Keuzedelen Opleiding doktersassistent Doel : maken van een keuze wat betreft de keuzedelen
informatie keuzedelen 2018 Opbouw opleiding Basisdeel: KT 1 Triëren KT 2 Handelen in het kader van de individuele gezondheidszorg KT 3 Praktijkvoering KT 4 Werken aan kwaliteit en deskundigheid Generiek: Nederlands, Engels, rekenen en burgerschap (incl LOB en sport) Keuzedelen: 11-1-2019 informatie keuzedelen 2018
informatie keuzedelen 2018 Totaal 720 uur binnen de opleiding aan keuzedelen Verplicht: Keuzedeel specifieke doelgroepen 480 uur. Periode 7 t/m 10. 11-1-2019 informatie keuzedelen 2018
informatie keuzedelen 2018 Keuzedeel 2: ( per deel 240 u) Periode 11 en 12 voorbereiding HBO. Geneesmiddelenkennis Binnenkort keuze maken !!!!! 11-1-2019 informatie keuzedelen 2018
Keuzedeel Voorbereiding HBO Geen instroomeis voor HBO Het doel: MBO studenten een goede keuze te laten maken voor doorstroom Een "vliegende start" maken op het HBO Oriëntatie op de opleiding De student heeft bij dit keuzedeel gekozen voor een HBO opleiding De student gaat kijken naar de mogelijkheden, eisen, etc en hierin ervaring opdoen 11-1-2019 informatie keuzedelen 2018
Praktische zaken keuzedeel voorbereiding HBO Afhankelijk van het aantal studenten dat dit keuzedeel kiest: Keuzedeel samen met andere studenten binnen AG Keuzedeel samen met andere studenten binnen Noorderpoort: Evt andere locatie Evt in de avonduren 11-1-2019 informatie keuzedelen 2018
Keuzedeel geneesmiddelenkennis Verdieping in zelfzorgmiddelen, veiligheid en onderzoeken
Gebruik maken van geneesmiddelenkennis: De doktersassistent combineert haar kennis als doktersassistent met context gebonden kennis op het gebied van farmacie. De specialistische kennis gebruikt zij om zorgvragen rondom geneesmiddelen te concretiseren, medicatietrouw bij patiënten te bevorderen en om in de keuze van zelfzorgmiddelen te adviseren. Zij/hij past zich in haar werkzaamheden aan: aan de persoon, de vraag en de risico's.
Verantwoordelijkheid en zelfstandigheid: De doktersassistent werkt zelfstandig en handelt volgens protocollen, professionele richtlijnen en werkafspraken en wijkt hiervan zo nodig af op basis van haar vakkennis en werkervaring. Zij is verantwoordelijk voor een goede dossiervorming van haar patiëntcontacten. In de uitvoering is zij medeverantwoordelijk voor het concretiseren van vragen rondom geneesmiddelen en medicatietrouw. In het adviseren van zelfzorgmiddelen is de doktersassistent zelf verantwoordelijk. Zij draagt bij aan een goede afstemming en duidelijke afspraken met de andere zorgverleners binnen het samenwerkingsverband.
Vakkennis en vaardigheden: De beginnend beroepsbeoefenaar: o Heeft kennis van doseringen, bijwerkingen, indicaties, contra-indicaties en bewaarcondities i.v.m. medicatie veiligheid o Heeft kennis van interactie tussen geneesmiddelen en/of zelfzorgmiddelen o Heeft kennis van medicatie bij jongeren en ouderen, tijdens zwangerschap en lactatie o Heeft kennis van procedures rondom signaleren en melden van medicatie-incidenten o Heeft kennis van KNMP zelfzorgstandaarden o Heeft specialistische kennis van zelfzorgmiddelen o Heeft specialistische kennis van generiek voorschrijfbeleid en de gevolgen o Heeft specialistische kennis van het bevorderen van therapietrouw o Heeft specialistische kennis van medicatieveiligheid binnen de verantwoordelijkheid van de doktersassistent o kan het onderscheid benoemen tussen de generieke geneesmiddelen, de werkzame stoffen en de verschillende toedieningsvormen o Kan communicatievaardigheden toepassen gericht op het bevorderen van therapietrouw en de daarbij behorende culturele invloeden o Kan adviesvaardigheden toepassen ten aanzien van het gebruik van medicatie en zelfzorgmiddelen
Competenties: D1-K1-W1: Bewaakt de medicatieveiligheid Samenwerken en overleggen, Formuleren en rapporteren, Vakdeskundigheid toepassen, Instructies en procedures opvolgen D1-K1-W2: Adviseert over zelfzorgmiddelen Ethisch en integer handelen, Presenteren, Analyseren, Omgaan met verandering en aanpassen D1-K1-W3: Bevordert therapietrouw bij geneesmiddelengebruik Begeleiden, Overtuigen en beïnvloeden, Presenteren, Op de behoeften en verwachtingen van de "klant" richten