Typ hier de titel van uw opleidingsonderdeel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkelingssamenwerking en internationale aspecten van de kinesitherapie Een case study Prof. F. Staes.
Advertisements

Workshop 27/05/2009Dienst voor Studiebegeleiding en Onderwijsvernieuwing Workshop: syllabi –evaluatieactiviteit.
Beroepsgeheim in de Bijzondere Jeugdbijstand Antwerpen, 14 oktober 2008 Beroepsgeheim: we zwijgen erover?! Axel Liégeois K.U.Leuven – Broeders van Liefde.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Intervisie op verplaatsing Masterproef. 2 20/5/2010 IVOV Masterproef Programma Kadering concept masterproef Focus op 3 thema’s –Begeleiding van de masterproef.
Intervisie onderwijs-ondersteuners
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Resultaten studietijdmetingen (m.i.v. controle correctheid resultaten / vragen) Andere bronnen Andere bevragingen of hearings (OPL- of OPO-niveau) Andere.
Voor CMI-MEDIA Engagement MEDMEC 04 Les 7 Engagement MEDMEC 04 Les 7.
Geïntegreerd werken in VZ Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 15, 27, 32, 37, 38, 56, 69, 78 … 1.
Introductie workshop 1.
Greet Langie situering doelstellingen aanpak ervaringen docenten
Academische vaardigheden - C1.5
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 1.
“de eerste les” Goedgekeurd KCO Situeer de bijdrage van uw vak in het bereiken van de doelstelling en de OLR van de opleiding (competentie-matrix)
Workshop “Beoordelen”
De lerarenopleider gepositioneerd
Introductie Typ hier de titel van uw opleidingsonderdeel.
Workshop evalueren Dcp
Onze doelen en visie in beeld
Richtlijnen voor de casustoets
Studietraject (vrijstellingen) voor studenten met diploma professionele bachelor secundair onderwijs – Lichamelijke Opvoeding POC LO&BW Bijlage.
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Nieuwe opleiding(svisie) RevaKi
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Coaching week Rotterdam Academy.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Studenten Vertegenwoordigers Academiejaar
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Wjk.
Professional of niet? Nelleke Rietveld
Bijeenkomst September 2015
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Praktijkleren bacheloropleiding verpleegkunde HU 1 Bijeenkomst HBOV in ouderenzorg HU – UtrechtZorg Donderdag 18 juni 2015.
Individueel Studieprogramma
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
ECTS fiches Aanleiding WIE: Alle instellingen op Associatieniveau WAT: Vernieuwde structuur ECTS fiches  Vernieuwde KU Loket toepassing 
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Opleiding Kunst-, Muziek en Theaterwetenschappen Informatie Minors & Majors in het opleidingsprogramma Kunstwetenschappen Bachelor II & III Prof. dr. Linda.
Programma(hervorming) Prof. dr. Jan Masschelein Prof. dr. Filip Dochy 15/02/20111.
Master vergelijkende moderne letterkunde. Vervolgtrajecten na bachelor ‘twee talen’ Master taal- en letterkunde (variant twee talen) Master taal -en letterkunde.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Startcollege B2 Psychologie september 2016 Laura Holsbeeke – onderwijscoördinator Psychologie Manon te Vaarwerk – studieadviseur Psychologie.
Even voorstellen Rens Martijn: docent Hogeschool Rotterdam
De Wever Zorg Innovatie Centra
De eerste les Goedgekeurd door CKO vakgroep < ... >
De eerste les Goedgekeurd door CKO vakgroep < ... >
De eerste les Goedgekeurd door CKO
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Bevraging m.b.t. studiekeuze
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Tool IG-2: Onderzoekend leren en waarden in wiskundeonderwijs
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
NETWERKWEEK HEALTH and HAPPINESS 3 – 6 dec 2018
Onderwijsmaterialen module: “Ontwerp je eigen eHealthapp.”
De eerste les Goedgekeurd door CKO
Info klinisch onderwijs
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Wetenschappelijke integriteit aan de Faculteit Wetenschappen
Transcript van de presentatie:

Typ hier de titel van uw opleidingsonderdeel Introductie Typ hier de titel van uw opleidingsonderdeel

Situering van het OPO in de opleiding In de verdere slides vindt u overzichten voor de bachelor (uitdovend + nieuw) en master RevaKi, voor de bachelor en master LO&BW. Kies de slide die voor uw OPO van toepassing is, en verwijder de andere slides.

Voorstelling OPO

Leerdoelen Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om: Bij voorkeur overnemen uit de ECTS-fiche via http://onderwijsaanbod.kuleuven.be/opleidingen/n/F_50000725.htm#bl=all (of doorklikken van hieruit) Toon de leerdoelen of doelstellingen zoals beschreven in de programmagids (m.a.w. wat wilt u in uw vak bereiken) Ga dieper in op 1 of 2 leerdoelen en maak het heel concreet voor de student , leg link met werkveld Ga op een later tijdstip in het academiejaar hier ook dieper op in

Voorstelling didactisch team Titularissen (+ wie geeft wat?) (indien van toepassing, hoe houden de OLA’s of werkvormen verband met elkaar?) Geef aan wie de coördinator is van het opleidingsonderdeel (OPO) / opleidingsonderdelen (OLA) Geef een overzicht van de docenten die betrokken zijn bij het OPO (Geef aan wie welk onderdeel zal doceren en waar de lessen zullen plaatsvinden) Geef aan wat de relatie is tussen de verschillende onderwijsleeractiviteiten Geef aan welk leermateriaal relevant is voor de verschillende onderdelen

Verwachtingen t.a.v. de student Denk aan: Aanwezigheid lessen? Opdrachten? Hoe en wanneer? Verslagen? Hoe en wanneer inleveren? Hoe geëvalueerd? Expliciteer de verwachtingen t.a.v. opdrachten/werkstukken, practica, werkzittingen, … Verplichte aanwezigheid? Praktische afspraken? Denk bijvoorbeeld aan Opdracht A: Omschrijving - datum + wijze inleveren ev. werkwijze evaluatie (zie ook verder) Practica/werkzittingen: aanwezigheidsplicht (moet ook vermeld zijn in ECTS-fiche) - verplichtingen m.b.t. verslagen, oefeningen, … datum + wijze inleveren - werkwijze evaluatie (zie ook verder)

Evaluatie De aspecten die geëvalueerd worden, zijn: Bijvoorbeeld: (cfr. ECTS-fiche: http://onderwijsaanbod.kuleuven.be/opleidingen/n/F_50000725.htm#bl=all , of van deze link doorklikken) Bijvoorbeeld: Aspect weging Aanwezigheidsplicht Pass/fail, voorwaarde om aan het examen te mogen deelnemen Verslag practicum 2 pt Schriftelijk examen prof X. (toets in de laatste les) 8 ptn Mondeling examen prof. Y 10 ptn Verwijs best ook weer naar de ECTS-fiche. Denk ook aan: Wanneer mag een student deelnemen aan een examen (bv verplichte aanwezigheid? Verslagen hebben ingeleverd?) Welke onderdelen worden geëvalueerd? op hoeveel punten staan deze onderdelen? Zijn er nog rekenregels? Wat met het herexamen?

Studentenbevragingen Indien van toepassing, vermeldt u hier de resultaten van studentenbevragingen, of kan u aangeven dat er een bevraging van studenten voor dit OPO zal plaatsvinden.

Situering OPO: Bachelor RevaKi (nieuw programma) AJ 2015-2016: enkel OPO’s 1e fase AJ 2016-2017: 1e + 2e fase AJ 2017-2018: 1e + 2e + 3e fase

Evidence Based Practice Zorgmanager Beroepsontwikkelaar / wetenschappelijk vorser Zorgverlener Evidence Based Practice Hulpvraag en situatie vd patiënt Vaardigheden en ervaring therapeut Externe evidentie, onderzoek Klinisch redeneren & handelen Binnen het concept van evidence based practice zijn er 3 pijlers: De hulpvraag en de situatie van de patiënt De therapeut en zijn eigen persoonlijke ervaring en vaardigheden De externe evidentie, onderzoeksgegevens Het klinisch redeneren en handelen vindt plaats waar deze 3 pijlers elkaar vinden. De therapeut wordt bovendien verwacht om 3 rollen op te nemen: De rol van zorgverlener De rol van zorgmanager De rol van beroepsontwikkelaar / wetenschappelijk vorser. Deze 3 rollen bevinden zich in het verlengde van de evidence based practice.

Klinisch redeneren en handelen: bachelor Hulpvraag en situatie vd patiënt Vaardigheden en ervaring therapeut Externe evidentie, onderzoek Natuurwetenschappen Biomedische wetenschappen Revalidatiewetenschappen Stage Mens en maatschappij Onderzoeksmethodologie Ziekteleer Praktijk Casuïstiek: fictieve patiënt (videocasussen) De opbouw van het bachelorprogramma wordt hier geïllustreerd. De natuurwetenschappen (1e bachelor) dragen bij tot het goed verstaan van de biomedische wetenschappen (1+2e bachelor) die op hun beurt resulteren in de revalidatiewetenschappen (klemtoon 2e + 3e bachelor). De revalidatiewetenschappen zijn steeds samengesteld uit het bestuderen van diverse pathologieën, het verwerven van een aantal vaardigheden in praktijkonderwijs. Deze worden vervolgens samengebracht tot het klinisch redeneren op basis van de fictieve patiënt, vaak videocasussen. Een extra verduidelijking mbt de OPO’s revalidatiewetenschappen. De theoretische basis (bv pathologie) situeert zich in de cirkel van de externe evidentie. Praktijklessen situeren zich in de kring vaardigheden therapeut, en in de doorsnede bevindt zich dan de integratie van de 2 d.m.v. casuïstiek. Hoe realistischer de casussen (bvb videocasus versus papier), hoe dichter bij het centrum klinisch redeneren. Aangezien er doorgaans in de bachelor nog geen direct patiëntencontact dmv klinische stage, situeert zich de “meest realistische” casus (videocasus) zich ter hoogte van de ster. De stageleerlijn confronteert de student met de patiënt, maar voorlopig in een niet-klinische context. Vaardigheden worden in een veilige omgeving ingeoefend met medestudenten, en de student wordt eveneens geconfronteerd met de behoeften van de patiënt. De plaats van de therapeut en patiënt in de samenleving wordt uitgediept in de leerlijn “mens en maatschappij”. In functie van een wetenschappelijk kritische houding en verder ontwikkelen van het domein bereidt de leerlijn onderzoeksmethodologie de student voor op de masterproef waar de student voor het eerst zelf zal bijdragen aan wetenschappelijk onderzoek.

Revalidatie bij vestimentaire aandoeningen (Fictief voorbeeld) Theoretische basis en principes Papieren casussen met foto Geen practica Hulpvraag en situatie vd patiënt Vaardigheden en ervaring therapeut Externe evidentie, onderzoek Natuurwetenschappen Biomedische wetenschappen Revalidatiewetenschappen Stage Mens en maatschappij Onderzoeksmethodologie Ziekteleer Praktijk Casuïstiek: fictieve patiënt (videocasussen) Hier kan u de titel van uw opleidingsonderdeel toevoegen, en de stippelpijl positioneren in de diverse leerlijnen. U mag ook algemene competenties aanreiken en illustreren die bijdragen tot het klinisch redeneren & handelen (bvb. abstractievermogen, complexe problemen oplossen, schrijfvaardigheden …), of tot bij een van de rollen die de therapeut moet kunnen vervullen. In dit fictieve voorbeeld wordt de plaats van het OPO in de leerlijn aangegeven.

Situering OPO: Bachelor RevaKi (uitdovend programma) 2015-2016: 2e + 3e bachelor 2016-2017: 3e bachelor

Situering van het OPO in de opleiding Bachelor Revalidatiewetenschappen en Kinesitherapie Natuurwetenschappen Onderzoeksmethodologie Revalidatiewetenschappen Humane wetenschappen Biomedische wetenschappen Algemeen Musculoskeletale / Neurologische / Inwendige / Geestelijke aandoeningen Alg. professionele vaardigheden (opsomming van alle vakken binnen deze (sub)groep) (pas pijl en lokatie van dit tekstvak zo nodig aan) Tip http://onderwijsaanbod.kuleuven.be/opleidingen/n/F_50000725.htm#bl=all Verduidelijk onder welke lijn het OPO valt Geef aan welke relevante OPO’s nog vallen onder dezelfde inhoudelijke lijn Geef aan wat de relatie is van het OPO tot de andere OPO’s Geef de relevantie aan van dit OPO voor de opleiding

Situering van het OPO in de opleiding Master Revalidatiewetenschappen en Kinesitherapie Truncus Bij kinderen Geestelijke gezondheidszorg Neurologische aandoeningen Musculoskeletale aandoeningen Inwendige aandoeningen (opsomming van alle vakken binnen deze groep) Tip: http://onderwijsaanbod.kuleuven.be/opleidingen/n/F_50000725.htm#bl=all Verduidelijk onder welke lijn het OPO valt Geef aan welke relevante OPO’s nog vallen onder dezelfde inhoudelijke lijn Geef aan wat de relatie is van het OPO tot de andere OPO’s Geef de relevantie aan van dit OPO voor de opleiding

Situering OPO: Bachelor LO&BW

Situering van het OPO in de opleiding Bachelor Lichamelijke Opvoeding en Bewegingswetenschappen Wetenschappen Onderzoeksmethodologie Humane kinesiologie Humane wetenschappen Biomedische wetenschappen Biomedische kinesiologie Bewegingsleer (opsomming van alle vakken binnen deze groep) Tip: http://onderwijsaanbod.kuleuven.be/opleidingen/n/F_50000725.htm#bl=all Verduidelijk onder welke lijn het OPO valt Geef aan welke relevante OPO’s nog vallen onder dezelfde inhoudelijke lijn Geef aan wat de relatie is van het OPO tot de andere OPO’s Geef de relevantie aan van dit OPO voor de opleiding

Situering OPO: Master LO&BW

Situering van het OPO in de opleiding Master Lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen Truncus Sportmanagement Sporttraining en coaching Bewegingsonderwijs Fysieke activiteit, fitheid en gezondheid Research in Biomedical Kinesiology Minor sportwetensch. verdieping Minor SLO Minor verdieping Minor verdieping binnen RBK Minor verdieping binnen CMA Tip: http://onderwijsaanbod.kuleuven.be/opleidingen/n/F_50000725.htm#bl=all Verduidelijk onder welke lijn het OPO valt Geef aan welke relevante OPO’s nog vallen onder dezelfde inhoudelijke lijn Geef aan wat de relatie is van het OPO tot de andere OPO’s Geef de relevantie aan van dit OPO voor de opleiding (opsomming van alle vakken binnen deze groep)