Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Organisatiekunde.
Advertisements

De fundamenten van de organisatiestructuur
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Systems Engineering 24 april 2007.
WE GAAN VOOR GOUD! Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland.
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Management : situering en begrip
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
Informatiesystemen, organisaties, management en strategie
Facility management en inkoop
H8: Distributie.
H3: Koopgedrag van organisaties
H7: Productmanagement.
Logistiek management: begrippen en principes
strategie als een proces
Strategie Algemeen Porter.
De kracht van GAC Business Solutions
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Inleiding tot management en organisaties
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
De fundamenten van de organisatiestructuur
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Inleiding tot marktonderzoek
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
© Pearson Education Benelux, 2003
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
SOCIALE INNOVATIE EN DIVERSITEIT
Besturing van (bedrijf)processen
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Producten & Werkprocessen
Nike Supply Chain Management
Recordkeeping - naar een digitaal archief
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
© Copyright 2015 Nicodem & Company – Flexibiliteit van organisaties blijft achter op de markt- en technologische ontwikkelingen / sheet 1 Flexibiliteit.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
1 IT Service Management Theorie (1). 2 Van ‘Beheren van dozen’ naar ‘Beheer van bedrijfsprocessen’ Bron: white paper van BMC Software. Leverancier van.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Week 2: de basisprincipes van Mintzberg
Naar een duurzaam HRM beleid
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
Internationale marketing
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Gebruikers- ondersteuning Require- ments man. Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch.
Organisatieverandering en - ontwikkeling GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK 13 1.
Internationale marketing
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
OPENINGSCASE: Fast fashion, ‘hot systems’
De diensten die een onderneming kan bieden aan haar klanten, leveranciers en eigen medewerkers zijn direct afhankelijk van haar IT-infrastructuur. In het.
OPENINGSCASE: Dräger Safety creëert een wereldwijde supply chain
OPENINGSCASE: PNC-banken en enterprisetoepassingen
In het verleden moesten ondernemingen een afweging maken tussen de omvang en de reikwijdte van hun informatie. Internet en universele standaarden voor.
OPENINGSCASE: HSBC Malaysia: meester in veranderingsmanagement
OPENINGSCASE: De flexibele supply-chain van DaimlerChrysler
Checklist for Savings & Added Value
Wat doet de groothandel?
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Cursus Interne auditor
Transcript van de presentatie:

OPENINGSCASE: Gallo Winery aan de top door het combineren van business en informatietechnologie

Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn. Andere factoren zijn de organisatiecultuur, bureaucratie, politiek, bedrijfsprocessen en toeval.

In de micro-economische definitie van organisaties worden kapitaal en arbeidskracht (de belangrijkste productiefactoren vanuit de omgeving) door de onderneming in productieprocessen getransformeerd tot producten en diensten (output voor de omgeving). Deze producten en diensten worden geconsumeerd door de omgeving die weer nieuw kapitaal en arbeidskracht als input in de feedbacklus stopt.

Vanuit een gedragsoogpunt worden de groepsrelaties, waarden en structuren in een organisatie benadrukt.

Alle ondernemingen zijn opgebouwd uit individuele routines en gedragingen die samen een bedrijfsproces vormen. Een verzameling bedrijfsprocessen vormt de onderneming. Nieuwe toepassingen van informatiesystemen vereisen dat individuele routines en bedrijfsprocessen veranderen teneinde de onderneming goed te laten presteren.

Omgevingen bepalen wat organisaties kunnen doen, maar organisaties kunnen hun omgeving beïnvloeden en besluiten de omgeving helemaal te veranderen. Informatietechnologie speelt een cruciale rol door organisaties te helpen bij het opmerken van veranderingen in de omgeving en bij het reageren op deze omgeving. Informatiesystemen fungeren als filter tussen organisaties en hun omgeving. Ze hoeven de realiteit niet direct te weerspiegelen, maar filteren de veranderingen in de omgeving uit door middel van een aantal criteria.

Veel typen specialisten en groepen zijn verantwoordelijk voor het ontwerp en beheer van de IT-infrastructuur binnen organisaties.

Ondernemingen groeiden in het verleden om de transactiekosten te verlagen. IT kan de kosten reduceren en de curve van de transactiekosten ombuigen, waardoor er mogelijkheden worden gecreëerd om de omzet te doen groeien of zelfs omzetgroei te bereiken met een kleinere organisatie.

Ondernemingen groeien qua omvang en complexiteit en krijgen te maken met hogere agentkosten. IT verschuift de agentkostencurve naar onderen en naar rechts, waardoor de onderneming kan blijven groeien terwijl de agentkosten lager worden.

Informatiesystemen kunnen het aantal niveaus binnen een organisatie verminderen. Ze bieden managers informatie om grotere aantallen medewerkers te kunnen begeleiden en geven medewerkers met een lagere rang zelf de informatie voor het nemen van beslissingen.

Het implementeren van informatiesystemen heeft gevolgen voor de taken, structuren en mensen. Volgens dit model moeten alle componenten tegelijk worden veranderd om de verandering te implementeren.

Verschillende voorbeelden van strategische informatiesystemen voor primaire en ondersteunende activiteiten binnen een onderneming en van het waardenetwerk dat een marge van waarde toevoegt aan de producten of diensten van de onderneming.

Het waardeweb is een genetwerkt systeem dat de waardeketens van zakenpartners binnen een bedrijfstak kan synchroniseren om snel in te springen op veranderingen in de voorraad en de vraag.

De just-in-time-methode reduceert de voorraadeisen van de klant, terwijl het lege magazijn ervoor zorgt dat de klant helemaal geen voorraad meer nodig heeft. Er wordt elke dag bezorgd, soms direct bij de afdelingen die de producten nodig hebben.

Efficiënte klantrespons- en supply chain managementsystemen zijn vaak aan elkaar gekoppeld, waardoor bedrijven klanten en leveranciers ‘binnen’ kunnen houden, terwijl de bedrijfskosten lager worden. Andere soorten systemen kunnen worden gebruikt om productdifferentiatie, geconcentreerde differentiatie en lagere productiestrategieën te ondersteunen.

Er zijn verschillende krachten die het vermogen van een organisatie om te concurreren beïnvloeden en die dus de ondernemingsstrategie beïnvloeden. Er zijn dreigingen van nieuwkomers op de markt en van vervangende producten en diensten. Klanten en leveranciers hebben veel onderhandelingsmacht. Traditionele concurrenten passen hun strategieën constant aan om hun marktpositie te behouden.

Het tijdperk van de digitale onderneming vereist een dynamischer visie op de grenzen tussen ondernemingen, klanten en leveranciers, waarbij men binnen industriële groepen met elkaar concurreert.