Tellen en vertellen Anders monitoren en verantwoorden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ervaringen in samenwerking
Advertisements

Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Decentralisatie AWBZ/Wmo gemeente Ede
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
KBO BUDEL – 25 maart 2014 Oog voor elkaar! In Cranendonck doen we
Praktijkwerkplaats Poort Verbinding vrijwilliger en professional / Samenwerking formele en informele zorg Henriëtte Nauta (VMCA) en Marjan van Doorn.
Toekomstmodel Jeugdstelsel Waarom het anders moet & hoe het anders kan
Wmo-beleid Drechtsteden Lenne van de Merwe 2 juni 2014.
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Bijpraten over de Wmo
Ontwikkelingen Wmo/AWBZ
Landelijke Inspiratiedag 3D’s + HR
LUNTEREN 2014 beleid in praktijk. Wat wil het SWV bereiken? schoolloopbanen hebben geen stagnaties overgangen verlopen soepel arrangementen zijn op maat.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Wijzigingen in de zorg van AWBZ naar Wmo
Gemeente Ede.
Ondersteuning vanuit integrale Arrangementen
Informatiebijeenkomst 24 maart 2015 Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
Tafel dagbesteding gemeenten
Werkgroep integrale bekostiging Jeugd Inrichting sturing en bekostiging Werkgroepinzichten vertalen naar de praktijk.
BUURTCOÖPERATIE SEGHWAERT: SAMENWERKEN IN DE WIJK Over talent, meedoen en samenwerken met de inwoners van Zoetermeer Powered by: Fonteynenburg, Ipse de.
Financiën en sturing Krijgt u wat u wilt met de beschikbare middelen en welke risico‘s loopt u?
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Samenwerken met Sociale wijkteams Pieternel Ermen projectmedewerker binnenlands diaconaat i.s.m. Margreet Keesman, Jan de Boer en Theo Visser Diaconie.
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
Inleiding Wij zijn Zuidwester Aankondiging decentralisatie, wat nu? Proces van pionieren en verbinding zoeken Stappenplan transitiebureau Positionering.
Huiskamers van de Buurt, Amsterdam. Huiskamer van de Buurt Een collectieve voorziening in de vorm van dag(deel)arrangementen voor mensen met een beperking.
3 decentralisaties: Werk, Wmo en Jeugd Vandaag, 1 maart: Uitbreiding Wmo Nieuw Wmo beleid Vervolg: 8 maart transitie jeugdzorg 9 februari: WWNV 9 februari:
Respijtzorg werkconferentie ‘...respijt op maat Drenthe’ 15 april 2015 B. Bijl.
Werkgroep integrale bekostiging Jeugd Resultaten werkgroep integrale bekostiging Bijeenkomst GGZNederland woensdagmiddag 9 maart.
1 30/05/ Transformatie Zorg voor Jeugd Bijeenkomst “Veiligheid en transitie van de jeugdzorg” 24 juni 2014 Gemeente Utrecht Paul van Dijk.
Platform Informele Zorg Beleidskader MO
Communicatie over veranderingen in zorg en welzijn – gemeenten en zorgaanbieders Saskia ter Kuile communicatiemanager In voor zorg! 24 feb 2015.
Veranderstrategie en inkoop Utrecht 2015 Toke Tom.
Inclusief organiseren in Kampen het Kamper inkoopmodel presentatie MO-Groep 5 juni Zwolle Hans van der Haar.
Passend Onderwijs en nieuwe Jeugdwet Ben Plandsoen wethouder portefeuillehouder PaOn wederzijdse verwachtingen grijs gebied netwerken houding & paradigmashift.
Presentatie Stand van Zaken inkoop Wmo 2015 Stef van de Weerd 14 mei 2014.
Jeugdhulp: zo doen we dat in de gemeente Brunssum, samen in Parkstad Limburg én Zuid-Limburg! Presentatie raadsinformatieavond 16 september.
C liëntondersteuning in de Wmo. Definitie 1.Ondersteuning gericht op het versterken van de zelfredzaamheid en participatie 2.Ondersteuning bij het verkrijgen.
M-Pact Vrijwilligers(werk) en asielzoekers 20 april 2016.
Campagne en coalitievorming Contact met politieke partijen 30 januari 2014.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
De rode draad en de lokale aanpak Beleidsplannen decentralisaties.
Gemeente bepaalt wie zorg krijgt \ 6. Toelaten nieuwe aanbieders op de markt of afspraken maken bestaande partijen Ingrediënten sturingskader jeugdzorg.
Overlegtafel subsidiepartijen m.b.t. inkoop/contractverlenging 2017 Dinsdag 13 oktober van – uur.
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken Sociaal Domein 7 juni 2016 Presentatie voor Wmo-raad.
Sturen op ambitie in het sociaal domein
Stichting Jeugdformaat
Prestatieinkoop Aanbestedingsvorm waarbij u zelf de kwaliteit bepaalt
Overlegtafel GGZ/LVB m.b.t. inkoop/contractverlenging 2017
MEE maakt meedoen mogelijk
Bijeenkomst zorgtafel J&O
IMPLEMENTATIE KWALITEITSKADER
Cie Samenleving Inkoop Jeugdhulp 2019 en verder 20 mei 2018
Public Procurement Research Centre (PPRC) –
bij kwaliteit en outcome
Sturing en innovatie in de Wmo Lelystads sturingsmodel
‘Maatschappelijke zorg & ambulantisering in de GGZ’:
Uitdagingen voor lokale overheden
Toekomst Fysieke Overlegtafel BOV/Kempen Resultaten inventarisatie
Wmo beleid in de Drechtsteden
Gezond Rondkomen bij de JGZ Utrecht
Vera Jansen – projectleider sociaal teams 15 januari 2018
Integrale inkoop Jeugdwet en Wmo 25 oktober 2017 Wmo raad
Wijkverpleging als scharnierpunt: perspectief van de gemeente
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Tellen en vertellen Anders monitoren en verantwoorden Maarten van Ooijen Wethouder Maatschappelijke Ondersteuning

Utrechts sturingsmodel Leefwereld centraal Uitgaan van mogelijkheden Zo nabij mogelijk Doen wat nodig is Eenvoud Utrechts sturingsmodel Leidende principes Inrichtingskeuzes Monitoring en verantwoording Financiering en bekostiging Bedoeling en eenvoud Basis voor onze sturing: vanuit de bedoeling en eenvoud Utrechtse manier van sturen is gebouwd op vier pijlers, en deze vormen de basis voor alles wat wij doen/ontwikkelen. Zoals nu met nieuwe inkoop, het formuleren van beleidsregels. De pijlers zijn voor de invoering van de Wmo in 2015 in overleg met partners tot stand gebracht en hebben dan ook een breed draagvlak. Zowel intern, als in de gesprekken met de zorgaanbieders als gesprekken met de raad. De vier pijlers: Leidende principes: Inrichtingskeuzes Financiering en bekostiging Monitoring en verantwoording

Inrichtingsmodel: Utrechts model Het Utrechts model is opgebouwd uit 3 sporen: Spoor 1 – de sociale basis zijn de mensen in de stad, buurtbewoners & vrijwilligers die wat willen doen voor medebewoners, en ook groepsactiviteiten (sociale prestatie en dagondersteuning) en ondersteuning (sociaal makelaars, vrijwilligersorganisaties, mantelzorgondersteuning) die direct toegankelijk zijn Spoor 2 – de buurtteams 400 professionals in 18 buurtteams verdeeld over de stad team Sociaal team Jeugd en Gezin MBO teams op scholen Algemene voorziening Laagdrempelig, geen eigen bijdrage Generalisten Buurtteam voert zelf uit én zet waar nodig aanvullende zorg in (=mandatering toegang) Samenwerking buurtteam – aanvullende zorg – gemeente geborgd Spoor 3 = aanvullende zorg, = specialistisch of intensief op verwijzing van buurtteam voorbeelden: individuele begeleiding, dagondersteuning, arbeidsmatige activering, thuisbegeleiding, tijdelijk verblijf Van belang is dat deze 3 sporen met elkaar samenwerken, de leidende principes als uitgangspunt hebben, en inzet op het maken van de ‘beweging naar voren’, dus afbouwen van zwaardere zorg en ondersteuning als het nodig is, ook al is het tijdelijk, aansluiten bij het sociale netwerk en indien nodig/mogelijk deze versterken Inzet op voorkomen of beperken van zwaardere zorg

monitoring en verantwoording Beliefs Toegang Vast budget / Boundary Systems Samenwerking systems Co - creatie budget plafond Gedeelde missie, Acceptatieplicht visie en strategie Samenwerkings - Leidende afspraken principes Convenant Ambitie Kwartaalge - Cliëntervarings - sprekken gegevens Themabijeen - Cliëntstroom - komsten informatie Interactive Diagnostic Proeftuinen / Cliëntaantallen Control Control Pilots Systems Systems Ons model is gebaseerd op het model Simons, Sturen op de bedoeling (doen wat nodig is) vraagt dat je bewust bent welke waarde je wilt toevoegen (sturen op waarden/leidende principes). Met stakeholders is overeenstemming over de set waarden die richting geven aan het handelen. Stevige aanname (breed politiek, in de stad, bij clienten, academische wereld) dat die waarden bijdragen aan betere maatschappelijke effecten. Die praktijk staat centraal en is erop gericht om maatwerk te leveren en te organiseren/kunnen doen wat nodig is (situationeel) Om dat maatwerk op een verantwoorde manier te kunnen faciliteren, hebben we gezocht naar een alternatief voor input-throughput-output-outcome denken (New Public Management). nadelen van de oude/traditionele manier: Het gaat uit van gestandaardiseerde interventies/producten (en zit dus vaak maatwerk in de weg) Causaliteit tussen de elementen is nauwelijks aantoonbaar zonder de uitvoeringspraktijk enorm te belasten Het is een weinig dynamisch en daarmee weinig lerend model Onze inzet is leren en ontwikkelen. Dit model geeft ons een basis hiervoor. Aan de bovenkant de afspraken die je met elkaar maakt. Zowel in visie, manier van werken en de leidende principes (links), als de concrete afspraken die je met partijen maakt (rechts) Aan de onderkant de manieren waarop je toetst dat deze afspraken werken en waar worden gemaakt. Zowel in cijfers, waarvan wij uitgaan van een beperkte set (eenvoud!) als de gesprekken die wij met aanbieders en partners intensief voeren. Ook de raad omarmt dit model, en noemen dit ook in de praktijk. Bijvoorbeeld de neiging om meer cijfers/indicatoren te willen hebben, worden getoetst aan de leidende principes. Minder rapportages maar meer het gesprek, door het organiseren van interactieve sessies, waarin beschikbare kwantitatieve informatie worden geduid met de ervaringen uit de (duidings)gesprekken, resultaten uit pilots e.d. Opdrachtgeverschap en Partnerschap