TRAINING AAN DE SLAG MET TAAL Anna Marie Hazenberg Het Begint met Taal

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Advertisements

Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Implementeren doe je samen
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Oplossingsgericht coachen
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
AO 2 december 2009 Voorfase en startfase AO & Op weg naar ons eigen AO en Ons eigen ontwerp.
Interpreteren van data
moderniseren van het curriculum.
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Communicatie met ouders
Patiëntveiligheid Wij doen er alles aan om uw behandeling zo veilig mogelijk te doen verlopen. Zelf kunt u hieraan ook bijdragen. Hier volgen 6 tips wat.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Stage: Basisschool de Klingerberg
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Solliciteren: wat wil ik?
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Praktijkervaring en reflectie
Vrijwillige taalcoaching aan anderstaligen Sylvia de Groot Heupner 3 september 2015 Windesheim Zwolle.
Methodiek: Plancyclus
Het belang van voorlezen
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 2 Voorlezen in de kinderopvang.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Anders kijken, anders doen
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Even voorstellen Marion Hijmensen Eigenaar 2toGrow, staat voor samen groeien Borging en transfer naar de praktijk Certified Professional Jump Movement.
Leren leren; zaakvakken (ak/gs)
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Luisteren en begrijpen
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Executieve functies Marije Ruben.
Dat Spreekt Vanzelf digitaal Woord voor Woord interactief
Grip op stress, tijd en Welkom, mijn naam is Annemiek Tigchelaar en ik ben de eigenaar van Werkdrukverlager. Wij helpen je met grip op je stress,
Covey trainingsavond.
Praktijk Opleiders Cursus
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Loopbaan en burgerschap les 2
Peer Buddy Nieuwkomer Metameer
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Literatuur V6 – les
Contact maken en contact houden
taal speelt een rol in alle vakken
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Workshop “de coachende praktijkopleider”
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Gesprekstechnieken Les 1.
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Loopbaan en burgerschap les 3
Leren leren door feedback
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Zichtbaarheid Creëren
Cijferloos lesgeven bij talen
ADL Les 1.
Denken en doen.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

TRAINING AAN DE SLAG MET TAAL Anna Marie Hazenberg Het Begint met Taal 19 september 2018

Kennismaking Waarom ben je taalcoach? Aan welke vorm van taalcoaching doe je? Wat is het belang van taalcoaching?

WIE ZIJN WE EN WAT DOEN WE? Landelijk platform voor taalcoaching aan migranten (NT2): taal als middel, participatie als doel 161 taalcoachorganisaties zijn aangesloten Bereik in 2016: circa 22.000 migranten, 11.000 taalcoaches, 500 coördinatoren Versterken van taalcoachorganisaties met het slim organiseren van taalcoaching (kennis, innovatie, trainingen, materiaal en een professioneel netwerk).

WAT VINDEN WIJ BELANGRIJK? Meer dan 600.000 migranten doen door taalproblemen niet mee in onze samenleving. Taalcoaching zorgt ervoor dat migranten hun taal verbeteren, zelfvertrouwen krijgen en sneller meedoen. Ons doel: vrijwillige taalcoaching effectief, zichtbaar en beschikbaar maken, overal in Nederland.

DOEL VAN DE TRAINING • Je kunt: Anderstaligen doelgericht ondersteunen bij het oefenen van de Nederlandse taal Werken met veel oefenvormen en materiaal De deelnemer stimuleren meer Nederlands te gebruiken en mee te gaan doen •Je weet: Taal is geen doel, maar een middel •Je hebt: Voldoende basisvaardigheden en vertrouwen om aan de slag te gaan Deze competenties opgedaan: aansluiten bij mogelijkheden + taalniveau, afwegen wanneer anderstalige verantwoordelijkheid neemt/taalcoach bijspringt, praktijkgerichte leersituaties creëren, lerend oriënteren: aandacht voor nieuwe info, die opnemen, toepassen en succesjes vieren

DEZE TRAINING BIEDT ANTWOORD OP DE VOLGENDE VRAGEN: • Wat zijn aandachtspunten in het coachen van migranten? • Hoe sluit ik aan bij de doelen en taalvraag van de migrant? • Wat zijn goede oefenvormen?

CODAE Contact maken Onderzoeken Doel bepalen Activiteiten plannen en uitvoeren Evalueren

PROGRAMMA C: Contact (maken) •Eerste kennismaking: verwachtingen en afspraken •Dilemma’s en grenzen in het contact •Coachen O: Onderzoeken/ontdekken •Persoon, activiteiten, doel en taalcontact •Taalniveau D: Taaldoelen bepalen •Taalvraag op tafel •Van taalvraag naar oefenen •Taal uit de praktijk A: Activiteiten: oefenvormen en materiaal •Doelgericht oefenen •Allerlei oefenvormen •Spreektaal E: Evaluatie

KENNISMAKEN-DE BASIS VAN CONTACT Verwachtingen •Taalontmoeting is geen les; ▫Je bent geen docent. Jullie gaan samen Nederlands oefenen. •Bespreek samen: ▫De anderstalige denkt zelf na over wat hij wil oefenen. •Welke verwachtingen heeft de deelnemer zelf van de taalcoaching?

KENNISMAKEN - DE BASIS VAN CONTACT Afspraken • Lengte traject (verschilt per organisatie) • Elkaar wekelijks ontmoeten • Vast tijdstip • Locatie • Wijze van contact via mobiel (bellen, WhatsApp), mail? Afzeggen op tijd met een goede reden en meteen nieuwe afspraak maken.

O: ONDERZOEK/ONTDEKKEN Taaldoel - e-learning Het Begint met Taal

DE TAALVRAAG OP TAFEL - 1 Aanknopingpunten: de anderstalige doet ▫een inburgeringstraject, ▫stage ▫(vrijwilligers)werk ….

DE TAALVRAAG OP TAFEL - 2 Bij weinig aanknopingspunten -> persoonlijke taalvraag helpen vinden ▫Ruimte geven (achterover leunen): – Dus je wilt beter Nederlands praten… – Vragen stellen: –wanneer praat je Nederlands? Waar? Met wie? Wat gaat goed, wat is moeilijk? (woorden, zinnen, uitspraak, niet durven/zenuwen) – Begrijpt de ander( juf, dokter, collega) je? Wanneer sta je met je mond vol tanden/kan je het niet zeggen? Etc. Situatie om te oefenen kiezen – Wat wil je oefenen? Welke situatie? Waar? Met wie praat je dan? Waarover? Suggesties geven (als laatste stap!): op de school van de kinderen, op het werk, op de sportschool, met de buren?

EN ALS ZO’N GESPREK NOG TE MOEILIJK IS... De deur uit!

TAAL UIT DE PRAKTIJK... Taal uit de praktijk - e-learning Het Begint met Taal

PANNENKOEKEN BAKKEN EN EEN MUUR SCHILDEREN

HET VERHAAL VAN BETTY •http://brusselleer.vgc.be/betty.html

TOTAL PHYSICAL RESPONSE 1 Jij geeft opdrachten 1. Zelf voordoen -> 2. Meedoen -> 3. Laten doen

TOTAL PHYSICAL RESPONSE - 2 Resultaten/effecten TPR 1. Actie en concrete voorwerpen maken leren makkelijk, leuk en duidelijk 2. TPR spreekt rechterhersenhelft aan, zorgt voor minder stress 3. Woorden worden beter onthouden, door inzet meerdere zintuigen 4. Bruikbaar voor alle leeftijden + niveaus 5. Meteen duidelijkheid of de anderstalige jouw opdracht wel/niet begrijpt 6. TPR activeert. Ideaal als de energie wat inzakt/ als tussendoortje. 7. Of om op te warmen.

TOTAL PHYSICAL RESPONSE - 3 Tips bij TPR: •Uitbeelden: eet een appel, etc. •Laat ondertitelen wat deelnemer doet: “Ik kijk naar buiten, ik lees een boek.” Jij geeft steeds eerst de opdracht. Gevorderden •Vraag gevorderden: Wat heb je gedaan? (voltooide tijd oefenen) •Geef gevorderden samengestelde opdrachten: 1. Maak eerst de tafel schoon, 2. Geef daarna de planten water. 3. (Lukt drie opdrachten tegelijk ook?)

INOEFENEN VAN EEN DIALOOG 1. Introductie onderwerp 2. Dialoog laten horen/voorlezen. De anderstalige heeft tekst nog niet. 3. Nog eens, maar nu eerst een luistervraag stellen. 4. Dialoog nog eens laten horen, nu met tekst erbij: luisteren en meelezen. 5. Dialoog herhalen; zijn er onbekende woorden? 6. Nieuwe woorden uitleggen.

INOEFENEN VAN EEN DIALOOG - 2 7. Woorden inslijpen, door nazeggen dialoogzinnen. Let op: alleen de rol die de anderstalige heeft. Of door-oefenen: (Anders nog iets? Ja, …. Anders nog iets? Ja, ………) 8. Zin voor zin dialoog laten naspreken (alleen eigen rol). Let op intonatie en zinsmelodie. (vertel van tevoren dat je daar feedback op geeft) Deze fase is zonder tekst: nadruk op luisteren. 9. Speel dialoog samen uit. 10. Herhaal de dialoog de week er op.

VAN RECEPTIEF NAAR PRODUCTIEF •De eerste stappen zijn receptief: lezen en /of luisteren. •Daarna komt het (vaak) nazeggen/inslijpen. •En dan de productie: eerst met een steuntje (zinnen, halve zinnen of woorden) en tenslotte helemaal zelf.

NIET: HET ENE OOR IN HET ANDERE OOR UIT

SPREEKTAAL

(TUSSEN-)EVALUATIE Stapjes in taalbeheersing benoemen en vieren Het contact: hoe gaat het samen? Wat doe je nu wel in het Nederlands? Activiteiten: waar doe je aan mee? Wat is de volgende stap? Nieuwe doelen: C O D A E

Dank voor jullie aandacht! Vragen of meer weten? www.hetbegintmettaal.nl info@hetbegintmettaal.nl