Woonzorgcentrum Maria ter Ruste Zwevezele

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De coachende rol van de psycholoog in een palliatief support team (in een ziekenhuis ) Studiedag Federatie Palliatieve zorg Vlaanderen Sint-Niklaas,
Advertisements

Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Introductiebijeenkomst
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Wie is La Fontaine? Anneke van Doorn Jolanda van der Steen
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Aanpassing Selectie beleid. Waarom aanpassingen in het huidige selectie beleid?
Cliënt Wil zo lang mogelijk onafhankelijk / zelfstandig blijven
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
Evenwicht Het is van belang dat er een evenwicht bestaat tussen alle bronnen Grotere kans op positieve ervaringen 1.
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
Deel anders, mijn organisatie
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Denken in mogelijkheden Een Rijnlandse aanpak voor het aannemen en behouden van arbeidsgehandicapten.
Rebound Rivierenland Agenda: Voorstellen Dag op de Rebound
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
MANTELZORGCOACH.
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
GETUIGENISSEN ‘MANTELZORGVRIENDELIJKE MANAGERS’. Getuigenis 1 Uit de organisatiescan die we onze medewerkers begin 2014 lieten invullen, bleek dat er.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte kennismaking Vraaggesprek vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches deelnemende.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte kennismaking Vraaggesprek vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches deelnemende.
En wat als het woonzorgcentrum de context wordt
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
“NIET DENKEN MAAR DOEN” Eindconferentie kennisplatform Impreze
Even voorstellen Hennie Lüers, coach Kim Veldhuis, P&O.
Peuterspeelzaal De Woezel Een kleine partner met een grote visie. Of hoe klein duimpje het hart wil laten kloppen………………….
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Samen op reis naar excellente mensgerichte zorg !
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
Feedbackplatform bijeenkomst 2 Instellingstoets Kwaliteitszorg en Kwaliteitszorg 2020 Maandag 6 februari 2017.
Opbrengst Themadiner 6 oktober 2016
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Multidisciplinaire samenwerking GGD en GHOR
What is the meaning of? Student centered learning
Beeldcommunicatie in de GGZ
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
SHEQ SHQ.
CKG de kleine parachute
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
Duurzame inzetbaarheid
Oud, niet out. Samenwerking tussen de sectoren ouderenzorg, personen met een beperking en eerstelijnszorg Joyce Vansteenkiste, ortho-agoog vzw den.
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Ondernemerschap Jullie zijn gestart aan het laatste studiejaar en met nog een paar maanden te gaan komt een diploma steeds dichterbij. Om dit diploma te.
Medezeggenschap? Ook voor u!
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Francis Durt Francis Durt Nancy De Bie animator campusverantwoordelijke verantwoordelijke pastoraal.
Twitter: #Zorgethiek Ruimte maken voor relaties in het woonzorgcentrum: Lerende GEMEENSchap zorgethiek Joke Lemiengre en Ann Lammens
Naar een waardengedreven organisatie
Zorgethiek in WZC Zuiderlicht
WZC Villa Rosa & ‘t Meiland
Wzc Nottebohm Chantal & Geert
MEIERIJSTAD 8 juni 2018 Fusiegemeenten ontstaan per
Project zorgethiek Luc Van Hullebusch en Evy Liekens 12/12/2018.
Zet je kinderopvang lokaal op de kaart
Leerhuis WBC Aan de Pas Start
Transcript van de presentatie:

Woonzorgcentrum Maria ter Ruste Zwevezele zorgschakels Woonzorgcentrum Maria ter Ruste Zwevezele 12 december 2018 OLIVER Inleiding: Isabelle: Coördinator Ethiek en Dementie Oliver: Coördinator Innovatie en Ontwikkeling 2 nieuwe functies ontstaan tijdens de organisatiekanteling 2016 – 2018

GVO WZC Sint Anna (Bulskamp) WZC Sint Vincentius Meulebeke WZC Sint Jozef Moorsele WZC Sint Elisabeth Oostende WZC O.L.V. van Lourdes Wakken WZC Amphora Wingene WZC Maria ter Ruste Zwevezele Kortrijk WZC Zorg en Welzijn Zedelgem OLIVER Het woonzorgcentrum Maria ter Ruste maakt deel uit van de woonzorggroep GVO. De woonzorgcentra die deel uit maken van deze koepelorganisatie delen informatie met elkaar, wisselen advies uit en organiseren samen projecten. Door de krachten tussen de verschillende voorzieningen samen te bundelen, slaagt men er in om een betrouwbare en innovatieve speler te zijn binnen de ouderenzorg in Vlaanderen. De koepelorganisatie GVO biedt ondersteuning en expertise aan de verschillende woonzorgcentra op het gebied van beleidsvoering, zorgpraktijk, dagdagelijkse werking en samenwerkingsverbanden. Wij maken deel uit van de WoonZorgGroep GVO GVO staat voor Gast Vrij Omgeven GVO bestaat uit 9 WZC GVO heeft eentraditie van gastvrijheid en zorg-ethisch handlene waarin waardigheid en kwaliteit van leven centraal staan. GVO geeft de verschillende WZC ondersteuning op vlak van: Personeelsadministratie Zorgethiek en zingeving Financieel beleid Bouwprojecten Preventie en welzijn Operationele ondersteuning WZC MARIA TER RUSTE Totaal 85 erkende bedden met daarbovenop 4 erkende kortverblijven 15 + 14 nieuwe assistentiewoningen

AV RVB AD ZC TC TC TC Ref. D&E DIRECTIECOMITE OLIVER Structuur voor de kanteling vanaf 2016 Vrij hiërarchisch Binnen organisatie 3 nieveaus (Directie, ZC, TC) Eiffeltoren/Piramide structuur TC TC TC

Oliver 2016 – 2018: van Piramide naar Matrix structuur  organisatiekanteling binnen elk huis van de groep naar een platte structuur Grootste veranderingen: 2 nieuwe functies (CED en CIO)  krijgen een horizontaal coachende rol TC’s worden CWZ en worden direct gestuurd en gecoacht door directie en niet meer door zorgcoördinator Oprichting van een Co-team waarin belangrijke beslissingen genomen worden.

Deelname aan alle interne overlegmomenten : Overdracht (dagelijks) Coördinatorenoverleg ( wekelijks) Multidisciplinair overleg (maandelijks) Maaltijdzorg (per trimester) Palliatief overleg (per trimester) Deelname aan externe overlegmomenten op groepsniveau : Overleg coördinatoren innovatie en ontwikkeling Prezo leerplatform met externe begeleiding Overleg coördinatoren ethiek en dementie Deelname leerplatform Project gastvrijheid Autonomie, Betrokkenheid en Competentie Coördinator innovatie en ontwikkeling (CIO) - Coördinator ethiek en dementie (CED) Oliver Co - verleg wordt wekelijks gepland met alle coördinatoren Naast interne overlegmomenten een aantal externe overlegmomenten die vooral op groepsniveau vanuit GVO georganiseerd worden

Uitdaging KWALITEITSBELEID EN ZORGETHIEK SAMEN BRENGEN MEDEWERKERS HIER BEWUST LEREN MEE OMGAAN Uitdaging ISABELLE

ZORGSCHAKELS Meer betrokkenheid van medewerkers in het zorgbeleid Invoeren van het PREZO kwaliteitssysteem Zorgethische groei bevorderen/Zorgethisch coachen welke tegenstrijdigheden zitten erin, welke raakvlakken en hoe gaan we hiermee om ZORGSCHAKELS ISABELLE

Alle medewerkers werden verdeeld in 6 groepen (multidisciplinair) van 12 tot 14 medewerkers excl leidinggevenden Elke groep wordt 4x/jaar ingepland op 1 van de 12 themadagen een groep in de voormiddag en een groep in de namiddag Duur : 3h per groep De zorgschakels gaan door in een vergaderruimte buiten het woonzorgcentrum, aanwezigheid verplicht voor alle medewerkers en leidinggevenden (uren worden vooraf ingepland in het uurrooster) Praktische aanpak ISABELLE

Inleiding door directie, afhankelijk van wat er op dat moment belangrijk is. Thema PREZO, item keuze door CIO volgens wat TO DO of op vraag van medewerkers Theoretische inbreng – uitdiepen van kijkramen Inzet op zorgethische verandering Afsluiten met persoonlijke indrukken CIO is facilitator en procesbewaker structuur ISABELLE

Evaluatie na anderhalf jaar Multidiscipliaire groepen Voordelen : Meer begrip voor elkaars werksituatie Vullen elkaar aan Positieve invloed op elkaars handelen Nadelen : Sommige prezo onderwerpen enkel naar zorg gericht, inbreng vanuit andere disciplines niet altijd even makkelijk 24 samenkomsten in 12 dagen, vraagt grote tijdsinvestering  middelen voor dergelijke begeleiding zijn een must Groepssamenstelling blijft aangehouden Vertrouwen binnen de groepen neemt toe Vergaderruimte buiten WZC Goed om ook letterlijk afstand te nemen van de zorg Evaluatie na anderhalf jaar OLIVER Evaluatie zorgschakels na anderhalf jaar: Multidisciplinaire groepen waarbij er in elke groep een coördinator aanwezig is 24 samenkomsten in 12 dagen: vraagt zowel organisatorisch als financieel een grote inspanning

Evaluatie na anderhalf jaar Inleiding : Verhoogt de betrokkenheid Zorgt voor meer transparantie Medewerkers kunnen op zeer korte termijn op de hoogte gebracht worden van belangrijke zaken PREZO Bewuste keuze om te starten met prezo Reflectie over eigen handelen Bevorderen van zorgethische groei Opnieuw reflecteren vanuit een zorgethisch perspectief Wat betekent onze zorg nu voor de bewoner Evaluatie na anderhalf jaar Oliver Betrokken door toelichten door directie. Soms wat moeilijk door tijd tussen de zorgschakels Starten met Prezo is bewuste keuze: medewerkers kunnen in kleinere groepen op een zeer kritische manier kijken naar eigen handelen en handelen van anderen. Dit doet hen nadenken en zet discussies in gang.

Situering CIO en CED als zorgethisch coach Organisatiekanteling heeft ervoor gezorgd dat er ruimte is voor zorgethiek Acceptatie van rol als ‘kritische vriend’ door leidinggevende en medewerkers Vooral inzet op groepsreflectie Toekomst uitbreiden van individuele casussen Situering CIO en CED als zorgethisch coach Isabelle

Deelname CIO – CED lerende gemeenschap Bron van blijvende inspiratie Belang van uitwisselen van ideeën en ervaringen van andere voorzieningen Bevestiging Klankbord Nodig om zelf verder te groeien in de functie van zorgethisch coach Deelname CIO – CED lerende gemeenschap Isabelle

De vraag om “’s avonds in ‘t eigen hart te kijken (A De vraag om “’s avonds in ‘t eigen hart te kijken (A. Nahon) is niet : heb ik vandaag de zorg gegeven die de bewoners nodig hebben maar wel : heb ik vandaag zorg gegeven zo dat voor de bewoners datgene gebeurd is dat voor hun kwaliteit van leven het belangrijkste was? Wie daarvoor zijn best gedaan heeft mag over zichzelf tevreden zijn. Wie nadenkt hoe het morgen nog beter zou kunnen, zonder zich schuldig te voelen, zal een steeds betere zorgverlener worden. Bedankt Isabelle