Scholengemeenschap de Speling Genk 27/02/2014 Scholengemeenschap de Speling Genk Project kleutertaal
27/02/2014 Kleutertaal Start in 2008 doel: verhogen van de mondelinge taalvaardigheid. We werken op leerkrachtniveau zodat kinderen er beter van worden.
Kleutertaal Aanstelling van taalcoaches 27/02/2014 Kleutertaal Aanstelling van taalcoaches Gekozen uit het leerkachtenteam Intensief traject: coachingsvaardigheden Expertise opbouwen en behouden Vaardigheden van de coach
Sterke leerkrachten door : 27/02/2014 Sterke leerkrachten door : Op school: coaching door de interne coach Schooloverstijgend: Hoe ? Zo! Dagen Terugkomdagen
Krachtige leeromgeving 27/02/2014 Krachtige leeromgeving
27/02/2014 Op de klasvloer: Luc Bagusat Kleuterleider Taalcoach Vrije Basisschool Mickey-Mouse – De Sleutel
Op de klasvloer: Hoe eraan beginnen? Planning maken van taalacties 27/02/2014 Op de klasvloer: Hoe eraan beginnen? Planning maken van taalacties Interactief voorlezen Meespelen in een hoek Kringgesprek in een kleine hoek Een hoek taliger maken Taal de hele dag Een nieuw thema uitwerken
kamishibai Op de klasvloer: poppenkast 27/02/2014 Op de klasvloer: Interactief voorlezen = herhaald vertellen op verschillende manieren Vertellen met prenten poppenkast Beeldend vertellen bewegingsverhaal kamishibai vertelschort verteltafel uitstapmethodiek Muzikaal verhaal
Op de klasvloer: Meespelen in een hoek 27/02/2014 Op de klasvloer: Meespelen in een hoek = de ‘juiste’ leerkrachtstijl hanteren Test van het CTO met tips Een mix van leerkrachtstijlen Je eigen stijl: evalueren en aanpassen De juiste interactie hanteren (zie binnenste cirkel)
Op de klasvloer: Kringgesprekken in kleine groepjes 27/02/2014 Op de klasvloer: Kringgesprekken in kleine groepjes Heterogene groepen: Leren van elkaar Spreekdurf De juiste interactie hanteren (zie binnenste cirkel)
Op de klasvloer: Hoeken taliger maken 27/02/2014 Op de klasvloer: Hoeken taliger maken = in welke hoek kan ik meer dialoog, taal tot stand brengen? via visualisering ‘less is more’ opruimsysteem / sorteren rekentaal actiefoto’s en actiekaarten rolverdeling via inkleding via meespelen
Op de klasvloer: Taal de hele dag Overal en altijd in dialoog gaan. 27/02/2014 Op de klasvloer: Taal de hele dag Overal en altijd in dialoog gaan. Handelingen verwoorden Taal bij alle routines Steeds correct spreken (standaardtaal)
Op de klasvloer: Een nieuw thema uitwerken 27/02/2014 Op de klasvloer: Een nieuw thema uitwerken Woordenschat binnen de context
De meerwaarde van een taalcoach 27/02/2014 De meerwaarde van een taalcoach Stok achter de deur Vertrouwenspersoon Hij/zij observeert een geeft feedback Geeft individuele ondersteuning op vragen of bij werkpunten Brugfiguur tussen team en directie Hij/zij motiveert en responsabiliseert Begeleider van het leerproces van de leerkracht
Effectmeting Onderzoek A: juni 2011 kleutertaal Onderzoek B: januari 2015 Iedereen taalt (kleutertaal en kindertaal)
Iedereen taalt