NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De schaduw van Jan Harrie Geelen Querido.
Advertisements

Wil jij ‘je ongekende vermogens’ leren kennen?
Intentie veranderen door bewustzijn
Lotgenotencontact.
die niet om jou zou huilen.
De schaduw en het licht Tekst Toon Hermans Muziek James Galway
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Volksuniversiteit Zwolle, 11 November 2014
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Volksuniversiteit Zwolle
‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens nog beter ontwikkelen’
Volksuniversiteit Zwolle, 5 Januari 2015
Volksuniversiteit Zwolle
Om soms eens dieper over na te denken
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Workshop: StemPresentatie Presenteren vanuit stem, adem, klank, houding, expressie. Vergroot de impact van jouw pitch!
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e avond.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Basiscursus ´Je ongekende vermogens’
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
Omgaan met gevoelens.
Paasviering 2017 Thema: Opstaan
Wat zit er allemaal in je hoofd ?
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
Studie vaardigheden Thema 3: Jouw brein.
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Het ziekenhuisvenster
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
De schaduw van Jan Harrie Geelen Querido.
NLP-vervolgcursus “Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
NLP-vervolgcursus “Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle
“Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle
Voel je wel in je vel !.
De schrijver mee op reis
3 pijlers in jaar 3 cruiseschip/speedboot ? Ben jij kapitein op jouw
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
Creëer je zelf!.
NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
bij de NLP-workshop “Vind je missie”
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
KUN JE BOOSHEID ALTIJD ZIEN?
Wat de leerling doet Wat de docent doet
Creëer je zelf!.
SLIMMER DAMMEN Door [Naam] Voorkant: ruimte voor titels, foto’s etc.
Images avec sagesse Ppsx-meta.
Transcript van de presentatie:

NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens” Respect voor het model van de wereld van de ander en dat van mijzelf Welkom! NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens” Volksuniversiteit Zwolle Week 8

Zonnestraaltjes In tweetallen, 2 minuten elk, de één luistert ander praat. Focus op een recente gebeurtenis waarin je energie, blijheid of geluk voelde. Deel in de hele groep de titel van jouw ervaring en laat je gevoelens op je gezicht zien

Open Frame Vragen Gebeurtenissen Korte verhalen Deel een echte levenservaring om na te denken vanuit NLP Doel: toepassen van NLP in jouw eigen werkelijkheid.

A n k e r e n De korte weg naar jouw eigen ‘bronnen’ Bedenk tegen welke gebeurtenis in de toekomst je op ziet. De eerste stap van Ankeren: Welke ‘bron’ kan je helpen om deze gebeurtenis succesvoller te maken? De korte weg naar jouw eigen ‘bronnen’ Motivatie Humor Energie Liefde Kracht Zelfvertrouwen Geluk Rust

A n k e r e n Ankeren met de ‘circle of excellence’

Wat gebeurt er bij het ophalen van een leuke herinnering? A n k e r e n Wat gebeurt er bij het ophalen van een leuke herinnering? Intensiteit van je bron Jouw emotie stijgt Jouw emotie zakt Je vertelt je verhaal tijd Belangrijk: De intensiteit van de ervaring. Hoe intenser, hoe sterker je de bron voelt, hoe sterker jouw anker. Zie, hoor, voel, ruik, proef zoals het was! Neem de tijd….

A n k e r e n Het zetten van een anker Bron start eind tijd intensiteit tijd De tweede en de derde stappen om te ankeren 2. Herinner een levendige positieve ervaring met een waardevolle bron 3. Stap in de cirkel op het hoogste punt van de emotie (zie grafiek). Stap eruit op het moment dat de emotie afneemt Break state. Herhaal dit met verschillende of met dezelfde bronnen met verschillende herinneringen.

A n k e r e n De vierde stap van ankeren: ‘De Test’ Stap in de cirkel en denk aan het toekomstige moment. Laat de bronnen die je geankerd hebt nog even opkomen. Stap er weer uit Ga na in hoeverre je een negatief, een neutraal of een positief gevoel nog hebt bij de toekomstige gebeurtenis.

Wat doe je met angst?

Angst heeft twee betekenissen: Vergeet alles en ren weg Of Zie alles onder ogen en sta op. Aan jou de keus

Hoe kom jij uit de box? NLP technieken: Giraffe taal Jakhals taal Zet een positieve gedachte er voor in de plaats Herkaderen (o.a. .3e positie) Focussen op respect Positieve intentie Ankeren van uit je emoties komen Versterkende overtuigingen Aan de kant van de oorzaak gaan staan Giraffe taal Wat je nu al doet: Tellen tot 10 Een blokje om Naar de wc gaan Handen wassen Een nachtje slapen Bidden Zingen In de box Uit de box Je zit helemaal in de 1e positie in je angst, woede of verdriet. Op identiteitsniveau: Je bent bang, verdrietig, woedend. Je voelt niets anders dan je eigen emotie. Je kunt naar de 2e en 3e positie switchen. Je angst, woede of verdriet is gezakt, je kunt andere gedachten en gevoelens toelaten. Op gedragsniveau: Je hebt die angst, verdriet boosheid, je bent het niet. Jakhals taal

Jan en Truus op de bank Visueel Kinesthetisch

Representatiesystemen Visueel Auditief Kinesthetisch Auditief digitaal

Representatiesystemen V: Visueel opgeheven hoofd en /of lichaam ogen omhoog gericht. ademen vanuit het bovenste deel van hun longen, zitten naar voren op hun stoel goed georganiseerde mensen, regelmatig leven

Representatiesystemen A: Auditief bewegen hun ogen naar opzij. ademen vanuit het midden van de borstkas. praten in zichzelf praten makkelijk afgeleid door lawaai ze leren door luisteren houden van muziek vinden het fijn om te praten door de telefoon.

Representatiesystemen K: Kinesthetisch ademen vanuit het onderste deel van hun longen bewegen en spreken langzaam, gevoelig voor fysieke beloningen zoals schouderklopjes etc. gaan dicht bij mensen staan, raken de ander aan. onthouden door iets te doen of ergens doorheen te wandelen.

Representatiesystemen Ad: Auditief digitaal praten vrij veel in zichzelf. herinneren zich dingen door het volgen van procedures, volgordes en stappen. houden van ANALYSEREN. vertonen veelal kenmerken van de andere systemen.

Representatiesystemen De vier huizen

Oefening: Representatiesystemen Voorkeurstest blz 76 Plaats een cijfer bij elke regel. Gebruik het volgende systeem om je voorkeur aan te geven: 4 Komt het dichtst bij een beschrijving van jezelf 3 De volgende beste beschrijving 2 De daarop volgende beste beschrijving 1 De minst passende beschrijving 1. Ik neem belangrijke beslissingen op basis van: intuïtieve gevoelens wat het beste klinkt wat er voor mij het beste uitziet V exact onderzoek en studie van het onderwerp 1. Ik neem belangrijke beslissingen op basis van: intuïtieve gevoelens wat het beste klinkt wat er voor mij het beste uitziet V exact onderzoek en studie van het onderwerp 2 Voorbeeld: 4 1 3

Stap één: Kopieer jouw getallen: 1. Ik neem belangrijke beslissingen op basis van: intuïtieve gevoelens wat het beste klinkt wat er voor mij het beste uitziet V exact onderzoek en studie van het onderwerp 2 4 Voorbeeld: 1 3 Vraag Antwoord: 1 2 3 4 5 a. K .... At .... V ..... At ..... b. At .... V .... K ...... Ad ..... Ad .... c. K ……. K ….. d. K ..... At ...... V …… V ….. 2 4 1 3 Voorbeeld:

Stap twee en drie: Neem de scores over Tel de scores van V bij elkaar op. Je hebt 5 cijfers voor V. Doe hetzelfde voor At, voor K en voor Ad in 2e tabel. Vraag Antwoord: 1 2 3 4 5 a. K .... At .... V ..... At ..... b. At .... V .... K ...... Ad ..... Ad .... c. K ……. K ….. d. K ..... At ...... V …… V ….. 2 2 4 3 1 3 1 1 Voorbeeld: K At V Ad Vraag 1 Vraag 2 Vraag 3 Vraag 4 Vraag 5 Totaal 1 Voorbeeld: 3 2 1 1 8

Stap vier, vijf en zes: zet de getallen in de grafiek -20 -15 -10 5 Grafiek van jouw voorkeur-representatiesysteem 8 K Ad 20 15 10 5 5 10 15 20 5 -10 15 - 20 At

herkennen van predikaten: representatiesystemen Zet een V, At, K, O, G of Ad voor iedere tekst 1. er wordt gefluisterd 1. At V = Visueel 2. licht op de zaak laten schijnen 2. V 3 . aansprekend 3 . At At = Auditief tonaal 4. ik begrijp, dat 4. Ad K = Kinesthetisch 5. ergens tegenaan lopen 5. K 6. ik vind dit smakeloos 6. G O = Olfactoire (geur) 7. tegen de achtergrond bezien van 7. V G = Gustatoire (smaak) 8. schitterend voorgesteld 8. V 9. er hangt hier een geur van succes 9. O Ad = Auditief digitaal 10. een uitgesproken tegenstander 10. At (K 2e deel) 11. een handvat geven 11. K 12. de bal terugkaatsen 12. K 13. ik vraag me af 13. At 14. dit is alleen voor fijnproevers 14. G 15. oost-indisch doof 15. At 16. ik denk, dat 16. Ad 17. NLP smaakt naar meer 17. G 18. oogkleppen op hebben 18. V 19. vastlopen 19. K 20. weerklank vinden 20. At

Hoe Communiceer je? FILTERS Interne Voorstelling Weglaten Vervormen Kaart Gebied FILTERS Interne Voorstelling Weglaten Externe Prikkel Vervormen Generaliseren Stemming Fysiologie Taal/Gedrag

De kracht van taal

Taal met NLP Hiërarchie Milton-Model Meta-Model Metaforen Geweldloze communicatie

Meer voorbeelden op het zelfde niveau Taal 1 chunking Algemeen Meer specifiek Meer algemeen miltonmodel metamodel Meer voorbeelden op het zelfde niveau down-chunken up-chunken lateraal chunken Specifiek

Iets teveel up-chunken?

Chunken Upchunken maakt rapport mogelijk op hoger neurologisch niveau Chunken is van groot belang bij het voeren van een gesprek: Upchunken maakt rapport mogelijk op hoger neurologisch niveau Lateraal chunken Downchunken maakt mogelijk om heel concreet te zijn, zodat beiden precies weten wat de bedoeling is. Lateraal chunken kan een gevoel bevorderen van “ik ben niet de enige die dit heeft”

Voorbeeld met Chunken We waren op vakantie …….. Down Het was 8 augustus dat we vertrokken uit Zwolle met de fiets en een tent achterop we waren met z’n vieren…….. UP We genoten van het landschap en iedereen had plezier. We vinden het altijd fijn als we alles achter ons kunnen laten en het gevoel van vrijheid toelaten. We gingen langs open velden, kronkelende rivieren, donkere bossen, lange rechte sloten, brede dijken, mooie uitgestrekte meren. Lateraal

Oefening met Chunken B C A Er was eens.. B wijst met duim omhoog (upchunken) of omlaag (downchunken) of opzij (lateraal chunken) C luistert en raadt met duim A vertelt en verandert het verhaal in meer en minder abstract of met voorbeelden op het zelfde niveau

Wat zou je in de volgende situaties het beste kunnen doen? Oefening met Chunken Wat zou je in de volgende situaties het beste kunnen doen? down Als iemand de weg vraagt om te lopen in de stad. Als je rapport wil maken met iemand die een heel andere sport dan jij beoefent? up Als iemand denkt dat het alleen in zijn wijk van de stad prettig wonen is. lateral down Als iemand de essentie van een taal niet begrijpt. up Als je iemand in een betere stemming wilt brengen.

de Haas en de Schildpad lateral up up up down down down down down down De haas moest altijd lachen wanneer hij de schildpad zag lopen, want het ging zo langzaam. "Ik begrijp niet waarom jij nooit naar iets onderweg gaat," zij hij pesterig. "Als jij eindelijk aankomt, is het altijd te laat en alles is al lang voorbij.”. up de Haas en de Schildpad lateral De schildpad lachte een beetje. "Vlug ben ik niet," zei hij, "maar toch durf ik te wedden, dat ik eerder aan de overkant van dit veld ben dan jij. Zullen we een wedstrijd houden? Dan kun je het zien.” "Goed!" riep de haas en meteen sprong hij er vandoor, zo snel als hij kon. De schildpad ging heel rustig op weg. down Nu was het die dag erg warm weer met een brandende zon, en de haas werd halverwege moe en slaperig. "Weet je wat," dacht hij. "Ik doe even een tukje onder die heg hier. Zelfs als die schildpad me onderwijl voorbij loopt, heb ik hem in een flits weer ingehaald." De haas ging in de schaduw liggen en sliep in. down up De schildpad kroop gestaag voort onder de warme zon, zoals alle schildpadden dat altijd zo goed kunnen. Pas na lange tijd werd de haas wakker. Het was veel later dan hij dacht en hij keek eens rond. Geen schildpad te bekennen. "Nou nou," mompelde hij, "waar zit dat vriendje? Wacht maar, ik zal hem eens wat laten zien." down Als een pijl uit een boog schoot hij weg, door het korte gras, door het koren, over sloten, langs braamstruiken, en bij de laatste bocht bleef hij even staan om te zien waar de eindstreep lag. Daar! En nog geen halve meter ervoor kroop de schildpad, langzaam maar zeker, stap voor stap, dichter en dichter naar het eindpunt. down down Met een geweldige sprong stoof de haas erop af. Maar hij was te laat. Toen hij de lijn passeerde, was de schildpad hem juist voor geweest. up "Zie je nou wel," zei de schildpad. down Maar de haas had geen adem meer om te kunnen antwoorden.