Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Centrale schoolbespreking Naam van de school Datum Logo van de school.
Advertisements

Warmte Koude Kaart en 3D model Den Haag
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
4 juni 2011 Cultureel Centrum de Postkoets Horn
Binden en verbinden van mensen of personeel…
Workshop OGW in de klas..
Logical Framework Approach
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
S.O.R. Strategische Oriëntatie Ronde
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
Korte introductie tot het principe
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Kwaliteitszorg…. U een zorg?
Zorgplicht in passend onderwijs
Het begint bij het jonge kind
Workshop ‘visieversneller’
Het leven is een taart Ons leven bestaat uit de invulling van taartpunten. Het zijn levensterreinen die voor mensen vaak belangrijk zijn. Deze opdracht.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
VORMING MANAGEMENTTEAM. Inhoud vorming managementteam 1. Hoe kan een mantelzorgvriendelijke organisatie er uit zien? 2. Naar een mantelzorgvriendelijk.
Workshop evalueren Dcp
ONTWIKKELEN VAN EEN MANTELZORGVRIENDELIJKE VISIE
Waarden & organisatiecultuur
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Introductieavond voor bestuursleden Beleidsvorming binnen een Scoutinggroep.
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Differentiatie.
Studieloopbaanbegeleiding
Instrument bij ‘Burgers mee aan Zet’ Fase 1: Visie ontwikkelen.
Waarden & organisatiecultuur
Creatief Ketengericht Ondernemen
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
De Betekeniseconomie in de klas
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
Zelfstandige teams Een zelfstandig team:
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
Reflectie op onze KION waarden Module 2
W8 NIBI 2018 Ecologie moet je doen!
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
PowerPoint Taal Bijeenkomst 5: Onderwijsaanbod uitvoeren/evalueren
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Onderzoeksstrategie: survey
Zelfevaluatie GOK.
Instrument Team Intervisie
Fleximatrix.
Workshop – ambities delen
Team charter Instrument.
Cijferloos lesgeven bij talen
Workshop – Rollen en verwachtingen binnen het team
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Reflecteren op ambities en kwaliteiten
Workshop Afspraken maken
TOOL – team afspraken IN TEAM AUTHENTIEK ZIJN IN ONZE WAARDEN
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen Wat? Voor wie ? Met wie ? En wat verwacht iedereen daarbij ?

Onze opdracht (als team) Het realiseren van de doelstellingen (finaliteit) van die processen die aan ons team zijn toegewezen.

Team : ................. .... ... OPDRACHT : -Team opdeling in groepjes van 4/5 mensen -Elk groepje doet de oefening voor 2 stakeholders (10’) -Elk groepje presenteert + discussie (20’)

Vul de procesnummers in waar jouw team voor verantwoordelijk is Team : XXXX .... ... OPDRACHT : Bijvoorbeeld 1 –2-6 Vul jouw team naam in Vul de procesnummers in waar jouw team voor verantwoordelijk is -Team opdeling in groepjes van 4/5 mensen -Elk groepje doet de oefening voor 2 stakeholders (10’) -Elk groepje presenteert + discussie (20’)

Opdracht - missie Wat is de betekenisvolle opdracht of bestaansreden van ons team? Welke kernprocessen moeten wij realiseren? Wat worden wij geacht te doen? Waarom zijn wij er? Hoe zien wij als team het onthalen van vragen? Hoe ver gaat team 1-2-6 en waar begint de opdracht van team 3-4? (wat zeggen de kernprocessen?) Wat doen we als team 3 en 4? Waar eindigt 3 en begint 4?.... Met wie werken wij samen om deze opdracht te realiseren? (school, PBD,…) Welke waarden vinden wij belangrijk in het uitvoeren van onze opdracht ? Wat betekenen de organisatiewaarden voor ons team? Delen wij dezelfde kijk op onze opdracht ? Is de finaliteit van elk kernproces duidelijk?

Stap 1 : wat is ons speelveld ? Beantwoord 2 vragen : Voor wie doen wij deze opdracht ? Wat zijn die partijen die samen met ons gaan instaan om die opdracht te realiseren – wie hebben wij daar allemaal bij nodig? Breng deze partijen aan in jullie schema – elk segment van de taart stelt een belanghebbende partij voor

Team : .................... .... ... OPDRACHT : Vul de segmenten in met de belangrijkste partijen waarvoor en waarmee je je opdracht zal uitvoeren Leerlingen Scholen -Team opdeling in groepjes van 4/5 mensen -Elk groepje doet de oefening voor 2 stakeholders (10’) -Elk groepje presenteert + discussie (20’) Andere teams Ouders IJH

Stap 2 : kenmerken Wat kenmerkt onze kinderen ? (Leeftijd, achtergrond, interessegebied, thuissituatie, schooltraject, enz...) Wat kenmerkt onze scholen Wat kenmerkt de belangrijkste partijen rond het kind (bvb de ouders) ? -> Breng deze in kaart in het groene vlak. Gebruik een gele post-it. 1 kenmerk per post-it. -> Grote teams kunnen dit werk verdelen in kleine groepjes

Omschrijf kenmerken via gele post-its Team : .................... .... ... OPDRACHT : Omschrijf kenmerken via gele post-its Leerlingen qsdklfhjqsdhf qsdklfhjqsdhf qsdklfhjqsdhf Scholen qsdklfhjqsdhf qsdklfhjqsdhf qsdklfhjqsdhf -Team opdeling in groepjes van 4/5 mensen -Elk groepje doet de oefening voor 2 stakeholders (10’) -Elk groepje presenteert + discussie (20’) qsdklfhjqsdhf Andere teams Ouders qsdklfhjqsdhf qsdklfhjqsdhf IJH

Stap 3 : verwachtingen ? Vanuit die kenmerken die zij hebben, welke verwachtingen stellen zij ten aanzien van ons (en van die hele, brede gemeenschap) ? Wat is de verwachting van de leerlingen ten aanzien van ons en de brede gemeenschap ? Wanneer hebben we voor hen goed gewerkt ? Wat is de verwachting van de scholen ten aanzien van ons en de brede gemeenschap ? Wanneer hebben we voor hen goed gewerkt ? Wat is de verwachting van die andere partijen ? -> Breng deze in kaart met blauwe post-its zoals in het voorbeeld aangegeven. 1 kenmerk per post-it. -> Grote teams kunnen dit werk verdelen in kleine groepjes

Omschrijf verwachtingen via blauwe post-its (post-it per verwachting) Team : .................... Omschrijf verwachtingen via blauwe post-its (post-it per verwachting) .... ... OPDRACHT : qsdklfhjqsdhf qsdklfhjqsdhf Leerlingen qsdklfhjqsdhf qsdklfhjqsdhf qsdklfhjqsdhf qsdklfhjqsdhf qsdklfhjqsdhf Scholen qsdklfhjqsdhf qsdklfhjqsdhf qsdklfhjqsdhf qsdklfhjqsdhf qsdklfhjqsdhf -Team opdeling in groepjes van 4/5 mensen -Elk groepje doet de oefening voor 2 stakeholders (10’) -Elk groepje presenteert + discussie (20’) qsdklfhjqsdhf Andere teams qsdklfhjqsdhf Ouders qsdklfhjqsdhf qsdklfhjqsdhf qsdklfhjqsdhf IJH qsdklfhjqsdhf

Stap 4 : hun bijdrage ? In onze ideale wereld, welke bijdrage zien wij die partijen doen aan de realisatie van die opdrachten ? De gewenste bijdrage van leerlingen De gewenste bijdrage van de scholen -> Breng deze in kaart met roze post-its zoals in het voorbeeld aangegeven. 1 kenmerk per post-it. -> Grote teams kunnen dit werk verdelen in kleine groepjes

Team : .................... Omschrijf verwachte bijdragen via roze post-its (post-it per verwachting) qsdklfhjqsdhf .... ... OPDRACHT : qsdklfhjqsdhf qsdklfhjqsdhf qsdklfhjqsdhf Leerlingen qsdklfhjqsdhf qsdklfhjqsdhf qsdklfhjqsdhf qsdklfhjqsdhf qsdklfhjqsdhf qsdklfhjqsdhf Scholen qsdklfhjqsdhf qsdklfhjqsdhf qsdklfhjqsdhf qsdklfhjqsdhf qsdklfhjqsdhf qsdklfhjqsdhf -Team opdeling in groepjes van 4/5 mensen -Elk groepje doet de oefening voor 2 stakeholders (10’) -Elk groepje presenteert + discussie (20’) qsdklfhjqsdhf qsdklfhjqsdhf Andere teams qsdklfhjqsdhf Ouders qsdklfhjqsdhf qsdklfhjqsdhf qsdklfhjqsdhf qsdklfhjqsdhf IJH qsdklfhjqsdhf qsdklfhjqsdhf

Stap 5 : onze ambities ? We hebben nu een goed beeld van ons speelveld – hun kenmerken, hun verwachtingen en wat wij zien als hun bijdrage aan het geheel. Welke ambities kunnen wij hierin nu formuleren voor onszelf ?

Ambities Wat zijn onze gedeelde, lange termijn ambities en hoe geven zij invulling aan de visie en ambities van ons CLB? Bijv. team 1-2-6: zorgcontinuüm heel duidelijk maken aan scholen Bijv. team 3-4: HGW intern op punt stellen Wat zijn daarbinnen onze korte termijn doelen voor de komende weken/maanden? Hoe pakken we dat aan? Wie gaat hierin welke engagementen aan? Hoe volgen wij dit op en sturen we dit bij? Wanneer evalueren wat we bereikt hebben? En hoe? Hoe zorgen wij voor een proces van continue verbetering ? Welke instrumenten helpen ons hierbij?

Een goede ambitie is ... “ZODAT/TENEINDE” Uitdagend en toch haalbaar Eenvoudig te begrijpen Relevant binnen onze opdracht (Meetbaar – een indicatie van tijd) Voorbeeldje uit scholen : Een werkmethodiek opzetten en implementeren waarbij kinderen een eigen, flexibele weekplanning kunnen opmaken en gebruik kunnen maken van verschillende werkvormen (instructietijd, begeleide zelfstudie, groepswerk, ..) om zowel verplichte als optionele leerdoelen te behalen, teneinde ervoor te zorgen dat kinderen eigenaarschap leren nemen over het eigen leertraject en het op hun individuele maat kunnen invullen én daadwerkelijk plezier beleven aan het leerproces. Dit willen we binnen 2 jaar gerealiseerd zien. Sommige ambities kan je op relatief korte termijn realiseren, andere nemen een paar jaar in beslag. Beide zijn goed. “ZODAT/TENEINDE”

Omschrijf ambities op oranje post-its. Team : .................... qsdklfhjqsdhf qsdklfhjqsdhf Omschrijf ambities op oranje post-its. qsdklfhjqsdhf qsdklfhjqsdhf .... ... OPDRACHT : qsdklfhjqsdhf qsdklfhjqsdhf qsdklfhjqsdhf Leerlingen qsdklfhjqsdhf qsdklfhjqsdhf qsdklfhjqsdhf qsdklfhjqsdhf qsdklfhjqsdhf qsdklfhjqsdhf qsdklfhjqsdhf qsdklfhjqsdhf qsdklfhjqsdhf Scholen qsdklfhjqsdhf qsdklfhjqsdhf qsdklfhjqsdhf qsdklfhjqsdhf qsdklfhjqsdhf qsdklfhjqsdhf -Team opdeling in groepjes van 4/5 mensen -Elk groepje doet de oefening voor 2 stakeholders (10’) -Elk groepje presenteert + discussie (20’) qsdklfhjqsdhf qsdklfhjqsdhf Andere teams qsdklfhjqsdhf Ouders qsdklfhjqsdhf qsdklfhjqsdhf qsdklfhjqsdhf qsdklfhjqsdhf qsdklfhjqsdhf qsdklfhjqsdhf IJH qsdklfhjqsdhf qsdklfhjqsdhf

En wat nu ? We hebben nu gedeelde ambities Volgende stap die we moeten zetten Prioriteiten stellen Grote ambities in kleine stukjes hakken – kleine stukjes die we in een tijdsspanne van bijvoorbeeld 12 weken kunnen realiseren.