Aandachtspunten bij opgeven plekken en verplaatsen studenten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
StartDOCUMENT Petje op petje af Muziek van holland spot of fimpje.
Advertisements

Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Gesprekscyclus Quadraam
INFOSESSIE STAGE & STAGEREGISTRATIE
Summatieve beoordeling BPV met behulp van STAR en een competentiemeter
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Penta college CSG Hoogvliet mavo Klas 4. Programma Okt. Voorlichting MBO leerlingen –Programma van dit jaar wat betreft studiekeuze. Nov.Persoonlijk gesprek.
Functieprofiel en beoordeling
Ton van den Boom, opleidingscoördinator. Opleiden in School Doel ministerie O&W –visie ontwikkelen op Opleiden in School –visie ontwikkelen op werkplekleren.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Groepsverdeling Randvoorwaarden voor de groepsindeling: -de beschikbare formatie (leerkrachten / management, ib, etc) -de aantallen leerlingen.
Studiecoach Bijeenkomst
Beroepspraktijkvorming De procedure
Voortgangsgesprek fase 1
Van, voor én door het onderwijs.
Stagecoördinatie op De Rank
“de eerste les” Goedgekeurd KCO Situeer de bijdrage van uw vak in het bereiken van de doelstelling en de OLR van de opleiding (competentie-matrix)
Alles wat je wilt weten over PLP 1!
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Studieadviesregeling
Locatie van Iddekingeweg VMBO Jaar 4 KB-BB. Programma Wederzijdse verwachtingen Examenzaken Thema ouderavond Stage Keuze vervolgopleiding (Dhr. van Dijken)
Informatieavond PTA 3e – 4e klas 22 september 2015.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Ervaringen van en met PCL EXTRA STEUN. Ervaringen Onderwijs Transparant 1.Vul bij over Mijn Gegevens de juiste gegevens in 2.Vul de namen en gegevens.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Bijeenkomst September 2015
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Het in beeld Programma kenniskring SBBL 24 april :30 uur Inloop, koffie/thee 15:45 uur Kick-off, Marcel vd Broek, directeur 16:00 uur Presentatie.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Master vergelijkende moderne letterkunde. Vervolgtrajecten na bachelor ‘twee talen’ Master taal- en letterkunde (variant twee talen) Master taal -en letterkunde.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Thema 1 Studie en beroep in beeld Inhoud thema Taak 1 – Project Taak 2 – Werkplek in beeld brengen Taak 3 – Relatie studie en werkplek Centrale.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
STAPPENPLAN STAGE 10 stappen voor een succesvolle stage in de Master Vergelijkende Moderne Letterkunde.
Informatieavond PTA 3e – 4e klas 26 september 2016.
Rollen binnen het werkplekleren
Passend onderwijs.
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Studieloopbaanbegeleiding
OF Het praktijksemester.
Bijeenkomst 26 september 2017
Voorlichting BPV voor Studenten
Feedback en tussenevaluatie via Scorion
Plaatsingsbeleid HU Pabo
Analyse van het studiekeuzeadvies binnen het Ichthus Lyceum
Doelstelling Beoordelingsprocedure voor alle studenten met het opleidingsprofiel als basis Niet op basis van gevoel en relatie … maar op basis van criteria.
Digitaal wedstrijd formulier
Kindcentrum 2020 in een nieuw gebouw…….
Toelatingsrecht Per 1 augustus 2017 Decanendag, 22 februari 2018
Entreeschool: samen naar een goede basis
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
LOB 4 MAVO Schooljaar
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Werkveld bijeenkomst Maatschappelijke Zorg
Ouderavond Klas 3.
Werkveld bijeenkomst Maatschappelijke Zorg
Bijeenkomst schoolopleiders - instituutsopleiders
Stages in klare taal Daphne Keller - stagecoördinator
Aankomend & Aansluitend Tweedegraads lerarenopleiding
Informatie BPV Beroeps Praktijk Vorming BPV beter bekend als stage
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
De start van werkplekleren 2a
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren Tip! Hier beginnen met een startvraag: waar.
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

Aandachtspunten bij opgeven plekken en verplaatsen studenten Werkplekleren Aandachtspunten bij opgeven plekken en verplaatsen studenten

Overzicht veelgebruikte afkortingen uitgangspunten opgave beschikbare stageplaatsen verplaatsen studenten maatwerk intakegesprekken mutaties

AFkortingen BOIS = Bovenschools Opleiden In School DAG = DAG opleiding DAV = Dag/Avond variant FE = Flexibele deeltijd opleiding ALPO= Academische Lerarenopleiding Primair Onderwijs Hubl = HU blended learning (digitale studentenleeromgeving)

Uitgangspunten Centrum WPL deelt studenten in op plekken op opleidingsscholen (afspraak Opleidingsraad en Bois) Studenten worden alleen op opleidingsscholen met gecertificeerde schoolopleider geplaatst Scholen bieden studenten uit alle leerjaren een plek (ook studenten met een hulpvraag) Jaar 1/m 3: streven dat studenten het hele jaar op dezelfde school blijven (uitgezonderd VO en 3e jaars met een semester S(B)O-stage). Halverwege wisselen studenten van bouw Jaar 4: studenten worden zoveel mogelijk evenredig verdeeld over (aankomende) ‘keurmerkscholen’ Altijd intakegesprek schoolopleider – student (zie latere dia)

Opgave plekken Tijdstippen opgave beschikbare plekken: april/mei (herinnering juni) voor beide semesters (i.v.m. wisseling bouw) oktober/november (eventuele update beschikbaarheid semester 2) Aandachtspunten: zo mogelijk véél stagedagen opgeven (in ieder geval liefst ma, di, do) elke opgegeven plek (1-4 of 5-8) in semester 1 heeft plek in andere bouw in semester 2 (met zelfde dagen) zodra bekend, alsnog namen praktijkopleiders en specifieke groep doorgeven aan Centrum WPL ook plekken reserveren voor gewenste afstudeerders (met name in semester 2)

plaatsingsCriteria Wanneer een student niet in de voorgestelde groep geplaatst kan worden, wordt verwacht dat in ieder geval met de volgende criteria rekening wordt gehouden studenten komen het hele jaar op zelfde dag(en) - (afhankelijk van leerjaar, opleidingslocatie en onderwijsvariant) wisseling van bouw halverwege het studiejaar (of dit gebeurt hangt af van opleiding en fase) jaar 1 en 2: rekening houden met eerdere stages student, zo mogelijk één semester in elke categorie: 1/2, 3/4, 5/6 en 7/8 (dus navragen eerdere stages bij student) jaar 3: rekening houden met gekozen leeftijdsspecialisatie student (semester 1 in niet-specialisatie, semester 2 in specialisatie) ALPO 4: heel jaar zelfde groep eventuele aanvullende eisen (b.v. in geval van praktijkcontract, beperkingen, etc.)

maatwerk Bij onvoldoende stage: Bij studievertraging: altijd schriftelijk praktijkcontract plaatsing pas definitief na gesprek SO/PO/student! Bij studievertraging: Vaak: specifieke praktijkopdrachten en/of alleen onderzoek beperkter aantal dagen/dagdelen soms schoolbreed, soms in één of meer groepen Altijd: schriftelijk studieplan Moet hier nog bij dat het CvWPL altijd contact heeft met een school voordat student geplaatst wordt

Intakegesprekken praktische info/afspraken begeleiding/beoordeling welke groep in beide semesters organisatorische zaken, schoolregels inhoudelijke informatie over school en groep begeleiding/beoordeling werkveld kan helaas niet inloggen op digitale studentenleeromgeving (HUbl/Blackboard), vraag een student om dit te laten zien voor school- en praktijkopleider staat alle informatie op www.werkvelditt.hu.nl Klik op studentbegeleiding en studentbeoordeling Kennismakingsgesprek stage 2017-2018 Voor het slagen van het werkplekleren is een goede samenwerking met de praktijkopleider van belang. Het bespreken van wederzijdse verwachtingen, het bespreken van leerdoelen en activiteiten, het maken van een planning en het maken van (begeleidings-) afspraken dragen daar aan bij. Samen met de praktijkopleider maakt de student aan het begin van iedere praktijkperiode concrete afspraken over de samenwerking. Deze vloeien voort uit het kennismakingsgesprek en worden door de student schriftelijk vastgelegd. Ook wordt de plaatsingsovereenkomst ondertekend. Onderwerpen waar afspraken over kunnen worden gemaakt: Organisatorisch: - gegevens van de praktijkopleider, student - gegevens van de studieloopbaanbegeleider - begintijd/eindtijd van de praktijkdag - wijze van afmelden - wijze van communiceren; via de mail, telefonisch - wijze van bespreken knelpunten/irritaties - gebruik van materiaal van school voor de uit te voeren onderwijsactiviteiten - gebruik van kopieerapparaat - koffie/thee(kosten) Inhoudelijk: Vanuit de school: - toelichting op de visie en de werkwijze van de school door praktijkopleider/schoolopleider - verstrekken en geven van een toelichting op de schoolgids door praktijkopleider/schoolopleider - toelichting op de verschillende materialen in de groep, school - gedragsregels voor de kinderen in de school en de groep - belangrijke afspraken binnen de school en de groep - rol van de student tegenover de ouders/verzorgers - de rol van de student in de school en de groep tijdens de pauze en na schooltijd. - rondleiding Door de student: verwijzen naar het praktijkboek voor de school- en praktijkopleider en de website voor het werkveld: www.werkvelditt.hu.nl Verder het samen met de student (student kan inloggen) van HUbl. - toelichten van opleidingsprofiel: de focus, doelen en kerntaken en deeltaken van het studiejaar - bespreken van de leerdoelen van de student in relatie met het opleidingsprofiel (POP) - bespreken aandachtspunten vanuit de vorige praktijkbeoordeling (praktijkcontract of studieplan) - wijze van begeleiden vanuit de opleiding; organisatie en uitvoering praktijkbezoek fase 1 studenten + begeleidingsgesprek - wijze van beoordelen en de hierbij behorende formulieren Begeleiding: - begeleiden door de praktijkopleider; de momenten, het geven van feedback (schriftelijk, mondeling) en de formulieren die gebruikt worden - gebruik van de Koppelkaart - planning van de praktijkdagen, praktijkweken en invullen Scorion. - plannen van de uit te voeren beroepstaken, praktijkopdrachten, eigen onderwijsactiviteiten en onderzoekactiviteiten - bijwonen vergaderingen, besprekingen en werkgroepen - deelname vieringen, excursies, schoolreisjes en sportdagen - de lesvoorbereidingen

MUTATIES Vanuit opleiding Vanuit scholen studiestakers op eigen initiatief onvoldoende stage te weinig studiepunten verhuizingen negatief bindend studieadvies formatie verder ingevuld of gewijzigd uitvallen leerkracht (ziekte, zwanger, etc.) baanwisselingen plekken toegewezen aan studenten van andere opleiding(en)  Geef wijzigingen aan WPL door 