Judith Gulikers (judith.gulikers@wur.nl) Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Reflectievaardigheden en instrumenten
Advertisements

‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Hoe rijk is een GP ervaring?
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
T-AfL-Q: 0-meting en actieplan
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
De kubus van CSPE succesfactoren!
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
OGW in de klas: hoe maak ik het leren zichtbaar?!
Nothing Is As It Seems Lesson 4 Romeo and Juliet.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
De leerling of stagiaire in beweging!
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Formatief versus summatief
Gepersonaliseerd leren:
Studieloopbaanbegeleiding
de docent als didactische coach
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Interactief oefenen, formatief toetsen
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Module 6; didactisch handelen
Drama Reflectie Jennie van Baalen
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Feedback geven en krijgen
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Interactief oefenen, formatief toetsen
Welkom instructeurs!.
Mijn visie op onderwijs
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
Lesgeven zonder cijfer?
Formatieve strategieën in de klas
Formatief toetsen in de dagelijkse onderwijspraktijk
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Toolkit professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
INSPIRATIE SESSIE MBO Maasland 19 mei 2016.
TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Feedback Reinier Geurts.
UNICEF België en HIVA / KULeuven
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Helpen onderwijsevaluaties mee aan de kwaliteitscultuur?
Transcript van de presentatie:

Judith Gulikers (judith.gulikers@wur.nl) Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018

We gaan ontdekken of jouw eigen inschatting een beetje klopt ...... Ga naar menti.com 26 68 4   We gaan ontdekken of jouw eigen inschatting een beetje klopt ...... 1 / 2 / 3 vingers opsteken

… kun je vertellen welk docentgedrag hoort bij de fasen van de Na deze workshop … … kun je vertellen welk docentgedrag hoort bij de fasen van de FE-cyclus … heb je ontdekt hoe jij in jouw lessen werkt aan FE-cyclus fasen ... heb je minimaal 1 concrete actie benoemd om je eigen FE-praktijk in de klas te verbeteren ... kun je als kritische partner meedenken met collega’s over hoe zij hun FE-praktijken in de klas uitvoeren en kunnen verbeteren   Schrijf op post-it wat je leerdoelen is Aan het einde: met smiley aangeven in hoeverre je dit hebt bereikt. Schrijf in 1 zin op wat je hebt geleerd 1 of 2 mensen even laten delen

Aanleiding tot overzichtsstudie (Gulikers & Baartman, 2017) Positieve effecten formatief toetsen? Grootse verwachtingen, weinig evidentie Eerdere reviewstudies: waarom nog één?? Veel aandacht voor visie, instrumenten en randvoorwaarden Probleem: implementatie in de klas Onze focus ligt dus op de docent. Daarmee zeggen we niet: visie is niet belangrijk en actieve betrokkenheid van leerlingen is niet belangrijk. Maar we zeggen wel: Begin bij de docent, en ga dan pas naar de leerling Docent is de cruciale schakel Praktijken in de klas Effect op leerlingen / leergedrag / zelf-sturing ??????

Wat DOET de docent in de klas als hij/zij effectief formatief evalueren vormgeeft? Focus op de docent. Een visie, gedeelde practie, de rol van de student zijn ook heel belangrijk, maar wij zeggen nu: Begin bij de docent. Als ik jullie vraag wat je met Fe wilt bereiken, dan zegt 9 van de 10: leerlingen meer aan het roer, leerlingen meer zelfsturing, leerlingen eigen leerproces ed.. Maar hoe kunnen we verwachten dat lln dat kunnen als we jhet zelf niet kunnen?!  Ons devies: begin bij jezelf, ga in het klein uitproberen in je eigen lessen en succeservaringen opdoen. Wat brengt het joue en je leerlingen? Van daaruit verder bouwen.

Formatief evalueren = Alle activiteiten die leerlingen en docent uitvoeren om de leeractiviteiten van leerlingen in kaart te brengen, te interpreteren en te gebruiken om betere beslissingen te maken over vervolgstappen (Black & Wiliam, 2008)

FE-cyclus Feed up Fase 1: Verwachtingen verhelderen Feedback Fase 5: Hattie & Timperley (2007) Black & Wiliam (2009)) Fase 5: Vervolgacties ondernemen: onderwijs & leren aanpassen Fase 2: Studentreacties ontlokken en verzamelen Feedback Feedforward Gebaseerd op o.a Antoniou & James (2014); Lai & Schildkamp (2014); Ruiz-Primo & Furtak (2007) Fase 4: Communiceren met studenten over resultaten Fase 3: Reacties analyseren en interpreteren 4-05-18

Meeste winst te behalen Leren werken vanuit de hele FT-cyclus met alle fasen in samenhang Dit vonden we nergens terug 4-05-18

De grootste winst per fase......... Fase 1: doelgericht werken “learning progressions”, leerdoelen, succescriteria, actief verwerken met leerlingen (werken met “exemplars”)  “Neus voor kwaliteit” ontdekken (Sadler, 1989) DE basis van FE. Alle fasen bouwen hierop Keuzes maken: Kijk niet naar alle dennennaalden en twijgjes, maar zie wat de stam is en waar belangrijke zijtakken zitten (Wiliam & Leahy, 2018. p.57) Jullie gaan zo meteen in de scan precies ontdekken wat de 5 fasen inhouden............maar hier alvast een paar WINPUNTEN

Stelling: FE betekent dat leerlingen eigen leerdoelen formuleren? I provide students the main topic for this section and they use whiteboards to develop questions or statements that will become the main learning intentions for the current subject. This helps students understand what we are trying to learn about in class and gives them some ownership in the process … We were studying hurricanes and one of the students came up with the question of why do hurricanes spin. As a class, with guidance, we refined the question to ‘What factors cause a counter-clockwise rotation of hurricanes in the northern hemisphere?’ …   Wylie & Lyon (2015, p 150). Robuuste implementatie van de fase “clarifying learning goals” Vrijheid binnen randvoorwaarden: jij geeft de grote leerdoelen/onderwerpen, samen met leerlingen maak je successcriteria

Fase 2: rijk repertoire aan FE-methodieken ook informeel “on the fly” doelgericht student reacties ontlokken goede vragen stellen en doorvragen gericht op uitdiepen begrip, niet het goede antwoord Waar zit een SE toets? Een Kahoot? Een conceptmap? Mits afgestemd op fase 1: je leerdoelen en succescriteria

Fase 3 Weet ik nu wat ik wil weten over mijn leerlingen? Weet ik genoeg? Of moet ik doorvragen? gekoppeld aan leerdoelen analyseren op klas en individueel niveau zwakke én sterke punten én misconcepties leerlingen betrekken in het analyseren: 1) vergelijken eigen werk met succescriteria 2) elkaars werk vergelijken

Voorbeeld VMBO-BG docent: 1-2-3 in samenhang! Leerdoelen Succescriteria Mijn werk … Ik kan … Liesbeht licht dit voorbeeld toe. Inspirerend voorbeeld van BG docent (waarschijnlijk Clusius die niet zelf aanwezig is). En vraagt daarna of een andere docent ook een eigen succesverhaal wil delen. Fase 1: leerdoelen => succescriteria bepalen met leerlingen Fase 2: opdracht maken + leerlingen vergelijken hun eigen opdracht met de succescriteria Fase 3: door kleuren is te zien welke leerdoelen aandacht behoeven

Fase 4: feedback geven gekoppeld aan doelen en op die punten waar leerling verbetering in kan laten zien (“improvement feedback”, Fletcher-Wood, 2017) bieden van structuur aan peer-feedback / self- assessment “de rubric van één”

Fase 5: uitbreiding handelingsrepertoire voor vervolg vaak ‘vergeten’ stap: komt vanzelf wat kun je meer doen dan reteach (nog een keer vertellen) en pacing (vertragen/versnellen) durven af te wijken van vaststaand curriculum / lesplan (Brookhart, Moss, & Long, 2010)

Wat doet de effectieve docent? Gebruik deze op je school om in gesprek te gaan met... (klik op link onderaan de ppt en neem een geprint exemplaar) Posters hangen ter inspiratie ook op in de ruimte Posters, kaartspel en eindrapport.

Scan jezelf en scan elkaar   Scan is te vinden in de toolkit formatief evalueren Subgroepen: Starten met startniveau in kaart brengen, ook in de sub-groepen Gemengde groepjes vormen (qua startniveau) In kleine subgroepjes (3-4 tallen) Opdracht meegeven Wat versta jij onder FE? Heb je een voorbeeld van hoe jij dat hebt geprobeerd? Vertel over dat voorbeeld Samen: probeer dit voorbeeld te plaatsen in de fasen Laatste 10 min: mooie voorbeelden ophalen uit hele groep (plenair) Zelf: noteer iets voor jezelf dat je ook wel wilt proberen

Opdracht Kies in groepjes van 3 één fase uit Vul individueel de scan van deze fase in Wissel uit: Wat doe jij goed/minder goed? Hoe ziet jouw praktijk er dan uit? Wat wil jij leren? Geef elkaar miminaal 1 concrete tip aan elkaar Ga eventueel naar een volgende fase

Hoe vind jij nu dat je werkt aan FE in jouw lessen Hoe vind jij nu dat je werkt aan FE in jouw lessen? Kun jij een kritische partner voor collega’s zijn? Menti.com 97 25 16