De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”

Verwante presentaties


Presentatie over: "bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”"— Transcript van de presentatie:

1 bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
Respect voor het model van de wereld van de ander en dat van mijzelf Welkom! bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens” Volksuniversiteit Zwolle Voorjaar 2018 week 9

2 Zonnestraaltjes In tweetallen, 2 minuten elk, de één luistert ander praat. Focus op een recente gebeurtenis waarin je energie, blijheid of geluk voelde. Deel in de hele groep de titel van jouw ervaring en laat je gevoelens op je gezicht zien

3 Open Frame Vragen Gebeurtenissen Korte verhalen
Deel een echte levenservaring om na te denken vanuit NLP Doel: toepassen van NLP in jouw eigen werkelijkheid.

4 Taal met NLP Hiërarchie Milton-Model Meta-Model Metaforen
Geweldloze communicatie

5

6 Meer voorbeelden op het zelfde niveau
Taal 1 chunking Algemeen Meer specifiek Meer algemeen miltonmodel metamodel Meer voorbeelden op het zelfde niveau up-chunken down-chunken lateraal chunken Specifiek

7 Iets teveel up-chunken?

8 Chunken is van groot belang bij het voeren van een gesprek:
Up-chunken Up-chunken maakt rapport mogelijk op hoger neurologisch niveau Lateraal-chunken kan een gevoel bevorderen van “ik heb dit vaker gedaan” Lateraal-chunken Down-chunken maakt mogelijk om heel concreet te zijn, zodat beiden precies weten wat de bedoeling is. Down-chunken

9 Voorbeeld met Chunken We waren op vakantie ……..
Down Het was 8 augustus dat we vertrokken uit Zwolle met de fiets en een tent achterop we waren met z’n vieren…….. UP We genoten van het landschap en iedereen had plezier. We vinden het altijd fijn als we alles achter ons kunnen laten en het gevoel van vrijheid toelaten. We gingen langs open velden, kronkelende rivieren, donkere bossen, lange rechte sloten, brede dijken, mooie uitgestrekte meren. Lateraal

10 Oefening met Chunken B C A Er was eens..
B wijst met duim omhoog (upchunken) of omlaag (downchunken) of opzij (lateraal chunken) C luistert en raadt met duim A vertelt en verandert het verhaal in meer en minder abstract of met voorbeelden op het zelfde niveau

11 de Haas en de Schildpad lateral up up up down down down down down down
De haas moest altijd lachen wanneer hij de schildpad zag lopen, want het ging zo langzaam. "Ik begrijp niet waarom jij nooit naar iets onderweg gaat," zij hij pesterig. "Als jij eindelijk aankomt, is het altijd te laat en alles is al lang voorbij.”. up de Haas en de Schildpad lateral De schildpad lachte een beetje. "Vlug ben ik niet," zei hij, "maar toch durf ik te wedden, dat ik eerder aan de overkant van dit veld ben dan jij. Zullen we een wedstrijd houden? Dan kun je het zien.” "Goed!" riep de haas en meteen sprong hij er vandoor, zo snel als hij kon. De schildpad ging heel rustig op weg. down Nu was het die dag erg warm weer met een brandende zon, en de haas werd halverwege moe en slaperig. "Weet je wat," dacht hij. "Ik doe even een tukje onder die heg hier. Zelfs als die schildpad me onderwijl voorbij loopt, heb ik hem in een flits weer ingehaald." De haas ging in de schaduw liggen en sliep in. down up De schildpad kroop gestaag voort onder de warme zon, zoals alle schildpadden dat altijd zo goed kunnen. Pas na lange tijd werd de haas wakker. Het was veel later dan hij dacht en hij keek eens rond. Geen schildpad te bekennen. "Nou nou," mompelde hij, "waar zit dat vriendje? Wacht maar, ik zal hem eens wat laten zien." down Als een pijl uit een boog schoot hij weg, door het korte gras, door het koren, over sloten, langs braamstruiken, en bij de laatste bocht bleef hij even staan om te zien waar de eindstreep lag. Daar! En nog geen halve meter ervoor kroop de schildpad, langzaam maar zeker, stap voor stap, dichter en dichter naar het eindpunt. down down Met een geweldige sprong stoof de haas erop af. Maar hij was te laat. Toen hij de lijn passeerde, was de schildpad hem juist voor geweest. up "Zie je nou wel," zei de schildpad. down Maar de haas had geen adem meer om te kunnen antwoorden.

12 Begin Ik zorg voor mezelf.
Hoe creëer ik geluk? Oefening met Chunken Schrijf in een kort zinnetje op hoe jij geluk creëert. (in het midden van het papier). Schrijf bij elke up, lateraal en down wat jij doet om geluk te creëren up Ik draag bij aan een betere wereld up Ik vergroot het welzijn van mijn medemensen up Ik zorg voor anderen. Begin Ik zorg voor mezelf. door …… lateraal gezond te eten. genoeg te slapen. te bewegen. Door vandaag rust te nemen. down Door om vanavond na 10 uur naar muziek te luisteren down muziek van … lateraal Mozart De Beatles Claudia de Breij

13 Taal 2 Miltonmodel Meta- model Milton-taal: Meta-taal: motiverend
indirecte suggesties vooronderstellingen Meta-taal: ontnuchterend specifiek makend realistischer Virginia Satir

14 Taal 2 Miltonmodel Meta- model
Voorbeeld 1: ‘Hoe goed vind je dit boek? De vooronderstelling is: Je vind iets goeds aan dit boek. Voorbeeld 2: ‘In welk ander licht zie je dit nu? De vooronderstelling is: Je ziet het in een ander licht. In beide voorbeelden gaat het onbewuste op zoek naar iets positiefs. Voorbeeld: “Ik heb altijd pech” Meta-model-vraag: Echt, altijd? Wanneer was dat voor het laatst? En daarna? Waar was dat? Heb je ook wel eens geluk gehad? Bij alle meta-model vragen gaat het onbewuste op zoek naar realistischer ervaringen. Virginia Satir

15 Taal 2 Niemand stemt hiermee in. ‘Echt niemand?’ Meta- model
Milton model Virginia Satir Milton-model chunkt up, suggestief Wie zal hiermee instemmen? ´Iedereen zal hiermee instemmen´ Niemand stemt hiermee in. ‘Echt niemand?’ Meta-model chunkt down specifieker

16 Taal 2 Milton model Milton-modelpatronen roepen ervaringen op via indirecte suggestie en vooronderstellingen. Voorbeeld: 'Ik weet niet of je nieuwsgierig kunt zijn naar de nieuwe dingen die je onbewust aan het leren bent.' De vooronderstellingen zijn: (a) je bent iets nieuws aan het leren, en (b) dat gaat onbewust. Opmerking: Het Milton-model maakt gebruik van dezelfde linguïstische principes als het Metamodel, maar als het ware in omgekeerde richting. Bij het metamodel vraag je naar specifieke ervaringen. Bij het Milton-model geef je algemene formuleringen die de ander zelf met ervaringen invult. Het Miltonmodel chunkt up, het metamodel chunkt down.

17 Taal 2 Milton model indirecte suggestie en vooronderstellingen
Milton-modelpatroon: indirecte suggestie en vooronderstellingen Voorbeeld: 'Ik weet niet of je nieuwsgierig kunt zijn naar de nieuwe dingen die je onbewust aan het leren bent.’ De vooronderstellingen zijn: (a) je bent iets nieuws aan het leren, en (b) dat gaat onbewust.

18 Milton Erickson 1901 - 1980 Het Milton-taal:
Amerikaanse psychiater en psychotherapeut die de moderne hypnose onwikkelde Het Milton-taal: Ik weet dat je je afvraagt Ik snap dat je nu denkt die vent is gek Als je regelmatig rust neemt zal je beter presteren Jouw vraag betekent dat je op onbewust niveau al het antwoord al weet. Welke vragen heb je? Het is mooi als je gedachten alle kanten opgaan.

19 Metaforen van Erickson
Hoe komt het paard weer terug bij zijn eigenaar? De eigenaar van het paard vroeg Erickson: hoe wist je dat het paard hier thuis hoort? Hij zei: “Ik wist het niet. Het paard wist het! Het enige wat ik deed was hem op de weg houden.” Het paard staat in dit verhaal symbool voor het onderbewuste.

20 Yes set Wanneer zou je deze oefening willen gaan toepassen?
1 Je zit hier nu na acht avonden in de kring. Ik neem waar dat jullie naar mij kijken en dat bewijst dat je geïnteresseerd bent in wat er vandaag gaat komen. 2 Ik kan me voorstellen dat je je afvraagt wat deze oefening je zal brengen. 3 4 Alles wijst er op dat dit een nuttige oefening wordt. 5 Je zult veel met deze oefening kunnen doen! Milton patronen 1) Feitelijke observaties 2) Oorzaak  Gevolg 3) Gedachten lezen 4) Universele waarheid 5) Mogelijkheid 6) Vooronderstelling Wanneer zou je deze oefening willen gaan toepassen?

21 Oefening Yes-set In drietallen, A B en C A noemt een situatie waarin hij/zij zou willen motiveren om iets te doen. B en C stellen samen drie (of meer) uitspraken uit de Yes-set op om de meest succesvolle motivatie te komen. A knikt als het binnen komt, of wanneer hij/zij bereid is om te volgen. B zegt de drie uitspraken met de beste tonaliteit C kijkt telkens of A knikt als het binnen komt

22 Oefening: Milton Model
Luister naar ‘Zij‘ van Marco Borsato Bekijk blz 88 en 90 van het handboek Ga na van elke regel welk Milton-taalpatroon hier gebruikt is.

23 Oefening: Milton Model
Luister naar ‘Zij‘ van Marco Borsato Bekijk blz 89 en 90 van het handboek Ga na van elke regel welk Milton-taalpatroon hier gebruikt is. 1. De blik in haar ogen verandert de kleur van mijn dag 2. ‘t is niet te geloven van zwart als ze boos is tot blauwer dan blauw als ze lacht Miltonpatroon: 3 Oorzaak-gevolg: de blik verandert mijn dag 5 Vooronderstelling: er is een blik in haar ogen 5 Vooronderstelling : mijn dag heeft kleur 9 Hoe? Miltonpatroon: 1 Gedachten lezen: waarschijnlijk heb je al twijfel 2 Wie zegt dat? 5 Vooronderstelling: er is een geloven 5 Vooronderstelling : mijn dag kan zwart en blauw zijn 16 Onwaarheden gebruiken: blauwer dan blauw Zoek de voorspelling het effect van deze vormen op in je lijst op blz 88-90


Download ppt "bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”"

Verwante presentaties


Ads door Google