Opnamen met meerdere camera’s

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Video Verwerking Inleiding
Advertisements

CAMERA BEELDKADER EN CAMERASTANDPUNT
Het doen van eigen onderzoek
Door goede gesprekken groeien
De basis: Windows Movie Maker Haal versie 2 binnen Het klassieke taakvenster: importeren, bewerken, opslaan. Voorstelling van enkele montageprogramma’s.
Francois Aelbrecht Vakantie films
GELUID BIJ VIDEOFILMS EEN ONDERWERP VAN DE TWEEDE ORDE. Door Hans Leupe Mei 2012 “de Eenhoorn” filmplatform Dapper en behulpzaam
Video Verwerking Movie Maker
Een algemene inleiding bij het maken van video’s
1 minuut film Korte scenes (5 / 6 seconde)
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Communicatief gedrag + / -
levenslessen 7 % Steeds even klikken om verder te gaan !
Project week 1 Foto’s van reclame onderweg
In het kader van “Het nieuwe leren” Wat zou je willen weten van Pinnacle? (of een ander video-editpakket)
Door belonen, negeren en corrigeren.
Werkgroep les 3 cameravormgeving & decoupage Maaike van Cruchten b ‘FAKE IT ‘TILL YOU MAKE IT’
Elke middenklasser PC voldoet en is 128Mb geheugen voldoende. Hoewel meer wenselijk kan zijn als u veel geluid gaat bewerken. Het geluid opnemen kan met.
Hoe ik paddenstoel word
Montage en Nabewerking
Handleiding ClassDojo
Klikdemo: CRM maken en wijzigen van afspraken in de agenda Versie: Academie Werkbedrijf Doel klikdemo In deze klikdemo leer je hoe je afspraken.
Maandag 18 november Licht & witbalans Avond fotografie – blauwe uurtje
FILMEN MET JE SMARTPHONE
Geluid.
Snelle naslag voor © 2012 Microsoft Corporation. Alle rechten voorbehouden. Lync Web App Deelnemen aan een Lync-vergadering met computeraudio Als u niet.
Hoofdstuk 4 Geluid Sharon Huwel – 1GMB.
Camera tips Video opdracht maken met de smarthphone B. Plaat.
Geluid Invloed van geluid.
Hoofdstuk 4 GELUID.
Onze doelen en visie in beeld
Geluid Brend Meuleman. Functies van geluid en muziek  Geluidsweergave  Weergeven van geluid uit de scène.  Sfeersuggestie  De sfeer in een scène bepalen,
You Tube filmpjes maken voor woordslam. materiaal camera’ssmartphonestablets digitale fotocamera’s.
Lesbrief Jongerenprogramma Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het.
Dirigeren Wat doet een dirigent?. inhoudsopgave Wie laat ik spelen? Ga ik aftellen? Welke opdrachten kan ik geven? Hoe laat ik ze stoppen?
FILMEN MET JE SMARTPHONE Een workshop voor schrijvend journalisten door Annelotte Verhaagen Amsterdam, 7 november
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Basis-workshop fotografie. Ken uw camera Belangrijke zaken Scherpe foto’s Compositie Hoe verder.
Trimester 2. Hfdst 1: e-Presentatie, master! e-Presentatie Met de hulp van Powerpoint gaan we leren hoe we een elektronische presentatie kan maken.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Winkelstraat de Heurne
De vraag is je beste vriend
Even voorstellen Marion Hijmensen Eigenaar 2toGrow, staat voor samen groeien Borging en transfer naar de praktijk Certified Professional Jump Movement.
Training: Inloggen en Zoeken
Training: Cliëntsessies
Biolgie voor Jou. VMBO-BK.
Gevorderde programmeer Les
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Vormgeving.
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
Nee Zeggen!.
Kiezen voor keuzedelen
Instructie om een afspraken te plannen
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Proces Opnames analyse
Training: Cliëntsessies
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
45 levenslessen Noorwegen. Teksten van: Regina Brett. Music: snowdream
Welkom bij het leernetwerk Ouderen in het Vizier!
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
VIMTAG Keuzehulp voor het vinden van de juiste IP camera.
Chromecast Door Google.
Uitleg voor tafeldienst U12 Novo Stars
Leren programmeren met Scratch
voorbeeld volgende bladzijde terug
volgende bladzijde terug
Transcript van de presentatie:

Opnamen met meerdere camera’s in vaktermen : MULTICAM registraties

Wat zijn multicam opnamen? Gelijktijdige video-opnamen van één object of gebeuren met meerdere camera’s vanuit meerdere camera standpunten en met verschillende beeldkaders.

Mogelijke multicam camera opstelling en inkadering totaal close half totaal totaal close

Waarom willen we multicam-opnamen maken? We willen de handelingen zonder onderbreking laten zien, terwijl we toch afwisselende beelden aan de kijker aanbieden.

Bij welke gelegenheden maken we multicam-opnamen? Theatervoorstellingen, sportevenementen, interviews en andere gebeurtenissen, waarbij we de handeling niet kunnen stoppen om andere camerastandpunten in te nemen en andere camera-instellingen te maken.

Wat leent zich niet direct voor multicam- opnamen? geregisseerde speelfilm of andere scenariofilm vakantiefilm natuurfilm documentaires

Soorten multicam - opnamesessies : met beeldregisseur zonder beeldregisseur

met beeldregisseur De camera’s zijn met kabels verbonden met een centraal apparaat, waarop de beeldregisseur het beeld van alle camera’s ziet. De cameramensen dragen een hoofdtelefoon. Via een audioverbinding geeft de regisseur voortdurend aanwijzingen aan iedere cameraman/vrouw welk beeld zij moeten kiezen in welke beelduitsnede. Hij let ook op de scherpte van het beeld. Hij bepaalt wat wanneer wordt uitgezonden en/of vastgelegd.

zonder beeldregisseur Er zijn vooraf afspraken gemaakt wie welke soort beelden maakt ( close, medium close, halftotaal, totaal etc.) vanuit welk camerastandpunt. Dat kan een vast standpunt zijn op statief, of het beeld van een “lopende camera”.

Aan welke technische zaken moeten we denken bij multicam-opnamen? 1 . Gebruik zoveel mogelijk dezelfde soort camera. “Maar ik heb niet allemaal dezelfde camera’s!” Gebruik dan camera’s van hetzelfde merk. Het basisplaatje van de verschillende merken is vaak net iets anders, dus hiermee voorkom je dat de camerabeelden teveel verschillen in kleurprofiel.

2. Vergelijk de beeldinstellingen en pas deze aan elkaar aan. Denk aan beeldgrootte (16:9), witbalans = kleurtemperatuur,bijv. 3200 graden Kelvin interlaced of progressive, (“i” of “p”) aantal frames per seconde, (25 of 50) sluitersnelheid Zorg ervoor dat alles zoveel als kan hetzelfde staat ingesteld.

3. Zet de audio-instellingen gelijk. Zorg ervoor dat de audioinstellingen identiek zijn. De belangrijkste instelling is het aantal KHz. Gebruik bij voorkeur minimaal 48 KHz. Wanneer je een andere KHz gebruikt, dan kan er een verschil in de golfvormen zitten en dat is nou net wat we gebruiken bij het syncen van het beeld.

4. Zorg ervoor dat tenminste 1 camera het geluid goed opneemt. Bijvoorbeeld door de camera aan te sluiten aan de mengtafel van het geluid van het evenement of een goede externe microfoon gebruiken. Dit is je belangrijkste camera. Máár, zorg er wel voor dat alle camera’s het geluid opnemen, dit heb je nodig om te syncen! Luister mee. De technicus zou je per abuis kunnen afkoppelen tijdens de voorstelling! Als camera 1 van de mengtafel opneemt, heb je het geluid van een andere camera nodig voor bijv. applaus.

5. Gebruik 1 camera als totaalshot. Je hebt net gekozen voor een camera waarmee je het geluid opneemt, stel deze ook in voor het totaalshot, wat je verder zo min mogelijk aanpast tijdens het filmen, zowel kader als standpunt. Deze camera raak je dus nauwelijks aan. tijdens de show

6. Zet alle data en tijdstippen gelijk op de verschillende camera’s. Als je heel veel gaat filmen met heel veel verschillende camera’s is het heel fijn als je een voorselectie kunt maken aan de hand van de data. Zeker wanneer je camera’s niet allemaal hetzelfde plaatje filmen.

7. Start en stop je opname zoveel mogelijk (VRIJWEL) tegelijk. En laat de opnames doorlopen. Hoe minder verschillende bestanden je hebt, hoe beter. Elk bestand moet later apart synchroon gelegd worden.

8. Bereid de inhoud goed voor. Spreek vooraf met elkaar en met de organisatie van het event, bijvoorbeeld de regisseur, wat er gaat gebeuren. Staat iedereen de hele tijd op het podium of komen er ook mensen door de zaal. Wees hier op voorbereid en bepaal vooraf wie deze speciale handelingen gaat vastleggen.

9. Film van zoveel mogelijk verschillende standpunten. Zet de camera’s niet te dicht bij elkaar in de buurt. Het is voor de kijker niet interessant dat ze een montage zien van beelden die heel erg op elkaar lijken. Uitzondering: de totaalcamera in het midden frontaal mag wel staan naast een camera die vanuit dezelfde plek close beelden maakt.

10. Kies een duidelijk leider en volg zijn instructies. Als er een beeldregisseur is, heeft hij de leiding. Is hij er niet, dan zal een andere persoon – meestal één van de cameramensen, tevens verantwoordelijk voor de montage – de camerastandpunten bepalen en aanwijzingen geven over de gewenste beelduitsnedes. Houd je aan die afspraken.

11. Soms mag je iets anders doen. Tijdens de opnamen zonder beeldregisseur kan de cameraman/vrouw de leiding niet bereiken. Er kan zich iets onverwachts voordoen. Handel dan naar eigen goedvinden, maar bedenk wel, dat je mede-cameramensen het onverwachte ook zien en ook gaan handelen. Blijf denken aan gevarieerd beeld.

12. Verloren beelden. Regelmatig zal het nodig zijn dat je een snelle pan of tilt maakt, in- of uitzoomt, opnieuw scherpstelt. Dat zijn voor het eindproduct verloren beelden. De editor zal op dat moment voor het beeld van een andere camera kiezen. Zodra je eenmaal weer goed beeld hebt, zal de editor/regisseur vaak niet meteen jouw beeld kunnen gebruiken, omdat het op dat moment niet in het ritme van de film past. Houdt daarom minstens 10 maar liever nog minstens 20 seconden het gekozen beeld vast.

12. Verloren beelden - 2 Besef ook, dat alle cameramensen vaak hetzelfde denken, bijvoorbeeld aan het eind van een muzieknummer een andere instelling kiezen. Alle camera’s zijn dan tegelijk in beweging en de editor heeft geen bruikbaar beeld. Tenzij er een (onbemande) camera voor het totaalbeeld is. Bij ontbreken daarvan, tevoren afspraken maken over het tijdstip van bewegen.

15. Geniet van de show! Maar bekijk hem wel door het scherm van je camera. Blijf gefocussed, je weet tenslotte nog niet wanneer jouw beeld gebruikt gaat worden!

DE MULTICAM MONTAGE

STap 1 : De bestanden van de camera’s in de tijdlijnen boven elkaar zetten en t.o.v. elkaar schuiven, zodat de geluidspatronen gelijk komen te liggen. Dan begin en eind zo knippen, dat alle geluidsporen even lang duren.

Op de geluidssporen inzoomen om het geluid heel precies gelijk te krijgen. Afluisteren . Zit er een echo in het geluid, dan de sporen nog een paar beelden t.ao.v. elkaar verschuiven.

stap 2: Volgens montageprogramma en multicam sessie aanmaken. Het monitorscherm krijgt een gewijzigde layout. links de beelden van de individuele camera’s, Rechts het beeld, dat je voor dat mement hebt gekozen (zie ook geel kader).

CAM 3 CAM 2 CAM 3 CAM 1 Op de tijdlijn zie je welke camera je op welk moment hebt gekozen. Er is altijd één standaard geluidsspoor van één van de camera’s. De andere geluidssporen zijn bijgeplaatst, omdat het soms gewenst is het standaardgeluid te vervangen of het andere geluid bij te mengen.

meer informatie over multicam monteren? De handelingen zijn in ieders montageprogramma weer net een beetje anders. Vraag er om tijdens een bijeenkomst over jouw montageprogramma. Bedankt voor de aandacht. Vervolg op 2 april a.s. met praktijkoefeningen.