De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Succesvol in onderwijs met ICT
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
Nationaal Congres Leerlingbegeleiding 17 maart 2012 Frits Roelofs (Han)
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Opleidingsinfrastructuur
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Logical Framework Approach
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Gepersonaliseerd leren
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
Ervaring opdoen met versterken van informele netwerken bij opgroeien en opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut Regiobijeenkomst professionele.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
Implementatie strategieën
Eigenaarschap en Borging Doorbraakproject Professionalisering
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Slotconferentie Kies Actief 15 juni 2011 Rik Feddes ………………………..
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
moderniseren van het curriculum.
Seaske Verbeek SAMENWERKEN EN HUISELIJK GEWELD West Brabant.
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Presentatie projectplan werkgroepen
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Hoe ziet jouw droomschool eruit?
Reflecteren.
Kom verder. Saxion. Professioneel management PHBO Jobcoaching Welkom! Webcollege.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Certificering van assetmanagement
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Stellingen vooraf 1 donderdag 5 juni 2014 start programma een slechte stelling geeft vaak een goede discussie. hoe botter de stelling, hoe.
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
Centraal inwerkprogramma docenten HAN
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Behavior Based Safety Warehousing
Meesterlijk Besturen Presentatie: Wil Hovy, senior onderwijs- en innovatieadviseur.
Onze filosofie: Resultaten kunnen altijd beter
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Vergadering Personeelsdienst
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Persoonlijk Leiderschap
Versterken positie van ervaringsdeskundigen binnen de organisatie
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Zelfevaluatie Raad van Toezicht
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Wijkaanpak Gedeelde uitgangspunten: top-down en bottom-up benadering.
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
Instrument Team Intervisie
Prof. Peter Leisink Nationale Schoolleiders Top
Evaluatieonderzoek.
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Procesevaluatie zomerscholen 2015
Transcript van de presentatie:

De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s Herman Schalk (SLO) Machiel Bouwmans (Hogeschool Utrecht)

Opzet van de workshop Achtergrond: Zicht op de verandercultuur De contextscan Discussie van resultaten en dilemma’s Plenaire afronding Evaluatie workshop

Zicht op de verandercultuur Initiatieven van enthousiaste docenten reiken vaak niet verder dan hun klaslokaal Een verandercultuur is nodig om initiatieven te verduurzamen en een olievlekwerking te creëren Hoe ziet die verandercultuur eruit op jouw school?

De contextscan – kenmerken van een verandercultuur Noodzaak om te innoveren Zien docenten en schoolleiding de noodzaak van FE en heeft FE prioriteit? Gedeelde visie over FE Is FE ingebed in de schoolvisie, en is er consensus over deze visie? Leiderschap en rolverdeling Is rolverdeling duidelijk en wie bepaalt hoe FE geïmplementeerd wordt? Eigenaarschap en vertrouwen Voelen docenten zich eigenaar van het implementatieproces? En is er sprake van onderling vertrouwen? Lerende organisatie Worden docenten gestimuleerd zich te professionaliseren, kritisch te reflecteren en opgedane ervaringen te delen? En doen docenten dat ook? Facilitering Worden docenten voldoende gefaciliteerd om FE toe te passen? Competent personeelsbestand Is er aandacht voor de continuïteit van het proces bij verzuim of verloop van docenten, en beschikken huidige en nieuwe docenten over de juiste competenties? Het implementatieproces Zijn er heldere doelstellingen en kwaliteitseisen geformuleerd, en is er een concrete planning? En worden deze gebruikt om het implementatieproces te evalueren en bij te sturen?

De contextscan: voorbeeld  Lege contextscan open zetten en doornemen

Dilemma 1 Noodzaak, Prioriteit & Consensus

1a: Docenten zien noodzaak 1b: Schoolleiding ziet noodzaak 1c: Inbedden FE heeft hoge prioriteit

1a: Docenten zien noodzaak 1b: Schoolleiding ziet noodzaak 2d: Er is consensus over de visie op formatief evalueren

Dilemma 1 De noodzaak van FE wordt breed onderschreven, maar krijgt geen prioriteit in het beleid en er is geen sprake van consensus over FE Wat kun je dan doen om voortgang te bewerkstelligen?

Dilemma 2 Draagvlak & Vertrouwen

4c: Er is draagvlak onder de docenten 4e: De schoolleiding heeft vertrouwen in de docenten 4f: De docenten hebben vertrouwen in de schoolleiding

Dilemma 2 Er is onderling vertrouwen, maar niet voor 100%. Hoe kun je het vertrouwen nog vergroten?

Dilemma 3 Duidelijkheid over rol- en taakverdeling

3a: De rollen en taken zijn voor iedereen duidelijk 3d: Implementatie van FE gezamenlijk bepaald

Dilemma 3 Velen zijn bij de implementatie betrokken, maar duidelijkheid over rollen en taken ontbreekt. Wat kun je doen om die duidelijkheid te bereiken?

Dilemma 4 Implementatieproces

8c: Er zijn specifieke doelen en kwaliteitseisen geformuleerd 8d: Er is een concrete planning 8f: Doelstellingen en kwaliteitseisen worden gebruikt bij evaluatie

Dilemma 4 De implementatie van FE komt nog niet echt van de grond en wordt ook niet gemonitord. Wat is nodig voor een meer systematische aanpak?

Plenaire afronding Hang de flapovers op Discussie van resultaten

Geïnteresseerd in de scan? Download de scan via: http://curriculumvandetoekomst.slo.nl/Contextscan- Formatief-Evalueren

Evaluatie van de workshop