Opleiding Technicus / Certyfying Staff

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kmo-portefeuille Afhandeling steunaanvraag in 3 stappen
Advertisements

Eerste aanvraagEerste aanvraag: start periode 3 jaar In aanvraag 3 maand Interne zelfcontrole In aanvraag Initiële audit geslaagd Certificaat behaald In.
EASA PART FCL.
Techniciconferentie 2008 Techniciconferentie 2008.
Nieuwe project-m.e.r.-regelgeving Project-m.e.r.-screening Dienst Mer
Inkomenstarief en kindcode voor ouders en opvang 22 november 2013
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
KWALITEITSHANDBOEK VOOR DE ERKENDE ZWEEFVLIEGTECHNICUS
BELANGRIJK: √ Om de presentatie correct weer te geven, gelieve enkel gebruik te maken van muisklikken aub.!! √ Op verschillende dia’s ziet u “klik hier”
Economic Operators Registration and Identification
Bestedende beheerder Een eerste stap naar budgethouderschap.
Collectieve en Individuele valbeveiliging
From RF to ATO From RF to ATO 21/11/ Wat is een ATO en waarom een ATO 2. De ATO en de aeroclub LV 3. Wie is wie in de ATO inhoud briefing.
Interrogative sentences
INFOSESSIE STAGE & STAGEREGISTRATIE
& STAGEREGISTRATIE INFOSESSIE STAGE
Afkoppelen in Kortrijk: het beleid. INHOUD Kader Historiek Subsidies Rol afkoppelingsadviseur.
Stand van zaken EASA PART M
Commissie Technische Zaken Stand van Zaken Part M.
EASA MDM.0321 Ontwikkelen van “ Betere regelgeving” General Aviation Update over Sport and Recreational Aviation 8 November 2008.
29 november 2008 Presentatie aan KNVvL, CTZ, Techniciconferentie Onderhoudsprogramma's Erwin Schilder Sr. Inspecteur, IVW/ LTB.
Technicus Conferentie 2008 Vliegtuiglogboek Technicus Conferentie 2008.
Hoofdstuk 15 Product ontwikkeling Srednja šola Zagorje.
Rational Unified Process RUP Jef Bergsma. Iterations –Inception –Elaboration –Construction –Transition De kernbegrippen (Phases)
SCIENTIFIC INSTITUTE OF PUBLIC HEALTH CLINICAL BIOLOGY DEPARTMENTDr. ANNE VAN NEROM Rol van de Bevoegde Overheid bij incidenten.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Uitleg local heroes over wijzigingen werkplek en lokale werkplekken.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Beheer Elkey externen Jeroen François Security Manager.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Minor Project- en Programmamanagement
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Regelgeving over continuïteit! NBA Standaard 570: over “Verantwoordelijkheden van de accountantStandaard Het is de verantwoordelijkheid van de accountant.
10. Voorbereiding en de match zelf. De “verre” voorbereiding van de wedstrijd Het is de bedoeling dat de scheidsrechter fysiek in orde is. Geregeld trainen.
Doortocht Itegem - Aanleg riolering en wegenis - Voorstelling bewonersvergadering 25 april 2013.
Project K : Rioleringswerken Wortel kolonie Voorstelling bewonersvergadering 4 september 2013.
WAT WORDT ER OP KORTE TERMIJN VAN JULLIE VERWACHT EN WAT MOGEN JULLIE VAN ONS VERWACHTEN?
1 AUTORISATIES 29 november Agenda Krachtlijnen van de nieuwe autorisaties Procedure Autorisatie aanvraagformulier invullen Overlopen handleiding.
1 Gemeente Rijkevorsel: K : Wegen- en rioleringswerken in Looi – Looiweg - Smeel 14/06/2016.
Opleiding Technicus / Certyfying Staff
Key Process Indicator Sonja de Bruin
HET ORGANISEREN VAN OPEN WEDSTRIJDEN binnen vvdh
TOON DEZE SLIDE: INLEIDING
Inhoudsopgave Fasering Product Clearing & Settlement
Regels voor vastleggen van ELVs
R Featuring Release TELEBIB2 TELEBIB2.
De taaltaak
GDPR: code of conduct Willem Debeuckelaere
AMIF-ISF Coaching eindverslag AMIF 03 - Integratie
Webinar SharePoint Standaard Werkstromen
Opleiding Technicus / Certyfying Staff
Wat betekent “OPEN” voor jou?
PPN 15 mei 2018 Maarten Lagendijk Senior Beoordelaar Farmacovigilantie
Dynamic Architecture What about you?
Herbeoordeling van de permanente luchtwaardigheid van zweefvliegtuigen
Opleiding Technicus / Certyfying Staff
Regelgeving LUCHTWAARDIGHEID
Opleiding Technicus / Certyfying Staff
Opleiding Technicus / Certyfying Staff
Opleiding Technicus / Certyfying Staff
Opleiding Technicus / Certyfying Staff
LVZC CAMO+ Vormingsdag
Opleiding Technicus / Certyfying Staff
Opleiding Technicus / Certyfying Staff
Opleiding Technicus / Certyfying Staff
SQL Les May 2019.
Opleiding Technicus / Certyfying Staff
Refresher ARS / CSt 6/10/2018 Self declaration AMP.
Transcript van de presentatie:

Opleiding Technicus / Certyfying Staff Refresher ARS / CSt AMP = Basis voor ARC

Opleiding Technicus / Certyfying Staff Refresher ARS / CSt AMP = Basis voor onderhoud en ARC dus BELANGRIJK !

* ook niet OO geregistreerde kunnen in de Camo+ Refresher ARS / CSt de LVZC CAMO+ is een erkende organisatie die de luchtwaardigheid van alle Belgisch* geregistreerde zweefvliegtuigen binnen de LVZC beheert. Dit geeft ons allemaal toch een belangrijk voordeel (onafhankelijkheid, flexibiliteit…) en kostenbesparing voor de jaarlijkse hernieuwing van het ARC Basis voor deze bevoegdheid is : - OHB wat de organisatie betreft (daarin beschreven taken/bevoegdheid/verantwoordelijkheid ARS) - AMP wat specifiek elk toestel betreft Voor het OHB zorgen de Accountable manager en het liga secretariaat Voor het AMP is de zorg en opvolging van de ARS in de club vereist. * ook niet OO geregistreerde kunnen in de Camo+

Opleiding Technicus / Certyfying Staff Refresher ARS / CSt Wat zegt de regelgeving ? M.A.302 Aircraft Maintenance Programme (a) Maintenance of each aircraft shall be organised in accordance with an aircraft maintenance programme. (b) The aircraft maintenance programme and any subsequent amendments shall be approved by the competent authority. M.A. 302 (h) 4. If the maintenance programme is not approved by the competent authority (directly or by the M.A.Subpart G organisation via an indirect approval procedure), the aircraft maintenance programme shall contain a signed statement where the owner declares that this is the aircraft maintenance programme for the particular aircraft registration and he/she declares to be fully responsible for its content and, in particular, for any deviations introduced as regards the Design Approval Holder recommendations.

Opleiding Technicus / Certyfying Staff Refresher ARS / CSt Wat zegt de regelgeving ? AMC M.A.302 3.: The aircraft maintenance programme shall be reviewed at least annually. This review of the maintenance programme shall be performed either: — by the person who performs the airworthiness review of the aircraft in accordance with point M.A.710(ga), or — by the M.A. Subpart G organisation managing the continuing airworthiness of the aircraft in review. those cases where the review of the maintenance programme is not performed in conjunction with an airworthiness

2 Mogelijkheden : Refresher ARS / CSt > AMP via BO met Camo+ > AMP op Pilot/owner eigen initiatief Met een contract BO (gratis) zorgt de Camo+ voor AMP en de DGLV goedkeuring. In het tweede geval zorgt de eigenaar met de lokale ARS voor het AMP en de goedkeuring door DGLV

Refresher ARS / CSt In beide gevallen passeert het AMP bij DGLV voor goedkeuring. De laatste versie van het goedgekeurde AMP moet op het Camo+ secretariaat in het dossier van het toestel aanwezig zijn De LVZC Camo+ wordt door DGLV opgevolgd en gecontroleerd (is hun taak binnen de Easa ) Hiertoe : > jaarlijkse audit van de CAMO+ > jaarlijkse audits van aangesloten clubs (dit zijn de antennes/afgevaardigden van de Camo+) > steekproefsgewijs jaarlijks enkele Product Survey’s DGLV controleert de AMP’s naar vorm en inhoud bij goedkeuring en bij audit of PS naar : - conformiteit vorm en inhoud - overeenkomst met betreffende toestel - jaarlijkse opvolging / aanpassing

Refresher ARS / CSt OPGELET : vermits voor afleveren van ARC de staat van het toestel en onderhoud in overeenstemming moet zijn met het AMP moet dus elke aanpassing van het AMP in orde zijn vooraleer een ARC kan worden afgeleverd. Dus : nazicht en eventuele aanpassing van het AMP doen alvorens voorgeschreven onderhoud wordt aangevat. Review status AMP bijvoegen bij ARC MA701(ga): For ELA1 aircraft not involved in commercial operations for which the aircraft maintenance programme has been established in accordance with M.A.302(h), the aircraft maintenance programme shall be reviewed in conjunction with the airworthiness review. This review shall be accomplished by the person who performed the airworthiness review.

Opleiding Technicus / Certyfying Staff Refresher ARS / CSt Het is best om het AMP te reviewen vóór de start van het onderhoud, samen met de eigenaar Indien de review van het AMP uitgevoerd wordt tijdens de AR, en er blijkt een probleem te zijn => grote vertraging. Best wordt er onmiddellijk een nieuwe versie aangevraagd, zodat die klaar is voor de eigenlijke AR. Indien het goedgekeurde versie nog niet aangekomen is, maar bewezen kan worden de aanvraag tot approval in behandeling is, kan het ARC uitgeschreven worden. Schrijf dit dan als een opmerking (level 3).

Refresher ARS / CSt Tijdlijn / Werkwijze : controle publicatie AD’s, Rec AD’s, DGLV circulaires, TN’s etc…. eventuele aanpassing AMP voorbereidend werkorder voor onderhoud uitvoeren onderhoud Vrijgave – Release to Service door CS controle docs en fysieke keuring toestel voor afleveren ARC Versturen ARC, controlelijst en annex AMP aan Camo+ onmiddellijk….. Binnen de 48 uren ! Er zal ook door DGLV nauwkeuriger worden nagezien of deze tijdlijn gerespecteerd wordt.

Refresher ARS / CSt Jaarlijkse opvolging AMP : elke wijziging moet in AMP aangebracht worden Wijzigingen/ Revisies die een DGLV approval vereisen : - Owner and CAMO referenties > § 3 - Escalations > § 4.2 Wijzigingen/Revisie door “indirect approval” LVZC Camo+ - Aircraft identification / Modification > § 4 - Recurrent AD mandatory inspections > § 5.6, § 6.6, § 7.6, § 8.5 - specific requirements from BCAA > § 9 Elke andere wijziging die moet ingebracht worden kan via aanpassing door de LVZC Camo+ maar vereisen niet noodzakelijk een revisie.

Refresher ARS / CSt De controle van het AMP = verantwoordelijkheid van de ARS die ARC aflevert Annex “Status of the annual AMP reviews” update samen met ARC aan secretariaat bezorgen Belangrijk dat : inhoud en vorm van alle AMP’s steeds correct en up to date zijn en blijven Elke tekortkoming hierop is bij vaststelling een finding naar de club/ARS en naar de LVZC Camo+ Ook indien AMP zonder BO op eigen initiatief/verantwoordelijkheid pilot owner > vermits de Camo+ via de ARS een ARC aflevert en dit enkel kan mits een correct en opgevolgd AMP.

Hoe kunnen we dat verzekeren ? Refresher ARS / CSt Hoe kunnen we dat verzekeren ? Zonder BO : ARS die het ARC aflevert is verantwoordelijk voor het AMP. Indien bij latere audit of PS opmerkingen worden genoteerd treft dit zowel de ARS als de Camo. via BO : - ARS verifieert inhoud en meldt wijzigingen aan de LVZC Camo+ - Camo+ brengt wijziging aan of maakt een nieuwe Rev. - indien vereist : pag. 5 aangepast voor ondertekening eigenaar - bij wijziging ontvangt ARS het aangepaste AMP terug - indien goedkeuring DGLV vereist is zorgt de Camo+ hiervoor - na ontvangst van die goedkeuring stuurt Camo+ het AMP terug naar ARS

Refresher ARS / CSt Inhoud/update AMP Algemeen : gebruik steeds actuele DGLV versie ! Streven naar uniformiteit : - gegevens eigenaar : > geen probleem - aircraft identification : modifications > enkel die invloed hebben op maintenance - escalations : alleen mogelijk mits goedkeuring DGLV - airframe/engines/propellers juiste manuals en update status vermelden additional manuals : vb Tost haken, gordels,…. beperk het tot het noodzakelijke : TN’s die onderhoudsinstructies bevatten worden bijlage bij MM verwijs steeds indien mogelijk terug naar de MM

Refresher ARS / CSt Inhoud/update AMP - Mandatory AD inspections : dit zijn de eenmalige AD’s, moeten niet opgesomd worden, beperk u tot algemene tekst - Recurrent AD mandatory inspections indien bijkomende AD > Rev AMP > AD docs bij MM voegen - accessory and equipment enkel voor verplichte accs en indien die invloed hebben op onderhoud/lifetime - specific requirements BCAA : idem als recurrent AD’s Opmerking : Voor alle recurrent AD’s en voor BCAA requirements moet de levensloopmap opvolgbladen bevatten.

Opleiding Technicus / Certyfying Staff Refresher ARS / CSt Opmaak / Revisie / wijziging AMP Vraag assistentie van de Camo+ > beperkte overeenkomst Indien eigen initiatief : ARS zorgt voor het AMP controle gegevens vormvereisten volledigheid inhoud hou het eenvoudig vermijd extra toevoegingen laat nooit iemand op eigen initiatief AMP versturen naar DGLV !

Opleiding Technicus / Certyfying Staff Refresher ARS / CSt Houd u aan de voorgeschreven inhoud, niet meer. Je verbindt je aan alles wat erin staat! De ACMA kan niet alle details controleren, eerder de vorm. De kwaliteit van het AMP hangt dus af van de ARS Slecht AMP opsturen naar DGLV: maakt slechte indruk -> gaat in uw “CV” -> kan gevolgen hebben Zo veel mogelijk werken met beperkt contract Beletten dat mensen zelf een AMP opsturen naar het DGLV voor een direct approval. Is strikt genomen niet ons probleem, maar straalt toch negatief af op de CAMO. >>>>>>>>>> dit willen we vermijden !

Opleiding Technicus / Certyfying Staff Refresher ARS / CSt

Opleiding Technicus / Certyfying Staff Refresher ARS / CSt Opmaak / Revisie / wijziging AMP Vraag assistentie van de Camo+ > beperkte overeenkomst Indien eigen initiatief : ARS zorgt voor het AMP controle gegevens vormvereisten volledigheid inhoud hou het eenvoudig vermijd extra toevoegingen laat nooit iemand op eigen initiatief AMP versturen naar DGLV ! Uw reputatie is die van ons allen ! Al heb je maar 1 kans om een goede indruk te maken….. Je hebt vele kansen om die te verliezen !