“Christelijke pedagogiek als handelingswetenschap” VR2VR02 Boekbespreking “Christelijke pedagogiek als handelingswetenschap” VR2VR02 Made by: Chris van der velden
Inhoud Volledig en correcte titelweergave Onderwerp en thematiek Beoordeling Visie (identiteit) van de schrijver Twee opvallende, aansprekende citaten Wat heeft mij verrijkt. Bronnen Reactie medestudent
Volledig en correcte titelweergave Om welk boek gaat het? ‘Ter Horst, W. (2008), Christelijke pedagogiek als handelingswetenschap, Kampen: Uitgeverij Kok’
Onderwerp en thematiek Het wetenschappelijk bedrijven van christelijke pedagogiek Een samenhangend waarnemings-, denk- en handelingskader, Basiselementen en mogelijke doelstellingen Een christelijke opvoeding in deze tijd Hoe kan en mag een christelijke opvoeder (pedagoog)opvoeden? Bewijs: (christelijke) pedagogiek wel degelijk is gebaseerd op wetenschap en dan specifieker handelingswetenschap.
Beoordeling Christelijk boek Geschreven is voor pedagogen (opvoeders, leerkrachten) Duidelijk maar krachtig is geschreven Vijf thema’s Persoonlijk drie het belangrijkst ‘liefde’, ‘over opvoeden’ en ‘opvoedingssituatie’ Praktijkgericht Een aanrader!
Visie (identiteit) van de schrijver Prof. Dr. Wim ter Horst (Borne, 11 september 1929) Christenpedagoog Docent geweest in het basis- en speciaal onderwijs Hoogleraar klinische en orthopedagogiek in Leiden Hecht veel waarde aan de koppeling tussen een christelijke identiteit en de pedagogiek Duidelijke blik op wetenschap “Wetenschap speelt zich wat mij betreft niet af op een hoge, Bibelebontse berg waar niemand bij kan, maar begint op de vloer, in het alledaagse leven van mensen.”
Twee opvallende, aansprekende citaten Liefde en gezag Het overdragen
Wat heeft mij verrijkt. Hoofdstuk 4 Liefde: Goed stevig gezag niet krijgt als je het gebruikt onder het mom van je positie. Maar goed gezag krijg je wel als je het zelf verwerft bij de kinderen door liefde en trouw. Hoofdstuk 5 Over de opvoeding: Niet alleen een gids moet zijn maar ook een trainer Hoofdstuk 6 Opvoedingssituatie: Het gezin een safe haven waar kinderen liefde moeten ontvangen en geven terwijl hun voeten met de neuzen in een bepaalde richting worden neergezet.
Bronnen Bron 1: Jagt. van der, W.A. (2009). Rondblik - Christelijke pedagogiek als handelingswetenschap. Geraadpleegd op 12-5-2016, van http://www.woordenwereld.nl/files/openbaar/nader_bekeken/artikelen/PDF/Jaargang%2016 %20nr%2009%20(september%202009)/Rondblik%20- %20Christelijke%20pedagogiek%20als%20handelingswetenschap%20(W.A.%20van%20der%20J agt).pdf Bron 2: Ter Horst, W. (2008), Christelijke pedagogiek als handelingswetenschap, Kampen: Uitgeverij Kok Bron 3: Tramper, B. (2010). Prof. dr. Ter Horst: Niets zo erg als bitterheid. Geraadpleegd op 17-5-2016, van http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/prof_dr_ter_horst_niets_zo_erg_als_bitterheid_1_3862 45