Basisplan Project BS Leyenbroek BijSien 4-7-2014
Inhoud Overzicht tijdspad Uitwerking specifieke momenten Begroting in tijd en middelen
Ontwikkelfase; Groeimodel OVERZICHT TIJDSPAD 1 2 3 1e bijeenkomst project BS Leyenbroek 3e bijeenkomst project BS Leyenbroek Project Leyenbroek moet op eigen benen staan Brainstormfase Ontwikkelfase; Groeimodel Duurzaamheid TIJDLIJN PROJECT BS LEYENBROEK 2e bijeenkomst project BS Leyenbroek Meet & Greet-dag Leyenbroek Opleveren rapport Leyenbroek BijSien
Brainstormfase Formulering doelstellingen Speerpunt project Bijeenkomsten 1 t/m 3 April t/m juli 2013 Formulering doelstellingen Respect hebben voor elkaar door op een positieve manier met elkaar om te gaan Betrokkenheid van alle partijen; team, kinderen, ouders Project moet een duurzaam karakter hebben met doorlopende leerlijn Speerpunt project Coöperatief leren adhv het thema DOORGEVEN
Uitkomsten Brainstormfase Resultaten brainstormsessies Thema is vastgesteld: doorgeven Strategie is bepaald: coöperatief leren Conceptidee is geopperd: De Muur Aftrap van project moet worden gegeven tijdens Meet&Greet dag op XXX augustus 2014 Invullen van activiteit tijdens teamvergadering om coöperatief leren te ervaren (Hans) Programma ontwikkelen voor betrokkenheid kinderen te vergroten (Jos) Team moet worden geënthousiasmeerd voor project Kinderen worden betrokken bij verdere ontwikkeling van idee; groeimodel
Ontwikkelfase Fysieke aanpassingen schoolplein: De Muur Contacteren bouwer muur (Jos) Ontwikkelen concept muur Invulling van concept muur Welk doel gaat muur dienen en welke activiteiten worden beoogd ermee te kunnen uitvoeren. Basisidee hiervoor moet bekend zijn voor concrete invulling van onderstaande keuzes, verder mag het een groeimodel zijn waar input vanuit team en kinderen wenselijk is Maken bouwtekening Fundering, omvang (hoogte / breedte) Duurzaamheid muur; materiaalkeuze Weersbestendig; Schokbestendig (hufter-proof) Veiligheid Beoogde activiteiten op/rond muur moeten voldoen aan veiligheidseisen schoolplein (denk o.a. klimactiviteiten valpreventie / aanpassingen ondergrond) Bovenstaande leidt tot plan van aanpak, inclusief inventarisatie benodigde materialen, kosten hiervan en kosten van het bouwen
Ontwikkelfase Team enthousiasmeren Ontwikkelen / Implementeren van training/teamactiviteit om kracht van coöperatief leren te ervaren Team nauw betrekken bij ontwikkeling en uitvoer van project om betrokkenheid te vergroten Adoptie van een innovatie Innovatie moet gaan leven; niet iedereen (zowel binnen team, kinderen en ouders) zal gelijk enthousiast zijn, echter bij juiste invulling volgen sceptici normaal gesproken Bron: Rogers
Ontwikkelfase Doorlopende leerlijn kinderen ontwikkelen Invulling groepen 1 t/m 4 verder onderzoeken Groepen 5 en 6; Themakrant rondom ‘De Muur’ Groepen 7 en 8; ‘Documentaire’ maken over ‘De Muur’; DJ’s met muziek en aandacht rondom ontwikkelingen binnen school
Duurzaamheid Na afronding van project moet leerlijn zelfstandig kunnen worden doorgezet door team en betrokken rondom school ‘De Muur’ is bestendig om ook de komende jaren als impuls voor respect/beweging te kunnen dienen Thema is volledig door team geadopteerd en wordt als ‘vanzelfsprekend’ beschouwd Rapport wordt opgeleverd aan BijSien met werkwijze, gerealiseerde producten om overdraagbaarheid project te stimuleren
Belangrijke deadlines voor oplevering producten Medio augustus 2014: Tijdens opstartfase nieuwe schooljaar vindt tijdens teamvergadering de teamactiviteit plaats ter enthousiasmering Meet&Greet-dag, XXX augustus 2014 : Aanwezigheid tijdelijke muur (met vraagteken) om project te introduceren (eventueel aangevuld met introductie ‘doorgeef’-thema illustreren adhv touwen) September 2014 – Maart 2015: Gefaseerde uitvoer vernieuwing; introduceren leerlijn en bouwen muur Medio april 2015: Operationeel zijn innovaties schoolplein Mei: Inventarisatie ervaringen kinderen/team met vernieuwing Juni 2015: Eventueel bijstellen van vernieuwing adhv input inventarisatie (zie 5) Medio juli 2015: Afronding project; Oplevering rapport
Begroting / Budget Uitgangspunt Ureninzet: Financiën: School, XX uur Culturele partner, 33 uur (2 partners; 16,5u p.p.) Onderzoeker, 44 uur Financiën: 7.500,- euro voor materiaalkosten Overschrijdingen budget (niet als uitgangspunt opnemen) zal moeten worden opgevangen door externe financiering; bijv., sponsoracties, betrokkenheid lokale partners (onderwijsstichting, bestuur, gemeente etc.).
Begroting / Budget Personele begroting Wie? Uren begroot ? Uren besteed? Team BS Leyenbroek Cultureel partner 1; Jos Netto 16,5 Cultureel partner 2; Hans Webeling Onderzoeker; Dave Van Kann 44 Materiële begroting Uitgaven- / Inkomstenpost Kosten / Inkomsten? Bedrag resterend? Inkomsten: Subsidie BijSien +7.500,- euro +7.500 euro