Prof. Peter Leisink Nationale Schoolleiders Top

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Werkconferentie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
Hoe HPO is de Kinderopvang? High Performance Organisaties
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Waarom een vitale organisatie positief werkt
Opbrengstgericht werken
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Informeel leren en….. social media
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
ICT gebruik bij docenten Darco Jansen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Een KRACHTige opleiding voor leerKRACHTEN Marco Snoek VELON-congres 2008 Wat betekenen de rapporten van Rinnooy Kan en de Onderwijsraad voor het curriculum.
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Naar een zelfstandige positie van de medezeggenschap op de Hogescholen Rienk Goodijk, 10 nov Hoogleraar TiasNimbas UvT Senior-consultant GITP.
TOM keurmerk Marius Berendse.
Een echte win – win situatie Corporate Health
Het opleidingsprofiel:
Ervaringen Implementatie in Nederland
Landelijke ontwikkeling professionalisering MBO Myriam Lieskamp beleidsmedewerker CNV Onderwijs Master HRM Myriam Lieskamp is beleidsmedewerker bij.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
LUNTEREN 2014 beleid in praktijk. Wat wil het SWV bereiken? schoolloopbanen hebben geen stagnaties overgangen verlopen soepel arrangementen zijn op maat.
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Loopbaanontwikkeling OOP
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Waarden & organisatiecultuur
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Geïntegreerde schoolverbetering
Gemeente Rotterdam 23 en 29 maart 2016 Informatiebijeenkomst Leren Loont! en beleidsregel. po, vo.
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Recht voor zijn raap: Presteren in de zorg met het HPO-verbetertraject Chiel Vink en Lilian Kolker, Center for Organizational Performance Voorlichtingsbijeenkomsten.
Excellent leiderschap in Haarlem
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Johan van de Watering en Gerard Kusters
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Toekomstgericht personeelsbeleid
SHEQ SHQ.
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Leiding geven aan school ontwikkeling
In gesprek over werkdruk
Workshop “de coachende praktijkopleider”
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
De collectieve ambitie
Medezeggenschap? Ook voor u!
Zero Accidents Netwerk Nederland Voorjaar 2014
Heb jij ballen voor scrummen?
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Leiderschapsontwikkeling
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

De school als lerende organisatie Wat kunnen leiderschap en strategisch HRM bijdragen? Prof. Peter Leisink Nationale Schoolleiders Top Apeldoorn, 8 november 2018

Hoofdpunten Zijn scholen lerende organisaties? Doet het er toe? De bijdrage van leidinggevenden: leiderschap en strategisch HRM De lerende organisatie: collectief leren van schoolleiders en professionals? Interactief: vragen, opmerkingen, ervaringen……

Schoolontwikkeling Alle activiteiten die een school onderneemt gericht op continue verbetering/aanpassing/vernieuwing van het onderwijs, ten dienste van talentontwikkeling van leerlingen en ten dienste van de maatschappij Lerende organisatie: Leren met en van elkaar Experimenteren Onderzoeken …. Professionals Schoolleiders / Managers

Zijn scholen lerende organisaties? In mijn school worden fouten openlijk besproken om hier van te leren Mijn directe collega's en ik helpen elkaar om te leren Mijn directe collega's en ik zien lastige vraag-stukken in het werk als een kans om van te leren In mijn school wordt ontwikkeling van medewerkers gewaardeerd Mijn directe collega's en ik geven elkaar open en eerlijk feedback In mijn school luisteren medewerkers naar de standpunten van een ander voordat ze zelf spreken In mijn school worden medewerkers gestimuleerd om vragen te stellen, ongeacht hun hiërarchische positie binnen de school

Belang van de school als lerende organisatie: beleid Lerarenagenda 2013-2020: Lerende organisatie Ontwikkeling tot lerende organisaties: continue streven naar verbetering van onderwijskwaliteit Goed personeelsbeleid: beoordelen, waarderen, belonen en stimuleren ontwikkeling en mobiliteit medewerkers Sectorakkoord VO 2014-2017/2018-2020 Ambitie 6: Toekomstbestendigheid organiseren: koppeling van onderwijs- en personeelsontwikkeling Koppeling HRM-beleid en onderwijskundig beleid Versterking professionaliteit schoolleiders op gebied van HRM Professionalisering van middenmanagement: toenemende rol in onderwijskundig leiderschap en toepassing HR-beleid

Belang van de school als lerende organisatie: onderzoek Top 5 factoren met belang voor realisatie van onderwijskundige schooldoelen 1. Houvast van schooldoelen voor docenten 2. School als lerende organisatie 3. Communicatie over schooldoelen door leidinggevenden 4. Betrokkenheid van docenten bij schooldoelen 5. Professionele ruimte

De bijdrage van leidinggevenden Onderwijsraad (2018) Een krachtige rol voor schoolleiders Meer nadruk op leiderschap

De bijdrage van leidinggevenden Transformationeel Transactioneel Onderwijskundig Schoolleiders 8.2 7.3 8.3 Teamleiders 8.4 7.5 7.6

Meer leiderschap, minder management? People management Dagelijks functioneren Maatwerk Ontwikkeling Samenwerking Docentenoordeel 7,3 7,6 6,3 6,5

Leiderschap en peoplemanagement: internationaal onderzoek Favero, Meier & O’Toole (2016) 1100 scholen New York Positieve samenhang over een periode van 3 jaar tussen: activiteiten van schoolleiders: stellen van uitdagende maar haalbare doelen, bouwen aan vertrouwen, stimuleren van medewerker betrokkenheid en medezeggenschap, en het geven van feedback, en schoolprestaties: % geslaagden, tevredenheid ouders, sociale veiligheid school verloop van leraren

Leiderschap en SHRM: bijdrage aan de school als lerende organisatie 1. Leiderschap: houvast schooldoelen 2. People management: professionele ontwikkeling 3. People management: samenwerking 4. HRM-beleid: teamwerk-autonomie 5. HRM-beleid: opleiding & ontwikkeling, mobiliteit 6. People management: maatwerk

Lerende organisatie: collectief leren van schoolleiders en professionals? Taakverdeling Leraren werken als professionele leergemeenschap aan ontwikkeling, experimenten en vernieuwing Schoolleiders faciliteren en stimuleren Nuttig, nodig… maar ook onderbenutting van de bijdrage die schoolleiders kunnen leveren aan schoolontwikkeling

Reden 1: tekorten in de bestaande situatie Schoolplannen en onderwijskundige doelen bieden slechts beperkt houvast voor het professionele gedrag van leraren Belang van de professionele dialoog over onderwijskundige visie en ontwerp/uitvoering van het onderwijsproces Schooldoelen concretiseren voor en met afdelingen en leerdomeinen Schoolleider neemt als onderwijsprofessional deel Onderwijskundige visie Speciaal oog voor voorzieningen op het gebied van personeelsbeleid en organisatie Relatie met externe stakeholders

Hallinger (2011) Leadership for learning

Robinson, Lloyd & Rowe (2008) The impact of leadership on student outcomes Bevorderen van en deelnemen aan het professionele leren van leraren Leerdoelen, standaarden en verwachtingen bepalen, communiceren en monitoren, en leraren daarbij zodanig betrekken dat er overeenstemming en heldere doelen zijn 3. Directe betrokkenheid bij de ondersteuning en evaluatie van onderwijs door lesbezoek en overzicht over curriculum Toewijzen van personeel en middelen in lijn met de onderwijskundige prioriteiten; zorgen voor kwaliteit van personeel Tijd voor leren beschermen door interrupties te beperken

Reden 2: voorwaarden voor onderwijsvernieuwing Hanson (2003) Interacting spheres model

Reden 2: blokkades bij vernieuwing Onderwijsvernieuwing is niet het exclusieve voorrecht van Professionals “omdat zij uiteindelijk weten hoe goed onderwijs gegeven moet worden” Schoolleiders “omdat zij als transformationeel leider visie hebben en de richting moeten aangeven” Bij diepgaande vernieuwing zijn beleids- en organisatievragen niet te negeren, maar Leraren: niet intrinsiek geïnteresseerd Schoolleiders: neiging tot beheersing

Ongeregelde ruimte voor experiment en vernieuwing Bevoegdheden/verantwoordelijkheden tussen haakjes zetten Gedeelde onderwijsvisie ontwikkelen en concretiseren Vertrouwen Bereidheid zich te verdiepen in elkaars idealen, opvattingen, voorwaarden en verantwoordelijkheden Open ruimte: onderzoekend experimenteren en onderwijs ontwikkelen

Schoolleiders Onderwijskundig leider Vanuit eigen visie richting bepalen, inspireren, deelnemen aan de professionele dialoog met leraren People manager Beleid en ondersteuning richten op het faciliteren van professionele ruimte, professionele ontwikkeling en onderwijsvernieuwing Condities creëren voor gedeeld/gespreid leiderschap voor onderwijsvernieuwing Persoonlijk leiderschap Vermogen om leiderschap door de tijd heen aan te passen aan wat de ontwikkelingen in school en samenleving vragen

Dank voor uw aandacht Vragen… Reacties….