Doorlopende leerlijnen PCOU

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

Prestatiemonitor 2009 Steenwijkerland. Prestatiemonitor 2009 in opdracht van.
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Wat weet de leerkracht van uw kind?
Harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk
5. Toetsen en doelen Waarom, wat & hoe? Cito uitgelicht
VVE-bestandsopname De resultaten van VVE: - de eindresultaten - de leerwinst Toelichting aan de hand van de (fictieve) gemeente Oranjestad.
Beroep Pedagogisch Werker
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
 Gebaseerd op bestuurlijke uitspraken*  Voorbereidende besluitvorming door Stuurgroep  Uitwerking in diverse werkgroepen: -Inhoud -Bestuur -Gemeenten.
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
Het jonge kind, VVE en doorgaande lijn Waar gaan we heen? OKE wet Beleidsplan VVE “en nu is het OKE” Ombuigingsbesluit peuterspeelzalen Kwaliteitseisen.
Het proces van resultaatafspraken maken
In het bestuursakkoord
Informatieavond Van basisschool naar voortgezet onderwijs.
Rekenen en Taal Uitdagingen voor de kwaliteit van lerarenopleidingen Rob de Kievit en Joke Snippe Veloncongres 31 maart 2008.
VVE: een doorgaande lijn?
senior beleidsmedewerker onderwijsbeleid
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
SCHAKELKLASSEN LOKAAL EDUCATIEVE AGENDA 12 JANUARI 2010.
Monitoring en Evaluatie opbrengstgericht LEA-beleid
OKE-wet, inspectietoezicht en de gemeenten
WELKOM.
Van ICT-coördinator naar ICOACH
VAN OPVANG NAAR ONTWIKKELING
Kwaliteitsbeleid.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Naar het Voortgezet Onderwijs Naar het Voortgezet Onderwijs
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
In opdracht van SIOB 15 augustus Wat is dBos? De Bibliotheek op school is een landelijke strategische aanpak van de bibliotheken, primair onderwijs.
Alle peuters naar voorschoolse voorziening….. een gemeentelijke verantwoordelijkheid?
DE SCHALM EINDTOETS BASISONDERWIJS ADVISERING VO.
Workshop Doorlopende leerlijnen rekenen ‘Iedereen telt mee’ Over de drempels met taal en rekenen: VVE-PO Carla Sanders, Nel van Loon en Magda van der Wulp.
Een doorgaande lijn VVE-PO in de praktijk Hoe wordt er vorm gegeven aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs? Door:
Peuterspeelzaal De Woezel Een kleine partner met een grote visie. Of hoe klein duimpje het hart wil laten kloppen………………….
De doorgaande lijn ( Fotopagina intentieverklaring Spilpartners Jeugdgezondheidszorg Kinderopvang Onderwijs Gemeente Lumens Groep.
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Studiedag VVE De Schakel Doorlopende leerlijnen rekenen 19 januari 2011.
Opbrengstgericht werken en jonge kinderen: hoezo?
‘Hoe we blijvend leren’ Peuterspeelzalen Rijnstad 12 Juni 2013.
Alle drempels geslecht? De noodzaak van een gezamenlijke aanpak bij onderwijsverandering Conferentie doorlopende leerlijnen taal en rekenen: Pilots op.
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
Groepsobservaties peuters Marga van Mil, OnderwijsAdvies Leiden 17 april 2009 Logo_132.
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
Opbrengstgericht werken en jonge kinderen: hoezo? Doorlopende leerlijnen taal en rekenen (VVE/PO) Eindhoven Donderdag 29 november 2012 Inez Zijlstra (beroepskracht.
FOTO Siersteenlaan FOTO Maresiusstraat Siersteenlaan Maresiusstraat EZ Groningen 9746 BJ Groningen tel: tel:
Wet OKE Ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
Pilot november 2011 Utrecht. GRONINGEN DLL en REFERENTIENIVEAUS.
Studiedag VVE De Schakel Doorlopende leerlijnen rekenen 15 april 2011
Parallelsessies 1: Focus op praktijk Overdracht vve - po in de praktijk Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair.
Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Door:
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
DOLLARD COLLEGE LOCATIE SCHEEMDA Pilot 1.1 Collega’s Dollard College 11 maart 2010.
Van het Primair Onderwijs naar Van het Primair Onderwijs naar het Voortgezet Onderwijs.
Lerende netwerken Jonge Kind in de stad Utrecht: Leren doe je samen!
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
SOPOGO Van 1990 tot 2017.
Het opzetten van een VVE-monitor
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Verschillen in onderwijskansen
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Nieuw kader inschrijvingsrecht
Ouderavond voor ouders en verzorgers van de leerlingen van CBS de Tarissing
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
jaarplan en speerpunten
Transcript van de presentatie:

Doorlopende leerlijnen PCOU 23 juni 2011 VVE pilot in relatie tot het domein taal VVE pilot in relatie tot het domein rekenen

De gebieden Netwerk VVE coördinatoren. VVE –pilot op twee basisscholen. Netwerk VVE coördinatoren. PCOU De terreinen waarin ik me binnen mijn functie begeef. VVE op 11 basisscholen. Stedelijk netwerk. Stedelijke werkgroepen.

Basisschool De Schakel Doorlopende leerlijn rekenen: De school gaf bij aanvang van de pilot aan dat er vroegtijdig begonnen moet worden met het stimuleren van de rekenontwikkeling. In samenwerking met de voor-en vroegschoolse voorziening wordt toegewerkt naar een scholingstraject voor pedagogisch medewerkers en leerkrachten 1/2 om hierin een kwaliteitsslag te maken. ( vouchers)

W.G. van de Hulstschool Doorlopende leerlijn taal: De directeur van de school gaf bij aanvang van de pilot aan dat er onvoldoende wordt gepresteerd door de leerlingen ten aanzien van het onderdeel woordenschat. Binnen de groepen 1 tot en met 4 wordt er toegewerkt naar een scholingstraject voor de leerkrachten om een kwaliteitsslag te maken ten aanzien van het woordenschatonderwijs. (inzetten van vouchers ECN)

Documenten Basisschool De Schakel: Kijkwijzer groepsbezoek. (observatie-instrument) Kijkwijzer rekenen. Basisschool W.G. van de Hulst: Overdrachtsformulier

STEDELIJK Werkgroep het jonge kind Werkgroep Utrechtse taalstandaard

Werkgroepen stedelijk Wat betekent dit: Eind 2011 zijn vierjarige afspraken gemaakt tussen gemeente, voorschoolse voorzieningen en scholen over de overdracht van informatie. Deze afspraken worden vastgelegd in een overdrachtsprotocol. Eind 2011 is gezamenlijk vastgesteld aan welke taaldoelen Utrechtse kinderen aan het eind van voor- en vroegschool moeten voldoen. Deze worden verbonden met de landelijke referentieniveaus.

Communicatie Voorschool: Pedagogisch medewerkers en VVE-coordinator Vroegschool: Directeur en leerkrachten Voor- en vroegschool

Monitoren van toetsgegevens binnen de groepen 2. Januari 2011 Goed onderwijs aan het jonge kind in al onze scholen Beleid ten aanzien van toetsen. Ontwikkelen van een bovenschoolse toetskalender. Monitoren van toetsgegevens binnen de groepen 2. Januari 2011 Vanaf volgend cursusjaar ook de E1 CITO taal en rekenen voor kleuters. Januari 2011 In Pilot een experiment met de peutertoets voor rekenen. Juni 2011

Informeren, observeren, ontwikkelen en implementeren. HOE VERDER? Informeren, observeren, ontwikkelen en implementeren.