Opdracht 10 (GIP 2014-2015) Yves Van Den Bosch 6 H.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
van verdragsbepalingen
Advertisements

Inkomenstarief en kindcode voor ouders en opvang 22 november 2013
H1 wikken en wegen Paragraaf
E-commerce juridisch Domeinnamen Consumentenbescherming/ verkoop op afstand Contracten Elektronische handtekening BTW Auteursrechten Privacy.
Outsourcing 21 augustus 2008 Download op:
Gastcollege Utrecht 17 oktober 2013 Thomas van Essen Spam & social media.
Aanbesteding of Subsidie
  Beginpagina Introductiescherm met informatie over de gebruiker, de organisatie- onderdelen waar de gebruiker lid van is en de openstaande acties. Menustructuur.
JURIDISCH KADER ELEKTRONISCH GELD
Motie Bij politiek relevante aanbestedingen de gemeenteraad in de gelegenheid stellen vooraf kaders te stellen ten behoeve van het op stellen van het Programma.
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
De Richtlijn « Diensten » 2006/123/EG en de sociale zekerheid Geneviève Pietquin FOD Sociale Zekerheid.
Logo van de desbetreffende sectie hier toevoegen.
Docent: S. Allaoui Consumentenrecht.
Roerende zekerheden en bescherming van de consument Reinhard Steennot Hoofddocent UGent Instituut Financieel Recht.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Boekje: Kopen en Werken Hoofdstuk 1:
Hoofdstuk 12 Vrij dienstenverkeer.
Vrijheid van vestiging
Wetgeving overheidsopdrachten. Welke organisaties? 4 Categorieën: –De overheid –Organisaties die aan bepaalde voorwaarden voldoen –Privaatrechtelijke.
Hoofdstuk 8 Btw-reglementering.
Overeenkomst.
voor iedere ondernemer
Wet op de handelspraktijken
Informatiebijeenkomst subsidie cultuur 2013 – 2016 , 3e tender Raymond Tassenaar adviseur subsidieverlening 8 oktober 2014.
Spam & Social media Thomas van Essen Gastcollege Utrecht 7 oktober 2014.
De wet op de marktpraktijken en bescherming van de consument
Commercieel beleid en recht
J URIDISCHE ASPECTEN BIJ HET OPSTARTEN VAN EEN WEBSHOP Glenn Peeters 6 Handel.
Recht H3 Kopen en verkopen Filiaalmanager.
Budgetteren H5 Omzetbelasting Ondernemer detailhandel.
E-invoicing – Juridische spelregels Korneel Decroix/Wouter Claes Advocaten Algemene titel/welkomslide.
Toegestane uitzonderingen voor de verkoop met verlies.
Nelleke Flick Directeur
FORUM ADVOCATEN BVBA Nassaustraat Antwerpen T F E W De eventuele matiging.
Scoring in het licht van de WBP Serge van Nuijs DMSA,
Persoonsgegevens en de Wbp
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
Database: Lust en Last? 26 augustus 2009 Over marketingmogelijkheden en privacyaspecten na 1 oktober
Hergebruik|29 oktober 2015 Hergebruik Workshop. Hergebruik| 29 oktober Hergebruik Archiefwet 1995 Artikel 2b. Hergebruik 1. Onder gebruik in de.
Richtlijn inzake industriële emissies (IPPC review) Thema inspecties, toegang tot informatie en deelneming van het publiek Michel Amand DGRNE - DCE Pilote.
Verkoop Hoofdstuk 6 Service en klachten. Inhoud 1 Klaar voor de verkoop 2 Klanten ontvangen en benaderen 3 Verkoopgesprekken 4 De verkoopafhandeling 5.
Voor wie is de Who? En wat moet de bibliotheek er mee?
Hoofdstuk 6 Productie en markt.
Contracteren met Algemene Voorwaarden
Versie (S60) Link tussen het Enig document (ED) en de gegevensbank van MASP vergunningen voor de domiciliëringsprocedure en de vereenvoudiging.
Verschil offerte/factuur
26/10/2016 Stand van zaken betreffende de nieuwe organisatie van de Algemene Directie Instellingen en Bevolking.
Maarten Peeters 6Handel
Direct Juridische aspecten
Juridische aspecten van een webshop
Direct 5. Juridische aspecten
Evaluatie in CMW & LDE.
Direct Juridische aspecten
Sociaal statuut student-ondernemer
Een website. Wat komt daar eigenlijk allemaal bij kijken
Regeling structureel telewerk Dirk Laerte & Matthias Roman
Juridische aspecten van een webshop
Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
Verkoopt en handelt verkoop af
Hoofdstuk 6 Consumentenkoop
Reclame op het Autosalon
Juridische aspecten van een webshop
Wetgeving Webshop Nick Verhoeven 6H
Opstarten van de webshop juridische aspecten
DESKUNDIG, FLEXIBEL EN ONAFHANKELIJK
DE AVG EN DE RECHTEN VAN DE BETROKKENE - RECHT VAN TOEGANG
Financial Intelligence Unit of Aruba MOT
Transcript van de presentatie:

Opdracht 10 (GIP 2014-2015) Yves Van Den Bosch 6 H

Overeenkomst op afstand Elke overeenkomst tussen een verkoper en een consument inzake producten of diensten die wordt gesloten in het kader van een door de verkoper georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand.

Verkoop via webshop = verkoop op afstand De koper en de verkoper bevinden zich ook niet in dezelfde ruimte zoals bij een overeenkomst op afstand.

Informatie “vooraf” meegedeeld aan de consument. De identiteit van de verkoper en zijn geografisch adres De belangrijkste kenmerken van het product of de dienst De prijs van het product of de dienst De leveringskosten, in voorkomend geval De wijze van betaling, levering of uitvoering van de overeenkomst Het al dan niet bestaan van een verzakingsrecht Geldigheidsduur van het aanbod of van de prijs De wijze van terugneming en teruggave van het product, met inbegrip van de eventueel daaraan verbonden kosten De kosten voor het gebruik van de techniek voor communicatie op afstand, wanneer die op een andere grondslag dan het basistarief worden berekend Waar passend, de minimumduur van de overeenkomst in geval van overeenkomsten voor duurzame of periodieke dienstverlening of productlevering.

Informatie “achteraf” meegedeeld aan de consument. Wat: bevestiging van de bestelling Hoe: schriftelijk/duurzame drager Inhoud: alles m.b.t. bevestiging, verzakingsrecht, opzegging Wanneer: voor uitvoering Sanctie: gaande van verlenging bedenktermijn tot geen betaling krijgen.

verzakingsrecht Hoewel artikel 47 van de Wet betreffende de marktpraktijken en consumentenbescherming bij de verkoop op afstand in een termijn van 14 kalenderdagen voorziet waarbinnen de consument de overeenkomst kan herroepen is dit herroepingsrecht niet van toepassing op de contracten gesloten via deze website.

Start van de verzakingstermijn Voor producten de dag na de levering aan de consument en voor diensten de dag na het afsluiten van de overeenkomst of de dag waarop de informatieverplichting wordt voldaan, zo daaraan wordt voldaan na het afsluiten van de overeenkomst, mits deze termijn geen drie maanden overschrijdt.

verzakingsbeding Het vroegere verzakingsbeding wordt nu een ‘herroepingsbeding’. Het principe blijft behouden maar het beding wordt enigszins anders geformuleerd.

gevolg van het niet vermelden van een verzakingsbeding Dan kan de opdrachtgever de nietigheid van de volledige overeenkomst inroepen.

voorschot ? Er kan van de consument geen voorschot of betaling worden geëist voor het einde van de verzakingstermijn van zeven werkdagen. In geval van uitoefening van het verzakingsrecht, is de verkoper gehouden tot terugbetaling van de gestorte bedragen, zonder kosten. Deze terugbetaling moet plaatsvinden ten laatste binnen de dertig dagen die volgen op de verzaking.

Uitvoering bestelling Binnen de 30 dagen.

Levering te laat ? de overeenkomst wordt van rechtswege ontbonden indien de overeenkomst door de verkoper niet binnen deze termijn wordt uitgevoerd onverminderd het eventueel bekomen van schadevergoeding. Ingevolge deze ontbinding kunnen van de consument geen enkele vergoeding en geen onkosten worden geëist. Bovendien moet de consument binnen de dertig dagen de bedragen terugbetaald krijgen die hij desgevallend als

“wet elektronische handel” van toepassing op webshop ? Deze wet heeft enkel betrekking op diensten van de informatiemaatschappij Dienst van de informatiemaatschappij: elke dienst die gewoonlijk tegen vergoeding, langs elektronische weg op afstand en op individueel verzoek van een afnemer van de dienst verricht wordt.

Infomatieplicht ingevolge de Wet elektronische handel zijn naamof handelsnaam; het geografische adreswaar de dienstverlener is gevestigd (niet de plaats van de server); nadere gegevens die een snel contact en een rechtstreekse en effectieve communicatie met hem mogelijk maken, met inbegrip van zijn elektronisch postadres; desgevallend het handelsregisterwaar hij is ingeschreven en zijn inschrijvingsnummer (dit is ondertussen vervangen door het ondernemingsnummer);

wanneer een activiteit aan een vergunningsstelsel is onderworpen, de gegevens over de bevoegde toezichthoudende autoriteit(voor de duidelijkheid: het starten en uitoefenen van een online dienst op zich is niet afhankelijk van een voorafgaande vergunning); wat gereglementeerde beroepen betreft : de beroepsvereniging of beroepsorganisatie waarbij de dienstverlener is ingeschreven, de beroepstitel en de staat waar die is toegekend, een verwijzing naar de van toepassing zijnde beroepsregels en de wijze van toegang ertoe; wanneer de dienstverlener een aan de belasting over de toegevoegde waarde onderworpen activiteit uitoefent, het identificatie nummer zoals bedoeld in artikel 50 van het Wetboek van de belasting over de toegevoegde waarde (= BTW nummer); de gedragscodes die hij desgevallend heeft onderschreven, alsook de informatie over de manier waarop die codes langs elektronische weg kunnen worden geraadpleegd.

Regels bij het afsluiten van verkoopcontracten Specifieke informatieplicht Passende middelen om invoerfouten op te sporen en te corrigeren Mogelijkheid tot weergave en opslaan ontvangstbewijs

Wat ontvangt de klant ? Een ontvangstbewijs

reclame elke vorm van communicatie bestemd voor het direct of indirect promoten van de goederen, diensten of het imago van een onderneming, organisatie of persoon die een commerciële, industriële of ambachtelijke activiteit of een gereglementeerd beroep uitoefent.

Reclamevoorwaarden Onmiddellijk na de ontvangst ervan is de reclame, vanwege de globale indruk, met inbegrip van de presentatie, duidelijk als zodanig herkenbaar. Indien dit niet het geval is draagt zij leesbaar, goed zichtbaar en ondubbelzinnig de vermelding " reclame " (reclame zal duidelijk als dusdanig herkenbaar zijn als inhoudelijk geen enkele twijfel Bestaat over de aard ervan. Omgekeerd zal reclame moeilijk te herkennen zijn wanneer een artikel dat in opdracht van en gefinancierd door een handelaar, zonder vermelding hiervan, een product aanwijst); De natuurlijke of rechtspersoon voor wiens rekening de reclame geschiedt, is duidelijk te identificeren (dit hoeft niet rechtstreeks in de reclameboodschap en kan ook via een hyperlink);

Verkoopbevorderende aanbiedingen, zoals aankondigingen van prijsverminderingen en eraan verbonden aanbiedingen, zijn duidelijk als zodanig herkenbaar en de voorwaarden om van deze aanbiedingen gebruik te kunnen maken, zijn gemakkelijk te vervullen en worden duidelijk en ondubbelzinnig aangeduid; Verkoopbevorderende wedstrijden of spelen zijn duidelijk als zodanig herkenbaar en de deelnemingsvoorwaarden zijn gemakkelijk te vervullen en worden duidelijk en ondubbelzinnig aangeduid.

Reclame via mail ? Het gebruik van elektronische post voor reclame is verboden zonder de voorafgaande, vrije, specifieke en geïnformeerde toestemming van de geadresseerde van de boodschappen.

Recht consument i.v.m. reclame per mail Hij verschaft duidelijke en begrijpelijke informatie over het recht zich te verzetten tegen het ontvangen, in de toekomst, van reclame Hij duidt een geschikt middel aan om dit recht langs elektronische weg efficiënt uit te oefenen en stelt dit middel ter beschikking.