Typ hier de titel van uw opleidingsonderdeel Introductie Typ hier de titel van uw opleidingsonderdeel
Situering van het OPO in de opleiding In de verdere slides vindt u overzichten voor de bachelor (uitdovend + nieuw) en master RevaKi, voor de bachelor en master LO&BW. Kies de slide die voor uw OPO van toepassing is, en verwijder de andere slides.
Voorstelling OPO
Leerdoelen Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om: Bij voorkeur overnemen uit de ECTS-fiche via http://onderwijsaanbod.kuleuven.be/opleidingen/n/F_50000725.htm#bl=all (of doorklikken van hieruit) Toon de leerdoelen of doelstellingen zoals beschreven in de programmagids (m.a.w. wat wilt u in uw vak bereiken) Ga dieper in op 1 of 2 leerdoelen en maak het heel concreet voor de student , leg link met werkveld Ga op een later tijdstip in het academiejaar hier ook dieper op in
Voorstelling didactisch team Titularissen (+ wie geeft wat?) (indien van toepassing, hoe houden de OLA’s of werkvormen verband met elkaar?) Geef aan wie de coördinator is van het opleidingsonderdeel (OPO) / opleidingsonderdelen (OLA) Geef een overzicht van de docenten die betrokken zijn bij het OPO (Geef aan wie welk onderdeel zal doceren en waar de lessen zullen plaatsvinden) Geef aan wat de relatie is tussen de verschillende onderwijsleeractiviteiten Geef aan welk leermateriaal relevant is voor de verschillende onderdelen
Verwachtingen t.a.v. de student Denk aan: Aanwezigheid lessen? Opdrachten? Hoe en wanneer? Verslagen? Hoe en wanneer inleveren? Hoe geëvalueerd? Expliciteer de verwachtingen t.a.v. opdrachten/werkstukken, practica, werkzittingen, … Verplichte aanwezigheid? Praktische afspraken? Denk bijvoorbeeld aan Opdracht A: Omschrijving - datum + wijze inleveren ev. werkwijze evaluatie (zie ook verder) Practica/werkzittingen: aanwezigheidsplicht (moet ook vermeld zijn in ECTS-fiche) - verplichtingen m.b.t. verslagen, oefeningen, … datum + wijze inleveren - werkwijze evaluatie (zie ook verder)
Evaluatie De aspecten die geëvalueerd worden, zijn: Bijvoorbeeld: (cfr. ECTS-fiche: http://onderwijsaanbod.kuleuven.be/opleidingen/n/F_50000725.htm#bl=all , of van deze link doorklikken) Bijvoorbeeld: Aspect weging Aanwezigheidsplicht Pass/fail, voorwaarde om aan het examen te mogen deelnemen Verslag practicum 2 pt Schriftelijk examen prof X. (toets in de laatste les) 8 ptn Mondeling examen prof. Y 10 ptn Verwijs best ook weer naar de ECTS-fiche. Denk ook aan: Wanneer mag een student deelnemen aan een examen (bv verplichte aanwezigheid? Verslagen hebben ingeleverd?) Welke onderdelen worden geëvalueerd? op hoeveel punten staan deze onderdelen? Zijn er nog rekenregels? Wat met het herexamen?
Studentenbevragingen Indien van toepassing, vermeldt u hier de resultaten van studentenbevragingen, of kan u aangeven dat er een bevraging van studenten voor dit OPO zal plaatsvinden.
Situering OPO: Bachelor RevaKi (nieuw programma) AJ 2015-2016: enkel OPO’s 1e fase AJ 2016-2017: 1e + 2e fase AJ 2017-2018: 1e + 2e + 3e fase
Evidence Based Practice Zorgmanager Beroepsontwikkelaar / wetenschappelijk vorser Zorgverlener Evidence Based Practice Hulpvraag en situatie vd patiënt Vaardigheden en ervaring therapeut Externe evidentie, onderzoek Klinisch redeneren & handelen Binnen het concept van evidence based practice zijn er 3 pijlers: De hulpvraag en de situatie van de patiënt De therapeut en zijn eigen persoonlijke ervaring en vaardigheden De externe evidentie, onderzoeksgegevens Het klinisch redeneren en handelen vindt plaats waar deze 3 pijlers elkaar vinden. De therapeut wordt bovendien verwacht om 3 rollen op te nemen: De rol van zorgverlener De rol van zorgmanager De rol van beroepsontwikkelaar / wetenschappelijk vorser. Deze 3 rollen bevinden zich in het verlengde van de evidence based practice.
Klinisch redeneren en handelen: bachelor Hulpvraag en situatie vd patiënt Vaardigheden en ervaring therapeut Externe evidentie, onderzoek Natuurwetenschappen Biomedische wetenschappen Revalidatiewetenschappen Stage Mens en maatschappij Onderzoeksmethodologie Ziekteleer Praktijk Casuïstiek: fictieve patiënt (videocasussen) De opbouw van het bachelorprogramma wordt hier geïllustreerd. De natuurwetenschappen (1e bachelor) dragen bij tot het goed verstaan van de biomedische wetenschappen (1+2e bachelor) die op hun beurt resulteren in de revalidatiewetenschappen (klemtoon 2e + 3e bachelor). De revalidatiewetenschappen zijn steeds samengesteld uit het bestuderen van diverse pathologieën, het verwerven van een aantal vaardigheden in praktijkonderwijs. Deze worden vervolgens samengebracht tot het klinisch redeneren op basis van de fictieve patiënt, vaak videocasussen. Een extra verduidelijking mbt de OPO’s revalidatiewetenschappen. De theoretische basis (bv pathologie) situeert zich in de cirkel van de externe evidentie. Praktijklessen situeren zich in de kring vaardigheden therapeut, en in de doorsnede bevindt zich dan de integratie van de 2 d.m.v. casuïstiek. Hoe realistischer de casussen (bvb videocasus versus papier), hoe dichter bij het centrum klinisch redeneren. Aangezien er doorgaans in de bachelor nog geen direct patiëntencontact dmv klinische stage, situeert zich de “meest realistische” casus (videocasus) zich ter hoogte van de ster. De stageleerlijn confronteert de student met de patiënt, maar voorlopig in een niet-klinische context. Vaardigheden worden in een veilige omgeving ingeoefend met medestudenten, en de student wordt eveneens geconfronteerd met de behoeften van de patiënt. De plaats van de therapeut en patiënt in de samenleving wordt uitgediept in de leerlijn “mens en maatschappij”. In functie van een wetenschappelijk kritische houding en verder ontwikkelen van het domein bereidt de leerlijn onderzoeksmethodologie de student voor op de masterproef waar de student voor het eerst zelf zal bijdragen aan wetenschappelijk onderzoek.
Revalidatie bij vestimentaire aandoeningen (Fictief voorbeeld) Theoretische basis en principes Papieren casussen met foto Geen practica Hulpvraag en situatie vd patiënt Vaardigheden en ervaring therapeut Externe evidentie, onderzoek Natuurwetenschappen Biomedische wetenschappen Revalidatiewetenschappen Stage Mens en maatschappij Onderzoeksmethodologie Ziekteleer Praktijk Casuïstiek: fictieve patiënt (videocasussen) Hier kan u de titel van uw opleidingsonderdeel toevoegen, en de stippelpijl positioneren in de diverse leerlijnen. U mag ook algemene competenties aanreiken en illustreren die bijdragen tot het klinisch redeneren & handelen (bvb. abstractievermogen, complexe problemen oplossen, schrijfvaardigheden …), of tot bij een van de rollen die de therapeut moet kunnen vervullen. In dit fictieve voorbeeld wordt de plaats van het OPO in de leerlijn aangegeven.
Situering OPO: Bachelor RevaKi (uitdovend programma) 2015-2016: 2e + 3e bachelor 2016-2017: 3e bachelor
Situering van het OPO in de opleiding Bachelor Revalidatiewetenschappen en Kinesitherapie Natuurwetenschappen Onderzoeksmethodologie Revalidatiewetenschappen Humane wetenschappen Biomedische wetenschappen Algemeen Musculoskeletale / Neurologische / Inwendige / Geestelijke aandoeningen Alg. professionele vaardigheden (opsomming van alle vakken binnen deze (sub)groep) (pas pijl en lokatie van dit tekstvak zo nodig aan) Tip http://onderwijsaanbod.kuleuven.be/opleidingen/n/F_50000725.htm#bl=all Verduidelijk onder welke lijn het OPO valt Geef aan welke relevante OPO’s nog vallen onder dezelfde inhoudelijke lijn Geef aan wat de relatie is van het OPO tot de andere OPO’s Geef de relevantie aan van dit OPO voor de opleiding
Situering van het OPO in de opleiding Master Revalidatiewetenschappen en Kinesitherapie Truncus Bij kinderen Geestelijke gezondheidszorg Neurologische aandoeningen Musculoskeletale aandoeningen Inwendige aandoeningen (opsomming van alle vakken binnen deze groep) Tip: http://onderwijsaanbod.kuleuven.be/opleidingen/n/F_50000725.htm#bl=all Verduidelijk onder welke lijn het OPO valt Geef aan welke relevante OPO’s nog vallen onder dezelfde inhoudelijke lijn Geef aan wat de relatie is van het OPO tot de andere OPO’s Geef de relevantie aan van dit OPO voor de opleiding
Situering OPO: Bachelor LO&BW
Situering van het OPO in de opleiding Bachelor Lichamelijke Opvoeding en Bewegingswetenschappen Wetenschappen Onderzoeksmethodologie Humane kinesiologie Humane wetenschappen Biomedische wetenschappen Biomedische kinesiologie Bewegingsleer (opsomming van alle vakken binnen deze groep) Tip: http://onderwijsaanbod.kuleuven.be/opleidingen/n/F_50000725.htm#bl=all Verduidelijk onder welke lijn het OPO valt Geef aan welke relevante OPO’s nog vallen onder dezelfde inhoudelijke lijn Geef aan wat de relatie is van het OPO tot de andere OPO’s Geef de relevantie aan van dit OPO voor de opleiding
Situering OPO: Master LO&BW
Situering van het OPO in de opleiding Master Lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen Truncus Sportmanagement Sporttraining en coaching Bewegingsonderwijs Fysieke activiteit, fitheid en gezondheid Research in Biomedical Kinesiology Minor sportwetensch. verdieping Minor SLO Minor verdieping Minor verdieping binnen RBK Minor verdieping binnen CMA Tip: http://onderwijsaanbod.kuleuven.be/opleidingen/n/F_50000725.htm#bl=all Verduidelijk onder welke lijn het OPO valt Geef aan welke relevante OPO’s nog vallen onder dezelfde inhoudelijke lijn Geef aan wat de relatie is van het OPO tot de andere OPO’s Geef de relevantie aan van dit OPO voor de opleiding (opsomming van alle vakken binnen deze groep)