Inleiding De juiste boodschap Lobbyen tijdens de verkiezingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De vrijwilliger van vandaag • wil zich niet binden. Wel; tijdelijke taak • wil afgebakend pakket, overzichtelijk • verschillende typen mensen passen bij.
Advertisements

Workshop Handelingsgericht werken
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
“Hoe kom ik aan klanten?”
….een korte presentatie
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Implementeren Wat komt er zo al bij kijken? Johan Cruijff
Inleiding politieke sensitiviteit
Appreciative Inquiry & Leiderschap
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Voetbal is een leuk spelletje laten we het ook zo houden!
Hoofdaannamen van Appreciative Inquiry
Workshop Fondsen werven
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Communicatie met ouders
Welkom bij Netwerken voor je loopbaan
Interne communicatie (IC) binnen ANB is een aandachtspunt. Er was al een degelijke basis aanwezig. Die wordt nu verder geoptimaliseerd en spoort samen.
Onderzoeksvaardigheden 3
Praktijkervaring en reflectie
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Volle OR en hoge verkiezingsopkomst: Utopie of goed realiseerbaar?’
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Scouting in beeld bij je gemeente. 2 Scouts in beeld bij je gemeente Gemeenteraadsverkiezingen Aandacht vragen voor de wensen en uitdagingen op lokaal.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Met de MOgroep de verkiezingen in Workshop ‘Investeren in Zichtbaarheid en Beleidsbeïnvloeding’ Wim Carabain Overheidsexperts Public Affairs.
Talent in Ontwikkeling
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf verkopen!
Resultaat in de Raad basispresentatie
Anders kijken, anders doen
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Instrument bij ‘Burgers mee aan Zet’ Fase 1: Visie ontwikkelen.
LOBBYTRAINING “De Podiumkunsten: hoe krijg ik dat op de politieke agenda in mijn gemeente?”
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Talent in Ontwikkeling
Een vergadering organiseren
Informatieavond Workshop ked-coaching 2 november 2016
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
Thema 20 MZ 2 Onderhandelen.
Een beschouwing schrijven
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Workshop Lokale Lobby Oktober 2017.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Samen de psychische gezondheid in Nederland verbeteren
De Wiekslag werkt samen aan veiligheid
Vergadering Personeelsdienst
Gemeenteraadsverkiezingen
Coachtraining DOEN?! Dag 3
Ondernemen in de Toekomst Les 4 Voorbereiding Debat
Lokale samenspel rond mantelzorg
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Disclosure belangen (Potentiële) belangenverstrengeling Geen
Arline Spierenburg november 2018
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Inleiding De juiste boodschap Lobbyen tijdens de verkiezingen Zichtbaar zijn Reflectie Ca. 20 min. Begin met een algemene introductie / anekdote Welkom aan de deelnemers: de GR2018 zijn in aantocht / doel is om vandaag met elkaar te ontdekken welke kansen dat voor ons biedt 3 deelsessies (ca. 1 uur per sessie) gevolgd door plenaire reflecties Eerst de boodschap – daar valt ook strategie (wat willen we bereiken) en stakeholdersmanagement (coalities) onder Dan specifiek over de verkiezingen – wat gebeurt er in de politieke partijen / hoe kunnen we daar op inspelen? Zichtbaar zijn – hoe organiseren we het / hoe vallen we in positieve zin op? Reflectie – plenaire terugkoppeling, resultaten van de dag verwerken we in de toolkit

De juiste boodschap Waar moet een goede boodschap aan voldoen? Wat is voor onze organisatie(s) een goede boodschap? Hoe pas je deze boodschap aan op je gesprekspartner? Begin met een inleiding / anekdote Vraag de deelnemers naar hun ervaringen Vraag de deelnemers om een voorbeeld te geven van een goede boodschap Waar richt je je lobby op? Ga samen na of je een goede boodschap kunt ontleden: welke elementen / aspecten heb je nodig? (gebruik toolkit) ELEMENTEN BOODSCHAP Introduceer het message house als instrument voor boodschap -> probeer uit (gebruik toolkit en zie volgende sheet) Gebruik het ‘waarom’ om (indien nodig) voorbij de belangen van de eigen organisatie te komen -> intrinsiek, wervend (ook voor bondgenoten) Introduceer perceptie-analyse als instrument voor voorbereiding lobbygesprek -> probeer uit (gebruik toolkit) Drempels/aanjagers: zowel op inhoud, relatie als proces! Afronding: geef aan dat je de input van de deelnemers gaat gebruiken om een kernboodschap en (bouwstenen) position paper op te stellen

Beïnvloedingsanalyse Copyright Lobbyvakschool, neem voor gebruik contact op met de Lobbyvakschool via www.lobbyvakschool.nl Beïnvloedingsanalyse Strategie: met wie gaan we (wanneer) in gesprek en met welk doel? Veel invloed Vijanden Duidelijk Opponenten Respectvol Opportunisten Vraag mening Twijfelaars Geef informatie Coalitiepartners Zakelijk Bondgenoten Openhartig Weinig invloed Tegengesteld belang c.q. opvatting Gedeeld belang c.q. opvatting “Eendracht maakt macht” “Tweedracht breekt kracht” Neutraliseren OVERTUIGEN = boodschap Plot de belangrijkste stakeholders in op basis van invloed op en belang in DOELSTELLING (Je kunt een analyse opstellen voor iedere fase in het politieke of besluitvormingsproces) Gebaseerd op het politieke debat: richt je niet tot je opponent, maar tot de mensen die je wil overtuigen Deze analyse vormt de basis van de strategie: Is de lobbydoelstelling haalbaar? Met wie gaan we op welk moment in gesprek, met welke boodschap (zie volgende sheet)? Mobiliseren

Message house Duiding Onderbouwing Kernboodschap Copyright Lobbyvakschool, neem voor gebruik contact op met de Lobbyvakschool via www.lobbyvakschool.nl Message house Kernboodschap WAAROM DOEN/WILLEN WE WAT WE DOEN/WILLEN? ACTUALITEIT (=URGENTIE) FEITEN, CIJFERS, REFERENTIES (=ARGUMENTATIE) ERVARINGEN/ANEKDOTES/VOORBEELDEN (=GEVOEL) HOE DOEN/WILLEN WE DAT? WAT DOEN/WILLEN WE? Duiding Onderbouwing Gebruik een bestaand paper van 1 van de deelnemers (reken ca. 45 min) Begin met: wat is een goede boodschap? Vraag om voorbeelden, geef voorbeelden -> zoek de kenmerken en schrijf die op de flip over Deel het paper uit en vraag iedereen (in 5-10 minuten) enkele verbeterpunten op te schrijven -> spreek door Introduceer het MH als model om de boodschap op te stellen -> licht kort toe, aandachtspunten Verhalend: hoe, wat en (vooral) waarom ‘Hearts and minds’: vergeet niet de beelden, anekdotes, etc. Urgentie (kan ook met een statement: ‘geen mens is illegaal’) Herschrijf samen het paper (en vergeet niet de structuur)

Gericht beïnvloeden 1. Huidige perceptie 3. drempel 4. aanjager Copyright Lobbyvakschool, neem voor gebruik contact op met de Lobbyvakschool via www.lobbyvakschool.nl Gericht beïnvloeden De kernboodschap op maat maken voor iedere gesprekspartner door rekening te houden met percepties Hoe denkt de stakeholder op dit moment (over ons)? 1. Huidige perceptie Waar moeten we rekening mee houden? 3. drempel Wat kunnen gebruiken om de perceptie te veranderen? 4. aanjager Hoe willen we dat de stakeholder (over ons ) denkt? 2. gewenste perceptie Toetsing achteraf: hebben we het gewenste resultaat bereikt? 5. Getoetst beeld Percepties zijn de ‘automatische piloot’ in ieder besluitvormingsproces Volg de stappen in het schema Drempels/aanjagers: behalve inhoud ook proces (relatie, gunfactor, etc.)

Lobbyen tijdens de verkiezingen Wanneer beginnen de verkiezingen, en wat gebeurt er allemaal? Wat zijn goede momenten om te beïnvloeden? Wie kunnen we het beste beïnvloeden, en hoe? Hoe kunnen we in en na de campagne zichtbaar blijven? Begin met een inleiding / anekdote Vraag deelnemers naar hun ervaringen met politiek Bespreek ambities/behoeften raads- en commissieleden Bespreek het verschil tussen lokale en landelijke partij Stel de vraag: waar komt een verkiezingsprogramma vandaan? (gebruik toolkit) Behandel proces(juiste moment) / mensen (juiste persoon) -> laat deelnemers zelf beredeneren Stel de vraag: wat gebeurt er allemaal tijdens een politieke campagne? Idem Afronding: geef aan dat alle informatie in de toolkit beschikbaar komt

Zichtbaar zijn Hoe gaan we de lokale lobby organiseren? Wat moeten we doen om aandacht te krijgen, en het leuk te maken? Begin met een inleiding / anekdote Vraag deelnemers naar hun ervaringen met het organiseren van een lobby Behandel de belangrijkste vragen uit de toolkit (tussen intervisie en brainstorm): Wat willen we bereiken? Wat verwachten we van vrijwilligers? Wat moeten we daarvoor centraal organiseren en regelen? Hoe richten we de interne organisatie daar op in? Ga samen op zoek naar manieren om positief op te vallen Bereid eventueel voorbeelden voor van goede acties en samenwerkingsverbanden Geef ook aandacht aan het belang van goede relaties Afronding: geen aan dat alle informatie en ideeën verwerkt worden in de toolkit Ook aandacht geven aan het belang van goede relaties

Reflectie Ben je door deze dag anders gaan denken over politiek & lobby? Wat neem je mee, wat zou je andere deelnemers willen meegeven? Zou je een vervolg willen zien op deze dag? 1 moderator gaat met de deelnemers in gesprek: Wat neem je mee na deze training? Wat is het leukste of beste idee dat je hebt gehoord? Op welk onderdeel zou je meer kennis of training willen? Wat wil je tot slot nog aan de andere deelnemers meegeven? (Bied deelnemers de gelegenheid om informeel na te praten)