De Berkenschutse De Berkenschutse SWV PO De Kempen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leerlijnen en praktijklessen in het VSO
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Kenniskring VSO 25 september Budgettaire beheersbaarheid en transparantie Geen thuiszitters Minder bureaucratie Noodzaak tot het labelen van kinderen.
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Hans Everhardt – MBO Groningen
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
Uitstroomprofielen in het VSO ... en dan ?
Zijn we er klaar voor??. Doel van deze presentatie: “bijpraten” van de ouders over de ontwikkelingen binnen Passend Onderwijs.
Werkzaamheden bovenschools GZ psycholoog i.o Schooljaar Informatieochtend SWV /
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
Opbrengstgericht werken
Ontwikkelingsperspectief
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
Nulmeting Oudertevredenheid Evaluatie passend onderwijs korte termijn evaluatie
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
De weg van de leerling met specifieke
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Ouderavond 15 sept
Voorlichtingsbijeenkomst voor
Welkom.
Filmpje over handelingsgericht werken
Kansen voor transformatie
en het leerlingvolgsysteem
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
Grenzeloos onderwijs genieten Een samenwerkingsproject tussen Tyltylcentrum De Witte Vogel – RESPONZ en KDC de Joppe - Steinmetz | de Compaan.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Vergadering directieraad Samenwerkingsverband V(S)O februari 2014.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
Ouderavond Schoolontwikkeling Woensdag 12 juni – uur Locatie Voorstraat.
Basisschool de Wegwijzer Hunsel. Passend onderwijs Passend onderwijs is de nieuwe wet voor het PO en het VO. Voor het PO geldt: (speciaal) basisonderwijs.
AZC 11 april 2016 Landelijke Studiedag Hilversum cat.3 Regionale aanpak nieuwkomersonderwijs, hoezo? POLGLO cat.2 cat.4.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
PASSEND ONDERWIJS IN DORDRECHT DORDTSE KINDEREN KUNNEN IN DORDRECHT NAAR SCHOOL Yvette van Hoof Directeur Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Dordrecht.
Leren Leren binnen de Latasteschool
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
De weg van de leerling met specifieke onderwijsbehoefte in het VO 2016 Marlies Willems Coördinatie Website:
Informatieavond voortgezet onderwijs September
Informatieavond 7 juni 2016 Agenda voor vanavond: 1.Welkom en toelichting op de avond 2.Visie en aantallen kinderen 3.Kaders vanuit school en overheid.
Welkom Op de informatie avond van groep 7 en 8!.
Regiobijeenkomsten LECSO Oktober 2016 Rion Pennings
Op weg naar het Voortgezet Onderwijs (VO)
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Netwerk IB WSNS Tilburg
Informatiebijeenkomst Overstap
Info-avond september 2017.
Informatiebijeenkomst Overstap
Primair Onderwijs naar Voortgezet Onderwijs
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
Leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte
Module Leerlijnen.
Voorlichtingsbijeenkomst uitstroom 23 januari 2018
SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Werkgroep Dyslexie-Onderwijs
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Presentatie voor teams Oktober 2018
SWV Rijnstreek PO en Aanmelding/ doelgroep -Arrangementen -Ambulante Dienstverlening Gepke Spijkerman: Aanmeldpunt / CVO Esther Rijlaarsdam.
Specialistische lesplaatsen
Hoe volgen wij onze kinderen?
Onderwijs en zorg bij SOi Groningen
Versterk de Jobcoach IN de school
Oranje route avond 8 oktober 2019.
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

De Berkenschutse De Berkenschutse 5-2-2019 21-06-2016 SWV PO De Kempen thema presentatie

21-06-2016 SWV PO De Kempen

Organogram Kempenhaeghe 21-06-2016 SWV PO De Kempen

organogram 21-06-2016 SWV PO De Kempen

Doelgroepen 21-06-2016 SWV PO De Kempen

Wat doen we? Als onderdeel van de Stichting Kempenhaeghe en (boven) regionaal en landelijk: geven we onderwijs begeleiden we leerlingen ambulant in het (reguliere) onderwijs verzorgen we arbeidstoeleiding voeren we (wetenschappelijk) onderzoek uit 21-06-2016 SWV PO De Kempen

Aantallen: SO : 170 VSO oab (dagbesteding) 50 VSO cd (arbeid) 90 VSO ef (vervolgonderwijs) 365 DAB 690 medewerkers 260 samenwerkingsverbanden 32 gemeenten 50 21-06-2016 SWV PO De Kempen

Visie De Berkenschutse levert een bijdrage aan het meest passende onderwijs voor leerlingen, door onze unieke expertise te delen en zelf voortdurend nieuwe expertise te zoeken, te ontwikkelen en toe te passen

Leerroutes 21-06-2016 SWV PO De Kempen Leerroute: Gericht op: Schema: leerroutes De Berkenschutse Leerroute: Gericht op: Uitstroomprofiel: Eindperspectief: Leerroute o onderwijs/zorg Individu Dagbesteding Belevingsgerichte dagbesteding Leerroute a Leerroute b Deelname aan de samenleving Taak- of activiteitgerichte dagbesteding Leerroute c Integratie in de samenleving Arbeid (beschermde) Loonvormende arbeid Leerroute d Integratie en participatie in de samenleving Loonvormende arbeid Leerroute e Diplomagericht (vmbo) Vervolgonderwijs mbo of arbeid Leerroute f Diplomagericht (havo/vwo) mbo, hbo, wo 21-06-2016 SWV PO De Kempen

Afdeling SO Leerlingen van 4 t/m 12 jaar Leerlingen LZ, ZML en MG 3 teams SO:* het jonge kind * leerroute DEF * leerroute ABC (ZML/MG) Uitgangspunten: Een doorgaande ontwikkelingslijn voor alle leerlingen Uitstroom is conform OPP 21-06-2016 SWV PO De Kempen

Bieden: Expertise op het gebied van onderwijs aan leerlingen met complexe ondersteuningsvragen. Een onderwijssetting die stuurt op een doorgaande lijn. Een veilige omgeving waar de leerling trots kan zijn op zichzelf. Afgestemde multidisciplinaire samenwerking waarin de groepen centraal staan (lk + leerlingen). 21-06-2016 SWV PO De Kempen

Groot verschil tussen kalenderleeftijd en ontwikkelingsniveau. Het jonge kind 4-8jr Groot verschil tussen kalenderleeftijd en ontwikkelingsniveau. Leerlingen met intensieve onderwijs- en zorgbehoefte. 3 groepen; ZML A t/m SO-DEF 21-06-2016 SWV PO De Kempen

Kinderen die zich in kleine stappen ontwikkelen. ZML Leerlingen 7-12 jr Kinderen die zich in kleine stappen ontwikkelen. IQ <70 met zwakke adaptieve vaardigheden en geringe soc. redzaamheid 7 groepen; uitstroom: perspectief VSO (dagbesteding en arbeid.) 21-06-2016 SWV PO De Kempen

5 groepen met uitstroom (VSO) PrO, VMBO en HAVO. DEF leerlingen 7 t/m12 jr. Complexe ondersteuningsvragen in relatie tot leren, ziekzijn en gedrag. 5 groepen met uitstroom (VSO) PrO, VMBO en HAVO. 21-06-2016 SWV PO De Kempen

Hoe geven we ons onderwijs vorm? We werken met groepsplannen en leer/ontwikkelingslijnen. Het jonge kind  doelen vanuit OVM (ontwikkelingsvolgmodel). ZML doelen vanuit CED leerlijnen (niveau 1 t/m 10). DEF kerndoelen; weggezet in leerlijnen a.h.v. schoolstandaard 21-06-2016 SWV PO De Kempen

Data Verzamelen van opbrengsten op leerling- en groepsniveau (januari en juni) Instrumenten: Didactisch CITO, CED-lijnen, OVM, Methode gebonden toetsen Sociaal emotioneel SCOL, OVM, observatie 21-06-2016 SWV PO De Kempen

Duiden Leerling-niveau: a.h.v resultaten zicht krijgen op doorlopende ontwikkeling (individuele foto) en verklaren van resultaten Groepsniveau: resultaten op de doorlopende leerlijnen. Teamniveau: delen van behaalde resultaten van de groep in eigen team. (TL bespreekt resultaten groepen met AL) Afdelingsniveau: schoolfoto bespreken (TL en AL en vervolgens in afdelingsvergadering) 21-06-2016 SWV PO De Kempen

Doelen (Bij)stellen doelen na toetsperiode, analyse en duiding: 1.Individueel => in arrangementen en OPP (wanneer nodig) 2.Per (niveau)groep/klas => in groepsplannen 2.Per team ( zicht op elkaars groep vanwege doorlopende lijn) 21-06-2016 SWV PO De Kempen

Doen Uitvoeren van acties om gestelde doelen te bereiken 1. Doelen verwerken in (nieuwe) groepsplan. 2. In individueel overzicht evaluatie doelen bijhouden. Eventueel extra doen: Aanpassen samenstelling (niveau)groepen, Aanpassen van OPP => COPP Terugplaatsing leerlingen naar regulier => COPP Aanpassen didactiek/methodiek/ondersteuning Specifieke (team)scholing Bemensing groepen/klassen 21-06-2016 SWV PO De Kempen

Sociaal emotioneel 1. Meten; 2x per jaar SCOL en leerling enquête 2. Met de methodes Goed Gedaan en STIP volgen we de leerlijn sociale-emotionele ontwikkeling. Ook PBS wordt hierin verweven. 3. Waar nodig individuele handelingsaanzetten formuleren. 21-06-2016 SWV PO De Kempen

Leerlingenzorg 21-06-2016 SWV PO De Kempen Naast COPP worden externen en/of andere disciplines bij onderwijs en zorg betrokken. Leerkracht brengt hulpvraag in bij het COPP; zij gaan meedenken in het proces; de leerkracht blijft eigenaar van proces. Hulpvragen rondom een leerling worden met TL en ook in team besproken. Paramedici worden betrokken in geval van specifieke vragen en/of behandeling. Leerkracht en onderwijsassistent werken met leerling en beheren dat proces met elkaar. 21-06-2016 SWV PO De Kempen

Expertiseontwikkeling Professionalisering Prikkelverwerking Visieontwikkeling zml PBS Versterken woordenschat; I-pads LANS 21-06-2016 SWV PO De Kempen

Waar zijn we trots op? We bieden als SO een totaal onderwijsaanbod van 4 tot 12 jaar. Leerlingen en ouders voelen zich gehoord en begrepen. Zij geven aan zich zeer welkom te voelen binnen de SO. Ouders zien hun kind weer opbloeien; er is oog voor de ontwikkeling van hun kind. Leerlingen voelen zich veilig en geborgen in een grote school en komen graag naar school. Een team dat voor elkaar klaar staat en elkaar ondersteunt wanneer dat nodig is. Ouderbetrokkenheid is groot. 21-06-2016 SWV PO De Kempen

Passend ondersteunen 21-06-2016 SWV PO De Kempen

Landelijk Werkverband Onderwijs en Epilepsie www.lwoe.nl De Berkenschutse 5-oktober-11 LWOE 25 21-06-2016 SWV PO De Kempen