WZC Villa Rosa & ‘t Meiland

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De coachende rol van de psycholoog in een palliatief support team (in een ziekenhuis ) Studiedag Federatie Palliatieve zorg Vlaanderen Sint-Niklaas,
Advertisements

situationeel leiderschap
Zorg voor autonomie van ouderen met een psychiatrische achtergrond in het verzorgingstehuis Lambert Liza.
Uitbouw van algemene preventie in CAW Loop niet te snel !!!
Samenwerking Palliatieve Thuiszorg en WZC : (on) mogelijk ?
Introductiebijeenkomst
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
John Vaupell Justin van der Steen
WAARDEN EN DEONTOLOGIE. Situering Waarom “plots” een nota over waarden en deontologie ? Bespreking van de inhoud Verdere procedure.
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Maatschappelijk Aanbesteden
Cliënt Wil zo lang mogelijk onafhankelijk / zelfstandig blijven
Herkennen en omgaan met levensvragen door verzorgenden
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Vragen bij leven en dood: aandacht voor levensvragen in de palliatieve zorg Mw. M. Meevis, netwerkcoördinator Mw. J. Teeuwen, coördinator LPZ.
Het kwaliteitskader Verantwoorde zorg in relatie tot palliatieve zorg
Frontlijnaanpak in Leeuwarden
Betrokkenheid op de werkvloer
DIGITALE COLLAGE ESTHER
“SODEXO SUPPORTS ME” KENNEN EN UITLEGGEN
Ethiek.
Communicatie met ouders
Burgerinitiatieven.
GETUIGENISSEN ‘MANTELZORGVRIENDELIJKE MANAGERS’. Getuigenis 1 Uit de organisatiescan die we onze medewerkers begin 2014 lieten invullen, bleek dat er.
Waarden & organisatiecultuur
Strategie DAG 1: Missie : WAAR WE VOOR STAAN Waarom bestaan we, toegevoegde waarde, Waarin onderscheiden we ons? Visie : WAAR WE VOOR.
Het coachende functioneringsgesprek
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
DOE HET ZELF PAKKET. Doe-het-zelfpakket Wat  Richtvragen  Voor (werkende) mantelzorgers  Werk- en mantelzorg zo optimaal mogelijk op elkaar afstemmen.
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
En wat als het woonzorgcentrum de context wordt
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Mentale begeleiding Theoretische inleiding Zelfvertrouwen
Welkom ik maak me sterk.
Reflecteren.
Even voorstellen Hennie Lüers, coach Kim Veldhuis, P&O.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
Feedbackplatform bijeenkomst 2 Instellingstoets Kwaliteitszorg en Kwaliteitszorg 2020 Maandag 6 februari 2017.
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Hartelijk Welkom!.
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Integriteit Dilemmatraining.
Meten is weten, maar wat wil je meten? En vooral, wat wil je weten?!
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Vraag 2 Waarom bestaan wij als eerstelijnszone ?
Duurzame inzetbaarheid
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
Duurzame inzetbaarheid
Werken met plezier en goed presteren
Francis Durt Francis Durt Nancy De Bie animator campusverantwoordelijke verantwoordelijke pastoraal.
Twitter: #Zorgethiek Ruimte maken voor relaties in het woonzorgcentrum: Lerende GEMEENSchap zorgethiek Joke Lemiengre en Ann Lammens
5 valkuilen & Tips.
Naar een waardengedreven organisatie
Woonzorgcentrum Maria ter Ruste Zwevezele
Wzc Nottebohm Chantal & Geert
1e ledenvergadering 1E LEDENVERGADERING 23 februari 2015
Project zorgethiek Luc Van Hullebusch en Evy Liekens 12/12/2018.
Heb jij ballen voor scrummen?
HET IS DE TAAK VAN DE GEMEENTE OM TE ZORGEN VOOR ALLE INWONERS.
Pedagogisch Inspiratie Thema (PIT)
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
De druppel die de emmer doet overlopen
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Kwaliteit in de zorgverlening
Transcript van de presentatie:

WZC Villa Rosa & ‘t Meiland Ethiek in de zorg, wat betekent dit?

Voor mij als zorgethisch coach Motivatie vind ik dagelijks in mijn job - als verpleegkundige - als referentieverpleegkundige palliatieve zorg Inspiratie vind ik in de hele gewone dingen des leven op het werk, thuis, … als collega, als mama, als oma, als dochter, als echtgenoot, …

Zorgethisch coach in Villa Rosa Leren groeien In de missie/visie van Villa Rosa zit ethiek verweven in alle domeinen van zorg over wonen tot welzijn. Het is geen ‘dode-letter- document’, het is een werkdocument, dé leidraad. Zorgethisch coachen, wat en hoe? - Bewoner staat centraal - Begripvolle en respectvolle zorg en omgang - Professionele zorg- en dienstverlening - Bescherming van bewoners tegen onethisch gedrag van anderen - Vertrouwen en discretie

Zorgethisch coach in Villa Rosa Zorgethisch coachen, wat? - Respectvolle en begripvolle zorgverstrekking - Professionele zorg- en dienstverlening - Bescherming van bewoners tegen onethisch gedrag - Vertrouwen en discretie

Zorgethisch coach in Villa Rosa Zorgethisch coachen, hoe? - Steeds in beweging - In gesprek gaan met bewoner, medewerker, familie, … - Vragen stellen: is dit de juiste manier? Hoe kan het beter? Zijn die waarden en normen de juiste? … - Creatief zijn en laten zijn - Betrokkenheid

Zorgethisch coach in Villa Rosa Een uitdaging? Zeer zeker, elke dag opnieuw willen we dat onze bewoners gelukkig zijn, zich begrepen voelen, zich goed voelen, het gevoel hebben gehoord te worden, in minder goede momenten ook bij ons terecht kunnen, …

Zorgethisch coach in Villa Rosa Aantrekkelijk? Volmondig ja! Elke situatie, elk gesprek is anders, telkens opnieuw worden we geconfronteerd met vragen, met twijfels, … maar steeds trachten we een antwoord, een oplossing te vinden voor de bewoner, de familie, de medewerker ..

Zorgethisch coach in Villa Rosa Moeilijk? Ook dat hoort er bij, anders zou het geen uitdaging zijn  - de levensvragen - de confrontatie met de fysieke en mentale aftakeling - de zogenaamde middelmatigheid - de schaarste van middelen en mensen

Zorgethisch coach in Villa Rosa Hoe zie ik de toekomst? Samen met het hele team van de raad van bestuur over directie, medewerkers, externe partners tot vrijwilligers verder blijven inzetten op ethisch verantwoorde zorg. Voor de trein die wij in 2011 opstapten, is het “Eindstation Ethiek” nog lang niet in zicht!

Mooiste realisaties tot nu toe De aandacht voor bewoners met een psychische kwetsbaarheid  afdeling Stokroos in Villa Rosa waar een hogere personeelsbezetting is voorzien om op het tempo van de bewoner te kunnen werken. De samenwerking met PZ Asster waarbij psychiatrisch verpleegkundigen hun expertise delen op de werkvloer en medewerkers coachen. Een boeiende en leerrijke ervaring door iedereen gedragen en erkend.

Mooiste realisaties tot nu toe De raad van bestuur gaf in 2017 zijn fiat voor de oprichting van een stuurgroep ethiek. Met een lezing “Ethiek in de zorg: wat ermee?” door prof. I. Devisch, werd het hele woonzorgteam mee op sleeptouw genomen. Aan het einde van de lezing kreeg elke afdeling/discipline een vrij te kiezen opdracht ethiek mee. Keuzes: “kloppen op de deur, bewoner kleding laten kiezen, babbeltje slaan tijdens het poetsen, het eten, … Heel eenvoudige dingen die niettemin doen nadenken, geen extra tijd vragen en vooral bewoners gelukkig maken!

Het effect van de Lerende Gemeenschap Professionele ondersteuning Leren relativeren op de juiste momenten op de juiste manier Reflecteren over je eigen handelen, je eigen tekortkomingen, … Leren stilstaan en omgaan met de middelmatigheid Leren bewust worden van de schaarste

Waar hoop je op als zorgethisch coach? Kort en bondig: ik hoop dat de “Lerende Gemeenschap - Ethisch Verantwoorde Zorg” vandaag niet stopt maar dat er op één of andere manier een vervolg aan wordt gegeven. Kunnen reflecteren in een beschermde omgeving onder deskundige begeleiding zorgt voor een enorme diepgang aan je eigen denken en handelen. En dit hebben we als zorgethisch coach, als trekker, nodig.

Gouden tip voor leidinggevend kader en raad van bestuur Mijn vorige slide kan mogelijk als tip dienen voor het Agentschap Zorg & Gezondheid en de bevoegde minister, de heer Jo Vandeurzen De raad van bestuur van je organisatie en je directie meehebben is van groot belang. Tip: stel voor aan de geïnteresseerden om een halve dag mee te lopen op de werkvloer. Laat de realiteit aan den lijve ondervinden, beste middel om zich in te leven! Nadien een reflectiemoment houden.