Startdatum modernisering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
NAAR DE TWEEDE GRAAD VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS
Advertisements

Structuur Secundair Onderwijs
Het secundair onderwijs
Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Op stap naar het secundair onderwijs
Op stap naar secundair onderwijs
Brochure •Resultaat van een 2-jarig traject •Concept/principes/referentiekader –Nood aan concrete uitwerking in lessentabellen, studierichtingen … •Draagvlak:
De heer R. Schouten Mevrouw M. Dingemans
Het secundair onderwijs
Kiezen na de tweede graad
V ERNIEUWD STUDIEAANBOD VAN HET 1 STE LEERJAAR A
OnderwijsLoopbaanBegeleiding Leerlingen en ouders van het zesde leerjaar WELKOM Welkomstdia. Korte voorstelling persoon, CLB en OLB.
Schooljaar Tom Billiet - PVOC Antwerpen NAAR DE DERDE GRAAD VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
Info-avond voor ouders 6de leerjaar
CLB-team OKAN Marie Hubain Nathalie Cnudde Orthopedagoog CLB-arts
Flexibel inspelen op leerlingenkenmerken Dag SO – 3 februari 2014
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Infoavond Middelbaar. Welkom.
Op stap naar het secundair onderwijs
Het secundair onderwijs
Structuur secundair onderwijs
Secundair onderwijs van de toekomst
Wetenschappen 2e en 3e graad
Secundair onderwijs Studieaanbod.
Op stap naar het secundair onderwijs
Naar het secundair onderwijs in Antwerpen
UITGANGSPUNTEN VOOR DE TOEKOMST VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
Op stap naar het secundair onderwijs
WELKOM op deze: info-avond voor ouders “overgang secundair onderwijs”
Stedelijk Lyceum Info basisscholen
WELKOM op deze: info-avond voor ouders “overgang secundair onderwijs”
Overgang basis naar secundair
SAY BSO ASO SAY KSO 2de graad SO TSO WHAT?.
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
Kiezen voor keuzedelen
Welzijnsoverleg Watersportbaan - Ekkergem 26 januari 2016 Freinetmiddenschool Gent.
BUSO ALGEMEEN LEREN EN WERKEN KUNST TECHNISCH BEROEPS Het secundair onderwijs VCLB VNK Kerkhofstraat Wijnegem
SOHO! van wilde strijdkreet naar meer effectiviteit Brussel, 5 oktober 2012.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Experten in de derde graad Proefproject
Kiezen na de basisschool
Profielkeuze; voorlichting en begeleiding Havo onderbouw
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Modernisering SO Overgang bao-so/verbrede 1e graad
Les 1: instap in de profielen
Op stap naar het secundair onderwijs
Wat moet (school)? Keuze maken voor aanbod van profielen
Kiezen voor keuzedelen
OP STAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS
Op stap naar het secundair onderwijs
Handleiding leerkracht:
WELKOM Graag ouders en hun kinderen bij elkaar zitten.
Welkom! structuur van onze school
Modernisering SO 30 mei 2018.
uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs
De Frissel Veenwouden Ouderavond 3 april Keuzes klas 2.
Middenschool Don Bosco
Overgang naar het secundair
Infosessie Modernisering SO
‘Naar het Secundair Onderwijs’
Kiezen na de basisschool
Op stap naar het secundair onderwijs
CLB Ieper Dieter Baesen ppt komt op website clb
Modernisering Secundair Onderwijs
Naar het secundair onderwijs
Het Secundair Onderwijs
Flexibele leertrajecten
HOP NAAR HET MIDDELBAAR !
Modernisering Secundair Onderwijs
Transcript van de presentatie:

Startdatum modernisering 1 september 2019 De modernisering start voor het 1ste jaar op 01/09/2019, voor het tweede jaar is dit dan september 2020, enzovoort. Jullie kinderen zullen dus voor hun hele carrière in een gemoderniseerd secundair onderwijs zitten.

Dit is de structuur van het gemoderniseerde SO Dit is de structuur van het gemoderniseerde SO. We zien dat dit is onderverdeeld in 3 graden. We gaan het uiteraard eerst hebben over de eerste graad. Ll: De eerste graad heeft de bedoeling om te ontdekken wat je kan en wat je leuk vindt. Op deze manier kan je goed kiezen wat je wil in de tweede en de derde graad. Oud.: De eerste graad heeft de bedoeling om de interesse te verkennen en mogelijkheden te ontdekken. Op deze manier kunnen leerlingen goed ontdekken wat ze willen in de tweede en de derde graad.

introductiedagen modernisering so 9/04/2019 Schema eerste graad Algemene vorming – 27 lesuren Basis-optie 5 lesuren 1A 1B Algemene vorming – 25 lesuren Diff 2 uren Basis-optie 5 lesuren 2A Algemene vorming – 20 lesuren Diff 2 uren Basisoptie 10 lesuren 2B Schematisch ziet de algemene vorming van de eerste graad er zo uit. In het eerste jaar zijn er zowel voor de A- als voor de B-stroom 27 uren algemene vorming. In het tweede jaar 25 voor 2A, 20 voor 2B. We concentreren ons nu op de algemene vorming, maar zoals je merkt, komt hier ook nog een keuzegedeelte bij. Hierover volgt er later in de presentatie meer uitleg. Ouders: U ziet linksonder het logootje van de Vlaamse Overheid staan: dit wil zeggen dat dit voor alle scholen geldt. Als u het niet ziet staan, dan wil dat zeggen dat scholen daarin kunnen kiezen.

Resonans leerplannen algemene vorming september 2018 Mogelijke vakken in de algemene vorming Wat zit er nu in die algemene vorming? Heel veel! Kijk maar eens welke vakken je allemaal kan krijgen. Scholen kunnen kiezen welke vakken ze zullen aanbieden. Je ziet bijvoorbeeld Engels staan. Sommige scholen zullen dit al in het lessenrooster van het 1ste jaar aanbieden; andere scholen geven dit misschien pas in het tweede jaar. Sommige vakken kunnen ook gebundeld worden. Techniek, wetenschappen en aardrijkskunde zouden bijvoorbeeld gebundeld kunnen worden tot 1 vak. Dit lijstje is zeker niet volledig. Scholen zijn vrij om ook andere vakken aan te bieden. Ga dus zeker op onderzoek om te kijken welke scholen welke vakken aanbieden. Carl Snoecx - Cindy Lammens

introductiedagen modernisering so Schema eerste graad Algemene vorming – 27 lesuren Differen-tiatie 5 lesuren 1A 1B Algemene vorming – 25 lesuren Diff 2 uren Basis-optie 5 lesuren 2A Algemene vorming – 20 lesuren Diff 2 uren Basisoptie 10 lesuren 2B Naast de algemene vorming worden in het eerste jaar ook 5 uren differentiatie aangeboden. Keuzegedeelte

introductiedagen modernisering so 9/04/2019 Wat is differentiatie? Verdiepen van de algemene vorming Verdieping in klassieke talen Remediëring van de algemene vorming Differentiatie kan zijn: verdieping of remediëring. Verdieping kan zijn: extra uitdagen binnen vakken uit de algemene vorming of kennismaken met iets anders (b.v. een ander vak). In de algemene vorming zit ook al remediëring. De school kan kiezen om voor sommige vakken nog extra uren te besteden om achterstand bij te werken.

introductiedagen modernisering so 9/04/2019 biedt aan kiest minimum 2 verdiepende differentiatiemogelijkheden remediëring waaraan leerlingen behoefte hebben 1 of meer verdiepende differentiatiemogelijkheden Leerling kan nooit enkel remediëring kiezen Achtergrond CLB De overheid vraagt dat de school minimum 2 verdiepende differentiatiemogelijkheden aanbiedt. Hieruit kiest een leerling er 1 of meer. Daarnaast moet er ook remediëring zijn waaraan de leerlingen behoefte hebben. Hierbij geldt wel de beperking dat de lesuren differentiatie nooit volledig aan remediëring mogen besteed worden.  Elke leerling moet dus ook verdieping aangeboden krijgen. Belangrijk hierbij is dat de overheid verdieping niet enkel beschouwd als moeilijker, van een hoger denkniveau. Versieping kan ook verbreden betekenen, de transfer maken naar een andere context zonder dat er sprake is van een hoger beheersingsniveau. De mate van autonomie van de leerling aanpassen hoort ook tot verdieping.

introductiedagen modernisering so 9/04/2019 Lesuren differentiatie Voorbeeld 1ste leerjaar A en B Algemene vorming 2 lesuren differentiatie wiskunde/Frans/ Nederlands Keuze voor de leerling Verdieping of remediëring 3 uur Techniek We geven één voorbeeldje, zoals het door een school zou kunnen aangeboden worden. Een leerling zou hier kunnen kiezen voor een lesuur remediëring Frans, een lesuur verdieping wiskunde in combinatie met 3uur verdieping Techniek. Uiteraard zijn er veel andere mogelijkheden. B.v. voor 1A: 5 lesuren klassieke talen of combinatie van 4 lesuren Verkennende projecten en een titularisuur, enzovoort,… Bekijk zeker het aanbod van de scholen in de buurt! En vraag gerust welke differentiatiemogelijkheden er zijn. HINT: Gebruik dus gerust voorbeelden uit de eigen regio. Of laat lln. opzoeken op de websites van de scholen. Achtergrond Keuzemogelijkheid voor lln kan in twee zaken vervat zitten die al dan niet gelijktijdig moeten gebeuren in de realiteit: lln zou kunnen kiezen uit differentiatie Frans, Nedl, wisk (= keuzemogelijkheid), nu eens gericht op verdieping, dan op remediëring al naargelang de specifieke noden. OF: lln zouden kunnen kiezen uit verschillende verkennende projecten. Verdieping Keuze voor de leerling

Mag ik over naar het tweede jaar? A-attest Ja C-attest Ja, naar 2B Na het eerste jaar kan je een A-attest krijgen. Dit wil zeggen dat je geslaagd bent en over mag naar het tweede jaar. Soms kan de school aangeven dat je één of meerdere basisopties niet mag kiezen in het tweede jaar. In uitzonderlijke gevallen kan je ook een C-attest krijgen. Dit wil zeggen dat je niet geslaagd bent. In dat geval mag je de overstap maken naar 2B, maar je mag ook het 1ste jaar overzitten.

Overgangen na 1A en 1B Na het eerste jaar A kan je kiezen of je naar 2A of 2B overstapt. Na het eerste jaar B kan je naar 2B. Je kan ook overstappen naar 1A. Je kan uitzonderlijk na 1B ook naar 2A, maar dan heb je toelating van de school nodig.

Terug even naar ons overzicht: We hebben het eerste jaar A en B gehad. En we hebben gezien dat er daar 27 uren algemene vorming gegeven worden in combinatie met 5 lesuren differentiatie. In de differentiatie kan de school zeer veel verschillende inhouden aan bod laten komen. Zowel verdieping en verbreding, als remediëring. Nu gaan we eens kijken naar het tweede jaar A en tweede jaar B.

introductiedagen modernisering so Schema eerste graad Algemene vorming – 27 lesuren Differen-tiatie 5 lesuren 1A 1B Algemene vorming – 25 lesuren Diff 2 uren Basis-optie 5 lesuren 2A Algemene vorming – 20 lesuren Diff 2 uren Basisoptie 10 lesuren 2B We gaan nu over naar het tweede jaar. Principes van algemene vorming en differentiatie blijven hetzelfde, maar het aantal uren ligt anders. 25 uren voor 2A en 20 uren voor 2B. De differentiatie gaat naar 2 lesuren. Dit is nodig om plaats te maken voor de basisopties. Wat zijn basisopties? Dit zijn extra vakken om interesse in een studiegebied te verkennen. Deze gaan al iets specifieker, maar zijn nog niet bepalend voor de keuze in de tweede graad. Keuzegedeelte

introductiedagen modernisering so Klassieke talen (Grieks en Latijn) Latijn Grieks-Latijn Moderne talen & wetenschappen STEM-wetenschappen Industriële wetenschappen Techniek-wetenschappen STEM-technieken Mechanica-elektriciteit Agro- en biotechnieken Bouw- en houttechnieken Grafische communicatie en media Maritieme technieken* Textiel * Maatschappij & welzijn Economie & organisatie Voeding & horeca Sport Kunst & creatie* Artistieke vorming Ballet Creatie en vormgeving Steiner Yeshiva De 11 basisopties in 2A staan hier in een kleurtje. Scholen kunnen kiezen hoeveel basisopties zij aanbieden. Omdat sommige basisopties vrij ruim zijn, kunnen scholen ook kiezen om in plaats van de volledige basisoptie, ook onderliggende pakketten aan te bieden. De mogelijke pakketten staan in het zwart onder de basisoptie. De uitleg van de basisopties vindt je terug in de infobrochure en zal in de loop van het schooljaar ook op Onderwijskiezer.be te vinden zijn. Achtergrond Er zijn nu 11 basisopties in de a-stroom, waarvan er 4 onderverdeeld zijn in pakketten. Dit is nieuw, maar we zullen hier later dieper op ingaan. Het is dan ook niet de bedoeling om de inhoud van de huidige basisopties zomaar over te nemen. Er zijn ook basisopties, zoals sport, die op dit ogenblik nog niet bestaan. Bij de basisoptie "Kunst en creatie" staat een sterretje. Dit betekent dat het een niche is. Een niche kan je niet zomaar inrichten en hierdoor is het mogelijk dat sommige scholengemeenschappen er niet in zullen slagen om het hele gamma aan basisopties aan te bieden. Een school kan een basisoptie inrichten als basisoptie, bijv. stem-technieken, zo zullen er verschillende contexten aan bod komen. Ze kan ook STEM-technieken als pakket inrichten, bijv. mech-el dan komt er maar één context aan bod. Op die manier is het voor ouders niet transparant wat de school precies aanbiedt. De overheid kiest voor STEM voor twee basisopties: STEM-wetenschappen en STEM-technieken. Belangrijk voor CLB is dat scholen enkel basisopties kunnen programmeren, maar die ook kunnen aanbieden als een pakket. Voor hen is dat een groot probleem in verband met de communicatie naar ouders en leerlingen (wat biedt welke school aan, hoe nemen ze dat op in onderwijskiezer …)

introductiedagen modernisering so 9/04/2019 2de leerjaar A biedt 1 of meer basisopties of pakketten aan kiest 1 basisoptie of pakket

introductiedagen modernisering so 9/04/2019 Voorbeeld 2A biedt aan BO Moderne talen & wetenschappen BO Economie & organisatie BO Maatschappij en welzijn kiest voor BO Economie & organisatie Zo zou een school de basisopties moderne talen & wetenschappen, economie & organisatie en maatschappij en welzijn kunnen aanbieden. Een leerling kiest hier dan 1 basisoptie uit.

introductiedagen modernisering so 9/04/2019 STEM-technieken Hout en Bouw Land- en tuinbouw Elektriciteit Mechanica Zeevisserij en binnenvaart (*) Textiel (*) Schilderen en decoratie Printmedia (*) Maatschappij & welzijn Haar- en schoonheidszorg Mode (*) Verzorging Economie & organisatie Voeding en horeca Bakkerij-slagerij Restaurant en keuken Sport Kunst & creatie (*) Opstroomoptie Dit zijn de basisopties en onderliggende pakketten voor 2B. Even herhaling: de basisopties staan in een kleurtje. En daaronder staan pakketten. De school kan kiezen wat zij aanbiedt. De uitleg over de basisopties vind je in de infobrochure en zal in de loop van het schooljaar ook op Onderwijskiezer.be te vinden zijn.. Achtergrond CLB De overheid voorziet 7 basisopties in de b-stroom. Ook hier kan een school in een aantal gevallen voor een pakket. Kunst en creatie is ook in de b-stroom een niche en kan dus niet zomaar ingericht worden (overheid heeft sterretjes vastgelegd, beperkte groep leerlingen, en speciale infrastructuur). Hetzelfde geldt voor de pakketten zeevisserij en binnenvaart / printmedia / mode. (vragen over programmatie: Patrick Deboutte) De basisoptie ‘Sport’ is nieuw. Deze basisoptie mag overigens niet verward worden met Topsport. In de matrix van de 2de graad bso krijgt deze geen vervolg. Dit maakt nog eens duidelijk dat de rol van de basisopties zeker niet is om enkel voor te bereiden op een bepaalde studierichting. Met de "opstroomoptie" wil de Vlaamse overheid leerlingen die vanuit de b-stroom een overstap naar de A-stroom laten maken. Vanuit Katholiek Onderwijs Vlaanderen worden er geen leerplannen geschreven voor deze schakeloptie (wat al een minder gekleurde benaming is dan opstroomoptie). Als de vraag komt: Met de verdiepende doelen kunnen leerlingen ook zonder deze schakeloptie voldoende uitgedaagd worden om nadien, met toestemming van de klassenraad, naar een 3de jaar in de a-stroom over te gaan. Als de vraag komt: pakketten zijn niche, maar als scholen kiezen voor de basisoptie valt de beperking weg Belangrijk voor CLB is dat scholen enkel basisopties kunnen programmeren, maar die ook kunnen aanbieden als een pakket. Voor hen is dat een groot probleem in verband met de communicatie naar ouders en leerlingen (wat biedt welke school aan, hoe nemen ze dat op in onderwijskiezer …) Opstroomoptie kort aangeven wat de overheid daarmee bedoelt en meteen weergeven dat wij daar niets mee zullen doen. Voor CLB’ers wel belangrijk dat ze weten dat het bestaat,

introductiedagen modernisering so 9/04/2019 2de leerjaar B biedt 1 of meer basisopties of pakketten aan kiest voor maximaal 3 basisopties of pakketten Omdat je in 2B 10 lesuren hebt voor de basisopties, kan een school kiezen of zij die volledig besteden aan 1 basisoptie of pakket. Maar zij kunnen in die 10 lesuren ook meerdere basisopties of pakketten aanbieden. Een leerling in de b-stroom kan maximaal 3 basisopties of pakketten kiezen uit het aanbod van de school. De school kan deze basisopties en pakketten los of in vaste combinaties aanbieden. (ter info, het kan dat een school slechts één basisoptie aanbiedt in 2° leerjaar B stroom:

introductiedagen modernisering so 9/04/2019 Voorbeeld 2B biedt aan BO Economie & organisatie BO Maatschappij & welzijn BO STEM-technieken kiest voor BO Economie & organisatie + Maatschappij en welzijn Een leerling kiest bijvoorbeeld 2 van de drie basisopties die de school aanbiedt. In dit voorbeeld heeft de school ervoor gekozen dat de leerling 2 basisopties kiest, ze zou er ook voor kunnen opteren dat de leerling er maar één kiest. 

We hebben de eerste graad nu gehad We hebben de eerste graad nu gehad. Nu gaan we al eens kijken naar de hogere graden. Je ziet daar in feite 3 kolommen staan. Doorstroom, doorstroom +arbeidsmarkt en arbeidsmarkt. Dat noemen we de finaliteiten. Dit wil zeggen: waar word je op voorbereid. Doorstroom wil zeggen: deze richtingen bereiden voor op hoger onderwijs Arbeidsmarkt wil zeggen: deze richtingen bereiden voor op de arbeidsmarkt. Dubbel wil zeggen: deze richtingen bereiden zowel voor op verderstuderen als op de arbeidsmarkt. Daaronder staan telkens de onderwijsvormen die daaronder kunnen vallen: ASO, TSO, KSO, BSO en DBSO. Binnen doorstroom heb je de huidige ASO-richtingen en de meer theoretische richtingen uit het Kunstsecundair Onderwijs of KSO en het Technisch secundair Onderwijs of TSO. Onder de Dubbele finaliteit vinden we dan weer de meer praktische TSO en KSO richtingen. Onder arbeidsmarkt vinden we dan het Beroepssecundair Onderwijs of BSO. En ook het Deeltijds beroepssecundair onderwijs of DBSO. Na de derde graad krijg je een diploma secundair onderwijs. Op dit moment weten we voor de arbeidsmarktfinaliteit niet zeker of dit na het 6de of 7de jaar zal zijn. Se-n-se - opleidingen (de 7de jaren dus) zijn optioneel.

Mag ik naar de tweede graad? A-attest Ja B-attest Ja, maar… C-attest Neen Na het tweede jaar krijg je één van volgende attesten. De klassenraad (dat zijn al jouw leerkrachten die je dan hebt) beslist hierover. Met een A-attest mag je over naar het volgende leerjaar. Met een B-attest mag je ook over naar het volgende leerjaar maar mag je bepaalde richtingen niet volgen. Met een C-attest moet je je jaar nog eens overdoen. Indien je een A-attest haalt in het 2de, mag je over naar elk derde leerjaar. Let wel, indien je vanuit 2B zou willen overstappen naar een andere finaliteit dan de arbeidsmarktgerichte finaliteit, dan moet de klassenraad van het derde jaar wel akkoord zijn. Info voor CLB: Met een B-attest overzitten kan enkel met een positief advies van de klassenraad en een advies van het CLB.

Richtingen in 2de en 3de graad De richtingen in de tweede en derde graad gaan we nu nog niet bespreken, maar we willen wel al tonen hoe deze gaan geordend worden. De richtingen in de 2de en 3de graad zullen geordend worden in een matrix. Dat is een soort van rooster. In alle vakjes in het midden gaan richtingen komen te staan, maar die zullen besproken worden eens je in het tweede secundair zit. We kijken eerst eens naar de linkse kolom. Daar staan 8 studiedomeinen. Deze zeggen iets waarover de richtingen in dat rijtje zullen gaan. Dat zijn in feite een soort van interessegebieden. Als we dan eens kijken naar de bovenste rij dan zien we daar onze finaliteiten terugkomen. Dit wil zeggen: waarop bereiden de richtingen in de kolommen eronder voor. Daaronder staan dan de verschillende onderwijsvormen. Er staat ook een kolommetje met Buitengewoon Secundair Onderwijs of BUSO. Maar als je daar voor in aanmerking komt, wordt dat allemaal met jou persoonlijk besproken. HINT: Ga zo snel of zo langzaam als je publiek nodig heeft.