De Berkenschutse De Berkenschutse 5-2-2019 21-06-2016 SWV PO De Kempen thema presentatie
21-06-2016 SWV PO De Kempen
Organogram Kempenhaeghe 21-06-2016 SWV PO De Kempen
organogram 21-06-2016 SWV PO De Kempen
Doelgroepen 21-06-2016 SWV PO De Kempen
Wat doen we? Als onderdeel van de Stichting Kempenhaeghe en (boven) regionaal en landelijk: geven we onderwijs begeleiden we leerlingen ambulant in het (reguliere) onderwijs verzorgen we arbeidstoeleiding voeren we (wetenschappelijk) onderzoek uit 21-06-2016 SWV PO De Kempen
Aantallen: SO : 170 VSO oab (dagbesteding) 50 VSO cd (arbeid) 90 VSO ef (vervolgonderwijs) 365 DAB 690 medewerkers 260 samenwerkingsverbanden 32 gemeenten 50 21-06-2016 SWV PO De Kempen
Visie De Berkenschutse levert een bijdrage aan het meest passende onderwijs voor leerlingen, door onze unieke expertise te delen en zelf voortdurend nieuwe expertise te zoeken, te ontwikkelen en toe te passen
Leerroutes 21-06-2016 SWV PO De Kempen Leerroute: Gericht op: Schema: leerroutes De Berkenschutse Leerroute: Gericht op: Uitstroomprofiel: Eindperspectief: Leerroute o onderwijs/zorg Individu Dagbesteding Belevingsgerichte dagbesteding Leerroute a Leerroute b Deelname aan de samenleving Taak- of activiteitgerichte dagbesteding Leerroute c Integratie in de samenleving Arbeid (beschermde) Loonvormende arbeid Leerroute d Integratie en participatie in de samenleving Loonvormende arbeid Leerroute e Diplomagericht (vmbo) Vervolgonderwijs mbo of arbeid Leerroute f Diplomagericht (havo/vwo) mbo, hbo, wo 21-06-2016 SWV PO De Kempen
Afdeling SO Leerlingen van 4 t/m 12 jaar Leerlingen LZ, ZML en MG 3 teams SO:* het jonge kind * leerroute DEF * leerroute ABC (ZML/MG) Uitgangspunten: Een doorgaande ontwikkelingslijn voor alle leerlingen Uitstroom is conform OPP 21-06-2016 SWV PO De Kempen
Bieden: Expertise op het gebied van onderwijs aan leerlingen met complexe ondersteuningsvragen. Een onderwijssetting die stuurt op een doorgaande lijn. Een veilige omgeving waar de leerling trots kan zijn op zichzelf. Afgestemde multidisciplinaire samenwerking waarin de groepen centraal staan (lk + leerlingen). 21-06-2016 SWV PO De Kempen
Groot verschil tussen kalenderleeftijd en ontwikkelingsniveau. Het jonge kind 4-8jr Groot verschil tussen kalenderleeftijd en ontwikkelingsniveau. Leerlingen met intensieve onderwijs- en zorgbehoefte. 3 groepen; ZML A t/m SO-DEF 21-06-2016 SWV PO De Kempen
Kinderen die zich in kleine stappen ontwikkelen. ZML Leerlingen 7-12 jr Kinderen die zich in kleine stappen ontwikkelen. IQ <70 met zwakke adaptieve vaardigheden en geringe soc. redzaamheid 7 groepen; uitstroom: perspectief VSO (dagbesteding en arbeid.) 21-06-2016 SWV PO De Kempen
5 groepen met uitstroom (VSO) PrO, VMBO en HAVO. DEF leerlingen 7 t/m12 jr. Complexe ondersteuningsvragen in relatie tot leren, ziekzijn en gedrag. 5 groepen met uitstroom (VSO) PrO, VMBO en HAVO. 21-06-2016 SWV PO De Kempen
Hoe geven we ons onderwijs vorm? We werken met groepsplannen en leer/ontwikkelingslijnen. Het jonge kind doelen vanuit OVM (ontwikkelingsvolgmodel). ZML doelen vanuit CED leerlijnen (niveau 1 t/m 10). DEF kerndoelen; weggezet in leerlijnen a.h.v. schoolstandaard 21-06-2016 SWV PO De Kempen
Data Verzamelen van opbrengsten op leerling- en groepsniveau (januari en juni) Instrumenten: Didactisch CITO, CED-lijnen, OVM, Methode gebonden toetsen Sociaal emotioneel SCOL, OVM, observatie 21-06-2016 SWV PO De Kempen
Duiden Leerling-niveau: a.h.v resultaten zicht krijgen op doorlopende ontwikkeling (individuele foto) en verklaren van resultaten Groepsniveau: resultaten op de doorlopende leerlijnen. Teamniveau: delen van behaalde resultaten van de groep in eigen team. (TL bespreekt resultaten groepen met AL) Afdelingsniveau: schoolfoto bespreken (TL en AL en vervolgens in afdelingsvergadering) 21-06-2016 SWV PO De Kempen
Doelen (Bij)stellen doelen na toetsperiode, analyse en duiding: 1.Individueel => in arrangementen en OPP (wanneer nodig) 2.Per (niveau)groep/klas => in groepsplannen 2.Per team ( zicht op elkaars groep vanwege doorlopende lijn) 21-06-2016 SWV PO De Kempen
Doen Uitvoeren van acties om gestelde doelen te bereiken 1. Doelen verwerken in (nieuwe) groepsplan. 2. In individueel overzicht evaluatie doelen bijhouden. Eventueel extra doen: Aanpassen samenstelling (niveau)groepen, Aanpassen van OPP => COPP Terugplaatsing leerlingen naar regulier => COPP Aanpassen didactiek/methodiek/ondersteuning Specifieke (team)scholing Bemensing groepen/klassen 21-06-2016 SWV PO De Kempen
Sociaal emotioneel 1. Meten; 2x per jaar SCOL en leerling enquête 2. Met de methodes Goed Gedaan en STIP volgen we de leerlijn sociale-emotionele ontwikkeling. Ook PBS wordt hierin verweven. 3. Waar nodig individuele handelingsaanzetten formuleren. 21-06-2016 SWV PO De Kempen
Leerlingenzorg 21-06-2016 SWV PO De Kempen Naast COPP worden externen en/of andere disciplines bij onderwijs en zorg betrokken. Leerkracht brengt hulpvraag in bij het COPP; zij gaan meedenken in het proces; de leerkracht blijft eigenaar van proces. Hulpvragen rondom een leerling worden met TL en ook in team besproken. Paramedici worden betrokken in geval van specifieke vragen en/of behandeling. Leerkracht en onderwijsassistent werken met leerling en beheren dat proces met elkaar. 21-06-2016 SWV PO De Kempen
Expertiseontwikkeling Professionalisering Prikkelverwerking Visieontwikkeling zml PBS Versterken woordenschat; I-pads LANS 21-06-2016 SWV PO De Kempen
Waar zijn we trots op? We bieden als SO een totaal onderwijsaanbod van 4 tot 12 jaar. Leerlingen en ouders voelen zich gehoord en begrepen. Zij geven aan zich zeer welkom te voelen binnen de SO. Ouders zien hun kind weer opbloeien; er is oog voor de ontwikkeling van hun kind. Leerlingen voelen zich veilig en geborgen in een grote school en komen graag naar school. Een team dat voor elkaar klaar staat en elkaar ondersteunt wanneer dat nodig is. Ouderbetrokkenheid is groot. 21-06-2016 SWV PO De Kempen
Passend ondersteunen 21-06-2016 SWV PO De Kempen
Landelijk Werkverband Onderwijs en Epilepsie www.lwoe.nl De Berkenschutse 5-oktober-11 LWOE 25 21-06-2016 SWV PO De Kempen