“Christelijke pedagogiek als handelingswetenschap” VR2VR02

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
LEERKRACHT MIJN SPREEKBEURT LAURENT GOEMAN.
Advertisements

Citeren, verwijzen, voetnoten, paginanummering … GIP
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Epistemologie ken(nis)leer / kentheorie
Regelhulp Regelhulp.nl is een digitale wegwijzer van de overheid voor iedereen die zoekt naar zorg of ondersteuning. Het webportaal bevat actuele informatie.
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Titel: Groeiproces de Ceder.
Kans of complicatie? Het reformatorisch onderwijs en maatschappelijke ontwikkelingen op het terrein van opvoeding en zorg Ridderkerk 2 oktober 2009.
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Wat zeggen verschillende pedagogen hierover?
Hoofdstuk 3 Een kritisch literatuuroverzicht schrijven Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
StatIG in de Vrolijke School
Kinderen van Amsterdam
Natuurkunde & Scheikunde
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Boekbespreking Voorbeeld powerpoint.
Doel van het boek Een beeld geven van hoe de wetenschap en het publiek elkaar bekijken en met elkaar omgaan Een duidelijker beeld te geven van de sociale.
Onderzoek doen een methodische aanpak
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
ONTWIKKELEN VAN EEN MANTELZORGVRIENDELIJKE VISIE
Leren – vieren – verwonderen – lofprijzen
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Bronnen controleren…. Hoe doe je dat? K=Kwaliteit O=Oorsprong D=Doel A=Actualiteit K=Kwantiteit.
Opvoeden.
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Hoe in de CLIL-klaspraktijk omgaan met woordenschat (vakterminologie) en functionele taalhandelingen? Jurgen Stevens -Leerkracht Sint-Aloysiuscollege Ninove.
(Ped)agogiek Werkcollege 5
Proefstuderen Pedagogiek hr: Over opvoeden gesproken
(Ped)agogiek Hoorcollege 8
(Ped)agogiek Werkcollege 5 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
WELKOM bij de BOEKBESPREKING Van Serena Baron.
1 Zie de mantelzorger Op weg naar zin in mantelzorg Tim van Iersel Geestelijk verzorger | ethicus.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Willem Evert Vliegenthart 29 december 1904 Zaandam Nederland.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Pedagogiek als beroep.
Van prestatieafspraken naar kwaliteitsafspraken Dirk Haen en Annerie Hesseling Directie Hoger Onderwijs en Studiefinanciering Ministerie van Onderwijs,
Bronnen en onderzoeksvragen
De toekomst van internationalisering: een afstemming tussen visies
PLAGIAAT & BRONVERMELDING
Voorbereiding examen Stap 1: Noteer in het midden van je A3-papier jouw visie op het onderwerp. Stap 2: Vul jouw visie aan met trefwoorden/citaten uit.
Een dag of wat in dwingeloo.
Onderwijzen is opvoeden
Differentiatie bij computational thinking lessen van Hello Ruby
Mijn visie op onderwijs
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
Boekbespreking pedagogiek leerlijn 2
Boekbespreking “Soorten intelligentie” ~ Howard Gardner
Posters voor in het geschiedenislokaal
Opdracht: Noteer de visie van de verschillende personages die aan bod komen. Enkele actuele problemen binnen.
Kinderen vragen OM DUIDELIJKHEID
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Nederlands 4h6 30/12/18
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Redeneren met bronnen Albert van der Kaap.
Introductie op de Bijbel
Deskundigheid zit in het kind
Godsdienst in afstudeerstage
De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.
Opvoeden met grenzen Titel van het boek: Opvoeden met grenzen
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Tandheelkundige restauraties
Leertaak: “Geschiedenis van de verpleegkunde” (3 uur 30 min)
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Vaardigheden Bron en vraagstelling.
Bronnenonderzoek.
[Voer de titel van de overtuigende toespraak hier in]
Transcript van de presentatie:

“Christelijke pedagogiek als handelingswetenschap” VR2VR02 Boekbespreking “Christelijke pedagogiek als handelingswetenschap” VR2VR02 Made by: Chris van der velden

Inhoud Volledig en correcte titelweergave Onderwerp en thematiek Beoordeling Visie (identiteit) van de schrijver Twee opvallende, aansprekende citaten Wat heeft mij verrijkt. Bronnen Reactie medestudent

Volledig en correcte titelweergave Om welk boek gaat het? ‘Ter Horst, W. (2008), Christelijke pedagogiek als handelingswetenschap, Kampen: Uitgeverij Kok’

Onderwerp en thematiek Het wetenschappelijk bedrijven van christelijke pedagogiek Een samenhangend waarnemings-, denk- en handelingskader, Basiselementen en mogelijke doelstellingen Een christelijke opvoeding in deze tijd Hoe kan en mag een christelijke opvoeder (pedagoog)opvoeden? Bewijs: (christelijke) pedagogiek wel degelijk is gebaseerd op wetenschap en dan specifieker handelingswetenschap.

Beoordeling Christelijk boek Geschreven is voor pedagogen (opvoeders, leerkrachten) Duidelijk maar krachtig is geschreven Vijf thema’s Persoonlijk drie het belangrijkst ‘liefde’, ‘over opvoeden’ en ‘opvoedingssituatie’ Praktijkgericht Een aanrader!

Visie (identiteit) van de schrijver Prof. Dr. Wim ter Horst (Borne, 11 september 1929) Christenpedagoog Docent geweest in het basis- en speciaal onderwijs Hoogleraar klinische en orthopedagogiek in Leiden Hecht veel waarde aan de koppeling tussen een christelijke identiteit en de pedagogiek Duidelijke blik op wetenschap “Wetenschap speelt zich wat mij betreft niet af op een hoge, Bibelebontse berg waar niemand bij kan, maar begint op de vloer, in het alledaagse leven van mensen.”

Twee opvallende, aansprekende citaten Liefde en gezag Het overdragen

Wat heeft mij verrijkt. Hoofdstuk 4 Liefde: Goed stevig gezag niet krijgt als je het gebruikt onder het mom van je positie. Maar goed gezag krijg je wel als je het zelf verwerft bij de kinderen door liefde en trouw.   Hoofdstuk 5 Over de opvoeding: Niet alleen een gids moet zijn maar ook een trainer  Hoofdstuk 6 Opvoedingssituatie: Het gezin een safe haven waar kinderen liefde moeten ontvangen en geven terwijl hun voeten met de neuzen in een bepaalde richting worden neergezet.

Bronnen Bron 1: Jagt. van der, W.A. (2009). Rondblik - Christelijke pedagogiek als handelingswetenschap. Geraadpleegd op 12-5-2016, van http://www.woordenwereld.nl/files/openbaar/nader_bekeken/artikelen/PDF/Jaargang%2016 %20nr%2009%20(september%202009)/Rondblik%20- %20Christelijke%20pedagogiek%20als%20handelingswetenschap%20(W.A.%20van%20der%20J agt).pdf Bron 2: Ter Horst, W. (2008), Christelijke pedagogiek als handelingswetenschap, Kampen: Uitgeverij Kok Bron 3: Tramper, B. (2010). Prof. dr. Ter Horst: Niets zo erg als bitterheid. Geraadpleegd op 17-5-2016, van http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/prof_dr_ter_horst_niets_zo_erg_als_bitterheid_1_3862 45