Samenlevingsschool / KC Contouren LIEUWE
Betrokkenheid Vertrouwen Groei Flexibiliteit Kernwaarden Betrokkenheid Vertrouwen Groei Flexibiliteit LIEUWE Uitkomst na diverse sessies met beide teams. Eclectisch = beste uit verschillende onderwijsconcepten.
21ste eeuws onderwijs Voortdurende veranderingen LIEUWE FLEXIBILITEIT
Identiteitsrijk onderwijs Samen leren/werken/leven Samenlevingsschool Identiteitsrijk onderwijs Samen leren/werken/leven Gelijkwaardigheid - respect LIEUWE Doelbewust een samenlevingsschool Gebruik school en gebruik ruimtes MFA Bijvoorbeeld viering in deze theaterzaal
KC = + LIEUWE KC = + betekent : Kindcentrum is meer dan alleen delen van ruimtes en materialen Werken aan een doorgaande ontwikkelingslijn van 0-12 jaar
Betrokkenheid HANS Betrokkenheid ouders, leerlingen, leerkrachten, pedagogisch medewerkers en kwo/ib Vertrouwen in elkaars deskundigheid en in ieders mogelijkheden. Basissysteem van groepen – met oog voor de diversiteit van de leerlingen.
Talenten HANS Ieder kind eigen talent. We stellen de ambities hoog. Stapsgewijs werken we aan het behalen van de doelen voor iedere leerling.
Ruimtes – indeling groepen / flexibel HANS Flexibele ruimtes. : leerpleinen/lesplein/stilteruimtes/instructieruimtes Leerlingen werken alleen of samen : verantwoordelijkheid/vertrouwen/betrokkenheid Bouwgroepen sluiten op elkaar aan. Sluiten aan bij huidige klassenindeling. Groepsindeling kan flexibel zijn. Samenwerking met leerkrachten/pedagogisch medewerkers/onderwijsassistenten
LEREN = meer dan KENNIS alleen ERVAREN OVERDENKEN HANS Vier belangrijke kenmerken voor leerontwikkeling WETEN EXPERIMENTEREN
3 Hoofdlijnen Gepersonialiseerd leren Formeel leren Ontdekkend leren HANS Kenmerken vertaald in drie hoofdlijnen Gepersonialiseerd leren : gericht op de individu Formeel leren : instructie/geschiedenisverhalen/hoe vind je de persoonsvorm Ontdekkend leren : leren door te ervaren, te ontdekken, dingen proberen, experimenteren Ontdekkend leren
Leerkracht : flexibel in rol instructeur HANS Traditionele rol leerkracht wijzigt. Leerkrachten schakelen tussen rollen. De ene keer geeft je instructie, de andere keer coach je de leerlingen en weer een andere keer faciliteer je dingen. Geldt voor groepsprocessen en individuele processen. facilitator coach
Denkers en Doeners Aansluiting ontwikkelniveau Ontwikkeling talenten LIEUWE Er is verschil in leerstijlen tussen de leerlingen. Theoretisch [denker] en meer praktisch [doener]. Wij sluiten op ambitievolle wijze aan.
LIEUWE
Lesmateriaal Interactieve ICT- methoden 21ste eeuwse vaardigheden Doel altijd voor methode LIEUWE Flexibiliteit in methodes
Leeromgeving HANS Flexibiliteit in omgeving Ontdekken leeromgeving – thema’s . Afgerond met presentaties Volgend schooljaar : start uitwerken contouren Studiedagen Excursies Onderwijsinhoudelijk welke methodes en hoe in te zetten/te gebruiken welke afspraken Hoe en wat registreren we Etc. Schoolorganisatorisch Hoe doen we het met een verjaardag van de leerlingen Hoe regelen we 1 loket van aanmelding voor de hele KC. Detail KDV is commercieel/school niet Welke schooltijden hanteren we