Van IDP naar evaluatiebox

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Advertisements

Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
BLOGGEN Op School.
Aanvang eerste leerjaar
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Dalton middelen Op Daltonschool de Kleine Kapitein.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
Ervaringsgerichte leefschool Elshout
Pass’t Montessorionderwijs ?
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
26 mei  Wie ben je?  Verwachtingen? Wettelijk Meerwaarde Valkuilen NODEN – VRAGEN?
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
WELKOM.
Workshop evalueren Dcp
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
INTERDIOCESANE PROEFWERKEN Wat is de bedoeling van IDP? Met peilproeven, zoals de interdiocesane proeven, wordt gefocust op de realisatie van.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Regionale info basisonderwijs
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Experten in de derde graad Proefproject
JCI VLAANDEREN #EXCHANGE. INLEIDING JCI bestaat enkel en alleen door de toewijding, de ideeën, de passie en de inzet van de individuele leden.
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
Proeftuin SG Sint Nicolaas sessie 6 18 april 2017
Anders kijken, anders doen
Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag.
Een geïnspireerd, neteigen leerplan
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Mijn visie op onderwijs
Persoonlijk Leiderschap
“Ontwikkelingsgericht Leidinggeven, hoe doe je dat?”
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Creatopia| Basisonderwijs
het katholiek basisonderwijs
nieuwe leerplannen DKO
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Betrokken ouder, tevreden ouder
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg. Jean Pierre Verhaeghe
Zelfevaluatie GOK.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakgroep Nederlands OK?
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Pedagogische Studiedag BuBaO Ter Elst
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Van IDP naar evaluatiebox Hoe kwaliteitsvol en breed evalueren binnen Zill?

Inhoud Leerlingen breed evalueren binnen Zill. Onderwijkwaliteit evalueren. De evaluatiebox: Breed evalueren Gestandaardiseerd evalueren Gevalideerd evalueren

Zin in leren! Zin in leven! Van IDP naar evaluatiebox 16/10/2018 Zin in leren! Zin in leven! Nieuwe leerplan als uitgangspunt Gericht op de harmonische ontwikkeling Samenhang tussen de persoonsgebonden en cultuurgebonden ontwikkeling Ontwikkelingsgericht Doelgericht Het leerplan Zin in leren! Zin in leven! (Zill) ondersteunt jou en je school in het verwezenlijken van samenhangend en genereus ambitieus onderwijs. Zill wil de harmonische ontwikkeling van kinderen stimuleren met bijzondere aandacht voor de samenhang tussen de persoonsgebonden en cultuurgebonden ontwikkeling. Tweedaags congres Kwaliteitsontwikkeling

Inzetten op breed evalueren Vooraf: Wanneer de focus helder is, heeft de leraar een houvast om tijdens en na het uitwerken van een arrangement de effectiviteit van zijn onderwijsaanbod én zijn aanpak kritisch te bekijken. Leraren expliciteren de focus op kindniveau en reflecteren tussendoor en op het einde samen met de leerlingen op hun ervaringen en leerproces. Als leraar overweeg je wat nodig is om de ervaringen van leerlingen en de ontwikkeling die ze doormaken zichtbaar te maken

De leerlijnen met ontwikkelstappen, die we verbinden aan referentieperiodes op basis van de leeftijd, hebben een knipperlichtfunctie. Ze helpen om de vorderingen van kinderen te evalueren. Vanuit die evaluatie kunnen we met respect voor het ontwikkeltempo van elk kind, de volgende ontwikkelstap bepalen voor een groep leerlingen of een individuele leerling.

Tijdens en achteraf: Via dagdagelijkse evaluatiepraktijken gaan we vorderingen evalueren. We confronteren de gerealiseerde ontwikkeling met de leerlijnen. We ontdekken eventuele groeikansen: Remediëren? Vastzetten? Uitbreiden? Klaar voor de volgende ontwikkelstap.

Van IDP naar evaluatiebox 16/10/2018 Leerlingevaluatie ≠ LVS Leerlingenevaluatie is een decretale verplichting, gebruik van een LVS niet. Kritische zelfreflectie: Van focus naar evaluatie-instrument Welke leerling(en) wil je evalueren? Op welke manier sluit deze evaluatie aan bij eerdere evaluaties van deze leerling(en)? Hoe sluit de evaluatie aan bij de context van de school? (Visie op evalueren, evaluatiebeleid, evaluatiepraktijk, …) Welke inhouden uit het leerplan wil je evalueren? Bij leerlingevaluatie is een kritische zelfreflectie nodig: welk instrument gebruiken we? Hoe gaan we om met resultaten? Neem ik het af bij elk kind? Welke ontwikkelvelden / thema’s wel of niet? Tweedaags congres Kwaliteitsontwikkeling

Onderwijskwaliteit evalueren

Gestandaardiseerd evalueren Van IDP naar evaluatiebox 16/10/2018 Gestandaardiseerd evalueren Evaluatie-instrumenten af te nemen volgens een bepaald protocol Vergelijken met Vlaanderen, referentiegroep, andere groepen Voor interne kwaliteitsontwikkeling Resultaten op school- en groepsniveau Voor verschillende referentieperiodes Voor een ontwikkelthema of -veld of eerder geïntegreerd of thematisch De evaluatie-instrumenten in de groene box dienen om gestandaardiseerd te evalueren. Gestandaardiseerde meetinstrumenten bevatten specifieke instructies in verband met afname en scoring die ervoor zorgen dat de test volgens een bepaald protocol wordt uitgevoerd. Jij en je school ontvangen resultaten op school- en groepsniveau en krijgen de kans om je te vergelijken met het niveau in Vlaanderen, het niveau van je referentiegroep of van andere vergelijkbare groepen. Jullie kunnen met deze data aan de slag gaan in het kader van jullie interne kwaliteitsontwikkeling. Het uitgangspunt bij de ontwikkeling van de gestandaardiseerde proeven voor verschillende referentieperiodes is het nieuwe leerplan Zin in leren! Zin in leven! (Zill). Deze proeven kunnen zowel geïntegreerde of thematische proeven zijn als proeven die een aantal geselecteerde doelen van één bepaald ontwikkelveld of -thema toetsen. Tweedaags congres Kwaliteitsontwikkeling

Gestandaardiseerd evalueren Van IDP naar evaluatiebox 16/10/2018 Gestandaardiseerd evalueren Voorbeelden: Kunstroof (voor 4de en 6de leerjaar) Proeven voor het vierde leerjaar in navolging van IDP4 IDP4  geen leergebiedgebonden toetsen maar vanuit Tweedaags congres Kwaliteitsontwikkeling

Van IDP naar evaluatiebox 16/10/2018 Gevalideerde toetsen In kader van decretale verplichting Einde basisonderwijs Op niveau van decretale leergebieden Vergelijken met Vlaamse scholen en referentiegroep Voor interne kwaliteitsontwikkeling Resultaten op school- en groepsniveau In het kader van de decretale verplichting om op het einde van het basisonderwijs drie leergebieden te toetsen bij alle leerlingen, vind je in de oranje box gevalideerde toetsen. Ze zijn op het niveau van de decretale leergebieden ontwikkeld. Dit wil echter niet zeggen dat elke toets een volledig leergebied evalueert. De afname en scoring van deze toetsen gebeurt op een gestandaardiseerde manier. De resultaten van het onderzoek naar validiteit en betrouwbaarheid toonde aan dat de toetsen van voldoende kwaliteit zijn om op te nemen in de toolkit met gevalideerde toetsen. De gevalideerde toetsen geven aan jou en je school de mogelijkheid om je te vergelijken met andere scholen in Vlaanderen en met jullie referentiegroep. Daardoor kan je de data gebruiken voor jullie interne kwaliteitsontwikkeling. Waar zijn we sterk in en moeten we borgen en waar moeten we aan werken? Tweedaags congres Kwaliteitsontwikkeling

Van IDP naar evaluatiebox 16/10/2018 Gevalideerde toetsen Dit schooljaar: mens & maatschappij Nederlands wetenschappen & techniek Wiskunde Frans In de toekomst: muzische vorming lichamelijke opvoeding Je kan zelf kiezen hoeveel toetsen en welke leergebieden je afneemt. Decretaal ben je verplicht om aan het einde van het basisonderwijs minstens drie leergebieden te evalueren met een gevalideerde toets. De gevalideerde toetsen kun je vanaf 15 mei 2019 terugvinden bij de evaluatie-instrumenten. Tweedaags congres Kwaliteitsontwikkeling

Referentiekader Onderwijskwaliteit Van IDP naar evaluatiebox 16/10/2018 Referentiekader Onderwijskwaliteit Verwachtingen waaraan we inzetten: De school evalueert haar werking cyclisch, systematisch en betrouwbaar vanuit de resultaten en effecten bij de lerenden. Het schoolteam evalueert op een brede en onderbouwde wijze het onderwijsleerproces en het behalen van de doelen. Het schoolteam stuurt het onderwijsleerproces bij op basis van de feedback- en evaluatiegegevens. We geven je kansen om te werken aan een doelgericht evaluatiebeleid en de evaluatiebox gericht in te zetten voor jullie interne kwaliteitsontwikkeling. Op die manier komen jullie tegemoet aan enkele verwachtingen voor kwaliteitsvol onderwijs zoals opgenomen in het referentiekader voor Onderwijskwaliteit. Tweedaags congres Kwaliteitsontwikkeling

Evaluatiebox

Van IDP naar evaluatiebox 16/10/2018 Evaluatiebox Ondersteunen om breed te evalueren Instrument voor interne kwaliteitsontwikkeling Waaier aan evaluatie-instrumenten Volledige ontwikkeling in kaart brengen Harmonische ontwikkeling van de leerling stimuleren Het leerproces ondersteunen Alle soorten doelen worden betrokken Zill zet aan tot breed evalueren. De evaluatiebox ondersteunt je hierbij. Je vindt er ter inspiratie een waaier aan evaluatie-instrumenten om sterktes en zwaktes, talenten en mogelijkheden te bekijken vanuit verschillende invalshoeken, op verschillende momenten, met verschillende soorten instrumenten en in verschillende situaties. Op die manier helpen ze jou en je collega's om de volledige ontwikkeling van leerlingen in kaart te brengen om van daaruit de harmonische ontwikkeling van je leerlingen te stimuleren en hun leerproces te ondersteunen. Tweedaags congres Kwaliteitsontwikkeling

Van IDP naar evaluatiebox 16/10/2018 Evaluatiebox: 3 boxen Breed evalueren Ontwikkelveld(en) Ontwikkelthema(‘s) Generiek(e) doel(en) Geïntegreerd/ thematisch Gestandaardiseerd evalueren Geïntegreerd/thematisch Gevalideerd evalueren Decretale leergebieden Generieke doelen De evaluatiebox verzamelt dus evaluatie-instrumenten voor de basisschool om breed te evalueren. Deze box is voortdurend in ontwikkeling. Elk jaar kan je meer evaluatie-instrumenten raadplegen. De evaluatiebox bestaat uit drie boxen die in elkaar passen. de paarse box met inspirerende evaluatie-instrumenten om breed te evalueren de groene box met evaluatie-instrumenten om gestandaardiseerd te evalueren de oranje box met evaluatie-instrumenten om op het einde van het basisonderwijs gevalideerd te evalueren Tweedaags congres Kwaliteitsontwikkeling

Van IDP naar evaluatiebox 16/10/2018 Breed evalueren Evaluatie-instrumenten bieden inspiratie Om de volledige ontwikkeling in kaart te brengen Voor interne kwaliteitsontwikkeling via reflectie op eigen handelen Voor alle referentieperiodes De evaluatie-instrumenten in de paarse box zijn er voor alle referentieperiodes en bieden je inspiratie bij het kijken naar en het in kaart brengen van de volledige ontwikkeling van de leerlingen. Deze box zet jou en je collega's aan tot interne kwaliteitsontwikkeling via reflectie op je eigen handelen. Tweedaags congres Kwaliteitsontwikkeling

Van IDP naar evaluatiebox 16/10/2018 Breed evalueren Voorbeelden: Keuzevaardigheid bij het jonge kind Hoe (meer)talig ben ik ZERO 10 De evaluatie-instrumenten in de paarse box zijn er voor alle referentieperiodes en bieden je inspiratie bij het kijken naar en het in kaart brengen van de volledige ontwikkeling van de leerlingen. Deze box zet jou en je collega's aan tot interne kwaliteitsontwikkeling via reflectie op je eigen handelen. Tweedaags congres Kwaliteitsontwikkeling

Gevalideerde toetsen einde BaO Van IDP naar evaluatiebox 16/10/2018 Gevalideerde toetsen einde BaO Inschrijving tot 28/2 via nieuwe website Zie nieuwsbrief en e-mail naar scholen Afnameperiode: van 27/5 tot 17/6 Afname op papier of online ( hele school en alle toetsen) Online afname Op vooraf gekozen afnamemomenten Verplichte testfase (van 13/5 tot 24/5) Afname op papier Zelf printen toetsboekjes en materiaal ONLINE: De afname verloopt klassikaal waarbij elke leerling de toets individueel aan een computer, laptop of tablet maakt. De antwoorden worden op die manier automatisch ingevoerd. Van sommige toetsen scoor je een aantal opgaven zelf aan de hand van een correctiesleutel en voer je deze resultaten in het online toetssysteem in. Materiaal nodig bij de afnames, stellen we tijdig ter beschikking. Afnamemomenten op voorhand kiezen  spreiding afnames om problemen te voorkomen De online testafname heeft meerdere doelstellingen: de leerlingen raken vertrouwd met onlinetoetsen je kunt nagaan of de onlinetoetsen afgenomen kunnen worden op alle computers wij kunnen nagaan of ons ICT-systeem goed werkt wij kunnen nieuwe opgaven uittesten OP PAPIER: De afname gebeurt klassikaal. Je voert de antwoorden van de leerlingen achteraf in het online toetssysteem in. Van sommige toetsen scoor je zelf een aantal opgaven aan de hand van een correctiesleutel en voert deze resultaten in. De toetsen en het bijkomende materiaal stellen we tijdig ter beschikking om af te drukken. Tweedaags congres Kwaliteitsontwikkeling

Namiddag werkmoment

Evaluatie-instrumenten kiezen Van IDP naar evaluatiebox 16/10/2018 Evaluatie-instrumenten kiezen Wat wil je weten of opvolgen en waarom? Wie wil je opvolgen en waarom? Is de gekozen evaluatievorm hiervoor het geschikte instrument? Wat wil je doen met de resultaten? Hoe zet je deze in voor het vervolg van het leerproces? Stemt de leraar haar didactische en pedagogische aanpak af op deze resultaten? Ondersteunt de gekozen evaluatievorm het verdere verloop van het leerproces? Gebruik evaluatie-instrumenten gericht. Denk vooraf na voor wie en wanneer ze een meerwaarde betekenen. Voor de ene leerling is het zinvol om een doel te evalueren, voor de andere leerling is dit misschien overbodig. ‘Meer’ staat niet gelijk aan ‘beter’. Doordacht gebruik met duidelijke doelen is dat wel. Bij de keuze van een evaluatie-instrument is het dus belangrijk om een aantal elementen na te gaan: Tweedaags congres Kwaliteitsontwikkeling