Samenlevingsschool / KC

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
Advertisements

Op weg naar het “IKC” en een nieuw onderwijsmodel ‘t Schrijverke, loc
Realisatie kindcentrum
Workshop De veranderende rol van de docent Visser ‘t hooft Lyceum (VHL) Kandinsky College (KC)
‘t Schrijverke Zoetermeer
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Titel: Groeiproces de Ceder.
OnderwijsServicebus. De OnderwijsServicebus is een mobiele mediatheek ter ondersteuning van het onderwijs in kleine kernen.
Kwaliteit zit ‘m in kleine dingen!
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Kenmerken van een goed team
TOM keurmerk Marius Berendse.
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
Actieonderzoek instructietafel.
Onderwijs op de Masten in
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Vervang door auteursnaam en datum..
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Wat is een IKC? Samenhangende voorziening met onderwijs, opvang en zorg voor kinderen en heeft de volgende kenmerken: Eén visie Het kind van 0-12 jaar.
Basisschool De Driesprong
Programma Opening door Tilly Film Shift Happens Presentatie Visie op Slim Fit Stelling bespreken met behulp van de gekleurde hoeden Film van Slim Fit op.
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Leerstijlen KOLB SJM.
Onderwijs op de Masten Van onderwijzen naar leren.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Pestbeleiden in het lager onderwijs Evelyne Taillieu.
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
‘Hoe we blijvend leren’ Peuterspeelzalen Rijnstad 12 Juni 2013.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Informatieve ouderavond Inrichting schoolorganisatie Th.J.Rijkenschool
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Informatieavond 7 juni 2016 Agenda voor vanavond: 1.Welkom en toelichting op de avond 2.Visie en aantallen kinderen 3.Kaders vanuit school en overheid.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
GEEN METHODE MAAR HET ONTWIKKELEN VAN EIGEN AANPAK.
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
What is the meaning of? Student centered learning
Kenmerken van een goed team
Doelen behalen met activiteiten
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Kenmerken van een goed team
Doelen behalen met activiteiten
Van rapport naar portfolio
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
PABO 4 TMS BCDE model.
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Gepersonaliseerd leren
Presentatie Rode Bosbes
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
het katholiek basisonderwijs
Heb jij ballen voor scrummen?
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Presentatie Inspectie - Bezoek
Kenmerken van een goed team
Transcript van de presentatie:

Samenlevingsschool / KC Contouren LIEUWE

Betrokkenheid Vertrouwen Groei Flexibiliteit Kernwaarden Betrokkenheid Vertrouwen Groei Flexibiliteit LIEUWE Uitkomst na diverse sessies met beide teams. Eclectisch = beste uit verschillende onderwijsconcepten.

21ste eeuws onderwijs Voortdurende veranderingen LIEUWE FLEXIBILITEIT

Identiteitsrijk onderwijs Samen leren/werken/leven Samenlevingsschool Identiteitsrijk onderwijs Samen leren/werken/leven Gelijkwaardigheid - respect LIEUWE Doelbewust een samenlevingsschool Gebruik school en gebruik ruimtes MFA Bijvoorbeeld viering in deze theaterzaal

KC = + LIEUWE KC = + betekent : Kindcentrum is meer dan alleen delen van ruimtes en materialen Werken aan een doorgaande ontwikkelingslijn van 0-12 jaar

Betrokkenheid HANS Betrokkenheid ouders, leerlingen, leerkrachten, pedagogisch medewerkers en kwo/ib Vertrouwen in elkaars deskundigheid en in ieders mogelijkheden. Basissysteem van groepen – met oog voor de diversiteit van de leerlingen.

Talenten HANS Ieder kind eigen talent. We stellen de ambities hoog. Stapsgewijs werken we aan het behalen van de doelen voor iedere leerling.

Ruimtes – indeling groepen / flexibel HANS Flexibele ruimtes. : leerpleinen/lesplein/stilteruimtes/instructieruimtes Leerlingen werken alleen of samen : verantwoordelijkheid/vertrouwen/betrokkenheid Bouwgroepen sluiten op elkaar aan. Sluiten aan bij huidige klassenindeling. Groepsindeling kan flexibel zijn. Samenwerking met leerkrachten/pedagogisch medewerkers/onderwijsassistenten

LEREN = meer dan KENNIS alleen ERVAREN OVERDENKEN HANS Vier belangrijke kenmerken voor leerontwikkeling WETEN EXPERIMENTEREN

3 Hoofdlijnen Gepersonialiseerd leren Formeel leren Ontdekkend leren HANS Kenmerken vertaald in drie hoofdlijnen Gepersonialiseerd leren : gericht op de individu Formeel leren : instructie/geschiedenisverhalen/hoe vind je de persoonsvorm Ontdekkend leren : leren door te ervaren, te ontdekken, dingen proberen, experimenteren Ontdekkend leren

Leerkracht : flexibel in rol instructeur HANS Traditionele rol leerkracht wijzigt. Leerkrachten schakelen tussen rollen. De ene keer geeft je instructie, de andere keer coach je de leerlingen en weer een andere keer faciliteer je dingen. Geldt voor groepsprocessen en individuele processen. facilitator coach

Denkers en Doeners Aansluiting ontwikkelniveau Ontwikkeling talenten LIEUWE Er is verschil in leerstijlen tussen de leerlingen. Theoretisch [denker] en meer praktisch [doener]. Wij sluiten op ambitievolle wijze aan.

LIEUWE

Lesmateriaal Interactieve ICT- methoden 21ste eeuwse vaardigheden Doel altijd voor methode LIEUWE Flexibiliteit in methodes

Leeromgeving HANS Flexibiliteit in omgeving Ontdekken leeromgeving – thema’s . Afgerond met presentaties Volgend schooljaar : start uitwerken contouren Studiedagen Excursies Onderwijsinhoudelijk welke methodes en hoe in te zetten/te gebruiken welke afspraken Hoe en wat registreren we Etc. Schoolorganisatorisch Hoe doen we het met een verjaardag van de leerlingen Hoe regelen we 1 loket van aanmelding voor de hele KC. Detail KDV is commercieel/school niet Welke schooltijden hanteren we