, wat behoeft ontwikkeling? (eerst in tweetallen dan plenair) Welke ontwikkelbehoefte pakken we aan? Wat kun je bijdragen vanuit jouw rol? Missen we nog iemand aan tafel? Opdracht: neem voor volgende keer iets mee dat kan helpen bij het zetten van de voorgenomen stap (= aan te pakken ontwikkelbehoefte).

Mijn OER OERdocumenten zijn te vinden op mijn OER van www.oermodel.nl gebruikersnaam: mijnoer wachtwoord: 4zXn7%2s

2de bijeenkomst Het meegenomen ‘iets dat kan meehelpen bij het zetten van de voorgenomen stap’ toelichten; wat is het en waarom kan het helpen? (eerst per persoon, daarna plenair) Tot welk ‘werkformat’ leidt dit? Afspraken voor het vullen van het ‘werkformat’

Planning Datum Tijdstip Groep en bijeenkomst 16 mei 2018 10.30-12.30 uur Groep 1 – 1 13.00-15.00 uur Groep 2 – 1 28 mei 2018 Groep 1 – 2 Groep 2 – 2 11 juni 2018 Groep 1 – 3 Groep 2 – 3 25 juni 2018 Groep 1 – 4 Groep 2 – 4 2 juli 2018 reserve In overleg met de groepen In overleg Groep 1 – follow up Groep 2 – follow up

Check out hoe vond je het vandaag mbt: aanspreekbaarheid van de groepsleden interactie in de groep groepsproces waardoor kwam dat en wat betekent dat voor de volgende keer wat neem je mee van vandaag

Onderwerpen?