Doorlopende leerlijnen PCOU 23 juni 2011 VVE pilot in relatie tot het domein taal VVE pilot in relatie tot het domein rekenen
De gebieden Netwerk VVE coördinatoren. VVE –pilot op twee basisscholen. Netwerk VVE coördinatoren. PCOU De terreinen waarin ik me binnen mijn functie begeef. VVE op 11 basisscholen. Stedelijk netwerk. Stedelijke werkgroepen.
Basisschool De Schakel Doorlopende leerlijn rekenen: De school gaf bij aanvang van de pilot aan dat er vroegtijdig begonnen moet worden met het stimuleren van de rekenontwikkeling. In samenwerking met de voor-en vroegschoolse voorziening wordt toegewerkt naar een scholingstraject voor pedagogisch medewerkers en leerkrachten 1/2 om hierin een kwaliteitsslag te maken. ( vouchers)
W.G. van de Hulstschool Doorlopende leerlijn taal: De directeur van de school gaf bij aanvang van de pilot aan dat er onvoldoende wordt gepresteerd door de leerlingen ten aanzien van het onderdeel woordenschat. Binnen de groepen 1 tot en met 4 wordt er toegewerkt naar een scholingstraject voor de leerkrachten om een kwaliteitsslag te maken ten aanzien van het woordenschatonderwijs. (inzetten van vouchers ECN)
Documenten Basisschool De Schakel: Kijkwijzer groepsbezoek. (observatie-instrument) Kijkwijzer rekenen. Basisschool W.G. van de Hulst: Overdrachtsformulier
STEDELIJK Werkgroep het jonge kind Werkgroep Utrechtse taalstandaard
Werkgroepen stedelijk Wat betekent dit: Eind 2011 zijn vierjarige afspraken gemaakt tussen gemeente, voorschoolse voorzieningen en scholen over de overdracht van informatie. Deze afspraken worden vastgelegd in een overdrachtsprotocol. Eind 2011 is gezamenlijk vastgesteld aan welke taaldoelen Utrechtse kinderen aan het eind van voor- en vroegschool moeten voldoen. Deze worden verbonden met de landelijke referentieniveaus.
Communicatie Voorschool: Pedagogisch medewerkers en VVE-coordinator Vroegschool: Directeur en leerkrachten Voor- en vroegschool
Monitoren van toetsgegevens binnen de groepen 2. Januari 2011 Goed onderwijs aan het jonge kind in al onze scholen Beleid ten aanzien van toetsen. Ontwikkelen van een bovenschoolse toetskalender. Monitoren van toetsgegevens binnen de groepen 2. Januari 2011 Vanaf volgend cursusjaar ook de E1 CITO taal en rekenen voor kleuters. Januari 2011 In Pilot een experiment met de peutertoets voor rekenen. Juni 2011
Informeren, observeren, ontwikkelen en implementeren. HOE VERDER? Informeren, observeren, ontwikkelen en implementeren.