Instrument Team Intervisie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Advertisements

Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Succesfactoren van teamcoaching
Intervisie als methodiek bij collegiale coaching
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
De ontwikkeling van de 7 competenties
Verantwoordelijke Leni.
We willen allemaal een rustige fijne tijd op school…
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
COMPETENTIEONTWIKKELING
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Basisondersteuning ‘het geheel van preventieve en licht curatieve interventies die binnen de school planmatig worden uitgevoerd en is het fundament van.
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
De competente projectleider
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
De kern van het arrangeren
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Inleiding parallelprocessen.
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Competentieprofielen
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Op school en in de scholengemeenschap
Voorbeeldtraject Teamontwikkeling
Regels kun je omzeilen, principes niet.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Personeelsleden / onderhoudsmedewerkers / … School … Datum …
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Transitiepaden AFL Van school  Naar kenniscentrum AFL Van werken binnen teams in opleidingen  Naar samenwerken binnen en tussen domeinen en met de 5.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
De buitenruimte als centrum voor ontmoeting.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek gedifferentieerd toezicht De Vlindertuin datum onderzoek 19 mei 2016.
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Teambarometer.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Burgerschap Samenwerkend leren
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Gepersonaliseerd leren
Persoonlijk Leiderschap
Workshop “de coachende praktijkopleider”
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
Ontwikkeling, wij als EBS
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Sociaal / ethisch ondernemen
Workshop – teamgroei begrijpen
Fleximatrix.
Workshop – ambities delen
CRISISTEAM ZOV.
Team charter Instrument.
Workshop – Rollen en verwachtingen binnen het team
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Workshop Afspraken maken
Transcript van de presentatie:

Instrument Team Intervisie Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel Oktober 2017 Tim Van Daele

Groeien in wat ? Bespreek in kleine groepjes : wat voor soort autonomie heb je ervaren ? Waarin kon je autonoom zijn ? Hoe zou je die kunnen omschrijven ? Omschrijf kort elke vorm van autonomie die je ontdekt, op 1 grote post-it, kaart, ...

Vakmanschap ontwikkelen Resultaatgericht werken (procesbeheersing) Resultaatgericht werken (ondernemerschap) Verbonden samenwerken Zelfstandig organiseren Kunnen we die inputs clusteren op het bovenstaande ?

Groeiproces

Wat heeft een team nodig om goed te kunnen samenwerken ? TIM

Team Charter Opdracht - Missie Prioriteiten - Ambities Rollen en Verwachtingen TIM Afspraken en Regels Persoonlijke Relaties

1. Onze opdracht (of betekenisvolle werk) kennen

Onze opdracht Realiseren van de ons toegewezen processen binnen de visie van ons CLB

Intervisie: onze opdracht goed doen We hebben als team een duidelijke opdracht waarmee we voor iets/iemand echt een verschil kunnen maken Wij hebben een gedeelde visie over hoe wij onze opdracht ingevuld zien en hebben een gezamenlijk beeld van wanneer wij onze opdracht geslaagd vinden Bvb wat is een goed onthaal Bvb wat is een goede begeleiding Bvb wat is goede schoolondersteuning Bvb wat is een goede ondersteuning van andere teams ... 1__________2_________3_________4____________5 Uiterst ontevreden uiterst tevreden

2. Ambities delen

Ambities Wat zijn onze gedeelde, lange termijn ambities en hoe geven zij invulling aan de visie en ambities van het CLB? Wat zijn daarbinnen onze korte termijn doelen voor de komende weken/maanden ? Geen 40 dingen tegelijkertijd, maar 1 of 2 belangrijke dingen die onze aandacht verdienen Wie gaat hierin welke engagementen aan ? Hoe volgen wij dit op en sturen we dit bij ? Hoe zorgen wij voor een proces van continue verbetering ? Welke instrumenten helpen ons hierbij ? LIEZE Voor wie en met wie doen we deze opdracht

Intervisie: neuzen in dezelfde richting Wij hebben samen één of enkele waardevolle ambities voor onze leerlingen/scholen/klanten geformuleerd waardoor wij onze kernopdrachten nog beter kunnen vervullen. Wij evalueren regelmatig of wij vorderingen maken in het bereiken van onze ambitie 1__________2_________3_________4____________5 Uiterst ontevreden uiterst tevreden

3. Rollen en verwachtingen

Rollen en verwachtingen Welke rollen hebben wij nodig binnen het team (kern- en regelrollen) ? Wat verwachten wij van een bepaalde rol – wanneer heeft die goed werk geleverd ? Wie neemt welke rol op zich ? Kunnen wij als team continuïteit garanderen ? Welke kennis en competenties moeten wij binnen het team nog opbouwen ? Wie zijn onze belangrijke partners en hoe gaan wij goede relaties met hen opbouwen ? TIM Wat verwachten wij van iedereen binnen het team? Hanteren wij dezelfde normen aangaande kwaliteit, engagement en waarden ? Op welke manier maken we daar werk van ? Welke kennisstandaarden moeten wij beheersen en volgen ?

Intervisie: wie doet wat is duidelijk Het team heeft alle bevoegdheden die nodig zijn om het werk goed te doen In ons team weet iedereen welke taken hij moet opnemen voor het uitvoeren en het organiseren van de ons toegewezen kernprocessen De taken zijn evenwichtig verdeeld in het team De verwachtingen naar elkaar toe zijn duidelijk geformuleerd Iedereen neemt zijn individuele verantwoordelijkheid op en we spreken er elkaar over aan (rollen bespreken – afspreken – aanspreken) Er is afstemming met de partners (ouders, school, PBD, IJH, ...) waardoor de samenwerking optimaal verloopt 1__________2_________3_________4____________5 Uiterst ontevreden uiterst tevreden

4. Afspraken en regels

Afspraken en regels Hoe gaan wij het werk organiseren? Wat voor (team) overleg hebben wij nodig? Hoe communiceren wij onderling? Hoe nemen wij welke beslissingen ? Wat zijn regels en procedures die over teams heen gelden, en waaraan elk team (dus wij ook) zich dient te houden ? Welke ondersteunende instrumenten/tools zijn er beschikbaar om ons te helpen ons werk te doen, competenties, vaardigheden en kennis te ontwikkelen ? LIEZE Hoe komt het binnen, hoe wordt het gepland, opgenomen en opgevolgd ? teamoverleg: (doel, inhoud, frequentie, deelnemers, enz...) Hoe delen wij informatie – welke informatie, waar en hoe ? Hoe kunnen wij onze werkomgeving zodanig inrichten dat zij onze werking optimaal ondersteunt ?

Intervisie: het team is goed geregeld We nemen beslissingen via het werkingsprincipe: iedereen heeft initiatiefrecht mits adviesplicht bij belanghebbenden en experten, maar niet de plicht om het advies te volgen tenzij een principieel bezwaar) Goede systemen ondersteunen de samenwerking (planning, dossierbeheer, ...) Het team durft anders werken door bestaande werkvormen in vraag te stellen Het team heeft zinvol overleg en iedereen is op elkaar afgestemd Het team krijgt feedback en is er op uit om continu te verbeteren Waar nodig zijn er afspraken om over de teams heen samen te werken (overleg, regels en procedures, …) 1__________2_________3_________4____________5 Uiterst ontevreden uiterst tevreden

5. Persoonlijke relaties

Persoonlijke relaties Hoe goed kennen we elkaar, zodat we ieders sterktes kunnen inzetten en elkaar leren begrijpen? Wat is onze leefregel waar wij ons aan willen houden? Hoe geven wij elkaar feedback? Hoe kunnen wij conflicten in ons voordeel gebruiken? LIEZE

Intervisie: ons team werkt veilig en professioneel samen Spanningen in het team zijn niet bedreigend maar zijn opportuniteiten om goede afspraken te maken Diversiteit en authenticiteit wordt in ons team gewaardeerd In ons team ondersteunen we elkaar professioneel maar ook persoonlijk In ons team spreken we over (on)gewenst gedrag, bespreken wij het, maken wij afspraken en spreken wij elkaar hierover aan 1__________2_________3_________4____________5 Uiterst ontevreden uiterst tevreden

Ogers are like onions TIM

Teams are like onions Opdracht - Missie Prioriteiten - Ambities Rollen en Verwachtingen Afspraken en Regels Persoonlijke Relaties

Dat charter, formaliseren? ja of neen TIM

Regel: als het niet vanzelf komt…