Verpleegkundigen, leiderschap en wetenschap in de toekomst Marieke J Schuurmans Hoogleraar verplegingswetenschap UMC Utrecht Lector Ouderenzorg Hogeschool Utrecht Den Treek 50 Verpleegkundig Leiderschap
Succes krijg je door Op de eerste plaats een definitief, duidelijk, praktisch ideaal te hebben - een doel, een doelstelling. Ten tweede moet men over de noodzakelijke middelen beschikken om zijn doelen te bereiken - wijsheid, geld, materialen, en methoden. In de derde plaats richt men al zijn middelen op dat doel. Aristoteles 384vC-322vC, Grieks filosoof en wetenschapper, student van Plato en leraar van Alexander de Grote
1988 honderdste verplegingswetenschapper in Nederland 1990 diploma HBO-V 1990 – 1992 verpleegkundige 1992 – 1999 verpleegkundig specialist 1997 Orion 2000- 2005 docent/onderzoeker Verplegingswetenschap 2001 promotie 2000- 2001 verpleegkundige 2001 – 2002 verpleegkundig hoofd zorgeenheid 2002 – heden lector Ouderenzorg 2009 – heden hoogleraar verplegingswetenschap
De toekomst
Vergrijzing Ontgroening Verkleuring
Aantal ouderen 1970 -2030 in NL (absoluut)
Veranderde leefstijl Veranderde leefomgeving
Toegenomen medische technologie
Toename aantal chronisch zieken
Prognose ziekten en aandoeningen (van Oers, 2002) Absolute Prevalentie in 2000 Verandering in 2020 T.o.v. 2000 in % Absolute Prevalentie in 2020 Lawaai en ouderdoms- slechthorendheid 571.600 37.0 783.100 Coronaire hartziekten 556.600 44.1 802.100 Astma 444.900 6.7 474.200 Visusstoornissen 438.400 46.8 643.600 Diabetes Mellitus 414.000 35.7 561.800 COPD 289.500 39.7 404.400 Kanker 252.000 54.1 388.300 Depressie 233.100 14.9 267.800 Hartfalen 136.400 42.5 194.400 Reumatoide artritis 132.700 27.1 168.700 Beroerte 129.400 43.6 185.800 Osteoporose 64.300 33.4 85.800 Dementie 57.500 41.4 81.300
Toenemende vraag om verantwoording (effectiviteit)
Toename vraag om verantwoording (juridisch)
Toename vraag om verantwoording (financieel)
Verpleegkundigen
Huidige gezondheidszorg Diagnose-receptmodel (reactiviteit) Deficit benadering Sterke hiërarchie Kennisverzuiling Segmentatie/fragmentatie Aanbodsturing
Verpleegkundig Leiderschap Verpleegkundigen Handen aan het bed Kwantiteit of kwaliteit? Wat doet een verpleegkundige? Bij wie? Met welk resultaat? Den Treek 50 Verpleegkundig Leiderschap
De waarde van resultaat ligt in het bereiken ervan Albert Einstein 1879-1955, Amerikaans theoretisch natuurkundige van Duitse afkomst Halen verpleegkundigen hun resultaten? Kennen patiënten, vakgenoten, financiers en werkgevers deze resultaten?
Inhoudelijk debat in de verpleegkunde Taakgericht versus patiëntgericht Vraagsturing versus diagnosesturing Generalisten versus specialisten Zijn versus doen (presentie versus prestatie) > Veel proces > weinig outcome Den Treek 50 Verpleegkundig Leiderschap
Rolmodel Onderzoek niet als doel maar als middel: Om zelf inzicht in de situatie te krijgen Om anderen te overtuigen van de noodzaak van bepaalde veranderingen
Inzicht in resultaten
Verplegingswetenschap Sinds begin jaren 80 in Nederland 1 master opleiding; jaarlijks 50 studenten 3 leerstoelen, 2 bijzondere leerstoelen Kenniscentra en hogescholen Klein, bescheiden positie, niet onbetwist Verankering? Den Treek 50 Verpleegkundig Leiderschap
Mijn visie INVLOED DOOR INHOUD Focus op inhoud van de zorg van verpleegkundigen resultaten van zorg vanuit perspectief van patiënten Onderzoek onlosmakelijk verbonden met patiënten-zorg en onderwijs Massa Valorisatie Zichtbaarheid INVLOED DOOR INHOUD