De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Workshop Lokale Lobby Oktober 2017.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Workshop Lokale Lobby Oktober 2017."— Transcript van de presentatie:

1 Workshop Lokale Lobby Oktober 2017

2 Programma Introductie Voorbereidingen van de lobby Uitvoering

3 Wat is lobbyen? Activiteiten gericht op:
Verbeteren zichtbaarheid organisatie. Agenderen van prioriteiten. Beïnvloeden van het beleid.

4 Waarom is lobby belangrijk?
Er worden besluiten genomen die gevolgen hebben voor jouw cliënten, organisatie en werkterrein. Het is niet vanzelfsprekend rekening gehouden met jouw belangen. Recente bezuinigingen hebben effect op de kwaliteit van sociaal werk.

5 De verkiezingen zijn allang begonnen
Dit is het moment om: Partijen te informeren over wensen en belangen; Te investeren in politieke en bestuurlijke contacten; De verkiezingscampagne te gebruiken om het eigen verhaal uit te dragen;

6 Is lobby alleen voldoende?
Voorbereiding van lobby Voor-bereiding Verwach- tingen? dige gespreks- Gelijkwaar- partner Duidelijke boodschap Is lobby alleen voldoende? Wie zijn er betrokken? Coalitie mogelijk? Faseer de doelen benaderen? Wie

7 Daarnaast nadenken over:
Zichtbaarheid Strategie Alternatief Timing

8 Zichtbaarheid verbeteren
Door: Investeren in relaties Wegnemen informatieachterstand Resultaten en effecten uitdragen Nieuwsfeiten creëren

9 Lobbystrategie Uit welke kansen, momenten en stappen bestaat de aanpak? Wat nu, wat later? Optelsom hiervan leidt tot beoogde resultaat.

10 Dit betekent onder meer….
Rechtstreeks of via anderen? Alleen of met bondgenoten? Formeel of informeel? Stille diplomatie of lawaai maken? Iets vragen of alternatief aanbieden? Gericht op wethouder of ambtelijk?

11 Zoek de vrije ruimte Aansluiten bij bestaande denkbeelden
Waarover is nog geen afspraak Zoek steun voor realistisch alternatief Kies voor focus

12 Kracht van een alternatief
Sneller, beter en/of goedkoper Succesvolle beïnvloeders richten zich op hun cirkel van invloed. Ze nemen initiatief. Ze zoeken uit hoe het anders/beter kan, hoe ze een probleem op kunnen lossen.

13 Ambtelijk overleg Tijdig betrekken bij uitwerken alternatief
Specialist, penvoerder, adviseur Wil haalbare adviezen geven Aansluiting zoeken bij bestaande beleid

14 Timing Interventie(s) op het juiste moment
Vereist inzicht in het proces Weten wanneer de vergaderingen zijn (en de besluiten worden genomen)

15 Succesvol beïnvloeden
Weet bij wie je moet zijn, zodat je vroegtijdig kunt meedenken over inhoud en proces. Standpunt en belang is bij alle stakeholders bekend. Ken de vrije ruimte.

16 Succesvol beïnvloeden
Effectieve boodschap en goed verhaal hebben aantrekkingskracht. Niet alleen vragen, ook alternatief bieden.

17 (mede) verantwoordelijk
Beïnvloeden met betrokkenheid (mede) verantwoordelijk Participeren Overtuigen Informeren Druk mobiliserend

18 Uitvoering 1 1. Investeer in relaties. Ken de beleidsambtenaren en raadsleden; 2. Plan pas een gesprek met een bestuurder als je goed in het dossier zit; 3. Goed luisteren. Informeer naar opvatting, naar belangrijke data, gevoeligheden, vrije ruimte; 4. Zorg dat je onderdeel van de oplossing wordt;

19 Uitvoering 2 5. Communiceer je eigen successen en resultaten;
6. Blijf op het netvlies; 7. Als je druk wilt organiseren doe dat dan diplomatiek en uitnodigend; 8. Schakel media in als je geen voet tussen de deur krijgt.

20 Lobbyinstrumenten Persoonlijk gesprek voeren
Geadresseerde brief sturen Werkbezoek organiseren Onderzoek uitvoeren Periodiek (digitale) nieuwsbrief uitbrengen Bezoeken bijeenkomsten Themabijeenkomst organiseren Symposium organiseren Lezing houden

21 Drie uitdagingen in verkiezingstijd
Contact met politieke partijen en kandidaten: Bij wie moet u zijn? Met welke boodschap? Op welk moment?

22 Ontmoeting met een lijsttrekker
Heeft vaak kennisachterstand: voorbeelden en bereikte resultaten Algemeen (rol sociaal werk) en specifiek (speerpunten en prioriteiten) Bijvoorbeeld werkbezoek organiseren -Wat moet hij/zij weten? -Welke prioriteit voor komende periode?

23 In gesprek met (huidige) wethouder
Staat open voor informatie over nieuwe ontwikkelingen; Laat het dossier snel los als je maar één keer langskomt; 3. Doet geen toezeggingen tijdens gesprek;

24 In gesprek met (huidige) wethouder
4. Irriteert zich aan sprekers die niet goed op de hoogte zijn; 5. Wil resultaat/succes boeken. Overtuig hem/haar van de mogelijkheden; 6. Bespreekt het gesprek achteraf met ambtenaar; 7. Doe iets extra’s om op het netvlies te blijven.

25 Benut kans Stel een informatiepakketje samen:
Resultaten van de afgelopen jaren; Tabellen; Statistische overzichten. Uw gesprekspartners zijn er erg blij mee en hebben het gevoel dat u hen een handje helpt.

26 Goede voorbeelden Sociaalwerkorganisatie vraagt invalidetoilet voor buurthuis: -Een van de vrijwilligers heeft een rolstoel -Sommigen kunnen het buurthuis nu niet bezoeken -Zelfwerkzaamheid om kosten te beperken Sociaalwerkorganisatie vraagt structurele subsidie voor taalles voor migranten: -Sinds een aantal jaren incidentele subsidie -Zekerheid van aanbod biedt mogelijkheid aanschaf leermiddelen -Vrijwilligers willen tijdig weten of ze worden ingezet

27 Zwakke voorbeelden Buurthuis vraag subsidie voor aanpassing ontmoetingsruimte: -men vindt inrichting gedateerd -geen zelfwerkzaamheid -geen aanvraag gedaan via fonds Sociaalwerkorganisatie vraagt subsidieverhoging: -Gaat om uitbreiding aantal beroepskrachten -Deelnemers leveren geringe financiële bijdrage -Geen interne bezuiniging als dekking

28 Wat komt er bij kijken? Ken de stakeholders Ken het beleidsproces
Zoek de vrije ruimte Goede voorbereiding Effectieve boodschap Strategie Inzet diverse instrumenten

29 Tenslotte: Tips and trucs
Steek je verhaal zo hoog mogelijk in; Kom niet alleen iets halen, breng ook iets; Zorg dat je ‘top of mind’ bent; De kracht van je verhaal zit in de herhaling van de boodschap; Zoek samenwerking (bouw aan een coalitie); Benut media (daar zijn politici gevoelig voor).


Download ppt "Workshop Lokale Lobby Oktober 2017."

Verwante presentaties


Ads door Google