QUICK INSTALLATION GUIDE

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Primary art market - Signals Waarde creëren & waarde vasthouden Value Creation & Value Capture Monika Kackovic.
Advertisements

Bewustwording van je eigen communicatie oplossingsgericht kijken en communiceren Remco Troost Docent economie, mentor 3Mavo, (intern) trainer op.
Visual Knowledge Building
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Oplossingsgericht werken
Hoe ik verander Shirine Moerkerken
OPLOSSINGSGERICHT WERKEN
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Oplossingsgericht coachen
Appreciative Inquiry & Leiderschap
Theorie Stappen in hulpverleningsproces: 1 Inventarisatie probleem
Competentie 04 Het slecht nieuws gesprek
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Door oplossingsgericht begeleiden naar opbrengstgericht werken
“No problem can be solved from the same level of consciousness that created it. We must learn to see the world anew.” Albert Einstein.
Doelstellingen formuleren
Flowchart – motivatie typologie
CanDo Coaching.
Oplossingsgericht werken
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Welkom bij Netwerken voor je loopbaan
80% van wat we leren… Collega’s Samenwerking Gesprekken Werkgroepen
OGW op de Firtel.
UVW LinkedIn Presentatie
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Korte Oplossingsgerichte Therapie Raymond Smulders
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
TRAINING PLUSCOACHING “De vraag naar antwoord” oplossingsgericht en systeemgericht werken in het onderwijs Houding / werkwijze pluscoach –Basis vanuit.
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
Bed Bad brood Laagdrempelige opvang van thuislozen Jasmine Marechal-1Basw AO.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
VDIP Halle-Vilvoorde Vroege Detectie & Interventie Psychose Ruwaal Grimbergen.
Agenda Bijeenkomst 1: Kennismaking Met elkaar Verwachtingen Werkwijze pluscoaching /plus maatje Oplossingsgericht werken introductie “ Houdingsaspecten.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Cursus voor PGB consulenten 2 en 3 juni Programma 2 juni ochtend.
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf verkopen!
Oplossingsgericht werken
Doelen bijeenkomst Wat is van belang bij oplossingsgericht reflecteren en analyseren Rol IB-er Kennismaken met werkvormen die lkr aanzetten tot analyse.
Milo van der Zee
Anders kijken, anders doen
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Gesprekken op school Gespreksvoering Overzicht hoofdstuk 8
Welkom! Neem plaats in de kring.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Les 2 “Drie methodieken” thema 9.3. en 9.4.
Wat zijn de effecten van (intersectorale) samenwerking?
Aantrekkelijk formuleren
Covey trainingsavond.
Psychotherapeutische interventies voor de huisarts Deel 2: Oplossingsgericht werken Deze sjabloon kan worden gebruikt als beginbestand voor het presenteren.
Logo gemaakt voor Eye Opener door Taco Bals
Samenwerken aan veiligheid voor het hele gezin
Coaching.
Eigen Initiatief Model

BOM-model PV 25/03/2014.
Gesprekstechnieken Les 5.
Ondersteunen bij wonen
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Gesprekstechnieken Les 6.
3 pijlers in jaar 3 cruiseschip/speedboot ? Ben jij kapitein op jouw
Hoe speel je de Pizza Game?
Les 5: Verbale communicatie
Culturele Interview.
Sociale Vaardigheden.
Oplossingsgericht communiceren versus probleemgericht communiceren
Transcript van de presentatie:

QUICK INSTALLATION GUIDE HET EERSTE GESPREK QUICK INSTALLATION GUIDE HERMAN DE HOOGH ©

BASISHOUDING = HARDWARE (besturingssysteem) BASISHOUDING EN INTERVENTIES BASISHOUDING = HARDWARE (besturingssysteem) INTERVENTIES = SOFTWARE (programma’s)

BASISHOUDING Cliënt is expert wat betreft de eigen ervaringen, gedachten en gevoelens Hulpverlener is expert in OT- gespreksvoering Cliënt beschikt per definitie over competenties en krachten Cliënt bepaalt het tempo, hulpverlener volgt Hulpverlener is respectvol nieuwsgierig en bescheiden

INTERVENTIES SOCIALIZEN PROBLEEMBESCHRIJVING DOELFORMULERING ♦ PROBLEEMBESCHRIJVING DOELFORMULERING BEGINVRAAG (VERVOLGGESPREKKEN) INSCHALEN DENKPAUZE BOODSCHAP

SOCIALIZEN Functies: Op het gemak stellen, het ijs breken Onvermoede krachten en competenties opsporen

PROBLEEMBESCHRIJVING Door cliënt in eigen woorden Wel erkenning geven, niet analyseren Pas na erkenning van probleem verder met oplossingsgerichte interventies

DOELFORMULERING Wat wil je bereiken door hier te komen? Waar kan ik je mee helpen? Voor gevorderden: stellen van de Wondervraag

BEGINVRAAG (vervolggesprekken) WAT IS ER BETER ? Functies: Zet direct een oplossingsgerichte context neer Kan zorgen voor een spontane positieve zelfobservatie-opdracht tussen de sessies in Hulpverlener weet altijd hoe te beginnen, is energiebesparend

0 - 10 OP EEN SCHAAL MET EEN POSITIEVE VARIABELE INSCHALEN 0 - 10 OP EEN SCHAAL MET EEN POSITIEVE VARIABELE Functies: Als ‘voertuig’ voor de gespreksvoering Dynamisch, speels, in plaats van statisch (geen rapportcijfers)

VOORBEELDVRAAG Als cliënt zegt: ‘5’ WÈL: WAT MAAKT DAT HET AL 5 IS ? NIET: WAAROM IS HET NOG GEEN 6 ?

DENKPAUZE Wanneer: tegen het eind van het gesprek Mandaat vragen aan cliënt Cliënt naar de wachtkamer Duur denkpauze: 5 à 10 minuten Cliënt ophalen voor korte, tweede gespreksronde

BOODSCHAP Doen tijdens denkpauze Wat heeft cliënt mij vandaag duidelijk willen maken? Complimenten Heeft cliënt doelen om zelf aan te werken? Interactie: klant-typisch, klaagtypisch, bezoekertypisch? Huiswerksuggestie Doen na denkpauze → nagaan of dit klopt → kijken of deze ‘passen’ → samen met cliënt op maat maken

ACTIEVE DENKPAUZE VOOR CLIËNT Expliciet de cliënt vragen tijdens de denkpauze na te denken over wat vandaag het meest nuttig was in het gesprek voor hem/haar en daar zo meteen over terug komen vertellen

EXTRA Voor gevorderden: de Wondervraag ‘WAT MAAKT DAT’ (in plaats van ‘waarom’) ‘EN’ (in plaats van ’maar’) Als je niet meer weet hoe verder te gaan in het gesprek: EN VERDER ? EEN SCHAALVRAAG STELLEN DVD-BEELD AL COMPLEET ? Voor gevorderden: de Wondervraag

DE KRACHT VAN OPLOSSINGEN PETER DE JONG & INSOO KIM BERG