ADL Les 1
Wat gaan we doen vandaag? Uitleg van het vak Theorie ADL met ondersteuning filmpjes Doornemen eindopdracht Afsluiting
Het vak ADL 5 weken 1,5 uur Theorie met ondersteunende video’s Boek: Methodiek en begeleiden Toetsing: een voorlichtingspresentatie (week 5) De 8 groepen maken een presentatie over het onderwerp. Dit kan zijn een demonstratie, een zelfgemaakt filmpje, een powerpoint, een voorbeeld en dergelijke. Criteria: - De presentatie duurt 5-10 minuten - Je gebruikt de theorie uit het boek - Ieder groepslid heeft een aandeel - Je zorgt ervoor dat de klas een duidelijke herhaling krijgt van de theorie Je zorgt ervoor dat je materialen die nodig zijn bij je hebt. Presentatie wordt gegeven in de 5e week van deze periode.
ADL Wat betekent ADL? - Algemene dagelijkse levensverrichtingen Waar kun je dan aan denken? - Dagelijkse activiteiten, zoals aankleden, wassen, eten, drinken, huishouding, tuinieren etc.
Stelling Als je jezelf kunt verzorgen, kun je ook een ander verzorgen Ben je het hier mee eens- ga dan staan Ben je het hier mee oneens – blijf dan zitten
ADL- Alle dagelijkse levensverrichtingen Je kunt jezelf iedere dag douchen en aankleden. Dan kun je toch ook een oudere cliënt, iemand met een beperking of een baby verzorgen? Dat lijkt misschien zo, maar cliënten hebben meer of andere dingen nodig dan jijzelf. Hoe jij cliënten kunt ondersteunen bij hun persoonlijke verzorging, is het onderwerp van dit thema. Hou rekening met ethische aspecten als het op een andere manier doen dan de cliënt het gewend is. Daarnaast gebeurd het op andere tijden etc.
ADL opdracht Werk in groepjes Kies een van jullie stages uit om mee te werken. Schrijf minimaal 7 ADL verrichtingen op die je kunt tegenkomen tijdens je stage Ga na hoe jullie dat zouden aanpakken Vertel ook waarom het zo belangrijk is om cliënten te begeleiden bij de 7 ADL verrichtingen Jullie krijgen hier 10 minuten de tijd voor Daarna bespreken we het klassikaal na
Theorie thema 18 en 19 Waarom is goede zorg zo belangrijk: Persoonlijk verzorging (denk aan je eigen routine elke dag) - Gezondheid Je bent schoon en verzorgd Geeft een goed gevoel van eigenwaarde Goed voor je gezondheid
Theorie Anderen ondersteunen bij de ADL (ethiek) Hoe zou jij het vinden om verzorgd te worden, als je zelf niets meer kan? Als cliënten dit niet prettig vinden wat kun je dan doen en waar houd je rekening mee?
Opdracht Wat heb je nodig om een ander te ondersteunen bij de persoonlijke verzorging? Bedenk daarna samen wat er voor nodig is dit te kunnen bereiken
Aan- en uitkleden Ondersteunen bij het aan en uitkleden Hoe doe je dat? Filmpje aan- en uitkleden Laat de studenten bij elkaar een trui uittrekken en schoenen en sokken bij elkaar aan en uittrekken. Bespreek hoe het voelt het dat een ander dit bij je doet. Stop het filmpje steeds en bepreek klassikaal de fases tijdens het uitkleden.
Wassen, baden en douchen Probeer de cliënt een gevoel van zelfstandigheid te geven Vertel alle stappen die je gaat doen, zodat de cliënt is voorbereid Zorg voor privacy Wees voorbereid: Leg alles klaar wat je nodig hebt, zodat je niet voor verassingen komt te staan Als je een cliënt moet wassen en die ligt naakt voor je, leg dan altijd een handdoek over de genitaliën. Genitalienen was je niet met zeep maar alleen met warm water. Als je hierbij zeep gebruikt wat je niet goed kunt weghalen gaat het jeuken.
Wassen, baden en douchen De algemene werkwijze: Zorg voor privacy en wees voorbereid Leg alle spullen die je nodig hebt klaar Zorg ervoor dat de cliënt comfortabel is Begin met wassen en- douchen van boven naar beneden Zorg ervoor dat er geen vocht of vuil tussen huidplooien blijft hangen Droog de cliënt goed af, en zorg ervoor dat hij zich prettig voelt. Wassen doe je van schoon naar vuil. Dus eerst de delen die het schoonst zijn (gezicht, romp en benen) en als laatste de “ vuile” delen. (oksels en genitaliën)
Wassen aan de wasbak Wassen aan de wastafel Hoe doe je dat? https://www.youtube.com/watch?v=9kUbY2nuo6s
Eindopdracht ADL Lees de eindopdracht door Maak groepjes Ga alvast aan de slag met de eindopdracht Maak groepjes (evt dezelfde als waarmee je in het begin van deze les hebt samengewerkt)
Afsluiting Samenvatten Feedback Vooruitblik