Scholengemeenschap de Speling Genk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
….een blik achter de schermen van “BedenkTV”
Advertisements

ICT-CONFERENTIE 22 NOVEMBER 2004 Portfolio van: …to be internet be… kristofkatrienelsisabelleguyjohansandra Katrien Els Isabelle Johan Kristof Sandra.
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Agenda Kennismaken met elkaar Workshop Pauze Gesprekspunten Deze powerpoint is bekeken door de buitenkring van utrecht en binnenkringen van Utrecht en.
De ontwikkeling van de 7 competenties
Lectoraat Interactie en taalbeleid 1 Ouderbijeenkomst 2 Gesprekken thuis: hoe doe je het als ouders (nog) beter!
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
Informatie avond Groep 4\5
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Drieslag functioneel rekenen
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Geletterdheid….. Wat is dat?
Studiedag voor zorgcoördinatoren en zorgteams 18 november - Brussel
ELO’s. ELO voor leerlingen en leerkrachten website gratis of betalende ELO’s specifiek Activerende werkvormen ELOnauten studiewijzerInteractief lesmateriaal…projecten.
Taalbeleid in een notendop: essentie + materiaal
Bevorderen van de taalvaardigheid
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Clusteroverleg groen ’11
WELKOM.
De magie van het voorlezen
Welkom. Even voorstellen. Wie is Silvo Steenkamer?
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Sterk Starten engagement naar de beginnende leerkracht
Informatie-avond groep 1-2 September 2014
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
De Leesmees.
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 3
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Geloofsbeelden Groepsgesprek “geloven is als…”
(Voor)lezen is leuk!.
“Slootje springen, een vuurtje stoken of fruit plukken van de boom… Veel kinderen hebben dat nog nooit gedaan! Is het belangrijk om te doen? Ja! Want.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Hoe in de CLIL-klaspraktijk omgaan met woordenschat (vakterminologie) en functionele taalhandelingen? Jurgen Stevens -Leerkracht Sint-Aloysiuscollege Ninove.
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
Dingen in de kring van nonverbaal naar verbaal en weer terug Suzanne van Norden en Lucie Visch Workshop Een vluchteling / asielzoekerskind in de groep.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
1 van 16 Hoofdstuk 3 Mondelinge taalvaardigheid. 2 van 16 Mondelinge taalvaardigheid Deelvaardigheden: o Luistervaardigheid o Spreekvaardigheid o Gespreksvaardigheid.
Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 2 Voorlezen in de kinderopvang.
Henk Heurter Docent/trainer bij Station tot Station.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Meerwaarde van samenwerking LOP Diest Oa in detecteren en oplossen van gekende en onverwachte problemen van anderstalige nieuwkomers.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
Wat is coöperatief leren?
Groep 2 Begrijpend luisteren
VOCVO-uitwisseldag 12 mei 2017 Riet
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Forum Ondernemend hoger Onderwijs
Effect van vertelstandpunt, tijd
Hoe ziet een ochtend van uw kleuter eruit?
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Instructeur B Basketbal Module 4 Stage: taak
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
brengt school en ouders dicht bij elkaar
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Groep 2 Begrijpend luisteren
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Terugkomdag intern begeleiders september 2017
Versterk de Jobcoach IN de school
Transcript van de presentatie:

Scholengemeenschap de Speling Genk 27/02/2014 Scholengemeenschap de Speling Genk Project kleutertaal

27/02/2014 Kleutertaal Start in 2008 doel: verhogen van de mondelinge taalvaardigheid. We werken op leerkrachtniveau zodat kinderen er beter van worden.

Kleutertaal Aanstelling van taalcoaches 27/02/2014 Kleutertaal Aanstelling van taalcoaches Gekozen uit het leerkachtenteam Intensief traject: coachingsvaardigheden Expertise opbouwen en behouden Vaardigheden van de coach

Sterke leerkrachten door : 27/02/2014 Sterke leerkrachten door : Op school: coaching door de interne coach Schooloverstijgend: Hoe ? Zo! Dagen Terugkomdagen

Krachtige leeromgeving 27/02/2014 Krachtige leeromgeving

27/02/2014 Op de klasvloer: Luc Bagusat Kleuterleider Taalcoach Vrije Basisschool Mickey-Mouse – De Sleutel

Op de klasvloer: Hoe eraan beginnen? Planning maken van taalacties 27/02/2014 Op de klasvloer: Hoe eraan beginnen? Planning maken van taalacties Interactief voorlezen Meespelen in een hoek Kringgesprek in een kleine hoek Een hoek taliger maken Taal de hele dag Een nieuw thema uitwerken

kamishibai Op de klasvloer: poppenkast 27/02/2014 Op de klasvloer: Interactief voorlezen = herhaald vertellen op verschillende manieren Vertellen met prenten poppenkast Beeldend vertellen bewegingsverhaal kamishibai vertelschort verteltafel uitstapmethodiek Muzikaal verhaal

Op de klasvloer: Meespelen in een hoek 27/02/2014 Op de klasvloer: Meespelen in een hoek = de ‘juiste’ leerkrachtstijl hanteren Test van het CTO met tips Een mix van leerkrachtstijlen Je eigen stijl: evalueren en aanpassen De juiste interactie hanteren (zie binnenste cirkel)

Op de klasvloer: Kringgesprekken in kleine groepjes 27/02/2014 Op de klasvloer: Kringgesprekken in kleine groepjes Heterogene groepen: Leren van elkaar Spreekdurf De juiste interactie hanteren (zie binnenste cirkel)

Op de klasvloer: Hoeken taliger maken 27/02/2014 Op de klasvloer: Hoeken taliger maken = in welke hoek kan ik meer dialoog, taal tot stand brengen? via visualisering ‘less is more’ opruimsysteem / sorteren rekentaal actiefoto’s en actiekaarten rolverdeling via inkleding via meespelen

Op de klasvloer: Taal de hele dag Overal en altijd in dialoog gaan. 27/02/2014 Op de klasvloer: Taal de hele dag Overal en altijd in dialoog gaan. Handelingen verwoorden Taal bij alle routines Steeds correct spreken (standaardtaal)

Op de klasvloer: Een nieuw thema uitwerken 27/02/2014 Op de klasvloer: Een nieuw thema uitwerken Woordenschat binnen de context

De meerwaarde van een taalcoach 27/02/2014 De meerwaarde van een taalcoach Stok achter de deur Vertrouwenspersoon Hij/zij observeert een geeft feedback Geeft individuele ondersteuning op vragen of bij werkpunten Brugfiguur tussen team en directie Hij/zij motiveert en responsabiliseert Begeleider van het leerproces van de leerkracht

Effectmeting Onderzoek A: juni 2011 kleutertaal Onderzoek B: januari 2015 Iedereen taalt (kleutertaal en kindertaal)

Iedereen taalt