Ontwikkelteam Bewegen & Sport Er zit een link achter de titel, kun je op drukken. Ontwikkelen van een visie, grote opdrachten en bouwstenen als basismateriaal voor een nieuw te ontwikkelen landelijk curriculum (vervangt de huidige kerndoelen en eindtermen). Dus nog niet de kerndoelen zelf, dat komt in de zgn. realisatiefase.
Projectstructuur Opdracht Ministerie van OCW CG: AOB, CNV Onderwijs, FvOv, PO-raad, VO-raad, AVS, LAKS en Ouders & Onderwijs Bureau Curriculum.nu voert uit (SLO ondersteunt) Kort noemen, niet te lang bij stil staan. 2
Ontwikkelteams Docenten 'in the lead’ 125 leraren 18 schoolleiders 9 leergebieden Op zich opmerkelijk dat het zo gaat, zeker ook als je het vergelijkt met hoe de herziening van het landelijk verplichte curriculum in andere landen gedaan wordt. We moeten voorkomen dat dit deel te lang duurt, maar deze constructie is gekozen nadat de leraren in #curriculum2032 van de Cie Schnabel nauwelijks aan bod waren gekomen. En het kan omdat het een voorfase betreft voor de echte herziening van de kerndoelen en eindtermen. 3
Leergebieden Maar bijv. niet 21e eeuwse vaardigheden (die worden als brede vaardigheden ingeweven) en persoonsvorming (politiek te gevoelig). 4
Doelen Doelen curriculum.nu KENNEN & KUNNEN SAMENHANG DOORLOPENDE LEERLIJN OVERLADENHEID EIGEN RUIMTE BALANS Doelen curriculum.nu Samen met de andere ontwikkelteams trachten we bouwstenen te ontwikkelen die de kern bevatten wat leerlingen moeten kennen en kunnen. Bij de ontwikkeling van de bouwstenen hebben we oog voor de samenhang in de onderwijsinhoud, doorlopende leerlijnen (ter bevordering van soepele overgangen) Het beperken tot de kern, het bevorderen van de samenhang en oog hebben voor de doorlopende leerlijn dragen er eveneens aan bij om de overladenheid in het onderwijsprogramma terug te dringen. Tegelijkertijd is het doel om duidelijkheid te bieden voor scholen: wat moet en wat mag? Tenslotte is het doel om een balans te brengen in de hoofddoelen van het onderwijs: kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming.
Roadmap Het pad naar de bouwstenen toe ziet er op hoofdlijnen uit zoals hier op de dia weergegeven. Opdrachten (visie, grote opdrachten en de bouwstenen) worden uitgewerkt in ontwikkelsessies. We zitten nu net na consultatiefase 4, op weg naar ontwikkelsessie 5. Uiteindelijk de presentatie van de bouwstenen later dit voorjaar. Daarna nog een uitgebreide brede consultatie (op samenhang bijv., CCM door OECD). Kort na de zomer van 2019 moet het eindadvies opgeleverd worden aan minister Slob.
Feedback Kort bij stilstaan, is puur beeldvorming Ontwikkelscholen, andere scholen en docenten, leerlingen en ouders (o.a. LAKS) Vakverenigingen (KVLO) en lerarennetwerken Vervolgonderwijs en lerarenopleidingen (o.a. ALO's, MBO Raad, Vereniging van Hogescholen, VSNU) Maatschappelijke organisaties (Noc*Nsf, Gezonde school. Onderwijsraad/NL Sportraad/ Raad VGS / bedrijfsleven (Platform 2025) Online/ offline dialoog over tussenproducten van ontwikkelteams o.b.v. vragen waarop het ontwikkelteam antwoord wil krijgen Experts/ wetenschap Kort bij stilstaan, is puur beeldvorming 7
Missie Een leven lang met plezier bewegen Wat kinderen leren binnen het leergebied levert een bijdrage aan dat kinderen nu en later (een leven lang) met plezier (op hun eigen manier) deelnemen aan bewegen en sport in al zijn hoedanigheden. Dat is de stip op de horizon. Maar dat betekent niet dat alleen het leergebied daar verantwoordelijk voor is.
Tussenproduct missie-visie
Tussenproduct missie-visie De opdracht van het OT gaat over de voor alle leerlingen verplichte kern van het curriculum. Dus van de vakken / leergebieden die nu ook op het lesrooster staan. Dat gaat om 'over welke doelen heb je het?'. En dat neemt niet weg dat je best elementen van het bewegingsonderwijs op het schoolplein kunt uitvoeren. Hier gaat het om de intentie waarmee dingen gedaan worden.
Visie Het gaat het in deze figuur om twee dingen: het feit dat het leergebied ingebed is in de maatschappelijke de school omringende context, dus niet in een pedagogisch vacuüm. En ten tweede het Biesta-verhaal. Dat kan ingewikkeld worden, omdat daar ook allerlei misconcepties over bestaan. Eens, maar wederom ter info.
Grote Opdrachten Kort toelichten, check vooral of mensen dit al hebben gelezen.
Samenhang Kort toelichten, check vooral of mensen dit al hebben gelezen.
Raamwerk bouwstenen
Grote Opdrachten Het beweegaanbod is gevarieerd voor de leerling. Grotere beweegvaardigheid geeft meer kans om mee te doen. Iedereen kan meedoen binnen zijn eigen mogelijkheden. Een eigen beweegidentiteit geeft richting aan keuzes die je maakt. Iedere beweegactiviteit kent verschillende taken en rollen voor de leerlingen. Bewegen doe je samen. Bewegen en sport op school is verbonden met buitenschoolse beweegcultuur. Een actieve leefstijl draagt bij aan de gezondheid. Kort de grote opdrachten toelichten. Daarna krijgen ze via het rad van fortuin een GO toegewezen.
Rad van fortuin Werken aan… Uiteraard mogen de deelnemers ook zelf 1 uitkiezen als ze die persé willen uitwerken, anders via het rad. Ik print van tevoren kaartjes uit met daarop 1 GO per kaart. De brede vaardigheden print ik op 1 A4’tje. Per groepje kunnen ze zelf kiezen welke brede vaardigheid bij de hun toegewezen GO past en die meenemen in de uitwerking. Tijd inderdaad erg strak bewaren. Dit werkt wel geniaal! Hoe doe je dat met die brede vaardigheden? Die zie je niet meteen in het rad van fortuin. En bewaak de tijd heel strak. Die pitches gaan ook tijd kosten (meer dan je denkt).
Resultaat Pitches
Raamwerk bouwstenen
Bouwstenen Een set bouwstenen Bouwsteen primair onderwijs Fase 1: Onderbouw po Fase 2: Bovenbouw po Bouwsteen onderbouw voortgezet onderwijs Aanbeveling bovenbouw vo Discussie over aparte bouwstenen voor PO fase 1 en 2: angst voor aparte kerndoelen (denken meer in termen van de ontwikkeling van het kind volgen i.p.v. einddoelen die gehaald moeten worden en zijn erg bang voor het toets- en afrekencircus dat je nu ziet rond de eindtoets PO). De PO Raad is dus bang voor hoe hun eigen leden om zullen gaan met de kerndoelen of voor het ministerie die (nog steeds) hamert op toetsen en kwantificeerbare kwaliteit. Voor de bovenbouw geldt dat er te weinig tijd is om de examenprogramma's voor alle vakken te herzien en er dus alleen globalere aanbevelingen worden gegeven.
Opdracht 1 Bouwstenen die zijn uitgewerkt: Beweeggebieden Regels en afspraken Is de manier waarop die bouwstenen zijn uitgewerkt prettig en helder? Geeft het je een beter beeld van wat de inhoud van verbeterde kerndoelen kan zijn? Helpt het ook bij het vormen van een idee wat de inhoud van je programma op school zou kunnen zijn? Vind je de manier van beschrijven te beperkend of juist voldoende ruimte gevend? Het feit dat er maar twee zijn uitgewerkt had zeker te maken met tijdsdruk. In zo'n ontwikkelsessie moet zoveel gebeuren dat lang nadenken over elke bouwsteen nog niet meevalt. In de woensdagen van 2019 is daar door het OT verder aan gewerkt en proberen ze te komen tot een eerste invulling die op de volgende ontwikkelsessie half februari kan worden besproken met het team.
Opdracht 2 Hebben jullie input voor ons voor de nog niet beschreven bouwstenen? Kennis Vaardigheden 'de leerling weet/snapt/heeft inzicht in....' en 'de leerling kan....'. Benadrukken dat ze hier kennis en vaardigheden moeten noemen waarvan ze vinden dat die aan alle leerlingen in de betreffende fase moeten worden aangeboden, dus verplicht zijn voor alle leerlingen. Het gaat om aanbodsdoelen, dat is een beetje een moeilijke term. Het gaat nog niet om hoe goed alle leerlingen iets moeten beheersen, maar het moet wel allemaal behandeld zijn, aan bod zijn geweest in de lessen. Voor zover ik weet zijn er geen vaste aanloopzinnetjes afgesproken, maar misschien helpt het als mensen denken in termen van 'de leerling weet/snapt/heeft inzicht in....' en 'de leerling kan....'.
Afsluiting Vragen? Opmerkingen?