De schrijver mee op reis

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

Schrijfvaardigheid en argumentatie
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Jezelf waarmaken Laat je ZIEN in je sollicitatiebrief Lezing voor Meppel United, 30 oktober 2013.
Activerende Opdrachten bij Archeologie voor pakket++s
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Overdragen van de Informatica, 2006 Het schrijven van een krantenartikel Jan Broersen / Gerard Vreeswijk, 2006/7.
Hoofdstuk 1 Geld en Welvaart
Uitwerking opgave 3.6 1d uit: Wiskunde in beweging – Theo de Haan.
Visie & Strategie.
De dag van het solliciteren Blok 1
Samenvatting Havo 5.
Blz. 98 Blok 4 5. Schrijfvaardig.
Onze doelen en visie in beeld
Het vak Frans in 4 en 5 havo Un choix pour l’avenir.
Puppy-training Les Een Spelen met hoe je de aandacht kunt richten.
Het schrijven van een verhaal
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Lesbrief Jongerenprogramma
Pourquoi apprendre le français?
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Kijken naar Kinderen Week 4
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Is ‘t kofschip gezonken…?
Marketing Coen van Wetering
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Schrijfvaardigheid en argumentatie
deze workshop maakt gebruik van audio-instructies
Het schrijven van een verhaal
Technisch schrijven 18 november 2016.
De vraag is je beste vriend
Scrijven 1.6 (vervolg) Een Verslag.
Literatuur, maker en maatschappij
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Jakobus (1).
Hier kan je kort je verhaal vertellen
Technisch schrijven 21 november 2016.
Profielproduct Naam auteur(s) Erwin Udo MSc. Vakgebied
Technisch schrijven september 2017.
Onderwerp Het onderwerp van een tekst geeft in één of enkele woorden aan waar de tekst over gaat. Het onderwerp van een tekst is niet hetzelfde als de.
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
© UNIEK IN DE KLAS.
Kiezen voor keuzedelen
NSCCT Instructie groep 4
Een instructie schrijven
Vwo 6 – literatuur Week
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 7
Welkom bij het leernetwerk Ouderen in het Vizier!
Informatieve teksten, interviewverslag
Interview verslag schrijven
De schrijver mee op reis
Vwo 4 – week 39/
De schrijver mee op reis
De schrijver mee op reis
dagboekfragment Etosha NP, Namibië
De schrijver mee op Reis
De schrijver mee op reis
De schrijver mee op reis
E health, Domotica en E-learning
Perron 1 – hoofddoel schrijver & persoonlijke
NSCCT Instructie groep 4
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 7
volgende bladzijde terug Wat heb je nodig?
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
Voorbeeld. Tijdens een SLB les heb ik mijn netwerk in kaart gebracht. Ik kwam er achter dat mijn netwerk niet zo heel groot is. Als ik kijk naar welke.
Transcript van de presentatie:

De schrijver mee op reis Een initiatief van Wereldpaden In kader van De week van het Nederlands

Bepalen in welke vorm en in welke stijl je het verhaal gaat schrijven Dag 3 schrijfstijl Je kunt een verhaal in veel verschillende stijlen schrijven. De schrijfstijl die je kiest heeft vaak met het doel en de intentie waarmee je het verhaal schrijft, te maken. In een verhaal waarmee je de lezer wil meenemen in je reiservaringen, kies je voor een andere schrijfstijl dan in een informatief verhaal, waarbij je de lezer vooral wilt voorzien van praktische informatie. Doel Bepalen in welke vorm en in welke stijl je het verhaal gaat schrijven

Vorm Bepaal in welke vorm je het verhaal schrijft. Hoe lang wil je het verhaal maken. Wordt het een verhalend verslag van een reis? Maak het verhaal niet te lang, want dan wordt het al snel langdradig. Maar zeker ook niet te kort, want de kans bestaat dat je dan te snel over ervaringen heen stapt, waardoor de lezer niet geheel door het verhaal wordt meegezogen. Als je in je verhaal een korte duidelijke boodschap wil meegeven, schrijf het verhaal dan als een column. Ga je een informatief verhaal schrijven, maak het verhaal dan niet te lang. Het gaat dan vooral dat mensen snel een duidelijk overzicht krijgen van praktische informatie.

Wie speelt de hoofdrol Schrijven in de ik-vorm, jij/u-vorm of hij/zij-vorm In de verhalende vorm waarin je als schrijver je eigen ervaringen deelt, zal je uiteraard voor de ik-vorm kiezen. Met name in fictieverhalen kies je voor de hij/zij-vorm, maar dit verhaal zou ook goed in de ik-vorm geschreven kunnen worden. In de informatieve vorm wordt meestal niet gekozen voor de ik-vorm of de hij/zij vorm. Er zal eerder geschreven worden vanuit het perspectief van de lezer, dus de jij/u-vorm.

De tijd Tegenwoordige tijd of verleden tijd Het is belangrijk om vooraf te bepalen of je het verhaal in de tegenwoordige tijd of de verleden tijd te schrijven en deze tijdsbepaling ook consequent te blijven hanteren. Soms gebeurt het nog wel eens dat je in het enthousiasme van het schrijven onbewust van tijdsbepaling wisselt. Het is echter belangrijk om dit achteraf altijd te controleren, want het komt niet professioneel over als je de tijden door elkaar gaat. Om mensen mee te nemen in het verhaal kun je beter voor de tegenwoordige tijd kiezen. Het is dan voor de lezer net alsof hij of zij de ervaring zelf meemaakt.

opdracht Schrijf hetzelfde verhaal in de ik-vorm en in de hij/zij-vorm. Maak daarbij ook onderscheid tussen de tegenwoordige en de verleden tijd. Wat is het verschil? Wat sluit het beste aan bij het verhaal en waarom?