Vakdidactiek en Onderwijskunde 2

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vooronderzoek visual knowledge building Op welke manier construeren leerlingen kennis aan de hand van beelden?
Advertisements

Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Lesgeven en begeleiden
Effectieve instructie
VIDEO EN KLASSIEKE TEKSTEN
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
OFC28 mediawijsheid les 4.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Voorbereiding toets Wat gaan we doen vandaag? Theorie Zelf aan de slag Elkaar toetsen.
Lesbrief Jongerenprogramma Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
Lezen: doe het goed voor
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Vaco’s
Bvj vmbo bovenbouw 7 e editie Gijs van Hengstum Thomas Klein Middelink.
Thema 2 Periode 1 KOP
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Rob Goossens De Werkomschrijving.
Rob Goossens Het Werkplan.
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
SVP op dezelfde plaats zitten als vorige keer s.v.p. Wat gaan wij doen? -De vorige les (ca. 5 min.) -Huiswerk bespreken (ca. 5 min.) -Meegebracht voorwerp.
Les 2 – Hfst 1 – wat zijn drugs en hoe werken ze?
Leren leren; zaakvakken (ak/gs)
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Passend onderwijs.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Onderhouden bestratingen
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Hoe krijg je de focus van de leerlingen op de chemie?
MAW Inleiding + §1.1.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Differentiatie in de klas
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Bijeenkomsten vakdidactiek
“Context-concept in je eigen lessen”
Begeleiden Les 7.
Gesprekstechnieken Les 1.
Hoe speel je de Pizza Game?
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
E health, Domotica en E-learning
Onderwijskunde en vakdidactiek 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Onderwijskunde en vakdidactiek
Cijferloos lesgeven bij talen
Jullie opdracht Bereid in groep een presentatie voor van 5 minuten rond de onderzoeksstrategie waarin je jou verdiepte Inhoud Wat houdt de strategie.
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Vakdidactiek en Onderwijskunde 2 De kunst van het onderwijzen College 3

Programma Terugblik > differentiëren Bewegend beeld in de klas Voorkennis Aan de slag Uitwisselen Evaluatie

Terugblik: differentiatie Is het voor het optimale leerrendement handig om leerlingen (zwakkere leerlingen, sterkere leerlingen, gemiddelde leerlingen…) van hetzelfde niveau bij elkaar te zetten (homogeen groeperen) of leren leerlingen meer wanneer ze in groepen zitten met verschillende niveaus (heterogeen groeperen)? Wat werkt beter: convergente differentiatie (alle leerlingen in de groep hebben dezelfde minimumdoelen, daarnaast wel verdiepende stof voor betere leerlingen en herhalingsstof voor zwakkere leerlingen) of divergente differentiatie (elke leerling werkt aan doelen op het eigen niveau)? Werkwijze: Verdeel je over zes ongeveer gelijke groepen: Bespreek bovenstaande punten en vat jullie input samen op het papier. Gebruik voor elke vraag 1 papier. Na 10 minuten: verhuis je naar een andere tafel (een blijft bij de tafel). Kijk naar de input bij de nieuwe tafel, bespreek het met elkaar en geef korte reactie(s) op het papier.

Dilemma’s op het gebied van differentiatie Wat zijn de belangrijkste dilemma’s als het gaat om differentiatie in het onderwijs?  Welke specifieke dilemma’s zie je als je kijkt naar differentiatie in het geschiedenisonderwijs?

Voorkennis testen Welk argument voor het gebruik van audiovisueel materiaal in de klas sluit aan bij het nut van differentiëren? Gebruik van beeld en geluid komt tegemoet aan de verschillen in leerstijlen (Wilschut 182) Welk argument voor het gebruik van audiovisueel materiaal in de klas sluit aan bij het nut van historisch redeneren? Leerlingen moeten een weg zien te vinden in een samenleving waarin film, televisie en radio alom vertegenwoordigd zijn en waar het beeld een bijna vanzelfsprekend gezag heeft: het geschiedenisonderwijs kan een belangrijke bijdrage leveren aan het kritisch beoordelen van audiovisueel materiaal (Wilschut 182).

Differentiëren naar leervoorkeuren Keuzemogelijkheid Ga bij jezelf na hoe je je op dit college hebt voorbereid en maak een keuze: Ik wil oefenen in het zinvol verwerken van bewegend beeld in de klas (toepassen). Ik ga mijn ontwerp in een groepje bespreken en de werkvorm waar mogelijk verbeteren. Ik wil lezen over hoe ik bewegend beeld zinvol in kan zetten in de klas (onthouden en begrijpen). Dit ga ik doen door individueel en in stilte H7 van Wilschut te lezen en H1 en H2 van actief leren. Terwijl ik lees maak ik een samenvatting op papier (laptop). Ik wil me verdiepen in de theorie achter lesgeven met bewegend beeld en lees het artikel op http://histoforum.net/2011/films.html en http://histoforum.net/2010/films.html en bereid hier een pitch van twee minuten bij voor (integreren). Lesdoel: de student kan een filmfragment actief en doelgericht inzetten om leerlingen te helpen de leerstof te duiden.

Keuzemogelijkheden: optie 1 Wat/Hoe: Bespreek in een groepje van maximaal vier personen de gemaakte opdracht: ‘Bewegend beeld” Welk beeld heb je gekozen? Wat voor soort bewegend beeld is dit? Welk doel heb je hiermee? Waarom heb je voor dit beeld gekozen? Welk fragment heb je gekozen en waarom? Waar gebruik je het in de les? Welke opdracht krijgen leerlingen bij het kijken naar dit materiaal? Welke kijkvragen geef je mee? Gaat het hier om vragen gericht op translatie of interpretatie? Hulp: Zie hfd 7 en hfd 4.6.1 Tijd: 40 minuten Klaar: kies samen welk fragment, met toepassing jullie het beste vinden en bekijk samen hoe je deze nog sterker kunt maken. Presenteer dit straks aan de groep. Doelen: in

Keuzemogelijkheden optie 3 Je gaat je verder verdiepen in de theorie achter lesgeven met bewegend beeld en leest onderstaande artikelen http://histoforum.net/2011/films.html en http://histoforum.net/2010/films.html en bereid hier een pitch van twee minuten bij voor (integreren). Wat is de kern van deze twee artikelen? Wat is je het meeste bij gebleven na het lezen van deze artikelen? Hoe verhouden deze artikelen zich tot wat er in het boek geschiedenisdidactiek wordt gezegd? Wat zouden medestudenten moeten weten van deze twee artikelen? Klaar? Bekijk de beschrijving van de onderstaande twee films. Bespreek in duo’s waarom jullie deze wel/niet zouden willen gebruiken in de les en geef daarbij aan hoe jullie dat zouden gaan doen? http://histoforum.net/films/heaven.htm http://histoforum.net/films/agora.htm Tijd: 40 minuten

Terugkoppeling Het ontwerpen van een werkvorm a.d.h.v. bewegend beeld. Samenvatting hoe ik bewegend beeld zinvol in kan zetten in de klas. Pitch ‘speelfilms in de geschiedenisles’ Welke soorten beelden zijn er? Wat is het verschil tussen een translatie en interpretatie? Watz ijn argumenten voor het gebruik van filmateriaal? Wat zijn argumenten tegen het gebruik van filmmateriaal? Wat zijn belangrijke aandachtspunten bij het inzetten van filmmateriaal? Wat is voordeel/nadeel van deze differentiatie naar leervoorkeuren?

Vragen n.a.v. bestudeerde literatuur? Welke vragen zijn er na het lezen van hfd 13 van geschiedenisdidactiek? Welke vragen zijn er na het lezen van hfd 1 en 2 van actief leren? Waar moeten we nog aandacht aan besteden?

Voorbereiden college 4: Beeld (stilstaand) en tekst Bestudeer materiaal op de wiki en leer: Geschiedenisdidactiek H4 en H5 Actief leren H3 t/m H5 (beantwoord de vragen in de wiki) Opdracht: Neem je lievelingsspotprent mee naar het vierde college Neem ook een stuk tekst mee uit een methode of handboek dat jou inspireert