Reclame op het Autosalon

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Privacywetgeving - toegang tot het schooldossier
Advertisements

Ingave via het scherm Algemene beschrijving van de toepassing De toepassing is opgebouwd uit drie niveaus : Niveau 1 : verzending en afzender Niveau 2.
Toepassing van de privacywet en andere reglementering bij het gebruik van adresinformatie Katleen Janssen ICRI – K.U.Leuven.
HET IN OVEREENSTEMMING BRENGEN VAN HET RIJKSREGISTER MET HET BESTAND VAN DE AFGEVOERDEN GEHOUDEN DOOR DE KRUISPUNTBANK VAN DE SOCIALE ZEKERHEID ADVIES.
Informatiebeveiliging
1 Hendrix Budgetbegeleiding & Thuisadministratie.
Sociale en culturele participatie. 1.Aangesneden thema’s 2.Hoe de activiteiten invullen in de webapplicatie 3.Toerekening van de activiteiten.
Gastcollege Utrecht 17 oktober 2013 Thomas van Essen Spam & social media.
Kostprijzen PLATO – 5 mei 2009.
Economic Operators Registration and Identification
Joost Verbeek Advocaat ULYS Law Firm
JURIDISCH KADER ELEKTRONISCH GELD
Hoofddocent gezondheidsrecht KULeuven,
F onds voor de M edische O ngevallen 1. OVERZICHT 1.Procedure; 2.Structuur; 3.Contactgegevens. 2.
KREDIETVERLENING.
Wet op de handelspraktijken
De juridische context van de digitale factuur.
Spam & Social media Thomas van Essen Gastcollege Utrecht 7 oktober 2014.
Wet op consumentenkrediet
De wet op de marktpraktijken en bescherming van de consument
J URIDISCHE ASPECTEN BIJ HET OPSTARTEN VAN EEN WEBSHOP Glenn Peeters 6 Handel.
Verplichte documenten
E-invoicing – Juridische spelregels Korneel Decroix/Wouter Claes Advocaten Algemene titel/welkomslide.
Implema ntation of UN Resolutio n 1373 Financiële sancties FOD Financiën – Thesaurie 21 April april 2015 FOD Financiën - Thesaurie.
Scoring in het licht van de WBP Serge van Nuijs DMSA,
1 marketing vanaf 1 okt 2009.
Wegenwerken voor uw deur? Uw winkel voor een lange periode onbereikbaar voor het verkeer? Dan kan u financiële steun krijgen van de Vlaamse en federale.
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
Database: Lust en Last? 26 augustus 2009 Over marketingmogelijkheden en privacyaspecten na 1 oktober
Privacy-AO voor een beveiliger Martin Romijn Functionaris voor de Gegevensbescherming Security Officer.
Hergebruik|29 oktober 2015 Hergebruik Workshop. Hergebruik| 29 oktober Hergebruik Archiefwet 1995 Artikel 2b. Hergebruik 1. Onder gebruik in de.
Informatie-avond klas 3 20 september Programma  Welkom  Ontwikkelings Perspectief Plan (OPP)  Belangrijke keuzes in klas 3 decaan Marian van.
Voor wie is de Who? En wat moet de bibliotheek er mee?
Datacenter versus Cloud
Modern technologisch instrument voor efficiënte alarmering
Versie (S60) Link tussen het Enig document (ED) en de gegevensbank van MASP vergunningen voor de domiciliëringsprocedure en de vereenvoudiging.
28 september 2017.
Algemene beschrijving van de toepassing
Tijdelijke subsidieregels Innovatiegelden
Privacy binnen de Drechtsteden
Privacy binnen de Drechtsteden
Stichting van de Arbeid
Maarten Peeters 6Handel
Direct Juridische aspecten
Juridische aspecten van een webshop
Direct 5. Juridische aspecten
Direct Juridische aspecten
PRIVACY CONGRES KNRB 20 januari 2018 mr. Arthur van der Hoeff
In 7 stappen uw organisatie klaar voor AVG
Presentatie ‘Privacy & CRM’
Dematerialisatie, toegang tot info en versturen van digitale rapporten
Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen
Privacy en Leerplicht/RMC
Wet op de gegevensbescherming
Mr. I.W. van Osch 360|Advocaten
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
De nieuwe privacyverordening
Opdracht 10 (GIP ) Yves Van Den Bosch 6 H.
Privacy en Leerplicht/RMC
Anti-Doping & Data Protection
Wetgeving Webshop Nick Verhoeven 6H
Opstarten van de webshop juridische aspecten
2e Penningmeestersoverleg Veteranen Platform
Bevoegdheden IVC – kamer Sociale Zekerheid en Gezondheid
Gemeente Katwijk. Annerine Blufpand Periklesinstituut
Handleiding VVLE template verwerkingsregister
Risico’s en verplichtingen bij het inhuren van
Toelichting aanvraagprocedure
het Naoberhuis Algemene Verordening Gegevensbescherming
Financial Intelligence Unit of Aruba MOT
Transcript van de presentatie:

Reclame op het Autosalon Etienne Kairis en Marie-Caroline Morelle 16 oktober 2018

Reclame op het Autosalon Aankondigingen van prijsverminderingen Consumentenkrediet NEDC en WLTP Verwerking van persoonsgegevens – impact van AVG Koppelverkoop – impact van Richtlijn 2016/97?

Reclame op het Autosalon Lessen te trekken uit de PV’s van de FOD Economie Strengere verplichtingen in geval van verwerking van persoonsgegevens III. Toekomst?

I. Lessen uit de PV’s van de FOD Economie Terugkerende verwijten: 1. Identificatie van de adverteerder en, desgevallend, van de kredietbemiddelaar 2. Reclame voor consumentenkrediet 3. CO2-uitstoot en brandstofverbruik 4. Algemene eerlijkheid van de reclame

I. Lessen uit de PV’s van de FOD Economie Identificatie van de adverteerder en, desgevallend, van de kredietbemiddelaar Vennootschapsnaam, juridische vorm, ondernemingsnummer, adres van maatschappelijke zetel, contactgegevens, domiciliëring alsook het nummer van ten minste één rekening waarvan de onderneming houdster is bij een in België gevestigde kredietinstelling, etc. Bij een krediet : hoedanigheid van kredietbemiddelaar, aard en draagwijdte van zijn bevoegdheden

I. Lessen uit de PV’s van de FOD Economie Reclame voor consumentenkrediet Slogan

I. Lessen uit de PV’s van de FOD Economie Reclame voor consumentenkrediet Representatief voorbeeld = reclame die een rentevoet of cijfers betreffende de kosten van het krediet vermeldt bv. « Vanaf 100 EUR / mois » / « 1 % JKP » een representatief voorbeeld per kredietsoort

I. Lessen uit de PV’s van de FOD Economie Reclame voor consumentenkrediet Representatief voorbeeld Representatief voorbeeld: kredietsoort / vaste of variabele debetrentevoet / informatie over eventuele kosten die in de totale kosten van het krediet zijn opgenomen / kredietbedrag / jaarlijks kostenpercentage / duur van de kredietovereenkomst / contante prijs / (desgevallend) bedrag van het voorschot/ het totale door de consument te betalen bedrag (zonder voorschot) / bedrag van de afbetalingstermijnen/ enkel in geval van een promotiepercentage: geldigheidsduur van de promotie

I. Lessen uit de PV’s van de FOD Economie Reclame voor consumentenkrediet Representatief voorbeeld

I. Lessen uit de PV’s van de FOD Economie Reclame voor consumentenkrediet Illustratief voorbeeld Illustratief voorbeeld met de informatie die noodzakelijk is voor de consument om een beslissing te kunnen nemen met kennis van zaken: (eventueel) kredietsoort/ vaste of variable debetrentevoet / informatie over eventuele kosten die in de totale kosten van het krediet zijn opgenomen / kredietbedrag/ jaarlijks kostenpercentage (indien verschillend van deze in het representatief voorbeeld)/ duur van de kredietovereenkomst / contante prijs/ (desgevallend) bedrag van het voorschot / het totale door de consument te betalen bedrag (zonder voorschot) / bedrag van de afbetalingstermijnen/ geldigheidsduur van de promotie

I. Lessen uit de PV’s van de FOD Economie Reclame voor consumentenkrediet Illustratief voorbeeld

I. Lessen uit de PV’s van de FOD Economie CO2-uitstoot en brandstofverbruik Brandstofverbruiksetiket Affiche / Display in het verkooppunt

I. Lessen uit de PV’s van de FOD Economie 4. Algehele eerlijkheid van de reclame Algemeen Algemene eerlijkheidsnorm Correctheid van de beweringen, leesbaarheid en toegankelijkheid van de voorwaarden, overeenstemming tussen de versies in de verschillende talen, correctheid van de cijfers en berekeningen, etc. Zeldzamer: naleven sectorale regels vb. FEBIAC Code inzake reclame voor motorrijtuigen, hun onderdelen en toebehoren

I. Lessen uit de PV’s van de FOD Economie 4. Algehele eerlijkheid van de reclame Toepassingsgevallen Consumentenkrediet: Een correct illustratief voorbeeld is noodzakelijk Verboden reclame (bv. « gratis krediet ») Aanduiding van een prijsvermindering Correcte informatie betreffende de voorwaarden voor toekenning van premies (bv. « overnamepremie onderhevig aan voorwaarden ») Verifieerbare en objectieve informatie (bv. « goedkoopste SUV in zijn categorie  »)

I. Lessen uit de PV’s van de FOD Economie 4. Algehele eerlijkheid van de reclame Toepassingsgevallen WLTP Naast elkaar bestaan van NEDC en WLTP waarden?

II. Strengere verplichtingen in geval van verwerking van persoonsgegevens Voorafgaand te verifiëren Rechtsgrond(en) voor de verwerking? Een overeenkomst? De toestemming van de betrokkene (bv. in geval van vraag om informatie of in geval van deelname aan een wedstrijd)? Andere rechtsgrond(en)? Welke persoonsgegevens? Identificatiegegevens (e-mail inbegrepen)? Financiële gegevens? Andere gegevens? Voor welke doeleinden? Om een specifieke vraag van de potentële klant te beantwoorden? Om een wedstrijd te organiseren en prijzen uit te reiken? Om de betrokkene later commerciële communicatie te versturen? Andere doeleinde (n)? Wie bepaalt de doeleinde(n) en de middelen van de verwerking? Het merk en / of leden van haar netwerk en / of handelpartners van het merk ? Andere ?

II. Strengere verplichtingen in geval van verwerking van persoonsgegevens Voorafgaande verificaties Redelijke bewaartermijn(en) t.a.v. elke doeleinde? Indien meerdere doeleinden, gelijke bewaartermijnen voor alle verwerkingen? Overdracht van persoonsgegevens? Naar verwerkers ? (bv. IT infrastructuur?) Naar derden? (bv. Handelspartners?) Overdracht naar het buitenland? Land met een adequaat beschermingniveau? Indien niet, welke maatregelen worden aangenomen? Data protection officer / Functionaris voor gegevensbescherming Contactgegevens? Technische en organisatorische maatregelen?

II. Strengere verplichtingen in geval van verwerking van persoonsgegevens Clausule inzake verwerking van persoonsgegevens op formulier waarbij persoonsgegevens worden verzameld + Specifieke ‘opt-in’ voor het verzenden van reclame per elektronische post (bv. e-mail / SMS)

III. Toekomst ? Nieuwigheden inzake koppelverkoop Richtlijn 2016/97 betreffende verzekeringsdistributie – « koppelverkoop » Wetsontwerp dd. 4 oktober 2018 (Doc 54 3297/001)

Bedankt Vragen?

Contact Know-how: Nieuwsbrieven en opleidingen Advies: Etienne Kairis Partner e.kairis@liedekerke.com +32 2 551 14 32 Marie-Caroline Morelle Senior attorney mc.morelle@liedekerke.com + 32 2 551 14 32 Know-how: Nieuwsbrieven en opleidingen Advies: Documenten en procedures Onderhandelingen: Met klanten of overheidsinstanties Geschillen: Win uw rechtszaak 21