Actieleren
Programma Check in Uitleg Actieleren Start actieleren Afspraken dag 2 Planning Check out
Check in wie ben je waar werk je wat vind je leuk aan dit werk wat houdt je bezig op dit moment
Actieleren actie = iets doen leren = stapjes zetten Niveaus van doen Actieleren = al doende iets leren en al lerende iets doen (bewust leren op en via het werk)
Vier vragen staan centraal Wat/hoe doen we OER nu in de praktijk? (actie) Wat moet blijven, wat behoeft ontwikkeling? (reflectie) Welke andere inzichten kunnen behulpzaam zijn? (leren) Wat/hoe gaan we dus doen? (plan) Doen in de praktijk/actie Cyclus 1 Cyclus 2
Deelnemers en hun rol ‘Praktijk’: Kernleden = degenen die de praktijkervaring hebben met het thema/OER (maximaal 8) met elk hun eigen kennis en ervaring ‘Onderwijs’: Procesbegeleider = degene die de bedoeling van de bijeenkomsten bewaakt (het is geen vergadering, ‘leren’ staat centraal) ‘Onderzoek’: Kritische vriend = degene die helpt in de zoektocht naar inzichten (via het stellen van soms hele kritische vragen)
Gekozen vorm Per cyclus: 5 bijeenkomsten van elk 2 uur waarvan 4 om de 2-3 weken en 1 follow-up moment na enige maanden Minimaal 1 cyclus met kritische vriend (verder afhankelijk van de behoefte en bevindingen) Toepassen op de werkplek uiterlijk na 4de bijeenkomst Follow-up kan onderdeel/start zijn van een volgende cyclus
Cyclus 1
Inhoud per bijeenkomst (algemeen) 1ste bijeenkomst staat centraal: Wat/hoe doen we OER nu in de praktijk? (action) Wat moet blijven, wat behoeft ontwikkeling? (reflection) (3) Welke andere inzichten kunnen behulpzaam zijn? (learning) 2de bijeenkomst staat centraal: 3de en 4de bijeenkomst staan centraal: (4) Wat/hoe gaan we OER dus doen? (plan) Follow up, staat ten minste centraal: (1) Wat/hoe doen we OER nu in de praktijk? (action)
1ste bijeenkomst Thema vaststellen = OERopdracht (gedaan) Vragen beantwoorden: Wat is ‘OERopdracht’? (eerst in tweetallen dan plenair) Wat gebeurt er in de praktijk? (eerst in tweetallen dan plenair) Wat moet blijven, wat behoeft ontwikkeling? (eerst in tweetallen dan plenair) Welke ontwikkelbehoefte pakken we aan? Wat kun je bijdragen vanuit jouw rol? Missen we nog iemand aan tafel? Opdracht: neem voor volgende keer iets mee dat kan helpen bij het zetten van de voorgenomen stap (= aan te pakken ontwikkelbehoefte).
2de bijeenkomst Het meegenomen ‘iets dat kan meehelpen bij het zetten van de voorgenomen stap’ toelichten; wat is het en waarom kan het helpen? (eerst per persoon, daarna plenair) Tot welk ‘werkformat’ leidt dit? Afspraken voor het vullen van het ‘werkformat’
3de en 4de bijeenkomst Werkformat’ vullen Plan van aanpak en implementatie maken Afspraken maken over uitvoering plan en follow up
Follow up Afwijkingen op voorgenomen plan en beoogde opbrengst bespreken Betekenis voor vervolg hiervan vaststellen Indien van toepassing: afspraken over start volgende actieleercyclus
Inzoomen op rollen Kernleden: Kritische vriend Procesbegeleider aanspreekbaar interactie groepsproces groep 1 Fien, Louise, Eveline, Tamara, Danielle, Shannen en Erika groep 2 Ouahiba, Debby, Anja, Marianne, Jolanda en Laura. Kritische vriend vragen steller Procesbegeleider Bewaker (tijd en bedoeling) Verslaglegging (afspraken, hoofdlijnen)
1ste bijeenkomst Thema vaststellen = OERopdracht (gedaan) Vragen beantwoorden: Wat is ‘OERopdracht’? (eerst in tweetallen dan plenair) Wat gebeurt er in de praktijk? (eerst in tweetallen dan plenair) Wat moet blijven, wat behoeft ontwikkeling? (eerst in tweetallen dan plenair) Welke ontwikkelbehoefte pakken we aan? Wat kun je bijdragen vanuit jouw rol? Missen we nog iemand aan tafel? Opdracht: neem voor volgende keer iets mee dat kan helpen bij het zetten van de voorgenomen stap (= aan te pakken ontwikkelbehoefte).
Mijn OER OERdocumenten zijn te vinden op mijn OER van www.oermodel.nl gebruikersnaam: mijnoer wachtwoord: 4zXn7%2s
2de bijeenkomst Het meegenomen ‘iets dat kan meehelpen bij het zetten van de voorgenomen stap’ toelichten; wat is het en waarom kan het helpen? (eerst per persoon, daarna plenair) Tot welk ‘werkformat’ leidt dit? Afspraken voor het vullen van het ‘werkformat’
Planning Datum Tijdstip Groep en bijeenkomst 16 mei 2018 10.30-12.30 uur Groep 1 – 1 13.00-15.00 uur Groep 2 – 1 28 mei 2018 Groep 1 – 2 Groep 2 – 2 11 juni 2018 Groep 1 – 3 Groep 2 – 3 25 juni 2018 Groep 1 – 4 Groep 2 – 4 2 juli 2018 reserve In overleg met de groepen In overleg Groep 1 – follow up Groep 2 – follow up
Check out hoe vond je het vandaag mbt: aanspreekbaarheid van de groepsleden interactie in de groep groepsproces waardoor kwam dat en wat betekent dat voor de volgende keer wat neem je mee van vandaag
Onderwerpen?